Holiday World ´99: byl to svět v kostce

- Žádné bombastické překvapení se na osmém ročníku Středoevropského veletrhu cestovního ruchu Holiday World '99 na pražském Výstavišti nekonalo. Přesto uspěl. Jaký tedy ale veletrh, který se uskutečnil od 11. do 14 února, byl?
Na jedné straně potvrdil svoji výsadní pozici při prezentaci velkého množství nejrůznějších zemí. Svět se zde opět dobře prezentoval v kostce. A znovu - podobně jako v předcházejících letech - přehlídka domácích tipů zůstala poněkud za očekáváním. Celkově bylo na veletrhu téměř 890 vystavovatelů ze 70 zemí a dále 102 vystavovatelů z České republiky.
Síla Holiday Worldu je především v "cizině". Vynikající byla především účast národních turistických centrál. Těch bylo přes čtyřicet a nabídly obrovské množství materiálů, které mohlo návštěvníka skutečně potěšit a dát mu dobrý směr pro přemýšlení, kam příště na dovolenou.
Prakticky všechny turistické velmoci - Francie, Rakousko, Španělsko či Itálie - měly velmi kvalitní nabídku. Ale i další země, kam čeští turisté rádi jezdí, nezůstaly nijak pozadu. Například Řecko, Tunisko, Turecko, Chorvatsko, Slovensko, Nizozemsko, Portugalsko, Německo i Velká Británie. K tomu musíme připočítat i exotické země.
V tomto směru veletrh nesporně uspěl a je v podstatě u nás bezkonkurenční. Snad jenom poměrně chabá účast USA kazí v této části Holiday Worldu jeho jméno, protože Spojené státy jsou zemí, kam naši turisté hodně jezdí a dá se předpokládat, že tam budou v budoucnu cestovat ještě více.
Také ten, kdo si chtěl přímo na místě vybrat například zájezd na léto, mohl uspět, navíc se nabízely i další slevy. Například zájezd do Thajska s polopenzí za necelých dvacet tisíc korun, což už se téměř rovná pouhé ceně letenky, když se kupuje samostatně.
Dva "cenově válčící" giganti českého cestovního ruchu - Fischer a Čedok - ale srovnávat nešlo, protože CK Fischer se veletrhu nezúčastnila. Což byla pro zákazníky škoda, protože přímá konfrontace na místě by byla jistě pro mnohé zajímavá. Čedok tak mohl u některých váhajících bodovat.
V tipech na domácí turistiku, která je stále žádanější, ovšem pražský veletrh nic nového nepřinesl. V tomto směru byla lednová nabídka na Regiontour v Brně ucelenější, ale i bohatší. Na Holiday World neměl návštěvník možnost vidět představitele domáci turistiky pohromadě jako v Brně a proto byla orientace trošku složitější. To by koneckonců ani nemusel být tak velký problém, ale Regiontour přece jenom nabídl daleko širší škálu možných tipů.
Dá se ovšem říci, že Holiday World '99 celkově uspěl. Zcela zjevně však období neustálého nárůstu počtu vystavovatelů a možných novinek končí. Trh a nabídka se poněkud usadily. V tom případě by však pořadatelé do budoucna měli přijít se zlepšeními, protože to co dnes dělá veletrh poměrně výjimečným, může být velmi rychle poměrně všedným a tím i nudným.

Stánek MF DNES na veletrhu

Na veletrhu bylo k vidění ledacos