Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se obléci na kolo, když je zima

  0:05aktualizováno  0:05
Zimy na kole se někdy bojíme zbytečně. Chce to jen pořádně a správně se obléct. Ideální jsou moderní funkční materiály. Pak většinou stačí jen tři relativně tenké vrstvy.

Poutací fotografie je samozřejmě parodií na léta dávno minulá. I v zimě se sice dá na kole jezdit v teplákové soupravě a v kulichu, ale za moc to stát nebude a cyklista brzy raději zůstane doma.

Na druhé straně je pravda, že zimní cyklooblečení není levná záležitost. Vedle ideální špičkové výbavy ale ukážeme i varianty levnější, dostupnější.

Fotogalerie

Začněme horní částí těla. Někoho možná překvapí, že i pro aktivní jízdu na kole stačí většinou jen tři vrstvy a mohou být relativně tenké (má to svůj smysl, protože čím silnější vrstva, tím se snižuje celková prodyšnost).

Jako první vrstva je důležité spodní prádlo - triko s krátkým či dlouhým rukávem z nějakého funkčního materiálu, který saje pot a odvádí ho na povrch. To je zásadní rozdíl proti bavlně, která prostě zůstane totálně mokrá a vodu nikam neodvádí.

Přes funkční prádlo se jako druhá vrstva hodí tenčí zateplený cyklistický dres s dlouhým rukávem (v našem případě materiál Thermopile z měkkých fleecových mikrovláken). Ale materiály mohou být samozřejmě různé. Každá firma si hýčká a chválí ten svůj systém, zatím největšími inovátory jsou v Gore.

Třetí vrstvu, bundu, volíme podle chladu a počasí. Pro většinu podzimních podmínek do teplot +10 až cca +3 stupně (záleží pochopitelně na větru a vlhkosti vzduchu) bude za sucha ideální lehká bunda s membránou Windstopper Active Shell. V případě deště nebo velkého mokra ji lze vyměnit za bundu s membránou Gore-tex Active Shell (obě membrány jsou přelomovým materiálem, který může zatím využívat jen několik známých firem s outdoorovým oblečením).

Pro teploty kolem nuly a pod nulou za sucha pro větší sportovce a za vyšších teplot pro méně sportovní cyklisty, kteří se tolik nezpotí, můžeme jako třetí vrstvu doporučit silnější zateplenou bundu (my jsme vyzkoušeli kombinaci materiálů Vuelta, Windblock front a No Wind pro, podrobnosti na konci článku). Pokud nastanou drsnější podmínky (déšť se sněhem, velké mokro) lze přidat jako poslední čtvrtou vrstvu již zmíněnou bundu s membránou Gore-tex Active Shell. Lehké bundy s oběma špičkovými membránami jsou drahé, ale účinné, navíc jsou univerzální, dají se použít na další outdoorové aktivity.

Péče o spodní část těla má také víc variant. Do zhruba +10 až +7 stupňů postačí cyklistické kraťasy s návleky. Pokud bude chladněji, dají se přes kraťasy s výstelkou vzít různě zateplené kalhoty. Ještě lepší je ale obléci na holé tělo (případně přes trenýrky) speciální zateplené dlouhé cyklokalhoty s výstelkou. Na trhu jsou v nejrůznějším provedení. Od lehčích až po skutečně zimní s membránami. My jsme použili už zmíněný materiál Vuelta.

Dlouhé nebo tříčtvrteční spodky z funkčního materiálu se dospodu berou jen výjimečně, v extrémní zimě. V mokrých podmínkách se vyplatí obléci přes cyklokalhoty ještě nějaké šusťákové nebo nejlépe gore-texové kraťasy, jež zabrání promáčení a prochladnutí kritických míst. Přes hladké cyklokalhoty však kloužou, budou se proto hodit kšandy.

Kolik to stojí

Špičkové zimní oblečení na kolo není levná záležitost. Pokud budeme chtít kompletní výstroj do všech podmínek (využili jsme cyklooblečení Maloja, Gore, Scott a prádlo Bionic) i s gore-texovou a winndstopperovou bundou z nejmodernější a nejtenčí membrány active shell, bude nás stát zhruba 25 000 korun. Bez těchto bund jsme rázem na 10 000, ale přicházíme o část komfortu. Pokud využijeme slušné, ale méně drahé zimní cyklooblečení, třeba od české firmy Axon, i s funkční zimní bundou zaplatíme cca 7 000 Kč. Další český výrobce Pells nabízí o něco kvalitnější vybavení i se soft shellovou bundou za přibližně 10 000 Kč. Bez nejkvalitnějších bund je to o cca 2 000 korun méně.

