Dva tisíce demonstrujících aktivistů však včera v Turíně zdůrazňované ekologické záruky neuklidnily. Protestující se střetli s policií před královským palácem, kde jednal italský premiér Giuliano Amato s francouzským protějškem Lionelem Jospinem a prezidentem Jacquesem Chirakem. Proti plánům se vyjádřili i starostové obcí v oblasti Valle de Susa. Francouzští představitelé, kteří od počátku měli o projekt větší zájem, však argumentovali ekologickou šetrností vlakové trati.
Vylepšení dopravního spojení je však především v zájmu Itálie: přes alpské tunely směřuje do Evropy polovina všeho obchodu. Projekt nebude levný. Dosavadní odhady hovoří o částce jedenácti miliard eur. Podílet by se na ní měl společně státní i soukromý sektor. Není dosud jisté, zda bude tunel dvojitý, jak si přeje Itálie, či jednocestný, jak navrhuje Francie.
Stavbaře nečeká jednoduchá práce. Tunel je sice jen o něco delší než spojení pod kanálem La Manche, podmínky jsou však neskonale složitější. V krátké době by měli odborníci zahájit podrobný geologický průzkum terénu, dokončit ekologické studie a technické testy, aby veškeré přípravy skončily ke konci roku 2006. Stavba naváže na plánovaný úsek trati pro TGV Paříž - Marseille - Montpellier. Křížit bude vysokorychlostní trasu Paříž - Štrasburk - Barcelona.
Po dokončení trati v roce 2015 se otevře cesta k přepravě 40 milionů tun zboží ročně. To sleduje s velkým ulehčením také sousední Švýcarsko, které odbouralo obchodní překážky s Evropskou unií a nyní se obává přemíry těžké kamionové přepravy přes své území. Spolu s vysokorychlostní tratí vyřešila včerejší schůzka také odkládaný problém uzavřeného tunelu pod Mont Blankem. Ten byl mimo provoz od března 1999 poté, co tam při tragickém požáru zahynulo 39 lidí. Otevřen bude v září, uvedl včera italský ministr dopravy Nerio Nesi.