Cyklista | foto: Rudolf Hronza, VELO

Jak připravit kolo na sezonu? Poradíme krok za krokem.

  • 31
Jaro láká na projížďky na kole. Na první jízdu je ale dobré kolo připravit. Co zvládnete udělat sami a co nechat na odborném servisu? A kolik vás to bude stát času a peněz?

Přípravu kola na první vyjetí lze rozdělit do tří kroků – očista, dále kontrola stavu a funkčnosti pohyblivých součástí (řazení, brzdy a "pohon“) spojená s promazáním, kontrola ostatních komponentů a také pneumatik, a do třetice úkony, s nimiž je nejlepší vyrazit do servisu. 

První krok – očistný

Pro dobré zážitky z jízdy není nutné, aby se kolo celou sezonu lesklo jako nové – pro běžného uživatele je dostatečná čistota ozubeného strojí a brzdných ploch. Leštící hadřík přenechejme fajnšmekrům. K umytí kola bohatě stačí voda s mycím přípravkem na nádobí a malý smetáček. Po akci je vhodné bicykl opláchnout čistou vodou a nechat důkladně oschnout.

Můžete použít také tlakovou myčku (například u čerpací stanice), ovšem pouze s největší opatrností – proud vody nesmí mířit na ložiska (náboje, osa šlapacího středu) a čepy (uložení zadní stavby celoodpruženého kola).

Místa, která si zaslouží největší pozornost, a přibližný čas, o nějž vás jejich očista připraví:

Řetěz
pět minut – pokud jej pravidelně nečistíte, mazadlo a prach na něm utvoří "brusnou pastu“, kvůli níž se výrazně sníží životnost jak řetězu, tak i převodníků a kazety s pastorky. Také se sníží lehkost a přesnost řazení. Po delší době nepoužívání je tato směs obzvlášť hutná a zatvrdlá a je dobré jí řetěz zbavit.

Nejdříve můžete řetěz očistit kartáčem s tvrdými štětinami, poté využít štětec a naftu. Zakoupit lze i speciální myčky a roztoky na řetěz (cca od 300 Kč). Po důkladném vysušení řetěz namažte (pozor, doporučuji k tomuto účelu určená mazadla, na která se lepí prach a nečistoty v mnohem menší míře).

Přehazovačka
čtyři minuty – pozornost zaslouží především kladky přehazovačky, po nichž běhá řetěz. K jejich údržbě použijte nejprve plochý šroubovák na zaschlé nečistoty, poté suchý hadřík. Následně můžete stříknout trochu řídkého nelepivého oleje na čepy přehazovačky a ložiska kladek. Po několikerém přeřazení převodů je nutné jeho přebytek setřít.

Zuby převodníků a pastorků kazet
pět minut – pokud je zaschlý šmír i na ozubení pastorků a převodníků, zkuste jej odstranit opět nejprve plochým šroubovákem či tvrdým kartáčem a poté otřete hadrem.
 

Kladka přehazovačky
Zatvrdlé nečistoty na zubech převodníků, pastorků či kladek přehazovačky zhoršují funkci řazení, ale hlavně znatelně snižují životnost komponentů.

Brzdné plochy a brzdové špalíky
dvě minuty - používáte-li čelisťové brzdy, otřete suchým hadrem boky ráfků. Rozpojte čelisti a očistěte také styčné plochy brzdových špalíků. Pokud jsou zaneseny drážky sloužící k odvodu nečistot při brždění v blátivém terénu, vyčistěte hranou plochého šroubováku i je.  

Nohy vidlice
hladká plocha vnitřních nohou vidlice zaslouží pozornost po celý rok. Sestává z jejich otření suchým hadříkem a z následného promazání pryžového těsnění silikonovým olejem (pozor, jiný výrobci vidlic většinou nedoporučují). Olej je dobré nastříkat na těsnění, vidlicí několikrát propružit a poté třeba přes noc nechat mazivo provzlínat. Druhý den je nutné setřít jeho přebytky.

Vidlice
Vnitřní nohy vidlice (kluzáky) je nutné nejen před sezonou, ale pravidelně (alespoň jednou měsíčně či po každé jízdě v blátě) otřít a namazat silikonovým olejem zejména v oblasti těsnění.

