Francouzská chlouba, rychlovlak TGV, slaví narozeniny

  19:03
Rychlovlak TGV již patří k Francii takřka stejně neodmyslitelně jako proslavené sýry a víno. Možná proto si francouzská média v období zahlceném krizí po atentátech na USA zatím vůbec nevšimla, že tato chlouba francouzských drah slaví dvacáté narozeniny. V sobotu tomu bude 20 let, co tehdejší prezident François Mitterrand slavnostně inauguroval první TGV, který začal sloužit cestujícím na trati Paříž - Lyon. Od té doby zrychlil dopravu mezi řadou francouzských měst; jízdné je však o něco dražší než v běžném vlaku.

Speciální tratě TGV v současnosti dosahují délky 1500 kilometrů, ale rychlovlak jezdí i po "normálních" kolejích, kde je obvykle rychlejší než ostatní vlaky. TGV (Train a Grande Vitesse - vlak s vysokou rychlostí) s typickým žraločím "nosem" jezdí rychlostí hodně přesahující 200 kilometrů v hodině. Například z centra Paříže do centra Lyonu trvá cesta TGV dvě hodiny, autem bezmála pět hodin. Do Lyonu, ale
i do Nantes či do Rennes, je rychlejší vyrazit TGV než letadlem, to kvůli vzdálenosti letišť od centra města.

Jestliže nadcházející narozeniny zatím nepředznamenává mediální humbuk, letos v červnu se mohlo zdát, že Francouze nic jiného než TGV nezajímá. S velkou slávou totiž byla 7. června otevřena nová linka, která zkrátila 892 kilometrů cesty mezi
Paříží a středozemním přístavem Marseille na pouhé tři hodiny. Několik dní před otevřením nového úseku TGV navíc zkušební jednotka rychlovlaku vytvořil rychlostní rekord na dlouhé trati. Z Calais dorazil vlak do 1067,2 kilometru vzdáleného Marseille za tři a půl hodiny, když jel průměrnou rychlostí 317,46 kilometrů v
hodině.

Souprava dosáhla světového rekordu i v překonání letmých tisíc kilometrů, a to za tři hodiny devět minut. "Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí drah. Absolutního rychlostního rekordu na kolejích ovšem dosáhla zkušební jednotka TGV už před jedenácti lety. Speciálně upravený vlak, který měl například větší průměr kol či pancéřovaná přední skla, v květnu 1990 jel rychlostí 515,3 kilometru v hodině.

TGV ale není jen synonymem pro rekordy. Je hlavně velmi komfortním způsobem dopravy, který směle konkuruje cestování letadlem. A pro řadu lidí může být nejen levnější než letadlo, ale i pohodlnější - odpadá nepříjemné stoupání a klesání stroje, souprava se na rozdíl od klasických vlaků jakoby vznáší, není cítit žádné bušení kolejí. S každým novým úsekem TGV se očekává úbytek cestujících letadly.

Budování linek TGV, které spojují francouzská města i se zahraničím, bude pokračovat i v dalších letech. Do roku 2010 má začít sloužit dalších 450 kilometrů vysokorychlostních tratí, a to na východ do Štrasburku a na jih ke španělským hranicím.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Vstup zakázán! Ostrovu Morgan vládnou tisícovky pokusných makaků

25. března 2024

Mohutné duby porostlé chomáči lišejníků, husté křoviny a šest úzkých písečných pláží. Morgan Island...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte země světa podle jediné fotografie?

22. března 2024

Existují místa, která jsou tak výjimečná, že se dají zařadit pouze do jedné konkrétní země. Poznáte...

Mnohem lepší než Thajsko. Kambodža vás okouzlí vstřícností i památkami

21. března 2024

Kambodža byla loni zvolena asijskou vedoucí kulturní destinací. My jsme si její návštěvu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejpomalejší rychlík světa. Ledovcový Express nabízí úchvatnou jízdu

25. března 2024

Tentokrát jsme se za švýcarskými panoramaty vydali s vlaky Rhétských drah, tedy typicky červenými...

Děravé království v údolí Loiry. Nejen zámky, ohromí skalními domy i koktejly

28. března 2024

Premium V některých se pěstují houby, v jiných zpracovávají jablka, v dalších farmáři chovají bource...

Sedadlo v třinácté řadě v letadlech nehledejte. Chybí tu i další čísla

28. března 2024

Třináctka má v Evropě pověst smolného čísla. Pokud se vám ale podařilo zasednout v letadle na...

Láska na druhé sousto. Japonská kuchyně je plná nástrah i úžasných chutí

28. března 2024

Seriál Když jede člověk do Japonska, nevezme si s sebou zásobu paštik, to se rozumí tak nějak samo sebou....

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  27.3 14:07

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...