Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Vyzkoušeli jsme, jak funguje protilavinový airbag

  12:43aktualizováno  12:45
Protilavinový airbag se ukazuje jako klíčová ochranná pomůcka v případě pádu laviny. Podle nejnovějších údajů pomáhá zachránit až 95 procent zasypaných. Zjistili jsme, jak funguje a vyzkoušeli ho.

Protilavinový airbag  je vždy součástí lavinového batohu. Jak jsme letos v Alpách  zjistili, patří už téměř k běžné výbavě všech lyžařů, kteří vyjíždějí do volného terénu.

Posledním medializovaným případem je osud nizozemského prince, kterého v horském středisku Lech zasypala lavina a dnes leží v kritickém stavu na speciální klinice.

Princ se vydal do volného terénu ve dvojici s kamarádem. Ten airbag měl a v lavině nejen přežil, ale po zasypání se dokonce ocitl na jejím povrchu, takže byl schopný mobilem přivolat záchranu. Princ bohužel airbag neměl a byl uvězněný hlouběji ve sněhu. Po resuscitaci zůstal v komatu a lékaři diagnostikovali těžké, zřejmě nevratné poškození mozku.

Fotogalerie

Ve stejnou dobu ale zachránil airbag i americkou freeridovou hvězdu Elyse Saugstadovou, kterou spolu s dalšími lyžaři zasypala lavina v Kaskádovém pohoří v USA. Saugstadová pak vyprávěla o svých pocitech s tím, že si připadala jako v myčce na auta, ale že se po celou dobu v lavině pohybovala po jejím povrchu.

Oba příklady názorně ukazují, jak je airbag účinný. Lyžaře navíc trochu chrání i před zlomením vazu.

Lavinový airbag funguje podobně jako ten v autě

Na jakém principu airbag funguje? Je to podobné, jako s airbagem v autě, jen s tím rozdílem, že se polštář nafukuje pomaleji a lyžař si ho "odpaluje" sám ručně pomocí táhla.

Existují v podstatě dva podobné systémy. Snowpulse Lifebag se nafukuje jako mohutný límec kolem hlavy (Snowpulse RAS je polštář za hlavou a airbag je odnímatelný). U druhého systému firmy ABS se nafukují z batohu jakási dvě velká křídla na zádech lyžaře. Oba systémy jsou podobně účinné.

Airbagy se odpalují pomocí táhla připevněného na levém popruhu batohu. Táhlo je buď zaaretované (v lanovce, na sjezdovce, prostě všude tam, kde s užitím airbagu nepočítáme) nebo odjištěné v pohotovostní poloze vždy v situaci, kdy hrozí sebemenší nebezpečí utržení laviny. V případě nebezpečí, tedy v okamžiku, kdy lyžař zjistí, že se na něj valí lavina nebo na něj zakřičí ostatní lyžaři, airbag odjišťuje trhnutím táhla.

Airbag pomáhá plout po povrchu laviny

V samotné lavině pak airbag funguje na následujícím principu. Čím větší objekt (předmět) se ocitne v lavině, tím blíže (více) se pohybuje na jejím povrchu. Čím menší předmět, tím se noří více do laviny. Nejde tolik o váhu, jako objem. Český freerider a odborník na airbagy Luboš Sušila zdůrazňuje, že lavina funguje na principu tzv. obráceného vycezování. "Je to jako když zatřepete s pytlíkem popcornu. Větší kousky zůstanou na povrchu," říká.  Stejně tak nafouknutý airbag zvětšuje objem postiženého a pomáhá mu tak více plout po povrchu laviny.

Airbag se nafukuje z patrony umístěné v batohu, dříve byla kovová, dnes  je trend z kompozitu, tedy lehčí. Sami jsme letos "nanečisto" vyzkoušeli oba systémy - nejprve na freeridovém kempu Scott ve Svatém Antonu a pak na kempu, který organizoval český freerider Robin Kaleta. Jak je vidět na našem videu, odpálení je maximálně jednoduché a zvládne ho kdokoli.

Po aktivaci airbagu si může každý airbag sám celkem jednoduše vyfouknout, složit a vyměnit patronu.

Pro běžné lyžaře je stále jistým limitem cena airbagu. Batohy stojí zhruba od 15 tisíc korun, což je cena velmi dobrých lyží nebo kvalitního lyžařského oblečení. A to je hodně. Přesto se jeho nošení do složitých podmínek mimo sjezdovky maximálně doporučuje.

Odborníci zároveň upozorňují, že ani airbag není samospasitelný a lyžař - freerider musí mít navíc ještě klasickou protilavinovou výbavu, tedy pípák, lopatu a lavinovou sondu.

Autor:


Nejčtenější

Cesta do Chorvatska 2018. Pozor na nedokončené rekonstrukce u hranic

Sjezd z dálnice před Vinnetouuovým kaňonem, za mýtnou bránou Maslenica....

Hlavní trasu na jih do Chorvatska přes hraniční přechod Macejl a dále na Záhřeb letos nedoporučujeme. Našli a projeli...

Polská „čínská zeď“ sloužila proti Čechům. Dnes je prvotřídní atrakcí

Téměř dvě stě kilometrů dlouhá linie opevněná hrady vznikla na ochranu Polského...

Cestu z Krakova do Čenstochové lemuje hrdá linie pětadvaceti hradů a strážních věží postavených na vysokých skalách,...



Brno jako bahniště a ve Zlíně žil zlý člověk. Jak vznikla jména měst

Hlavní město Praha

Původ názvů českých měst je obestřen mnoha legendami, jazykovědci však obvykle nabízejí střízlivější verze. Týdeník...

Dovolenou u moře nechte jiným. Naštěstí máme Himálaj hned za rohem

Cestu někdy označují kamenné “mužíky”. Tenhle stojí v pohoří Vilcan.

Kam v létě do hor? Zkuste „Nepál Evropy“ alias Rumunsko. Fantastická opuštěná pohoří máte daleko blíž, než si možná...

Mallorca bojuje s opilými turisty. Na naháče a agresory čekají vysoké pokuty

Opilí turisté v letovisku Magaluf na Mallorce

Úřady na španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za nahotu, rvačky či jiné podobné...

Další z rubriky

Investice, která se vyplatila. Do Andorry jezdí lyžaři z celé Evropy

Andorra úspěšně zainvestovala do lyžování a přitahuje lyžaře z celého světa. V...

Andorra, vzdálená od velkých alpských zimních středisek, s úspěchem investovala do zimních sportů, které se staly...

I přes oteplení zůstává na horách sníh, mrazivý víkend lyžařům pomůže

Skiareál v Janských Lázních na Černé hoře

Oteplení z posledních dní ukončilo provoz některých lyžařských areálů, zejména na jihu Moravy. Na horách ale zůstává...

Lyžování se sluncem. Přehled středisek, kde si ještě o víkendu zalyžujete

Ilustrační snímek

Lyžaři mohou o víkendu stále vyrazit do několika horských středisek v Česku. Některé skiareály dokonce zvažují, že...

Najdete na iDNES.cz