Druhý krok - kontrolní

Kontrolu stavu a funkčnosti jednotlivých komponentů lze samozřejmě provádět již při očistě kola – pouze čistý komponent ale odhalí všechny případné nedostatky.

Opotřebení řetězu

Řetěz je komponent, který spolu s plášti vyměňujeme kvůli opotřebení nejčastěji. Je nutné jej pravidelně kontrolovat. Nejsnáze to jde pomocí speciální měrky, která stojí zhruba 100 Kč, ale dokáže ušetřit tisíce ("vytahaný“ řetěz snadno zničí převodníky i pastorky). Koupíte ji v cykloprodejně, kde vám i poradí, jak s ní nakládat. V servisu vám ale také řetěz mohou přeměřit.

Kontrola dotažení šroubů – v případě celého kola zabere tento úkon dvě tři minuty a potřebovat k němu budete většinou stejný počet klíčů. Zvýraznění rozhodně zaslouží šrouby držící kliky na středové osy a pedály, které se častěji povolují.

Opotřebení brzdových špalíků čelisťových brzd – některé špalíky mají jasně (většinou podélnou čárkou) vyznačen limit své životnosti, u ostatních pak odhalíte nutnost výměny podle opotřebení kanálků na brzdné ploše. Jsou-li tyto téměř neznatelné, je nejvyšší čas je vyměnit. V opačném případě hrozí nejen snížený brzdný účinek, ale také destrukce ráfku – uvnitř pryže je kovový dřík, na němž drží špalík v čelisti.

Opotřebení destiček kotoučových brzd – při pohledu na destičku snadno rozeznáte nosnou kovovou část a brzdnou směs. Pokud je její vrstva příliš slabá, raději destičky nechte vyměnit – mohou sice, podobně jako téměř opotřebené špalíky, sloužit v suchém prostředí týdny, ale také zmizet během jednoho deštivého výletu. Pozor také na nestejnoměrné opotřebení, které značí špatně seřízené brzdy.

Obrzděný kotouč
Jednou z výhod kotoučových brzd je citelně vyšší životnost brzdných segmentů. Při běžném ježdění se léta nesetkáte s potřebou měnit kotouč, destičky jsou také mnohem odolnější než pryžové brzdové špalíky.

Opotřebení ráfku – nevýhodou čelisťových brzd v porovnání s kotoučovými je mimo jiné opotřebovávání ráfku. To, že nastal čas výměny, poznáte několika způsoby. Některé modely mají na brzdné ploše drážku (pokud tato zmizí, je to jasný impuls k výměně), jiné pak pod brzdnou plochou dutou komoru vyplněnou barevnou tekutinou (při opotřebení začne ráfek "krvácet“). Pokud chybí indikační prvek, vystačíte s pohmatem – zjistěte, zda je brzdná plocha ráfku rovná. Pokud je vypouklá směrem dovnitř, opět je na čase měnit.

Stav pneumatik – zkontrolujte, zda nejen na běhounu, ale i na bocích není trhlina. Pokud je na boku a je pouze povrchová (narušená svrchní vrstva tkaniny), pomůže její zalepení například lepidlem Chemoprén. Při větším poškození doporučuji plášť vyměnit – jeho roztržení ve velké rychlosti znamená velké riziko úrazu.

Pláště horských kol trochu matou svým vysokým vzorkem – ve skutečnosti jsou ojeté dříve, než zmizí výstupky. Nejlépe vám pomohou jejich stav určit v servisu. Důležité však je správné nahuštění pláště. Pokud máte možnost využít manometr (například u čerpací stanice), na boku pláště najdete doporučené tlaky, minimální i maximální. Využití té které krajní hranice závisí na jízdním stylu a podmínkách, obecně lze doporučit střední hodnoty.

Plášť
To, že nastal čas vyměnit plášť, poznáte i z trhlin a podobných šrámů na běhounu.

Duše a páska pod ní  - trápily vás v minulé sezoně často defekty či únik tlaku? Možná to bylo tím, že duše je příliš stará, nebo je poškozená páska pod ní a otvory pro dráty duši rozříznou.

