Jak Labe v Ústí ozdobila žraločí ploutev

  • 72
Co mají společného druhý nejvyšší mrakodrap světa Petronas Twin Towers v Kuala Lumpur a Mariánský most v Ústí nad Labem? Obě stavby se v hodnocení prestižního časopisu Structural Engennering International dostaly mezi deset nejvýznamnějších staveb devadesátých let minulého století.

Klikněte si do mapy

"Most byl v průběhu stavby tvrdě mediálně odsuzován, to mě mrzelo. Ale pak přišlo ocenění v zahraničí, to byla satisfakce," řekl před časem v MF DNES autor Mariánského mostu, architekt Roman Koucký.

Impozantní stavba, která v roce 1998 spojila dva břehy Labe v Ústí nad Labem, získalo o rok později další významné evropské ocenění – Cenu evropské asociace ocelových konstrukcí. Teprve poté přišly "medaile" i z domácího prostředí, především první místo v kategorii mosty, věže a stožáry v soutěži o nejlepší realizovanou stavbu z ocelových konstrukcí ve Slovenské a České republice v letech 1997 až 2000.

Napnutý luk, nebo sepjaté ruce?

Mariánský most bývá přirovnáván k napnutému luku, žraločí ploutvi nebo sepjatým rukám. Ale Koucký inspiraci k něčemu takovému odmítá.

"Myslím, že tyhle interpretace vznikají vždycky dodatečně. Obávám se, že my jsme jej nikdy k ničemu nepřirovnávali a snažili se pouze vytvořit elegantní geometrickou konstrukci jako 'protiváhu' masivu Mariánské skály," vysvětloval architekt.

Právě "malá úcta" k Mariánské skále, respektive nevhodné umístění naproti jedné z nejvýznamnějších ústeckých dominant byla jedna z nejčastějších kritik, které se na Mariánský most snesly.

"Most stojí proti skále sebevědomě, nikoli pyšně, to je rozdíl," tvrdí Koucký. I po letech ovšem uznává, že jeho výtvor má stále své zastánce i odpůrce. "A je jich dost i mezi inženýry a architekty," dodal Koucký.

Externí obrázek

Stavba za tři čtvrtě miliardy

Pak je tady byla ještě samozřejmě cena – stavba vyšla na více než tři čtvrtě miliardy korun. Pokud by se nad Labem postavil nějaký "normální" most mohl stát možná až třikrát méně. Ústecká radnice se kvůli stavbě musela zadlužit.

Ovšem někdejší primátor Ladislav Hruška, který stál v čele města během stavby mostu, vynaložených stamilionů nelituje. Tvrdí, že většina z těch Ústečanů, kteří stavbu nejprve kritizovali, je na ní dnes hrdá. "Most dělá městu dobrou image," tvrdí Hruška.

Mezi obdivovatele Mariánského mostu patří například David Vávra, který se o stavbě zmínil ve svém populárním televizním seriálu Šumná města. "Je to v moderní historii jediná stavba, kromě libereckého Ještědu, která se stala symbolem města," soudí Vávra.

Architekt Koucký vždy oceňoval odvahu ústeckých politiků, kteří jeho plán podpořili. "K obecnému strachu ze všeho nového bohužel přistupuje také česká nezkušenost se svobodným světem a závist. Příklon k populismu dneska vstupuje právě do architektury, žádný politik dnes nemá odvahu postavit skutečně současnou architekturu," řekl loni na Koucký v severočeské příloze MF DNES poté, co Mariánský most zvítězil ve čtenářské anketě o Nejkrásnější moderní stavbu regionu.

"U nás se všichni bojí, protože česká média si vždy smlsnou na všem novém a nezapomenou napsat, že je to špatně. Devadesát procent nejlepší české architektonické produkce zemře na mediální kampaň, která je vedená proti," postěžoval si bez bližších podrobností architekt Koucký.

Stavba Mariánského mostu, betonáž spřažené železobetonové desky krajního pole, 1994 - 1996. Foto: webové stránky města Ústí nad Labem
VÍCE FOTEK
PROHLÍŽEJTE ZDE

Mariánský most

Charakteristika mostu:
Délka 198 metrů
Šířka 24 metrů
Výška šikmého pylonu 75 metrů
Otevřen 30. července 1998

Název Mariánský most zvítězil v anketě, která probíhala v informačním středisku v Ústí nad Labem v letech 1995 - 1998. Podle sdělení PhDr.Vladimíra Kaisera z Archivu Ústí nad Labem získal název Mariánský most největší počet hlasů. Jinými návrhy byly Most Václava Havla, Most Smíření, ale např. i Vidlák, či Mobydyck...

Podle statistik jezdí přes Mariánský most 40 % dopravy, přes sousední Benešův je to 60 %. Mariánský most slouží také jako rezervní most pro krizové situace.

STROJ ČASU

Redakce děkuje za poskytnutí snímků ústřednímu pracovišti Národního památkového ústavu na Valdštejnském náměstí v Praze a městu Ústí nad Labem. Za cenné konzultace děkujeme panu PhDr. Vladimíru Kaiserovi z Archivu města Ústí nad Labem.

Ústí nad Labem, pohled na Mariánský most a Benešův most, 2005.

Ústí nad Labem, letecký pohled na Mariánský most, 2005

Mariánský most, 2006

Mariánský most, 2006

Mariánský most, 2006

Mariánský most, 2002

Celkový pohled na Mariánský most po proudu řeky Labe od Ústí k Děčínu

Stavba Mariánského mostu, betonáž spřažené železobetonové desky krajního pole, 1994 - 1996

Stavba Mariánského mostu. Celkový pohled z Mariánské skály - dokončené krajní pole a za ním smontovaná polovina trámu hlavního pole mostu, 1994 - 1996.

Celý smontovaný trám hlavního mostu o délce 120 m je vysouván po dokončené desce vedlejšího pole a za ním zřízené provizorní montážní a výsuvné plošině (1995 - 1996)

Mariánský most, detail spodního ukotvení závěsů mostu s tlumiči kmitání (1997)

Ústí nad Labem, pohled na Labe. Na snínku je vidět Železniční most, blíže k Mariánské skále Benešův most. Snímek kolem roku 1937.

Ústí nad Labem, pohled na Labe s Železničním mostem kousek od Mariánské skály. Snímek je z doby kolem roku 1925.