Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzská chlouba, rychlovlak TGV, slaví narozeniny

  19:03aktualizováno  19:03
Rychlovlak TGV již patří k Francii takřka stejně neodmyslitelně jako proslavené sýry a víno. Možná proto si francouzská média v období zahlceném krizí po atentátech na USA zatím vůbec nevšimla, že tato chlouba francouzských drah slaví dvacáté narozeniny. V sobotu tomu bude 20 let, co tehdejší prezident François Mitterrand slavnostně inauguroval první TGV, který začal sloužit cestujícím na trati Paříž - Lyon. Od té doby zrychlil dopravu mezi řadou francouzských měst; jízdné je však o něco dražší než v běžném vlaku.

Speciální tratě TGV v současnosti dosahují délky 1500 kilometrů, ale rychlovlak jezdí i po "normálních" kolejích, kde je obvykle rychlejší než ostatní vlaky. TGV (Train a Grande Vitesse - vlak s vysokou rychlostí) s typickým žraločím "nosem" jezdí rychlostí hodně přesahující 200 kilometrů v hodině. Například z centra Paříže do centra Lyonu trvá cesta TGV dvě hodiny, autem bezmála pět hodin. Do Lyonu, ale
i do Nantes či do Rennes, je rychlejší vyrazit TGV než letadlem, to kvůli vzdálenosti letišť od centra města.

Jestliže nadcházející narozeniny zatím nepředznamenává mediální humbuk, letos v červnu se mohlo zdát, že Francouze nic jiného než TGV nezajímá. S velkou slávou totiž byla 7. června otevřena nová linka, která zkrátila 892 kilometrů cesty mezi
Paříží a středozemním přístavem Marseille na pouhé tři hodiny. Několik dní před otevřením nového úseku TGV navíc zkušební jednotka rychlovlaku vytvořil rychlostní rekord na dlouhé trati. Z Calais dorazil vlak do 1067,2 kilometru vzdáleného Marseille za tři a půl hodiny, když jel průměrnou rychlostí 317,46 kilometrů v
hodině.

Souprava dosáhla světového rekordu i v překonání letmých tisíc kilometrů, a to za tři hodiny devět minut. "Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí drah. Absolutního rychlostního rekordu na kolejích ovšem dosáhla zkušební jednotka TGV už před jedenácti lety. Speciálně upravený vlak, který měl například větší průměr kol či pancéřovaná přední skla, v květnu 1990 jel rychlostí 515,3 kilometru v hodině.

TGV ale není jen synonymem pro rekordy. Je hlavně velmi komfortním způsobem dopravy, který směle konkuruje cestování letadlem. A pro řadu lidí může být nejen levnější než letadlo, ale i pohodlnější - odpadá nepříjemné stoupání a klesání stroje, souprava se na rozdíl od klasických vlaků jakoby vznáší, není cítit žádné bušení kolejí. S každým novým úsekem TGV se očekává úbytek cestujících letadly.

Budování linek TGV, které spojují francouzská města i se zahraničím, bude pokračovat i v dalších letech. Do roku 2010 má začít sloužit dalších 450 kilometrů vysokorychlostních tratí, a to na východ do Štrasburku a na jih ke španělským hranicím.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Slovensko pro tuláky. Pustiny a temnoty Veporských vrchů lákají i hvězdáře

Vyhlídka z Klenovského Veporu

Opuštěná a temná místa lidi většinou děsí, v případě slovenských Veporských vrchů však mohou být pro mnohé tuláky...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Najdete na iDNES.cz