VIDEO: Jak a proč kompozitová kola zrychlují peloton Tour de France

  • 67
Kompozitová kola jsou už několik let jedním z hlavních technických trendů světové proficyklistiky. Jsou nesmírně pevná, lehčí než kola hliníková a v určitých pasážích etap jedou i rychleji. Pojďme se podívat na jejich detaily.

Kompozitová kola jsou dnes absolutní samozřejmostí i v pelotonu Tour de France. Jezdci si jen vybírají podle profilu etapy výšku ráfků. Tato kola ale zřetelně zrychlí i amatéra. Při týdenním testu kompozitových kol Zipp 303 jsem měl na kopcovitém okruhu kolem Prahy dlouhém cca 40 km průměrnou rychlost vyšší až o 2 km/hod.

Kompozitové kolo je lehčí, pevnější, ale hlavně nejvyšší roli hraje aerodynamika. Zejména ve větších rychlost tak ušetří cyklista významně tlak na pedál.

Jak upozorňuje odborník a dovozce špičkových kol Zipp do ČR Robert Kleiner, v kopcovitých alpských nebo pyrenejských etapách volí zejména skvělí vrchaři ráfky nižší, kolem tří centimetrů. Taková kola se pak rychleji do kopce rozjíždějí při změnách tempa.

Čím rovinatější etapy, tím se používají ráfky vyšší, nejčastěji od cca čtyř centimetrů (to jsou ty nejuniverzálnější) do šesti centimetrů. Ty nejvyšší, kolem osmi centimetrů, pak volí jezdci hlavně jako přední kola na časovky, případně sprinteři jako zadní kolo.

Zajímavým trendem je velká šířka moderních kompozitových ráfků, od dvou do tří centimetrů. Taková kola jsou pevná a dobře přejíždějí i nerovnosti, například cesty s kočičími hlavami. Aerodynamiku pak zlepšuje speciální povrch, který je podobně jako golfový míček posetý malými důlky neboli dimply. Ty zlepšují aerodynamiku kola. Podle odborníků tento detail zvyšuje výkon kola o další dva až tři watty.

Kvalitní sada karbonových kol nicméně pořádně provětrá peněženku. Takový set stojí od 40 000 korun výš, někdy i přes 100 000 korun. K dalším oblíbeným značkám v profipelotonu patří například kola Mavick, Leightweight, Easton, Enve, Campagnolo, Corima...