VIDEO: Jak a proč kompozitová kola zrychlují peloton Tour de France

aktualizováno 
Kompozitová kola jsou už několik let jedním z hlavních technických trendů světové proficyklistiky. Jsou nesmírně pevná, lehčí než kola hliníková a v určitých pasážích etap jedou i rychleji. Pojďme se podívat na jejich detaily.

Kompozitová kola jsou dnes absolutní samozřejmostí i v pelotonu Tour de France. Jezdci si jen vybírají podle profilu etapy výšku ráfků. Tato kola ale zřetelně zrychlí i amatéra. Při týdenním testu kompozitových kol Zipp 303 jsem měl na kopcovitém okruhu kolem Prahy dlouhém cca 40 km průměrnou rychlost vyšší až o 2 km/hod.

Fotogalerie

Kompozitové kolo je lehčí, pevnější, ale hlavně nejvyšší roli hraje aerodynamika. Zejména ve větších rychlost tak ušetří cyklista významně tlak na pedál.

Jak upozorňuje odborník a dovozce špičkových kol Zipp do ČR Robert Kleiner, v kopcovitých alpských nebo pyrenejských etapách volí zejména skvělí vrchaři ráfky nižší, kolem tří centimetrů. Taková kola se pak rychleji do kopce rozjíždějí při změnách tempa.

Čím rovinatější etapy, tím se používají ráfky vyšší, nejčastěji od cca čtyř centimetrů (to jsou ty nejuniverzálnější) do šesti centimetrů. Ty nejvyšší, kolem osmi centimetrů, pak volí jezdci hlavně jako přední kola na časovky, případně sprinteři jako zadní kolo.

Zajímavým trendem je velká šířka moderních kompozitových ráfků, od dvou do tří centimetrů. Taková kola jsou pevná a dobře přejíždějí i nerovnosti, například cesty s kočičími hlavami. Aerodynamiku pak zlepšuje speciální povrch, který je podobně jako golfový míček posetý malými důlky neboli dimply. Ty zlepšují aerodynamiku kola. Podle odborníků tento detail zvyšuje výkon kola o další dva až tři watty.

Kvalitní sada karbonových kol nicméně pořádně provětrá peněženku. Takový set stojí od 40 000 korun výš, někdy i přes 100 000 korun. K dalším oblíbeným značkám v profipelotonu patří například kola Mavick, Leightweight, Easton, Enve, Campagnolo, Corima...

Autor:

Nejčtenější

VIDEO: Kyslík jen za příplatek. Vtipná instruktáž rozesmála cestující v letadle

Vtipná palubní posádka bavila celé letadlo

Bezpečnostní instrukce patří k nejnudnější části cestování před vzletem letadla. Zpříjemnit pasažérům dlouhou chvíli se...

Sova nic neuloví, tetřívek nepřeběhne. Nové sjezdovky škodí Krkonoším

Ilustrační snímek

Rok po vzniku Krkonošského národního parku se tam lyžovalo na 65 hektarech sjezdových tratí. Po více než padesáti...

Blesk nepotřebujete. Zaručené tipy jak udělat parádní fotografii v noci

Poměrně ojedinělý záběr na zasněžený Karlův most je fotografován časně ráno,...

Noční fotografování má mnoho kategorií, disciplín a podob. I když jde o poměrně náročnou disciplínu, o to více budeme...

Vědci našli tajemství úspěchu Vikingů na moři. Lodě utěsňovali dehtem

Kvalitní lodě umožnily Vikingům daleké objevitelské cesty, v průběhu kterých...

Za nevídanými dobyvatelskými úspěchy Vikingů, severských nájezdníků, stály jejich pověstné štíhlé lodě. Rychlé, dobře...

Lesníci obnaží zříceninu hradu Trosky. Skály bez stromů chtějí ekologové

Rekonstrukce silnice z Borku do Troskovic přišla Liberecký kraj na 42 milonů...

Hradní věže Panna a Baba vystoupí ze zajetí stromů a dají najevo ještě důrazněji svůj majestát. Stejně jako celé...

Další z rubriky

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

Najdete na iDNES.cz