Hidžázská železnice znovu ožívá

  15:50
Když se někdo zmíní o hidžázské železnici, vždy někoho napadne legendární Lawrence z Arábie. Tento britský spisovatel, politik a tajný agent Thomas Edward Lawrence se ostatně mimo jiné proslavil tím, že ji v průběhu první světové války vyhodil do vzduchu. Železnice z osmanské doby stále převáží cestující mezi jordánským Ammánem a syrským Damaškem a obě země se nyní pokoušejí její dávnou slávu obnovit.
    Dráhu navrhl před sto lety osmanský sultán Abdülhamid II. ve snaze dopravit co nejvíce muslimských poutníků z Damašku na svatá místa v Arábii. Nyní jejích služeb využívají prostí lidé, kteří vítají více vlakových spojů mezi Sýrií a Jordánskem.
    Umm Džamál, který byl na návštěvě u své rodiny v Ammánu, jede zpět poprvé tímto vlakovým spojem. "Teď budu za nimi jezdit častěji, protože cesta vlakem je daleko lepší," říká. "Je to fajn. Když jsem jezdil autobusem, byl jsme velice unavený a bolely mě nohy. Vlak je mnohem pohodlnější - můžete vstát a projít se," dodává.
    Vybudování asi 1300 kilometrů dlouhé hidžázské dráhy bylo jednou z posledních velkých vizí osmanské říše před jejím zánikem po první světové válce. Turci po ní přepravovali na Arabský poloostrov svá vojska, ale cestu jim často ztěžovaly sabotážní útoky Lawrence z Arábie.
    Poté, co ji tento britský agent vyhodil do vzduchu, některé části dráhy nebyly nikdy znovu postaveny. Přesto zůstala podstatná část dráhy v provozu i přes následné složité vztahy mezi Sýrií a Jordánskem.
    Když se vztahy mezi Ammánem a Damaškem začaly loni pod vlivem nového jordánského krále Abdalláha II. oteplovat, stejný rozkvět zažila i železnice.
    Cesta vlakem z Ammánu do Damašku nyní trvá sedm hodin, autobus to zvládne za dvě až tři hodiny. Na přelomu století ale dráha představovala pro muslimské poutníky nejrychlejší cestu na svatá místa v Arábii. Většina z nich nastupovala v Damašku, kam dorazili z dálných končin Ruska, Íránu či Bosny. A v ulicích tohoto syrského města se ještě před nastoupením cesty do Mekky pořádaly velké slavnosti a přehlídky. To bylo slavné období hidžázské dráhy před jejím úpadkem.
    Sbírka starých parních lokomotiv z dávného slavného období nyní vyjíždí jen na krátké trasy pro turisty. Za obřím kolem jedné z nich stojí Abú Fuád, který byl od roku 1945 strojvůdcem lokomotivy. Nyní, po 55 letech služby na dráze, je jedním z největších syrských odborníků na parní lokomotivy.
    "Miluji je. Se svým starodávným oplechováním a proudy páry se staly doslova mojí součástí," říká. "Jsem na tuto železnici velmi pyšný, protože ji budovali mí otcové a dědové. Nikdy ji neopustím, ani teď, když už jsem v důchodu," dodává s tím, že
penzionován byl nedávno a nyní se snaží předávat své zkušenosti mladé generaci.
    V několika posledních letech byl cítit zájem na obnovení dávné slávy hidžázské železnice zejména ze strany přednostů stanic na obou stranách hranic. Nyní se opravuje stále více
vlakových souprav, opaluje se stará barva na vozech a shánějí se náhradní díly do parních lokomotiv. Devět lokomotiv již jezdí po syrské části trati, sedm v Jordánsku.
    Přednosta ammánské stanice Abdar Razzák abú Fajlát říká, že ve spolupráci s Damaškem jde vše líp. "Vzájemně si posíláme lidi na zaškolení," upřesňuje. S udržováním trati jsou ale i problémy, protože Saúdská Arábie nemá zájem na opravě svého úseku trati.
    Ammán i Damašek se dohodly na vybudování nového železničního spojení, prozatím ale chybějí na to peníze. Politické vztahy se ještě nedostaly do takové polohy vzájemné spolupráce, jaká se ukazovala při loňském oteplení vztahů.
    Jordánský analytik Labíb Kumháví říká, že je to především záležitost osobních vztahů dvou vůdců v čele obou států, které činí těžkým jakékoli dlouhodobější plánování. "Nemůžete reálně budovat vztahy mezi dvěma zeměmi se vzájemnými projekty v ekonomické, vzdělávací či kulturní rovině, když víte, že vztahy se mohou rychle zhoršit kvůli hádce dvou vůdců ohledně hraničních sporů," vysvětluje.
    Navzdory potížím ale duch slavného období hidžázské železnice žije, protože obě země si zachovávají v paměti slavné období historie této železnice na Blízkém východě.
   

Pracovník provádí údržbu vagonu hidžázské dráhy

Nádraží hidžázské dráhy v Damašku.

Vlaková souprava s parní lokomotivou.

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Unikátní přírodní úkaz na Litovelsku: povodně protrhly meandr řeky Moravy

19. dubna 2024  13:10

Odborníci z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) a vědci z katedry geoinformatiky Univerzity...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  25.4 16:08

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

VIDEO: Nahlédněte do Indie očima české poutnice hnutí Hare Krišna

25. dubna 2024

Indická republika je sedmá největší a s více než miliardou obyvatel jednou z nejlidnatějších zemí...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...