Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se jezdí na dva převodníky. Test nového trendu horských kol

aktualizováno 
Dva tácy místo tří - už na začátku roku jsme je zařadili mezi hlavní novinky sezony. Mnozí jezdci však argumentují zdánlivě logicky: může 20 převodů stačit na převodů 30 nebo aspoň 27? Vyzkoušeli jsme to a zjistili, že jde hodně o zvyk i cvik a nevýhod může být míň než výhod.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Podobně jako velká 29" palcová kola ani dvojpřevodníky už zdaleka neřeší jen závodníci, ale i široká obec milovníků mtb. A stejně jako 29" nejsou ani dvojpřevodníky výmyslem obchodníků, ale tvrdě si prorazily místo na slunci ve špičkových závodech horských kol. Pro XC/maratony je to dnes už téměř jasná volba. Podobně jako v automobilovém průmyslu se vychytávka ze špičkových závodů začne víc než dosud objevovat i v obchodech.

Otázka proto zní: Může s tím dobře jezdit i obyčejný biker? Jaké to má výhody a nevýhody? Nebude mu těch 7 až 10 převodů chybět? Když už si bude kupovat nové kolo, nepůjde v tomto směru o krok zpět? Má vůbec smysl to řešit?

Test tří kol ve dvou cenových relacích

Vyzkoušel jsem letos hned tři stroje vybavené jen dvěma převodníky. Dvě 29" a jednu 26". Dvě ryze závodní "F1" Cannondale Scalpel 26" a Specialized Epic S-Works 29", obě v ceně hodně přes 100 000 korun, ale také cenově dostupnější Giant Anthem X 29er 1 za 60 000 korun. Prostě kolo, jež si koupí i nadšenec, který nemusí být členem závodního týmu, ale rád jezdí pro radost.

Kolo s dvěma převodníky

Výhodou dvojpřevodníku jsou jednodušší, šetrnější řazení a malá váhová úspora. Řetěz se tolik nekříží a mezi převodníky není nutné tolik řadit. Je to přinejmenším praktičtější. Výsledné poměry zubů vpředu a vzadu jsou také hodně podobné jako u klasiky se třemi převodníky (3x9). Jinými slovy, co mohu zařadit na 3x9, to víceméně mohu zařadit i na 2x10. Jen jsou ty počty zubů trochu jiné. Minus jeden tác umožňuje navíc trochu nižší a výhodnější Q faktor – horizontální vzdálenost pedálů od sebe. Jízda na horském kole se tak přibližuje kolu silničnímu, šlapání je ergonomičtější a efektivnější. Konečně poslední výhoda se týká zejména 29 palcových kol. Na jedno otočení klikami ujedete díky větším kolům delší vzdálenost, tudíž stačí menší převodník

Běžný uživatel-nezávodník by toto vše mohl označit za nepodstatné detaily. Ale vemte si znovu příklad u aut. Je výhodnější nafta nebo benzín? Jak kdy a pro koho. Obojí má prostě svoje. Důležitá je možnost volby.

Kladné pocity převažují, kolo ocení spíše zdatnější bikeři

Jaké byly tedy pocity z prvního testování? Na všech třech zmíněných kolech jsem najezdil dohromady asi 400 kilometrů v různorodém terénu. "Jen" 20 převodů mě za tu dobu omezilo minimálně. Samozřejmě, že případná negativa se u špičkových závodních kol maximálně eliminují i díky jejich výrazně nižší hmotnosti. Při závodě Kola pro život na Specialized Epic S-Works 29er jsem neměl nejmenší problémy při jízdě do kopce, ale ani z kopce. Za celou dobu jsem si neuvědomil jediný problém. Naopak jsem si jen užíval jednodušší řazení.
 
