V březnu letošního roku si majitel malého podniku White Banana Beach Club na filipínském ostrově Siargao sedl k počítači, aby vyřídil e-mailovou korespondenci. V momentě, kdy si v jednom e-mailu přečetl větu „Jsem influencer“, došla mu trpělivost.
Kdo je influencer?Influencer, někdy označovaný jako „vlivný uživatel“, je uživatel internetu, který dokáže s využitím obsahu, svých vazeb a velikosti publika ovlivnit chování dalších uživatelů na internetu. Tito lidé se často využívají v rámci marketingových kampaní – jsou totiž schopni přirozenou a důvěryhodnou cestou doručit komerční sdělení do své komunity. zdroj: podnikatel.cz |
Od května minulého roku, kdy svůj podnik s výhledem na azurové Filipínské moře otevřel, dostal podobných e-mailů více než sto. Většina novodobých cestovatelů v nich žádá o ubytování a jídlo zadarmo, výměnou za zveřejnění svých fotografií na Instagramu nebo dalších sociálních sítích.
Typický e-mail influncera prý podle Gianluca vypadá nějak takto: „Přijíždím 25. nebo 27., potřebujeme tři postele, jídlo a ubytování.“ A vše samozřejmě zadarmo.
„Myslíme si, že to je nezdvořilé,“ řekl Gianluca serveru The New York Times. Na svých facebookových stránkách proto zveřejnil jasnou zprávu pro influencery.
„Dostáváme spousty žádostí o spolupráci s instagramovými influncery. Rádi bychom oznámili, že náš podnik nemá zájem se samozvanými infuencery spolupracovat. A rádi bychom vám navrhli, abyste zkusili jiný způsob, jak se najíst, napít a spát zadarmo. Nebo zkuste třeba pracovat.“
Následnou reakci na sociálních sítích nečekal. „Jen jsem chtěl tyto lidi zastavit,“ tvrdí Gianluca. Na Facebooku i na samotném ostrově se však stal hrdinou. Lidé ocenili jeho útok na „novodobé žebráky“, jak je nazval jeden z autorů komentářů.
Selfie jako cíl. Turisté častěji míří tam, kde naberou hezké fotky na sítě |
Někteří se naopak snažili cestovatele bránit. Není prý nic špatného na tom, že se cestovatelé pokoušejí zjistit, jaké mají možnosti. A že i ostrov Siargao získal na popularitě také díky fotkám na Instagramu. Gianluca však proti skutečným influncerům, které sledují statisíce lidí, nic nemá. Vadí mu však „rádoby příživníci.“
Podobné reakce hoteliérů a majitelů podniků se začínají objevovat po celém světě. V lednu loňského roku se majitel luxusního hotelu v irském Dublinu dostal do poměrně ostrého střetu se známým youtuberem, který se u něj chtěl ubytovat zadarmo. Sporům mezi majiteli hotelů a influencery se v červnu rozsáhle věnoval také server The Atlantic.