Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Frankfurt - Manhattan Evropy

  10:01aktualizováno  10:01
V Německu je těžké být skutečným velkoměstem. Pociťuje to i Frankfurt. Ve druhé světové válce jej srovnali se zemí. Dnes nemá ani kouzlo Paříže či Říma, ani úctu vzbuzující vznešenost New Yorku nebo Chicaga. Ale často proklínaný Frankfurt je jedinečný v celé Evropě tím, jak se snaží stát kosmopolitním centrem opírajícím své nároky o siluetu mrakodrapů zařezávajících se do nebe. O Frankfurtu místní rádi hovoří jako o "Mainhanttanu" (jazyková hříčka pro jakýsi Manhattan vypínající se nad zdejší řekou - Mohanem). Tím se má elegantně zdůraznit, že město na Mohanu má více budov přesahujících výšku 200 metrů než kterékoli jiné v Evropě.

Mezi nimi je samozřejmě i nejvyšší mrakodrap v Evropě - budova Commerzbank. Silueta frankfurtských mrakodrapů ale zdaleka není u konce. Frankfurt totiž plánuje pro nejbližší roky její doplnění o patnáct nových staveb. K této honičce za výškami se přidal dokonce i známý americký milionář Donald Trump, který chce postavit tu úplně nejvyšší mezi frankfurtskými bankovními věžemi.

Svou lásku k výškám ostatně frankfurtští demonstrovali během květnového "Mrakodrapfestu", kdy zpřístupnili výtahy výškových budov pro veřejnost, aby ukázali, že silueta města zastíní nejen londýnské obchodní centrum, ale i okázalý Berlín, který sice je hlavním městem Německa, ale na hlavní město evropských financí zkrátka nemá. "Když odlétám z New Yorku a podívám se dolů na mrakodrapy, slzy mi vyhrknou do očí, protože jsou tak velkolepé. A Frankfurt je má také. Je to velmi sexy město," říká Dominik Kühn, mluvčí rozhlasové stanice, která sponzorovala letošní oslavu výškových budov.

Navzdory působivé kolekci dvanácti budov vyšších než sto metrů má Frankfurt k New Yorku přece ale daleko. Vždyť má jen 600 000 obyvatel ve srovnání s newyorskými osmi miliony. A věž Commerzbank, to nejvyšší, co může Evropa nabídnout, se nevejde ani mezi pětadvacet nejvyšších ve Spojených státech.

Ani tento "nedostatek" však neodradil přibližně 80 000 návštěvníků, kteří využili dny otevřených dveří a zavítali do frankfurtských výšek, aby si město prohlédli i z jiné perspektivy. "Žiju tady už dlouho, ale z ptačí perspektivy jsem svoje město ještě neviděla, " říká jedna z návštěvnic proskleného bankovního monstra. "Teprve pohled na Frankfurt z takové výšky dává pocit, že je to skutečná světová metropole," dodává.

NEJENOM MRAKODRAPY, ALE I AUTA, LETADLA A VLAKY

Nejen výškami je ale Frankfurt, hlavní město evropského bankovnictví, živ. K jeho místu mezi světovými velkoměsty vydatně pomáhá i pozice nejdůležitější dopravní křižovatky Německa a tím i Evropy. Jen považte: Frankfurt má jen polovinu obyvatel oproti Praze, ale coby dopravní uzel patří mezi nejvýznamnější města. Každého předně napadne frankfurtské letiště. Právem. Nejfrekventovanější vzdušný přístav Evropy, jímž ročně projde téměř padesát milionů cestujících, ohromná kvanta zboží a stáda přepravovaných zvířat (kdo ví, že frankfurtské letiště má největší a nejmodernější veterinární stanici v Evropě?).

To však zdaleka není vše. Hned v blízkosti přistávacích ploch se rozkládá pravděpodobně nejfrekventovanější silniční křižovatka - proslulý Frankfurter Kreuz. Kříží se tady hlavní dopravní tepny celého Německa a dopravu zahušťuje i provoz blízké americké vojenské základny. Aby toho ještě nebylo málo: když letadla a auta, chybět nemohou ani vlaky. Také strategický železniční koridor pomáhá Frankfurtu podržet si označení světové velkoměsto. Co na tom, že má jen 600 000 obyvatel?

Město Frankfurt má velice strategickou polohu, vede jím významný železniční uzel a v blízkosti se nalézá jedno z největších letišť světa.

Autor:


Nejčtenější

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Další z rubriky

Slovensko pro tuláky. Pustiny a temnoty Veporských vrchů lákají i hvězdáře

Vyhlídka z Klenovského Veporu

Opuštěná a temná místa lidi většinou děsí, v případě slovenských Veporských vrchů však mohou být pro mnohé tuláky...

Řecký ráj trpí pod návalem turistů z výletních lodí, Santorini chystá omezení

Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky.

Obrovské výletní lodě jsou pro někoho požehnáním, někomu přinášejí jen utrpení. K řeckému ostrovu Santorini jich každým...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Najdete na iDNES.cz