U kola Giant Anthem X 29er 1, model 2012 (převodníky SRAM X7, 26/39 zubů a kazeta SRAM PG-1050 11x36 zubů, 10-Speed), to bylo téměř shodné jen s tím rozdílem, že se mi i na nejlehčí možný převod jelo o chlup namáhavěji do některých delších prudkých terénních stoupání. Rozdíl však nebyl dramatický a jsem přesvědčený, že bych si na to brzy zvykl. Problémy jsem neměl ani tam, kde se toho mnoho bikerů obává nejvíc – při rychlé jízdě na dlouhých mírnějších sjezdech po silnici nebo zpevněných cestách. Pravda, vybíral jsem hlavně bikový a nikoli trekingový terén. Nohy se mi nikdy nezapletly.

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v horské cyklistice

Kolo s dvěma převodníky, nový trend v cyklistice

Jízda s dvojpřevodníkem je určitě i dost pocitová záležitost. Řazení je bez diskuse jednodušší a tím i pocit z jízdy. Systému se přitom nemusí bát ani běžný, jen trochu zdatnější milovník terénní jízdy. Je ovšem pravda, že čím kvalitnější a lehčí kolo a čím zdatnější jezdec, tím bude výsledný efekt lepší. Tím víc se začnou projevovat výhody 20 převodů na úkor případných nevýhod. Dvojpřevodník bych proto doporučil spíš technicky i fyzicky zdatnějším jezdcům. Nebo pak naopak těm, kteří mají minimální nároky, nehoní se tolik z kopce, nepotřebují vyjíždět závratná stoupání a rádi ocení jednodušší řazení.

I tento náš test je třeba brát jako orientační. Nejlepší je vyzkoušet si dvojpřevodník na vlastní kůži. Nikoho přitom nemusí nové možnosti nervovat. Trojpřevodník bude mít nadále masu stoupenců a určitě pár dalších let přežije.

Autor:



Nejčtenější

Hádanka pro zarputilé lyžaře. Kolikrát za den se dá objet Sella Ronda?

Sasso Lungo

Přiznávám, byla to magořina, ale nádherná. Za necelých sedm hodin jsme ujeli 73 kilometrů sjezdovek po oranžovém...

S dcerkou zažila únos, přesto spolu cestují dál. Dítě boří bariéry, říká

Cestovatelka Ilona Bittnerová navázala v Tanzanii řadu přátelství, zde pózuje s...

Vydat se s malým potomkem do Afriky? Cestovatelka Ilona Bittnerová si nemůže podobné výlety vynachválit - navzdory...



Nová spojení i výhodnější ceny. Kam cestovat železnicí ve střední Evropě

Moc pěkné svezení. Německý Intercity Express třetí generace na rychlotrati...

Železniční cestování nejen po střední Evropě je již několik let na vzestupu. Tratě se postupně zrychlují, objevují se...

Nejlepší hi-tech novinky pro rok 2018. Co nás čeká příští rok na svahu

Sportovní veletrh ISPO 2018 se konal poslední lednový týden v Mnichově.

Speciální stahovací rukavice na běžky, revoluční freeridové boty s možností připnout mačky nebo nepromokavá péřovka...

Trajektům mezi Helsinkami a Tallinnem uleví nejdelší podmořský tunel

Jižní přístav s katedrálou Uspenski ve finských Helsinkách

Finsko a Estonsko plánují železniční tunel pod mořem až za 20 miliard eur, který bude dlouhý 103 kilometrů a povede až...

Další z rubriky

Cyklistická óda na radost. Kubánci se opět vrací ke kolům

V uličkách kubánského dělnického města Cárdenas potkáte několik terénních...

Jízdní kolo, symbol krizových let, se na Kubě znovu vrací do módy. Oblíbili si ho turisté, ale i pro Kubánce je...

Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle,...

Je to tady! E-kola naplno vtrhla na cyklostezky i do terénu

Moderní e-kolo Specialized Turbo Vado 4.0 pro jízdu po městě i pro výlety po...

Měl jsem pekelný sen. Sešla se naše parta na bikovou půldenní vyjížďku. „Doufám, že na vás nebudeme čekat,“ obrací se...

Najdete na iDNES.cz