Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dva cyklisté, dva názory. Jeden jezdí s helmou, druhý zásadně bez ní

aktualizováno  11:38
Používání helem je z velké části ovlivněno mediální masáží a jde také o výnosný obchod se strachem. Tvrdí to zkušený cyklista Vít Štěpánek, který jezdí na kole bez helmy. S tím nesouhlasí aktivní cyklista a šéfeditor iDNES.cz Petr Pravda, který namítá, že jezdit dnes bez helmy je hazard. Oba odpovídali čtenářům v on-line duelu od 11 hodin.

S helmou nebo bez? | foto: iDNES.cz

On-line duel

Ve středu 30. 4. od 11 hodin proběhl on-line duel mezi Vítem Štěpánkem a Petrem Pravdou na téma používání helem na kole. NA DOTAZY ČTENÁŘŮ ODPOVÍDALI ZDE.

* Dočasně jsme uzavřeli diskuzi pod článkem, aby to čtenáře nemátlo a nepokládali otázky do diskuze. Po skončení on-line opět diskuzi zapneme. Děkujeme za pochopení.

1.Vít Štěpánek: Na kole jezdím bez helmy

Je používání přileb při cyklistice, lyžování a dalších sportech opravdu tak zásadní, jak se zdá, nebo jde z velké části jen o výnosný obchod se strachem a cílené matení spotřebitelů? V extrémních, velmi nepravděpodobných situacích může přilba na lyžích či na kole skutečně zabránit těžkému poranění nebo dokonce smrti. Ale v drtivé většině se těmto stavům dá předejít správným chováním a odhadem. A navíc: podobný stav ohrožení může nastat i v běžných "civilních" situacích, kdy nás nikdo ani žádný předpis k používání ochranných pomůcek jako jsou přilby nenutí.

Porovnání statistik ukazuje, že v běžném životě jsme opakovaně vystavováni situacím, které přinášejí mnohem větší pravděpodobnost fatální nehody, než je pohyb na sjezdovce či na bicyklu, a přitom se nad tím nikdo nepozastavuje: při přecházení frekventované ulice, při jízdě autem, při banální chůzi podél silnice.

A pak je tu aktivní bezpečnost. Možná, že pro svoji ochranu uděláte víc, když se budete na bicyklu či na sjezdovce správně chovat, a tím předejdete kolizním situacím, než když si prostě nasadíte přilbu a budete si myslet, že teď se vám nemůže nic stát. Ruku na srdce, opravdu jste nikdy mimoděk nezastavili uprostřed sjezdovky, třeba pod výraznou terénní vyvýšeninou? Nebo jste nikdy nejeli na kole za šera bez světla? Nespouštěli jste se "šusem" po úzké sjezdovce lemované vzrostlými stromy?

Až zase v médiích po stopadesáté uslyšíte "bez přilby ani ránu", zkuste se zamyslet a situaci realisticky vyhodnotit. Nenechte se zmást mediální masáží, s ničím se neobchoduje tak snadno jako s lidským strachem. Opravdu ji nutně potřebujete? Tu předraženou, neforemnou, obtěžující skořápku na hlavu? Není lepší aspoň občas použít to, co přilba má alespoň teoreticky chránit, totiž vlastní mozek?

2.Petr Pravda: Na kole jezdím zásadně s helmou

Používání helem zejména na kolech a na lyžích dnes nemá alternativu. Argument, že dříve jsme také jezdili bez helem a úrazů nebylo víc, neobstojí. Doba je prostě jiná a helmy si žádá. Rychlosti se zvyšují, ale hlavně, vůbec nezáleží jen na nás, zda se nám nic nestane. To je ten hlavní problém.

Můžeme jezdit jak na lyžích, tak na kole sebevíc opatrně, konzervativně, hlídat si všechny strany a přesto se nemusíme uchránit pádu a ošklivých následků. Smutný příklad Michaela Schumachera je snad dostatečně odstrašující a měl by přesvědčit každého, kdo si helmu ještě nepořídil.

Například na kole i při opatrné jízdě mohou nastat situace, které neovlivníme. Ve sjezdu v lese může do cesty skočit srnka nebo divočák. Na silnici třeba kočka nebo pes. Mně osobně se stalo, že cyklista přede mnou na lesní cestě zadním kolem odhodil klacek, který mi vlétl do drátů předního kola. Následoval pád, naštěstí bez následků. Nelze vyloučit ani nečekanou závadu materiálu.

Na lyžích pak i při sebeopatrnější jízdě není možné ovlivnit jízdu ostatních. Snad každý, kdo lyžuje, má ve svém okolí někoho, kdo už se srazil s jiným lyžařem a odnesl to přinejmenším modřinou.

Proto zdůrazňuji: helma je nutnost nejen pro děti, ale i pro dospělé. Jsou to zajisté peníze navíc, ale ve srovnání s celkovou cenou za lyžařskou výbavu nebo kolo a cyklooblečení, jsou to náklady zanedbatelné.

Autoři: , pro iDNES.cz




Nejčtenější

Čerpací stanice pro lodě na ostrově Ugljan
Chorvaté otestovali své mariny. Vítězem je přístav na ostrově Krk

Plachtění na jachtě podél jadranského pobřeží v Chorvatsku je stále populárnější i mezi českými turisty. Podívejte se, které mariny ocenili jako nejlepší sami...  celý článek

Jezero Onneto na úpatí sopky Meakan
Mlha a medvědi ostrova Hokkaidó. Výlet do snového Japonska bez turistů

Nejodlehlejším místem celého Japonska je poloostrov Širetoko, který vybíhá jako severovýchodní cíp ostrova Hokkaidó do Ochotského moře. Stejnojmenná rezervace...  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Další vodní plochou, kterou je možné se při cestě kochat, je Zámecký rybník u...
Na kole za prohranou bitvou Napoleona. Putování okolím Ústí nad Labem

Pokud je pro vás ideální cyklistický výlet spojený nejen s poznáváním krajiny, ale i s místy, kde se psaly dějiny, přesměrujte svoji pozornost na sever Čech....  celý článek

Další z rubriky

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Specialized Roubaix Expert UDI2
Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na...  celý článek

Nebezpečím jsou pro cyklisty nepozorní řidiči i koleje.
Narazil do dveří, spadl na kolejích. Rady, jak přežít jízdu na kole

Řidič otevřel dveře auta, cyklista do nich narazil a zemřel. Muž na kole přejel zpomalovací práh, spadl a oživit ho už nedokázali. To jsou příklady nehod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.