Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se obléknout na kolo? Osvědčené rady a tipy

  10:57aktualizováno  11:04
V obyčejných šortkách a bavlněném tričku se nebudeme na kole cítit právě komfortně. Vývoj za poslední roky šel rychle kupředu a trh nabízí oblečení, které je lehké, vzdušné, a přitom dobře saje pot. A navíc, hlavně co se žen týče, splňuje i poslední módní trendy.

Na obyčejné šortky a bavlněné tričko na kolo zapomeňte. Lépe se budete cítit ve speciálním oblečení | foto: Profimedia.cz

Sportovci versus turisté

Do první kategorie spadají sportovci a závodníci, kteří oblékají lehké, tenké a přiléhavé cyklistické dresy. V absolutní většině jde o cyklistické kalhoty s nohavičkami nad kolena a antibakteriální výstelkou pod zadek. Dělí se na ty, které mají šle přes ramena, a na ty, které jsou jen do pasu jako trenýrky.

Dres má nejčastěji krátký rukáv a buď krátký zip, nebo rozepínání až dolů. To umožňuje trochu se ochladit při jízdě v horku do kopce. K tomu závodníci a sportovci používají různé funkční prádlo (tílka, trička s krátkým nebo dlouhým rukávem) a přes dres si pak podle potřeby – teploty – navlékají cyklistické vesty nebo větrovky.

Pro nás je však mnohem důležitější kategorie druhá – turisté a sportovní turisté. Jejich oblečení má splňovat nejen sportovní účel, ale zároveň i nároky na pohodlí a módní trendy.

Jde o to, že většina cykloturistů nechce na kole vypadat jako neforemná kopie Romana Kreuzigera v křiklavém dresu stáje Liquigas, ale chtějí se v oblečení bez studu také posadit do hospody na oběd, případně jít na prohlídku hradu nebo muzea.

Jak říká Zdeněk Hráský, který donedávna cyklooděvy prodával, pro tuto zdaleka nejpočetnější skupinu cyklistů jsou dnes hlavním trendem volnější kalhoty – šortky s antibakteriální měkkou cyklovložkou. Ta bývá buď všitá do šortek, někdy je upínací, nebo je spojena s přiléhavými spodními kalhotami, přes které se přetahují volné šortky.

"Zejména ženy si v takovém oblečení nepřipadají hloupě. Mohou dnes vybírat kalhoty s kratšími slušivějšími nohavičkami, navíc v umírněných barvách. Letí například písková, šedivá, béžová…" vysvětluje Hráský.

Na trhu je nepřeberná škála modelů od různých firem. Například oblečení od českého Axonu nebo firem Specialized, Giordana, Scott atd. Vždy se vyplatí si vybírat ve specializovaných cykloprodejnách.

Cyklistické kraťasy
Cyklistické kraťasy

Cyklistické šortky se nosí na holé tělo

Cyklistické šortky s vložkou se vždy berou na tělo, tedy "naostro". Spodní prádlo – trenýrky, slipy a zejména tanga – se zásadně nedoporučuje. A to proto, že může způsobit velmi nepříjemné odřeniny.

Pokud jezdíte častěji ve větším chladu, vyplatí se pořídit si i dlouhé cyklistické kalhoty.

Hráský upozorňuje, že co se týče horní části dresu, měli bychom kupovat cyklistický dres na bázi materiálu Coolmax, který dobře odvádí pot. Zásadně se nedoporučují běžná bavlněná trička.

Za poslední roky v tom velmi pokročila především ženská móda. K dispozici jsou vypasované dresy jen s ramínky nebo bez rukávů. Z barev letí růžová, bílá a různé kombinace s černou, tyrkysová, modrá. A kdo je vyrábí? Namátkou lze jmenovat třeba Craft, Giordana, Sensor atd.

