Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Jak a proč kompozitová kola zrychlují peloton Tour de France

aktualizováno 
Kompozitová kola jsou už několik let jedním z hlavních technických trendů světové proficyklistiky. Jsou nesmírně pevná, lehčí než kola hliníková a v určitých pasážích etap jedou i rychleji. Pojďme se podívat na jejich detaily.

Kompozitová kola jsou dnes absolutní samozřejmostí i v pelotonu Tour de France. Jezdci si jen vybírají podle profilu etapy výšku ráfků. Tato kola ale zřetelně zrychlí i amatéra. Při týdenním testu kompozitových kol Zipp 303 jsem měl na kopcovitém okruhu kolem Prahy dlouhém cca 40 km průměrnou rychlost vyšší až o 2 km/hod.

Fotogalerie

Kompozitové kolo je lehčí, pevnější, ale hlavně nejvyšší roli hraje aerodynamika. Zejména ve větších rychlost tak ušetří cyklista významně tlak na pedál.

Jak upozorňuje odborník a dovozce špičkových kol Zipp do ČR Robert Kleiner, v kopcovitých alpských nebo pyrenejských etapách volí zejména skvělí vrchaři ráfky nižší, kolem tří centimetrů. Taková kola se pak rychleji do kopce rozjíždějí při změnách tempa.

Čím rovinatější etapy, tím se používají ráfky vyšší, nejčastěji od cca čtyř centimetrů (to jsou ty nejuniverzálnější) do šesti centimetrů. Ty nejvyšší, kolem osmi centimetrů, pak volí jezdci hlavně jako přední kola na časovky, případně sprinteři jako zadní kolo.

Zajímavým trendem je velká šířka moderních kompozitových ráfků, od dvou do tří centimetrů. Taková kola jsou pevná a dobře přejíždějí i nerovnosti, například cesty s kočičími hlavami. Aerodynamiku pak zlepšuje speciální povrch, který je podobně jako golfový míček posetý malými důlky neboli dimply. Ty zlepšují aerodynamiku kola. Podle odborníků tento detail zvyšuje výkon kola o další dva až tři watty.

Kvalitní sada karbonových kol nicméně pořádně provětrá peněženku. Takový set stojí od 40 000 korun výš, někdy i přes 100 000 korun. K dalším oblíbeným značkám v profipelotonu patří například kola Mavick, Leightweight, Easton, Enve, Campagnolo, Corima...

Autor:


Nejčtenější

Naivní Češi v sandálech jsou v Chorvatsku pojem. Znají je i záchranáři

Milovníci hor ocení při návštěvě Makarské výstup na vrcholky Biokova.

Makarska je klenot Dalmácie, ale umí být i nebezpečná. Nádherná a unikátní příroda totiž bývá při nepříznivém počasí...

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...



Slovensko bez turistů. Nejkrásnější dolina Nízkých Tater zeje prázdnotou

Dolina Štiavnica od Štefánikovy chaty

Za nejkrásnější dolinu Nízkých Tater bývá obvykle považována Demänovská dolina s turistickým střediskem Jasná a...

Nebuďte povýšení a nechovejte se jako stádo. Sedm cestovatelských hříchů

Vyrážet do světa bez zvídavosti je jedním z největších hříchů pod sluncem.

Chcete si prázdninové toulky po světě opravdu užít? Podívejte se na seznam zásadních chyb, které nesmíte na cestách...

Turisté si odvážejí z pláží Sardinie písek, úřady rozdávají vysoké pokuty

Ilustrační snímek

Úřady na Sardinii bojují proti turistům, kteří si z tamních pláží odnáší na památku písek, což poškozuje životní...

Další z rubriky

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

Cyklisté byli na dně společnosti. Teď Latinská Amerika šlápla do pedálů

Cyklisté na pravidelné akci Tweed Run v brazilském Săo Paulu

Mezi cyklisty nejobávanější kontinent mění svůj postoj vůči kolům. Ve městech Latinské Ameriky věčně ucpaných kolonami...

GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Výstava Fenomén Favorit v Národním technickém muzeu

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z...

Najdete na iDNES.cz