Vycentrování kol – pohmatem lze v první řadě zjistit, zda některý z drátů výpletu není uvolněný. Zkuste roztočit kolo a pohledem na ráfek v oblasti brzdových špalků zjistit, zda není rozcentrovaný, "neháže do stran“. Pokud ano, nechte jej v servisu vycentrovat.

Pozornost je na místě u kotoučových brzd – na špatný stav výpletu vás neupozorní škrtání ráfku o špalíky brzd. Fakt, že kolo ještě projde vidlicí, by neměl znamenat uspokojení nad dobrým stavem kola – rozcentrovaný výplet znamená nestejnoměrné napnutí drátů a to pak riziko jejich praskání.

Krok brzdy – u čelisťových brzd dojde při částečném opotřebení špalíků k prodloužení kroku brzdové páky (ke kontaktu špalíku s ráfkem dochází až při přiblížení brzdové páky k řídítkům). V tomto případě pomůže jednoduchý úkon – stačí jen více vyšroubovat stavěcí šroub na těle páky. Pokud už je tento vymontovaný příliš, nezbývá, než jej opět utáhnout, povolit šroub na brzdové čelisti, povytáhnout lanko, zpětně zajistit šroubem a následně doladit krok páky stavěcím šroubem.

Lanka a bovdeny – pokud je krok páky čelisťové brzdy příliš tuhý a klade velký odpor, na vině budou nejspíš suchá lanka a bovdeny. U horského kola lze bovden uvolnit z navářky na rámu, vytáhnout lanko, namazat jej řídkým olejem (je dobré jej vstříknout i do bovdenu) a následně setřít jeho přebytky. U kola silničního nezbude, než rozebrat systém, vytáhnout lanko, promazat a vše opět sestavit a seřídit.

Sedlovka (tyč držící sedlo) – pokud je hliníková, na začátku sezony ji vytáhněte, lehce namažte a opět zasuňte do rámu. Zabráníte tak "srůstu“ kovových ploch. Kompozitové sedlovky naopak rozhodně nemažte.

Náboj
Alespoň jednou za dva roky (pokud na kole každý týden nezávodíte) je dobré nechat v servisu rozebrat náboje, vyčistit a znovu promazat.


Třetí krok - odborný servis

Většinu následujících zásahů lze sice zvládnout i v domácí dílně, ovšem doporučit to lze pouze nářadím a zručností dobře vybaveným cyklistům. Pokud následující úkony svému kolu nedopřejete, riskujete značné snížení životnosti jednotlivých částí.

Kotoučové brzdy – výrobci doporučují jednou ročně měnit brzdovou kapalinu. Důležitá je také kontrola stavu těsnění pístků.

Odpružené vidlice a tlumiče – bez ohledu na to, jak moc jezdíte, je opět jednou ročně vhodný odborný servis. Značně se tak prodlouží životnost tohoto komponentu.
ložiska nábojů, hlavového složení – minimálně jednou za dva roky (dle intenzity ježdění a podmínek, v nichž se pohybujete) je dobré nechat je rozebrat, vyčistit a znovu namazat.

Lanka a bovdeny – jednou za rok až dva roky je nechte kompletně vyměnit.

Orientační ceník vybraných servisních prací


Základní sazba: 300 – 500 Kč za hodinu práce (50 Kč za 10 minut), u některých prací je sazba pevná bez ohledu na čas
celková kontrola: od 250 Kč
generální oprava hydraulických brzd: 250 – 600 Kč
generální oprava odpružené vidlice: 250 – 540 Kč (elastomerová od 150 Kč)
zapletení nového kola: 100 – 380 Kč
centrování kola: 60 – 200 Kč (podle času)
výměna pláště/duše: 15 – 55 Kč
výměna středové osy: od 30 Kč
seřízení řazení: 20 – 50 Kč

Poznámka: Ceníky stejně jako přístup k zákazníkovi se v různých regionech diametrálně liší. Těžko se dá na malém městě nebo dokonce vesnici zavést stejný ceník jako v centru velkoměsta.

Text a foto: RUDOLF HRONZA, magazín VELO
 

TIP REDAKCE: seriál údržba a servis kola krok za krokem včetně různých tipů a vychytávek najdete na: http://www.ivelo.cz/domaci-dilna/


Témata: Komory