Cyklo kraťasy do pasu Lady A-5 07
Cyklo kraťasy do pasu Lady A-5 07

Dresy se zapínáním usnadní ochlazování těla

Pro muže by měl být dres pohodlnější a ne tak upnutý, jako jsou dresy závodní. Vždy se hodí otevřená nebo ještě lépe zapínací kapsička na zádech. I pánové jezdí v létě v dresech bez rukávů. Vždy je přitom lepší, když je zip rozepínatelný až dolů – v kopci se můžeme ochladit.

Když je teplo, tak nic. Zbytečně bychom se potili. Když je kolem 20 stupňů, vyplatí se lehké síťované prádlo, které odvádí pot. Na trhu najdeme prádlo od různých firem – například Canard nebo Moira.

Pokud je proměnlivé počasí, Zdeněk Hráský doporučuje vzít si s sebou na výlet lehkou cyklistickou vestičku, která vpředu tolik neprofoukne, má krytá ramena a perforovaná záda. Úplně jednoduše ji složíte do maličkého balíčku, který se zastrčí do zadní kapsy na dresu.

Před deštěm vás ochrání speciální větrovky

V případě většího chladu jsou na trhu různě silné cyklistické větrovky s dlouhými rukávy. Odborníci je do proměnlivého počasí doporučují víc než pláštěnky. Ty se už příliš nevozí – jsou těžší a zaberou víc místa.

Co je tedy ideální na běžný cyklovýlet? Zmíněné cyklošortky s vložkou, pohodlný dres, funkční prádlo a lehká větrovka.

Cyklistické kraťasy

Důležité doplňky

Helmy jsou dnes již pro většinu cyklistů v terénu samozřejmostí. Velkým trendem dneška jsou potom i různé lehké cyklošátky a čelenky pod helmu. Nefouká díky nim do uší a dobře sají pot, takže při sportovnějším výjezdu do kopce nestéká do očí. Nejčastěji se vyrábějí z bavlny kombinované s již zmíněným materiálem Coolmax. Odborníci ho doporučují nejen na léto, ale i třeba do chladnějších dnů na podzim.

Je dobré myslet i na teplé ponožky. Ty cyklistické jsou většinou tenké, krátké jen nad kotník a opět z materiálu, který dobře odvádí pot.

Nezapomeňme také na dobré boty. Pokud nejezdíme s nášlapy, pak stačí jakékoli sportovní boty s pevnější podrážkou. Většina zkušených cyklistů však už používá pohodlnější cyklistické boty se zámky s kombinací tkaniček a suchého zipu. Taková obuv má na rozdíl od velmi sportovní nebo závodní civilní vzhled a trochu pohodlnější podrážku s více schovaným zámkem. Velmi dobré boty tohoto typu vyrábí například firma Specialized.

Co se zámků týče, odborníci doporučují, aby si je určitě pořídili ti sportovci, kteří za rok ujedou víc než 1 500 km ročně.

Na závěr nesmíme zapomenout na cyklistické rukavice. Zdeněk Hráský upozorňuje, že mají hned několik funkcí a správný cykloturista by bez nich neměl na kolo vyrazit. Chrání vás proti odření nebo jinému poškození ruky při pádu z rozjetého kola. Zároveň tlumí i vibrace – jízda je pak komfortnější a ruce nás mnohem méně brní. Konečně pak slouží podobně jako potítka při tenisu. Pot jen nezachytávají, ale umožňují ho i pohodlně utírat.

Dámské triko ProCool
Dámské triko ProCool


Cyklistické boty
Cyklistické boty

Autor:


Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Makarskou Češi milují, k nádherně zbarveným jezerům zabloudí málokterý

Modré jezero v Imotski

Krajina kolem Makarské si získala srdce českých turistů už v první polovině 20. století a dodnes patří mezi námi...

Další z rubriky

Jadran, Balaton a Donbas. Na cyklostezce Bečva projedete kus světa

Lávka v osadě Rybáře

Královnou moravských cyklostezek bývá právem nazývána cyklostezka Bečva sledující klikatící se linii beskydské řeky od...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

Najdete na iDNES.cz