Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francouzská chlouba, rychlovlak TGV, slaví narozeniny

  19:03aktualizováno  19:03
Rychlovlak TGV již patří k Francii takřka stejně neodmyslitelně jako proslavené sýry a víno. Možná proto si francouzská média v období zahlceném krizí po atentátech na USA zatím vůbec nevšimla, že tato chlouba francouzských drah slaví dvacáté narozeniny. V sobotu tomu bude 20 let, co tehdejší prezident François Mitterrand slavnostně inauguroval první TGV, který začal sloužit cestujícím na trati Paříž - Lyon. Od té doby zrychlil dopravu mezi řadou francouzských měst; jízdné je však o něco dražší než v běžném vlaku.

Speciální tratě TGV v současnosti dosahují délky 1500 kilometrů, ale rychlovlak jezdí i po "normálních" kolejích, kde je obvykle rychlejší než ostatní vlaky. TGV (Train a Grande Vitesse - vlak s vysokou rychlostí) s typickým žraločím "nosem" jezdí rychlostí hodně přesahující 200 kilometrů v hodině. Například z centra Paříže do centra Lyonu trvá cesta TGV dvě hodiny, autem bezmála pět hodin. Do Lyonu, ale
i do Nantes či do Rennes, je rychlejší vyrazit TGV než letadlem, to kvůli vzdálenosti letišť od centra města.

Jestliže nadcházející narozeniny zatím nepředznamenává mediální humbuk, letos v červnu se mohlo zdát, že Francouze nic jiného než TGV nezajímá. S velkou slávou totiž byla 7. června otevřena nová linka, která zkrátila 892 kilometrů cesty mezi
Paříží a středozemním přístavem Marseille na pouhé tři hodiny. Několik dní před otevřením nového úseku TGV navíc zkušební jednotka rychlovlaku vytvořil rychlostní rekord na dlouhé trati. Z Calais dorazil vlak do 1067,2 kilometru vzdáleného Marseille za tři a půl hodiny, když jel průměrnou rychlostí 317,46 kilometrů v
hodině.

Souprava dosáhla světového rekordu i v překonání letmých tisíc kilometrů, a to za tři hodiny devět minut. "Cílem nebylo vytvořit rekord, ale jen vyzkoušet vlak," řekl mluvčí drah. Absolutního rychlostního rekordu na kolejích ovšem dosáhla zkušební jednotka TGV už před jedenácti lety. Speciálně upravený vlak, který měl například větší průměr kol či pancéřovaná přední skla, v květnu 1990 jel rychlostí 515,3 kilometru v hodině.

TGV ale není jen synonymem pro rekordy. Je hlavně velmi komfortním způsobem dopravy, který směle konkuruje cestování letadlem. A pro řadu lidí může být nejen levnější než letadlo, ale i pohodlnější - odpadá nepříjemné stoupání a klesání stroje, souprava se na rozdíl od klasických vlaků jakoby vznáší, není cítit žádné bušení kolejí. S každým novým úsekem TGV se očekává úbytek cestujících letadly.

Budování linek TGV, které spojují francouzská města i se zahraničím, bude pokračovat i v dalších letech. Do roku 2010 má začít sloužit dalších 450 kilometrů vysokorychlostních tratí, a to na východ do Štrasburku a na jih ke španělským hranicím.

Autor:



Nejčtenější

Sovětské mapy světových měst byly jako Wikipedia a Google Maps v jednom

Sověti byli pečliví: takhle detailně zmapovali New York (vpravo) a přístavní...

Podle sovětských civilních map vlastních oblastí se spolehlivě bloudilo. A to byl záměr, měly totiž mást Západ i za...

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...



Les nad Kateřinkami ukrývá tajemný pomník. Nikdo neví, kdo ho vztyčil

Vojtěch Mai objevil žulový pomník, který ve stráni nad Kateřinkami stojí...

Nikdo neví, proč tam je, ani kdo ho nechal postavit. Přitom ve stráni nad libereckými Kateřinkami stojí odhadem dobrých...

Golfský proud zpomaluje. Přirozený proces posiluje globální oteplování

Schéma ukazuje směr Golfského proudu

Dlouho to byly jen domněnky, nyní jsou ale k dispozici nové důkazy: v uplynulých zhruba stech letech se systém...

Žlutý cirkus v Indii. Bez trabantů, ale s Leninem na každém kroku

Lenin vypouští své draky...tento kout Indie je zkrátka rudý - ovšem v mnoha...

Posádka žlutého cirkusu přistála v Indii, ale žlutý cirkus stále nemá. Jejich dva trabanti, maluch a jawa 250 se stále...

Další z rubriky

Golfský proud zpomaluje. Přirozený proces posiluje globální oteplování

Schéma ukazuje směr Golfského proudu

Dlouho to byly jen domněnky, nyní jsou ale k dispozici nové důkazy: v uplynulých zhruba stech letech se systém...

Genocida z blbosti. V roce 2025 budou nosorožci v Africe minulostí

V roce 2017 zabili pytláci v Jižní Africe 1 028 nosorožců. Vyfoceno v rezervaci...

Lidé v Asii stále věří, že prášek z rohů nosorožců má léčivé účinky. Údajně pomáhá od rakoviny i kocoviny. Ve...

Hitparáda turistických přešlapů. Čím zaručeně naštvete místní obyvatele

Turista si užívá krmení volně žijících hyen v Hararu v Etiopii.

Chtějí toho vidět co nejvíc a v neposlední řadě jsou důležitým zdrojem příjmů. Z pohledu místních obyvatel jsou však...

Najdete na iDNES.cz