Velkou pozornost je třeba věnovat i prstům na rukách a nohách a zabránit prochladnutí čela a hlavy. Na podzim a v zimě je proto nezbytné mít k dispozici nejméně dva druhy rukavic s dlouhými prsty. Jedny tenčí a jedny tlustší pro případ mrazu. I rukavice se dnes dělají ze speciálních membrán (Windstopper, Gore-tex...), které jsou odolné vůči větru, chladu nebo mokru.

Do treter, pokud cyklista nemá speciální zateplené, se velmi hodí zimní cyklistické teplé ponožky. Přes tretry je pak ideální mít k dispozici dvoje návleky. Tenčí a silnější zateplené s Windstopperem, Gore-texem nebo z neoprenu (ty ovšem hůř dýchají). Tenké návleky se nicméně hodí i přes zimní tretry (chrání je před ušpiněním).

Na hlavu pod helmu patří funkční čepička či šátek. Zase záleží na podmínkách, cyklista by měl mít nejméně dvě/dva – opět tenčí a tlustší. Bavlněný šátek není dobrý, protože neodvádí vlhkost. Teplá zimní čepice se rovněž nehodí, protože se pod ní hlava hodně potí.

V podzimním a zimním období, kdy se brzy stmívá, se určitě hodí ještě dobrá světla/blikačky (zde například Blackburn). Přední by mělo opravdu svítit na cestu, dozadu stačí blikačka. Světla jsou už dnes tak sofistikovaná, že vydrží svítit relativně dlouho (Blackburn ve středně úsporném režimu nejméně cca 3 hodiny) a dobíjejí se přes USB.

Skuteční nadšenci do opravdu zimní jízdy si pak mohou pořídit navíc sněžné obutí. Pláště s kovovými hroty, které bikera podrží na sněhu i zamrzlých loužích, se dají pořídit za přibližně 900 korun za kus. 

Moderní materiály

Na závěr ještě slovo k použitým materiálům. Thermopile je vyroben z měkkých fleecových mikrovláken. Má dobré transpirační vlastnosti, zaručuje výměnu vzduchu a reguluje pocení. Vuelta je bielastický materiál s Lycrou vyvinutý nejen pro cyklistiku, ale i pro další fyzicky náročné sporty. Měkký, příjemný na dotek, dobře prodyšný, odolný vůči oděru a množení bakterií. Windblock front zabraňuje ochlazení těla prouděním vzduchu a konečně No Wind pro je membrána, která zaručuje ochranu proti větru i vodě a je navíc prodyšná. Teplo udržuje uvnitř a vlhkost odvádí ven.

Windstopper Active Shell a Gore-tex Active Shell jsou pak jedny z nejnovějších a nejkvalitnějších lehkých membrán, které smí využívat jen několik osvědčených outoorových výrobců (jedním z nich je například český Tilak). Obě jsou lehoučké, skladné, prodyšné a větruvzdorné, Gore-tex je navíc trvale nepromokavý.

Materiál byl vyvinut pro ty, kteří sportují velmi aktivně a požadují maximální komfort nošení, nízkou hmotnost a zejména co nejvyšší možnou prodyšnost. Jen pro upřesnění, čistě nepromokavá bunda je při aktivním sportu platná "jak hadovi noha", protože sportovec se aktivně potí a bunda, která nedokáže dýchat, se v podstatě stává bazénem, v němž se jeho tělo koupe. To už pak žádnou radost z pohybu nepřináší.

Autor:




Nejčtenější

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Další z rubriky

Poledník - 37 metrů vysokou rozhlednu tvoří betonová věž původní vojenské...
Na kole k nejvyšší rozhledně Šumavy, nejmenšímu jezeru i do Prášil

Zveme vás na cyklovýlet centrální Šumavou. Během 36 kilometrů navštívíme mimo jiné dvě z pěti šumavských jezer a nejvýše položenou rozhlednu této oblasti....  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Na břehu jezera Längsee. Krátké osvěžení přijde vhod a pak zase oči zapíchnout...
Mistrovská vyjížďka. Projeli jsme Korutany s olympijským vítězem

Korutany, ráj outdooru všeho druhu, jsme tentokrát pojali specificky. Naším cílem nebyly vyhlídkové vrcholy, pláže u proslulých jezer ani hluboké soutěsky....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.