Horolezci vlečou pod K2 živé kozy i slepice

Pro každou expedici je důležité špičkové vybavení a potraviny. Nad seznamy zásob padají slova jako goretex, kevlar, instantní pyré nebo speciální vakuovaný špek. Ale nosiči s sebou vlečou zásoby stejné jako před půl stoletím. V karavaně nechybějí živé kozy či slepice.

Devítičlenná výprava už opustila civilizaci a postupuje pěšky směrem k základnímu táboru. "Vstáváme v šest hodin ráno, každý den nás čeká zhruba sedmihodinový pochod," říká Leopold Sulovský.

Horolezci postupují společně s osmdesáti nosiči, mezi které rozdělili expediční materiál a zásoby. "Všechny osobní věci si ale každý nese sám," říká šéf výpravy Sulovský.

V posledních dnech v oblasti prší. "Jinak je celkem slušné počasí, kolem pěti stupňů Celsia. V Ascoli, tedy zhruba ve třech tisících metrech nad mořem bylo dokonce ještě skoro dvacet nad nulou,“ hlásí člen expedice Josef Lukáš. Výpravě zřejmě už nyní přijdou vhod deštníky a slunečníky, které si horolezci chtěli pořídit v posledním městě na trase. "Na ledovci se bez slunečníku či deštníku člověk neobjede," tvrdil ve Scardu Lukáš.

Zažívací potíže, které většinu členů výpravy trápily ještě minulý týden, už ustoupily. "Jídlo je tu skvělé. Vaříme z čerstvého masa, většinou to jsou slepice," tvrdí Sulovský. více ZDE

Právě slepice cestují společně s karavanou vzhůru do základního tábora. "Slepic je dvanáct, kozy máme čtyři," oznamuje textová zpráva, kterou na displej satelitního telefonu horolezci vyťukali ve vesnici Joala. Tedy zhruba čtyřicet kilometrů od místa, kde končí silnice.

Sami horolezci říkají, že výraz silnice není v podhůří Karakoramu příliš na místě. Cesty sjízdné alespoň terénními auty končí ve vesnici Ascoli, kde výprava udělala poslední nákupy. Už závěr cesty auty byl dramatický. V oblasti nejsou výjimkou závaly. "Při jednom z nich zahynul jeden Číňan," říká Lukáš s tím, že všichni členové výpravy jsou v pořádku.

Od základního tábora dnes dělí skupinu horolezců ještě zhruba pět dní pochodu. Výprava má stále jednodenní náskok proti původnímu plánu.