Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Investice je nutná, záleží ale na liberálech

  12:17aktualizováno  12:17
Kanadské ozbrojené síly zařadily na seznam věcí poslední přání, které by si přály pod stromeček: dva nové Boeingy. Projektový tým na nejvyšší vojenské úrovni doporučuje federální vládě, aby pro letectvo zakoupila transportní letouny v hodnotě dvou miliard dolarů. A to hlavně proto, aby se předešlo problémům s tím, že kanadské ozbrojené síly nejsou na své zahraniční mise schopny dopravit svoji techniku.

“Toto jsou velmi závažné úvahy o věci, která může strategicky zefektivnit celkovou připravenost a akceschopnost,” řekl plukovník Pat Douset, manažér oddělení programu budoucích strategií vojenské letecké přepravy. “V příštích dvou měsících budeme vědět, kterým směrem se bude vládní rozhodnutí ubírat.” 

Douset a jeho tým se již delší dobu zcela vážně rozhlíží po přepravních letounech, které by byly schopny přepravit těžká obrněná vozidla, jako je např. LAV III, užívaný kanadskými vojsky. Armáda má v současné době pouze třináct provozuschopných Herculesů k přepravě zařízení, a tyto poněkud zastaralé letouny jsou již nevyhovující, neboť k potřebným účelům jsou malé. Schopnost přepravit těžkou vojenskou techniku je nutná k realizaci pozemních misí, jakou byla např. v Bosně nebo nyní v Afgánistánu.

Aby se kanadské ozbrojené síly vůbec podobných misí mohly zúčastnit, pronajímají si lodě, půjčují americká transportní letadla anebo k tomuto účelu pronajímají ukrajinské Antonovy za “pakatel” -  za 60 tisíc dolarů na hodinu (!). Vysoká cena za nájem není zdaleka jediným negativním aspektem pronájmu. Stává se, že americké letouny jsou zaneprázděny a málo početná letka ukrajinských Antonovů nestačí veškeré potřeby pokrýt, takže kanadské ozbrojené síly jsou nuceny ve světě hledat alternativní řešení, zvláště když se jedná o zaoceánskou přepravu. “Velmi často se stává, že letouny k pronájmu nejsou k dispozici, když je náhle potřebujeme,” dodává Douset.

Nechvalně proslulý kanadský ministr obrany v Chretiénově levicové federální vládě Art Eggleton má stále před sebou nevyřešenou otázku, jak přepraví vojenskou techniku pro tisíc mužů, kteří se možná zúčastní mise v Afghánitánu, pokud tak bude rozhoduto. Douset oznámil, že jeho tým zúžil výběr k zakoupení zmiňovaných transportních letadel na typy Boeing C-17 a Globemaster, který nyní používá americká armáda. K tomuto výběru došlo zejména s přihlédnutím na možnost dodávky v poloviční lhůtě než by byl dodán alternativní menší Airbus. “Chceme-li nové letouny v roce 2005, máme pouze jednu opci, a tou je C-17”, uvedl Douset a skepticky dodal, že Eggletonovi vezme pravděpodobně nejméně rok, než schválí koupi šesti těchto letounů v celkové hodnotě dvou miliard dolarů.

Douset nicméně doufá, že současná válka proti terorismu přesvědčí jinak velmi liknavé vládnoucí liberály, že rychlý transport vojenské techniky na místa misí je bezpodmínečně nutný. “V generálním štábu je o zmíněný projekt dostatečný zájem a vláda by na něj měla uvolnit prostředky,” doplnil manažér projektu plukovník Douset svou zprávu tisku.

Výkonný ředitel Kanadské obranné asociace Allian Pellerin s nadšením uvítal plukovníkovo doporučení o nákupu C-17, nabádajíce vládní liberály k uvolnění více prostředků na ozbrojené síly, které za stávajícího stavu nejsou schopny držet krok s partnerskými zeměmi zúčastněnými v současném boji proti terorismu. “Nelze spoléhat na spojence, je třeba mít vlastní akceschopnost.”  

Mise do Afgánistánu nebyla vládou ještě ani schválená, naopak pozdržena. Jak Chretién uvedl, může k ní dojít až tehdy, bude-li si jistý, že kanadské ozbrojené síly jsou tam skutečně potřebné. A tak tady máme odpověď na zakoupení těžkých letounů pro kanadskou armádu téměř danou. Necháme se překvapit.

Z ontarijského Bramptonu své čtenáře zdraví a každý den úsměv přejí Věra a Petr Kohoutovi. Chcete-li nám psát – pozor na novou emailovou adresu: petrvera@rogers.com   

Nákladní letoun Il-76 ruské výroby (ilustrační archivní foto)



Nejčtenější

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Kde kámen zabíjí. Turistika v legendami opředeném japonském pohoří Nasu

Na vrcholu je i malá svatyně.

Pro milovníky hor a přírody cestující do Tokia skýtá pohoří Nasu jedinečnou příležitost, jak uniknout z ruchu japonské...

Humor, mystika a dokonalá příroda. Na Irsko se nedá zapomenout

Irské puby jsou součástí irské identity a zrcadlem irské duše. Tady najdete...

Nikde není tráva zelenější. Irsko je země šťavnatých pastvin, mystických katedrál, olověné oblohy i bělostných pláží. A...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Najdete na iDNES.cz