Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Haiťané studují v parcích kvůli nedostatku elektřiny

  10:06aktualizováno  10:06
Studentka střední školy Anode Fideleová navštěvuje třikrát týdně Place Jeremie v centru haitské metropole, aby se zde připravovala na vyučování. Raději než aby zůstala doma, kam se mnozí uchylují ze strachu před pouličním násilím, 18letá dívka přichází večer kolem sedmé na veřejné náměstí a odchází odtud po deváté. Nemá v podstatě jinou možnost. V posledních několika měsících vinou státem vlastněné energetické společnosti EdH většina z 2,5 miliónu obyvatel haitské metropole je bez elektřiny. "Je to těžký problém - vláda nám neposkytuje elektřinu moc často. A protože je park jediným místem, kde se svítí, chodím sem," vysvětluje Anode.

Není tady v noci sama. Centrální náměstí ve čtvrti Carrefour-Feuilles je plné lidí hrajících košíkovou nebo se jen tak potloukajících. Stalo se také jedním z hrstky míst, která si obyvatelé Port-au-Prince oblíbili, protože zde nalézají světlo ke
čtení za noční tmy.

Výpadky dodávek elektřiny v hlavním městě neustále rostou, přičemž většina lidí nemá elektřinu 16 až 22 hodin denně. Na některých přehuštěných předměstích nemají lidé elektřinu vůbec. Dokonce ani boháči s invertory, které mění stejnosměrný proud z baterií na střídavý proud, trpí, protože energetická společnostjim nemůže dodávat dostatek energie na dobití baterií.

Studenti, kteří nemají to štěstí, že by bydleli v blízkosti osvětlených veřejných míst, musejí upravovat svůj studijní plán podle EdH. Jestliže vláda dodává elektřinu od tří do pěti ráno, studenti vstávají a v těchto hodinách se věnují učení. Jestliže
není dostatek elektřiny, jdou do školy nepřipraveni. Přesto se rýsuje naděje v podobě dvou akcí vlády: jednu dohodu uzavřela s haitskou Haytian Tractor a společností Energy International v Miami a druhou se soukromou elektrofirmou v
Dominikánské republice.

Základem je dohoda v hodnotě pěti miliónů dolarů, podle níž bude do haitské sítě dodáváno 20 megawattů elektřiny denně nejméně po osm měsíců. Dokument byl podepsán v dubnu a do praxe měl být uveden v polovině června, upozornil majitel Haytian Tractor Reynold Bonnefil. Další kontrakt předpokládá dodávky 50 megawattů denně v tříletém období.

Generální ředitel EdH Pierre François Sildor řekl, že kontrakty by měly zabezpečit Haiti o 33 procent elektřiny více a společnosti poskytnout prostor pro opravy rozbitých generátorů. K tomu všemu nedávné silné deště na centrální plošině pomohly zvýšit výrobu energie ve vodní elektrárně a pomohly tak EdH dodávat elektřinu denně šest až osm hodin namísto asi tří hodin, jak tomu bylo od února do dubna, podotkl Sildor. Dodal, že Haiti potřebuje denně 350 megawattů. I když se však dohody naplní, kritikové si nejsou jisti, že se situace zlepší. Problémy EdH se "špatným řízením" a "politikou" mohou pokračovat, upozornil šéf ekonomické
konzultační firmy ECOSOF Jean-Claude Paulvin.

"Je tam problém s řízením, a to do té míry, že lidé nemohou vlastně elektrárnu vést... Zhruba 50 procent dodávané elektřiny nikdo neplatí. Je kradená," dodal Paulvin, jenž je zároveň místopředsedou asociace haitských ekonomů. Obyvatelé chudších předměstských oblastí jsou nuceni elektřinu krást, protože si ji nemohou (finančně) dovolit, ovšem cítí, že na ni mají právo. Je to i politický problém, protože
vláda nemůže prosadit uplatňování zákonů. Justiční systém Haiti je "organizován uboze a je téměř na umření". "Přetrvávajícím problémem je (i) beztrestnost," uvádí se v únorové zprávě odboru amerického ministerstva zahraničí pro lidská práva.

Odboráři z EdH tvrdí, že odpojují obyvatele neplatící za elektřinu, ale byli prý napadáni a biti, když se pokoušeli odpojit služby nebo vybírat platby. Problémy s infrastrukturou má Haiti již desítky let vinou lhostejnosti i politických krizí, které sužují zemi již několik let. Dárcovské země navíc zastavily pomoc v hodnotě asi 500
miliónů dolarů kvůli diskutabilním parlamentním volbám z května loňského roku.
Vláda prezidenta Jean-Bertranda Aristideho a opoziční strany se nedokázaly dohodnout na tom, jak dát do pořádku spory kolem voleb. "Vláda a EdH by měly dát hlavy dohromady. Doufám, že budou respektovat dohodu (s dodavateli elektřiny) a my budeme mít řešení problému," prohlásil August Joseph, 19letý student rovněž ze střední školy v Carrefour-Feuilles.

Autor:




Nejčtenější

Tyrkysová hladina jezera Iskanderkul
Odpočívejte, vodky popijem. Tádžické Fanské hory překypují vstřícností

Fanské hory v severozápadní části Tádžikistánu jsou vyhlášené svými tyrkysovými jezery a dechberoucími scenériemi. Díky své kráse byly hojně navštěvovány již v...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Léky, kosmetika, notebook. Jak zabalit kufr do letadla a projít kontrolou

Paříž, Řím, Barcelona. Podzim je ideálním obdobím pro cesty po evropských metropolích. Ve městech už není tolik turistů a počasí vybízí k bloumání v ulicích....  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Další z rubriky

Sedlo Zbojská
Divoký výlet do historie. Malý Slovenský ráj zbojníka Jakuba Surovca

Ve stínu legendárního Juraje Jánošíka působil v 18. století na Slovensku zbojník nemilosrdného jména Jakub Surovec. Jeho domovským rajonem byla oblast...  celý článek

Na západě Francie se můžete přes Airbnb ubytovat třeba v letadle.
Recept na nudu na cestách. Noc v letadle, věži či perníkové chaloupce

Sdílená ekonomika nerezonuje jen v oblasti služeb pro přepravu osob, ale také na poli krátkodobého ubytování. Celosvětová platforma Airbnb získává stále více...  celý článek

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Pohodová atrakce na řeckém ostrově

Na Korfu je jedna z nejmenších přistávacích ranvejí v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.