V době, kdy světu vládne letecká doprava, je představa cesty vlakem na dovolenou spíše hororem. Ne však v těchto soupravách. Luxusní kupé nebo otevřené salonky s perfektní obsluhou vás svým interiérem přenesou do minulosti a vy si můžete v klidu a pohodlí vychutnat nezapomenutelné výhledy od indického subkontinentu přes africké prérie až po zasněžené vrcholky kanadských hor.
Autor: Profimedia.cz
Náš přehled ani nemůžeme začít jiným vlakem, než je Venice Simplon-Orient-Express. Nádherné původní vozy Wagons-Lits jezdí na několika trasách, např. Praha - Paříž - Londýn nebo Budapešť - Vídeň - Paříž - Londýn.
Autor: http://www.belmond.com/
Interiéry Venice Simplon-Orient-Expressu jsou věrně vyvedeny ve stylu dvacátých let minulého století. Posádku vlaku tvoří celkem 40 lidí: ředitel vlaku, francouzský šéfkuchař, italští číšníci, angličtí a francouzští stewardi a pomocný personál.
Autor: http://www.belmond.com/
Každá kabina má malou koupelnu s umyvadlem, teplou a studenou vodou, ručníky a zásuvku na 230/115 V na holicí strojky. Vedle dveří každé kabiny je vypínač hlavního osvětlení a malých lampiček a zvonek na stewarda. Některé kabiny mají i trezor. V kabině najdete také župan a trepky.
Autor: http://www.belmond.com/
Venice Simplon-Orient-Express se letos objeví i v Praze. 29. září končí na Smíchovském nádraží linka Benátky-Praha (lístek za 48 tisíc korun), prvního října odtud pak vyráží na trasu Praha - Paříž - Londýn (73 tisíc korun).
Autor: http://www.belmond.com/
Soupravu tvoří 17 rekonstruovaných původních vozů. Z toho jsou tři vozy restaurační, jeden barový a dva služební. Zbylé jsou pak lůžkové vozy.
Autor: http://www.belmond.com/
Během roku cestuje Venice Simplon-Orient-Expressem 18 tisíc lidí třiceti různých národností. Téměř polovina všech cestujících cestuje tímto vlakem, aby oslavila nějaké významné výročí (svatby, narozeniny apod.).
Autor: http://www.belmond.com/
Roku 1977 začal americko-britský podnikatel v turistice James B. Sherwood shromažďovat bývalé vozy CIWL a British Pullman Company a nákladně je restaurovat. Venice Simplon-Orient-Express (VSOE) byl prvně nasazen roku 1982.
Autor: http://www.belmond.com/
Kanadský luxusní vlak Rocky Mountaineer provází pasažéry po Skalistých horách v Severní Americe. Toto pohoří se táhne v délce 4 800 km z kanadské Britské Kolumbie až do Nového Mexika v USA.
Autor: Leonard G., Creative Commons
Vlaky Rocky Mountaineer míjejí monstrózní horské masivy a čistá jezera. Pokud se v okolí soupravy vyskytuje jakákoliv zajímavost, ochotný personál na něj hosty upozorní a vlak v některých případech zpomalí nebo i zastaví, aby bylo možné pořídit snímky.
Autor: Profimedia.cz
Vlakem Rocky Mountaineer můžete cestovat pouze po kanadských provinciích Britská Kolumbie a Alberta. Vybírat budete až ze čtyř okouzlujících tras a několika cestovních tříd.
Autor: Profimedia.cz
Nejkratší trasa spojuje města Vancouver a Whistler a trvá tři hodiny. Několikadenní jsou pak vyjížďky z Vancouveru do Jasper, Banff nebo Calgary. Aby cestujícím nic neuniklo, putuje Rocky Mountaineer údolími pouze během dne. Přespávat budete v hotýlcích vybudovaných podél vlakové trasy.
Autor: Profimedia.cz
Od vzniku v roce 1989 si vlaková společnost Rovos Rail získala mezinárodní reputaci světové třídy cestování. Společnost provozuje několik speciálních linek, například z Pretorie do Kapského města nebo k Viktoriiným vodopádům.
