Galilea - po stopách Ježíše Krista

Galilea si vysloužila označení "země bible". To proto, že se zde na březích Genezaretského jezera - odehrála většina událostí ze života Kristova popisovaných v Novém zákoně. V těchto místech také židovští učenci prováděli konečné textové úpravy pouček dogmatické, nábožensko-etické a právní povahy, které pak vložili do knihy talmudu, po Starém zákonu druhé nejdůležitější knihy židovského náboženství.

Galilea je kopcovitá krajina na severu Izraele, má úrodnou půdu a je obilnicí země. Po zimních deštích se celá zazelená a zdá se krásná jako rozkvetlá zahrada. Letní palčivé slunce však její tvář změní ve vyprahlou a vysušenou krajinu. Po vyčerpání zásob zimní vláhy mohou přežít jedině rostliny uměle zavlažované.

Třpytivou perlou a pokladem nevyčíslitelné ceny je pro Galileu a celý Izrael Genezaretské jezero. Pro jeho velikost (délka 21 kilometrů a až třináctikilometrová šířka) se o něm ve Starém zákoně Kineretském a v Novém zákoně Tiberiadském psalo i jako o moři. Je sladkovodní a jeho životodárná voda pokrývá z osmdesáti procent spotřebu vody v celé zemi. K uživatelům ji rozvádí hustá síť vodovodů.

Jezeru je hlavním dodavatelem vody kromě několika občasných toků řeka Jordán. Nepřehlédnutou zajímavostí Genezaretského jezera je to, že jeho hladina je o 212 metrů níže než nedaleké Středozemní moře. Podél břehů jezera vede silnice. Každý rok se po ní vydávají turisté, aby navštívili několik míst, jež vstoupila do historie.

Největším z nich je čtyřicetitisícové lázeňské město Tiberias. Přesto, že vzniklo už v osmnáctém roce nového letopočtu, mnoho stavebních památek se nedochovalo. Zničilo je zemětřesení a časté útoky nájezdníků. Město se později stalo duchovním a kulturním centrem. Díky působení několika významných židovských rabínů se Tiberiada zařadila mezi čtyři svatá židovská města.

Jižně odtud vyvěrají odpradávna horké minerální prameny (60 stupňů Celsia), které jsou dodnes užívány k léčení. Okolí dominuje synagoga ze 4. století našeho letopočtu, kam chodí návštěvníci obdivovat překrásnou mozaikovou podlahu. Pozoruhodný je, kromě geometrických vzorů, velký zvěrokruh, dvojice lvů a velké židovské sedmiramenné svícny - menory.

Severně od Tiberiady je na hoře Blahoslavenství další často navštěvovaný kostelík. V moderně pojaté rozlehlé zahradě měl Ježíš pronášet své kázání se známým začátkem: "Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské." Na místě někdejší svatyně stojí kostel postavený v roce 1937.

Pod horou Blahoslavenství v Tabgze došlo podle Nového zákona k dalšímu biblickému příběhu. Ježíš zde měl pěti chleby a dvěma rybami nasytit pět tisíc lidí. Tuto událost připomíná stará mozaika ve zcela moderním kostele, vyobrazující košík s chleby a rybami.

O několik stovek metrů dále na břehu jezera stojí další malý kostelík Primátu svatého Petra postavený z černých čedičových kamenů. Před oltářem se z podlahy zvedá nerovný kus skály, u kterého Ježíš při večeři s apoštoly vyzval Petra, aby se stal "pastýřem jeho ovcí".

I nedaleké původně rybářské městečko Kafarnaum je spojováno s Ježíšovým působením. V místní synagoze prý kázal tak přesvědčivě, že tu získal první učedníky: Šimona zvaného Petr, Ondřeje, Jakuba a Jana. Protože však u místních větší pochopení nezískal, po téměř dvouletém působení Kafarnaum opustil. Dnes je toto místo proslulé především slavnými archeologickými vykopávkami. Betonová novostavba nad zbytky kaple a někdejšího Petrova domu však působí velmi studeně a cize.

Městečko Kafarnaum proslavilo také několik nálezů: z tvrdého čediče zhotovené ruční mlýnky na obilí a velký válcový mlýn na olivy.

Dominantou tohoto místa jsou zbytky velké, prostorné trojlodní synagogy, postavené ve 4. století na základech původní synagogy. Na jejích sloupech se našla řada židovských symbolů, které ji zdobily. V 7. století Kafarnaum vyplenili Arabové, městečko se z pohromy již nevzpamatovalo a zaniklo. Tím se naplnila Ježíšova předpověď, se kterou - nepochopen - místo opouštěl: "do propasti klesne".

Cestu okolo Genezaretského jezera můžeme zakončit na jeho nejjižnějším cípu v místech, kde vytéká řeka Jordán. I toto místo je spojováno s událostí Ježíšova života - křtem od Jana Křtitele. Právě tato událost se stala magnetem pro návštěvníky. Někteří z nich sem přicházejí, aby zde symbolicky přijmuli křest. 

Tato místa zůstávají v současné době téměř prázdná. Kvůli vlně násilností mezi Izraelci a Palestinci se v loňském roce počet turistů snížil o polovinu. Na konci cesty tak historicky významné si proto člověk nutně musí povzdechnout nad tím, jaká je škoda, že země, dlouhá léta tvrdě zkoušená, stále postrádá klid a mír.