Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Investice je nutná, záleží ale na liberálech

  12:17aktualizováno  12:17
Kanadské ozbrojené síly zařadily na seznam věcí poslední přání, které by si přály pod stromeček: dva nové Boeingy. Projektový tým na nejvyšší vojenské úrovni doporučuje federální vládě, aby pro letectvo zakoupila transportní letouny v hodnotě dvou miliard dolarů. A to hlavně proto, aby se předešlo problémům s tím, že kanadské ozbrojené síly nejsou na své zahraniční mise schopny dopravit svoji techniku.

“Toto jsou velmi závažné úvahy o věci, která může strategicky zefektivnit celkovou připravenost a akceschopnost,” řekl plukovník Pat Douset, manažér oddělení programu budoucích strategií vojenské letecké přepravy. “V příštích dvou měsících budeme vědět, kterým směrem se bude vládní rozhodnutí ubírat.” 

Douset a jeho tým se již delší dobu zcela vážně rozhlíží po přepravních letounech, které by byly schopny přepravit těžká obrněná vozidla, jako je např. LAV III, užívaný kanadskými vojsky. Armáda má v současné době pouze třináct provozuschopných Herculesů k přepravě zařízení, a tyto poněkud zastaralé letouny jsou již nevyhovující, neboť k potřebným účelům jsou malé. Schopnost přepravit těžkou vojenskou techniku je nutná k realizaci pozemních misí, jakou byla např. v Bosně nebo nyní v Afgánistánu.

Aby se kanadské ozbrojené síly vůbec podobných misí mohly zúčastnit, pronajímají si lodě, půjčují americká transportní letadla anebo k tomuto účelu pronajímají ukrajinské Antonovy za “pakatel” -  za 60 tisíc dolarů na hodinu (!). Vysoká cena za nájem není zdaleka jediným negativním aspektem pronájmu. Stává se, že americké letouny jsou zaneprázděny a málo početná letka ukrajinských Antonovů nestačí veškeré potřeby pokrýt, takže kanadské ozbrojené síly jsou nuceny ve světě hledat alternativní řešení, zvláště když se jedná o zaoceánskou přepravu. “Velmi často se stává, že letouny k pronájmu nejsou k dispozici, když je náhle potřebujeme,” dodává Douset.

Nechvalně proslulý kanadský ministr obrany v Chretiénově levicové federální vládě Art Eggleton má stále před sebou nevyřešenou otázku, jak přepraví vojenskou techniku pro tisíc mužů, kteří se možná zúčastní mise v Afghánitánu, pokud tak bude rozhoduto. Douset oznámil, že jeho tým zúžil výběr k zakoupení zmiňovaných transportních letadel na typy Boeing C-17 a Globemaster, který nyní používá americká armáda. K tomuto výběru došlo zejména s přihlédnutím na možnost dodávky v poloviční lhůtě než by byl dodán alternativní menší Airbus. “Chceme-li nové letouny v roce 2005, máme pouze jednu opci, a tou je C-17”, uvedl Douset a skepticky dodal, že Eggletonovi vezme pravděpodobně nejméně rok, než schválí koupi šesti těchto letounů v celkové hodnotě dvou miliard dolarů.

Douset nicméně doufá, že současná válka proti terorismu přesvědčí jinak velmi liknavé vládnoucí liberály, že rychlý transport vojenské techniky na místa misí je bezpodmínečně nutný. “V generálním štábu je o zmíněný projekt dostatečný zájem a vláda by na něj měla uvolnit prostředky,” doplnil manažér projektu plukovník Douset svou zprávu tisku.

Výkonný ředitel Kanadské obranné asociace Allian Pellerin s nadšením uvítal plukovníkovo doporučení o nákupu C-17, nabádajíce vládní liberály k uvolnění více prostředků na ozbrojené síly, které za stávajícího stavu nejsou schopny držet krok s partnerskými zeměmi zúčastněnými v současném boji proti terorismu. “Nelze spoléhat na spojence, je třeba mít vlastní akceschopnost.”  

Mise do Afgánistánu nebyla vládou ještě ani schválená, naopak pozdržena. Jak Chretién uvedl, může k ní dojít až tehdy, bude-li si jistý, že kanadské ozbrojené síly jsou tam skutečně potřebné. A tak tady máme odpověď na zakoupení těžkých letounů pro kanadskou armádu téměř danou. Necháme se překvapit.

Z ontarijského Bramptonu své čtenáře zdraví a každý den úsměv přejí Věra a Petr Kohoutovi. Chcete-li nám psát – pozor na novou emailovou adresu: petrvera@rogers.com   

Nákladní letoun Il-76 ruské výroby (ilustrační archivní foto)





Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.