Autor: David Brossard, Creative Commons
Dřevem vykládaný interiér vozů Rovos Rail, vynikající kuchyně a přepych pětihvězdičkové úrovně služeb vás opravdu rozmazlí.
Autor: David Brossard, Creative Commons
Vlaky Rovos Rail mohou být taženy parní, elektrickou, nebo dieslovou lokomotivou. Maximální počet hostů ve 36 vagonech je 72.
Autor: David Brossard, Creative Commons
V soupravě jsou zapojeny tři různé druhy kupé. Royal Suites, to je přepych. Každé z těchto královských kupé zabírá polovinu vagonu na 16 metrech čtverečních a koupelna se pyšní viktoriánskou vanou i samostatným sprchovým koutem.
Autor: Bob Adams, Creative Commons
Sedmihvězdičkový vlak na japonském ostrově Kjúšú. Luxusní hotel na kolejích s vybranou gastronomií, piano barem a 14 honosnými apartmány je určenn pro zhruba třicítku cestujících.
Autor: Rsa, Creative Commons
Cesta luxusním japonským vlakem trvá buď dva, nebo čtyři dny. Za delší trasu zaplatíte v přepočtu 110 tisíc korun.
Autor: Rsa, Profimedia.cz
Sedmihvězdičkový vlak na ostrově Kjúšú je v provozu od roku 2013. Krátce po uvedení do provozu byl na půl roku dopředu vyprodán.
Autor: Rsa, Creative Commons
Celkové náklady společnosti Kyushu Railway Company na stavbu vlaku se vyšplhaly na tři miliardy jenů (700 milionů korun).
Autor: Profimedia.cz
Soupravu tvoří celkem sedm vozů, pět lůžkových, jeden salonní a jeden restaurační.
Autor: Profimedia.cz
Apartmány obsahují královská lůžka, kancelář, vlastní koupelnu a záchod s vyhřívaným prkénkem.
Autor: Profimedia.cz
Personál vlaku na japonském ostrově Kjúšú prochází náročným školením, které trvá jeden rok.
Autor: Profimedia.cz
Indický Maharajas' Express byl několikrát zvolen nejluxusnějším vlakem světa. Provoz začal v roce 2010.
Autor: Profimedia.cz
I v Indii na vás čeká ochotný personál a nejluxusnější vybavení, jaké si dovedete představit.
Autor: Profimedia.cz
Maharajas' Express využívá celkem 23 vozů, jeden z nich je dokonce přeměněný i na obchod. Zákazníci jsou ubytovaní ve 14 různě vybavených vozech, celkový počet cestujících je omezen na 88.
Autor: Profimedia.cz
Australská legenda The Ghan je vůbec nejdelším osobním vlakem světa. Kilometr dlouhá souprava jezdí na trase Adelaide - Alice Springs - Darwin.
Autor: Bahnfrend, Creative Commons
Současné vozy Ghanu byly vyrobeny na přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století pro společnost Indian Pacific.
Autor: Profimedia.cz
Název vlaku Ghan vychází z přezdívky Afghan Express, kterou vlak získal v roce 1923 na počest velbloudů z Afghánistánu. Ti byli do Austrálie dopraveni proto, aby našli nejvhodnější trasu železnice.
Autor: Reinhard Dietrich, Creative Commons
Trať dlouhou 2 979 kilometrů zvládne Ghan za 54 hodin.
Autor: Bahnfrend , Creative Commons
Blue Train of South Africa byl dvakrát oceněn jako nejluxusnější vlak Afriky. Vyjíždí z Pretorie a míří do Kapského města, kdy během 27 hodin překoná vzdálenost 1 600 km. Existují dva vlaky s tímto názvem, první s ubytovací kapacitou pro 52 hostů a druhý může ubytovat přes 80 lidí. Kvalitou a rozsahem služeb odpovídá pětihvězdičkovému hotelu.
Autor: Andrew Balet , Creative Commons