náhledy
Některé letištní řídicí věže jsou nezajímavé až nudné a nestojí ani za pohled. Letecké a kosmické muzeum ve Washingtonu, které je součástí Smithsonského institutu, však nyní hostí výstavu fotografií věží, které se právem mohou nazývat královnami letišť. Na snímku je 61 metrů vysoká věž na Národním letišti Ronalda Reagana ve Washingtonu, postavená v roce 1997. Původně měla na vrcholu ještě bílou kopuli s pozemním radarem, ten však nakonec musel být kvůli rušení ze zástavby v nedalekém městě Crystal City ve Virginii odinstalován a umístěn u země na okraji letištní plochy.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Nebyly by to Spojené arabské emiráty, aby neměly něco extra. Snímek zachycuje věž na mezinárodním letišti v Abú Zabí, kterou navrhlo francouzské studio ADPI a která byla dokončena v roce 2011 po pouhých 629 dnech prací. Na stavbě, která tvarem připomíná plachtu arabské plachetnice (dhau), pracovalo dnem i nocí 1 200 lidí. Fasády pokrývá speciální plast ETFE, unikátem jsou vysokorychlostní výtahy, které vyjedou 20 pater za 55 sekund.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Letiště Fort Worth Alliance v Texasu je prvním výhradně průmyslovým letištěm na světě, které slouží pro leteckou nákladní či vojenskou dopravu a jiné nekomerční lety. Řídicí věž připomínající tvarem zobák ptáka byla postavena v roce 1992.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Marine Air Terminal na newyorském letišti LaGuardia je jedním z nejstarších terminálů v New Yorku, otevřel se v roce 1940. Ale tuto 146 metrů vysokou věž z roku 1964, kterou navrhl slavný architekt Wallace K. Harrison (autor např. Rockefellerova centra) a která připomínala obří kornout na zmrzlinu, už tady v celé kráse nenajdete. V roce 2010 ji nahradila věž nová a horní část té původní musela jít pryč, protože zacláněla výhledu z té modernější.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Letiště v Dubaji kdysi začínalo s jedním terminálem, požární stanicí a jedinou ranvejí se zpevněným pískem. Postupně se rozrostlo na jedno z největších letišť, kde bez potíží přistávají největší letadla typu Airbus A380. Futuristická řídicí věž měří 87 metrů.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Mezinárodní letiště Stockholm-Arlanda leží v obci Sigtuna poblíž města Märsta. Věž vysoká 83 metrů je nejspíš jednou z prvních, která umožňuje pořádat tady svatební obřady. Věž se vyznačuje dvěma řídicími kabinami, které symbolizují dva zvířecí posly nejvyššího boha Ódina - havrany Hugin a Minun ze severské mytologie (symbolizující paměť a myšlenku).
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Další chlouba z Dubaje, tentokrát z letiště Al Maktoum International. Letiště, které je v provozu od roku 2010, je součástí plánovaného gigantického komerčního a obytného komplexu. Je projektováno tak, aby mohlo odbavit rekordní počet pasažérů - od 160 tisíc do 260 tisíc, plus 12 milionů tun nákladu. Zlatavá řídicí věž ve tvaru květiny je vysoká 91 metrů a plánuje se i stavba další věže o výšce 300 metrů.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Letiště Oslo – Gardermoen patří k nejstarším v Norsku a od roku 1998 slouží jako hlavní pro metropoli Oslo. Tomuto kroku předcházela rozsáhlá rekonstrukce, která spojila nejnovější technologie s kreativním norským designem. Řídící věž je vysoká 98 metrů.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Snímek zachycuje řídící věž na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Základna byla vybudována v Mohavské poušti na dně vyschlého solného Rogersova jezera v roce 1933. Zpočátku sloužila k výcviku posádek bombardérů, později k testování letadel a využívá se i pro kosmonautiku.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Mezinárodní letiště v Edinburghu sloužilo původně armádě, pro komerční lety se zprovoznilo v roce 1977. Po Glasgow je to druhé největší letiště ve Skotsku. Řídicí věž, vysoká 57 metrů, se stavěla 15 měsíců a otevřela se v roce 2005.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Mezinárodní letiště Birmingham ve Velké Británii se otevřelo již v roce 1939 a dlouhá léta sloužilo k výcviku pilotů i k testování letadel během druhé světové války. Dnes letiště pouze s jednou ranvejí odbaví na 9 milionů cestujících ročně. Na snímku je 33 metrů vysoká řídicí věž. Kabina kontrolorů má vyhřívaná okenní skla, aby se nezmlžoval výhled.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian
Bývalá řídící věž na letišti Barcelona El-Prat z roku 1965. Letiště je po tom madridském druhým největším ve Španělsku. Všechny snímky řídicích věží, které nyní vystavuje Letecké a kosmické muzeum ve Washingtonu, vyfotila Carolyn Russoová a k vidění budou do konce listopadu.
Autor: Carolyn Russo / Smithsonian