Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


I na megalomanský Svět v Dubaji padla krize. Dokazují to snímky z vesmíru

aktualizováno 
Umělé souostroví zvané Svět mělo být největší chloubou Dubaje. Jednotlivé ostrovy měli skupovat miliardáři a celebrity a stavět si na nich svá sídla. Realita je ale jiná. Více než rok po dokončení stavby luxusního superprojektu za 14 miliard dolarů zejí ostrovy u břehů arabského emirátu prázdnotou.

I ostrovní projekt Svět v Dubaji zasáhla finanční krize - Uměle vytvořené ostrůvky měly osázet soukromé rezidence celebrit a miliardářů. Více než rok po dokončení stavby však většina z nich zeje prázdnotou. | foto: Profimedia.cz

Souostroví, skládající se z 300 ostrůvků, připomíná tvarem mapu zeměkoule (odtud název The World, Svět). Už během stavby tohoto díla, když se do azurových vod Perského zálivu vyvážely miliony tun kamení na vybudování základů ostrovů, se proslýchalo, jaké hvězdy tu mají investovat.

Brad Pitt a Angelina Jolie prý měli koupit Etiopii, Richard Branson měl mít zálusk na Anglii, zatímco Rod Stewart měl být jeho sousedem ve vedlejším Skotsku, informoval například britský list The Independent. Ostrůvky totiž mají jména podle pozice na reálné mapě světa.

Místo toho to ale nyní dubajský Svět představuje jedno z nejdražších rizik na světě pro lodní dopravu, pusté ostrovy obkružují výstražné bóje a hlídá ho soukromá ochranka v rychlých člunech.

V důsledku globální krize klesly ceny pronájmů v Dubaji o více než 50 procent, snížily se i ceny realit a pozemků. Developerská firma práce na ostrovech zcela zastavila a propustila na 500 zaměstnanců. Jediné, co se ještě dokončilo, jsou vlnolamy.

Nejnákladnější a nejnáročnější realitní projekt na světě teď vypadá jako nesourodá snůška písečných skvrn, který trůní jako pomník velikášské pošetilosti na dohled dubajských břehů.

Ostrůvky se liší velikostí, jejich rozloha se pohybuje od 14 000 - 42 000 m2, vzdálenost mezi nimi je zhruba 100 metrů. Celková délka souostroví je zhruba 9 kilometrů, šířka kolem 6 kilometrů.

I ostrovní prjekt Svět v Dubaji zasáhla finanční krize

Z 300 ostrovů je zastavěný jen jeden

Podle developerské firmy, která celý projekt financuje, se ve Světě, jehož výstavba trvala šest let, prodalo do ledna 2008 celkem 60 procent ostrovů. Zastavěný a udržovaný je však zatím pouze jeden z nich. Koupil ho ještě před dokončením stavby v roce 2007 sám šejk Muhammad bin Rašíd Al Maktum, vládce Dubaje a zároveň viceprezident a premiér Spojených arabských emirátů.

Investor počítal hlavně s celebritami, těch mezi kupci ale zřejmě moc nebylo. Kromě Angeliny Jolie a Brada Pitta, kteří koupi popřeli, se spekulovalo o Michaelu Schumacherovi. Jeho manažer naznačil, že bývalý závodník Formule 1 možná někdy v budoucnu na jednom z ostrovů vybuduje závodní dráhu pro motokáry.

Realitní makléř a podnikatel John O'Dolan, který v roce 2007 koupil ostrov Irsko za 28 milionů dolarů a o rok později Anglii za 23,5 milionu dolarů, spáchal v únoru sebevraždu poté, co jeho firmu zasáhly finanční těžkosti v důsledku ekonomické krize.

Jiskřičkou naděje může být podle serveru News Blaze zpráva z letošního října, že se ve Světě prodaly další dva ostrovy, každý za 65 milionů dolarů.

Svět byl jedním z mnoha gigantických projektů, kterými Dubaj v posledních 10 letech triumfovala na poli nejmodernějších technologií i architektury. Z těch nejznámějších lze jmenovat největší letištní terminál světa, jeden z nejluxusnějších hotelů světa Burj Al Arab - sedmihvězdičkový skvost ve tvaru plachetnice, krytý umělý lyžařský areál se sjezdovkou či umělé ostrovy ve tvaru Palmy. V důsledku krize se ale zatím opozdilo i dokončení a otevření Burdž Dubaj, nejvyššího mrakodrapu světa.





Nejčtenější

Tak samozřejmě, polévání slečen v bikinách šampaňským je přesně to, o čem muži...
Ostrov bude plný sexu, drog a alkoholu, láká na svou dovolenou agentura

Neomezený sex, dvě dívky denně, vstřícný postoj k drogám, alkoholu a jídla, co hrdlo ráčí. Čarokrásné pláže, party na jachtě. Ony čtyři dny na soukromém...  celý článek

Kotelský potok pramení ve Velké Kotelní jámě nedaleko Vrbatovy boudy a táhne se...
Vodí turisty na zapomenuté stezky Krkonoš, zná cesty budařské i dřevařské

Jana Tesařová v Krkonoších rozplétá pavučinu horských pěšin, svážnic, stezek a zanikajících chodníků. Pronikla až do míst, o kterých se návštěvníkům hor ani...  celý článek

Jezero Como patří k těm lokalitám, kam se dá z Česka snadno zaletět na víkend....
Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele z Česka se nově přibližují i některé destinace, do kterých...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Petrova bouda v Krkonoších už zvenčí opět vypadá jako horská chalupa...
VIDEO: Krkonošská Petrovka už vypadá jako horská bouda, je pod střechou

Petrova bouda na hřebenech Krkonoš, kterou před šesti lety zničil požár, už znovu vypadá jako horská chalupa. Přes léto dostala dřevěná okna a střechu. Zima...  celý článek

Další z rubriky

Baťůžkář v Maroku
Z fabriky do světa. Šampón a lunchmeat jsem hned zahodil, říká cestovatel

Jsou to dva roky, co tehdy jednadvacetiletý Vojtěch Kadera z Touškova na Plzeňsku seděl v kuřárně pro zaměstnance firmy, kde pracoval, a koukal přes plot. „Tam...  celý článek

Pokrmy podávané na palubě boeingu tohoto exkluzivního dopravce jsou inspirovány...
Tahle letenka není pro každého. Za 18 tisíc dolarů se topíte v luxusu

Letecká doprava dnes nabízí vše, co vás jen napadne. Od superlevného cestování s minimálním pohodlím dostupného každému až po noblesní cestu nad mraky s...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.