náhledy
Za ztroskotáním mnoha lodí, které se odehrává už tisíce let, obvykle stojí války, přírodní katastrofy i někdy i lidská chyba. Podívejte se na některé zajímavé vraky, které jako magnet přitahují turisty, potápěče i zvědavce z celého světa. Na snímku vrak lodi na mysu Santa Maria na Boa Vista na Kapverdách, který se stal symbolem tohoto ostrova. Španělská nákladní loď, která mířila do Brazílie a Argentiny, tady najela 1. září 1968 na mělčinu. Loď se odsud nepodařilo dostat a trvalo rok, než místní obyvatelé pomohli vyložit celý náklad (na palubě byla i sportovní auta, stroje, jídlo, léky, porcelán...).
Autor: Profimedia.cz
Kanada, Ontario, Národní mořská rezervace Fathom Five. Na snímku je vidět pozůstatek kanadského škuneru Sweepstakes, postaveného v Burlingtonu v Ontariu v roce 1867. V roce 1885, o 18 let později, byla loď kousek od ostrova Cove poškozena a poté odtažena k přístavu Big Tub, kde se potopila ke dnu. Dnes je jedním z hlavních lákadel parku.
Autor: Profimedia.cz
Zrezivělý trup lodi USS LST-480, potopené v roce 1944 v západní zátoce Pearl Harboru poté, co došlo k explozi na sousední USS LST-353 během příprav operace Forager v rámci bitvy o Saipan. Následující požáry a exploze vedly k potopení šesti LST a smrti 163 mužů. Snímek z roku 1989.
Autor: Anagoria, Profimedia.cz
Světoznámý vrak pašerácké lodi na pláži Navagio na řeckém ostrově Zakynthos. Loď, převážející alkohol a cigarety, zde ztroskotala v roce 1980. K zrezivělému vraku dnes míří každý den davy turistů.
Autor: Profimedia.cz
Vrak lodi American Star u pláže Playa de Garcey na západním pobřeží ostova Fuerteventura na Kanárských ostrovech - snímek z roku 2004. Kdysi výstavní loď americké námořní armády započala svůj poměrně dlouhý život v roce 1936, píše web kanarske-ostrovy.vdetailech.cz. "Během mnoha let fungování změnila loď několikrát jméno i účel. Osudnou se jí stala až plavba v roce 1994 do Thajska, kde se měla stát botelem. Na cestě ji však zastihla prudká bouře, která ji donutila nedobrovolně zakotvit u břehů Kanárských ostrovů. Po dvou dnech se zlomila ve dva kusy, což znamenalo konec nadějí na její záchranu. Posádka naštěstí vyvázla bez újmy, nicméně přesto si loď vybrala své oběti – několik zvědavců, které lákala představa ji spatřit z bezprostřední blízkosti nebo do ní dokonce vstoupit. V okolí vraku jsou totiž mořské proudy, které jsou velmi nebezpečné."
Autor: Wollex, Creative Commons
Vrak lodi American Star u pláže Playa de Garcey na západním pobřeží ostova Fuerteventura na Kanárských ostrovech - v letech 2005 až 2007.
Autor: Lance Rolf, Creative Commons
Vrak zrezivělé lodi Gallant Lady na pobřeží North Bimini na Bahamách. Menší nákladní loď, která se plavila z přístavu Belize City, se v roce 1998 marně "utkala" s jedním z nejsmrtonosnějších hurikánů v historii, který si ve Střední Americe vyžádal přes 10 tisíc obětí.
Autor: Profimedia.cz
Příď Titanicu, jeden snímek ze série, pořízené v roce 1986 americkým námořním geologem Robertem Ballardem, které obletěly celý svět. O rok dříve, 1. září 1985, badatel legendární vrak poprvé v hloubce asi 3 700 metrů lokalizoval u pobřeží Newfoundlandu.
Autor: Anagoria, Profimedia.cz
Vrak lodi Eduard Bohlen, která najela 5. září 1909 na mělčinu u pobřeží Namibie.
Autor: Anagoria, Creative Commons
Potápěči zkoumají vrak řecké lodi Giannis D, která se potopila v dubnu 1983 po nárazu na zrádný útes Abu Nuhas v Gubalském průlivu v Rudém moři v Egyptě. Stometrový vrak, rozlomený na dvě části, leží v hloubce 25 metrů.
Autor: Profimedia.cz
Jeden z vraků lodí v Uzbekistánu, na poušti vzniklé vysycháním Aralského jezera.
Autor: Profimedia.cz
Vrak parníku Maheno, který byl v roce 1935 cyklonem vyvržen na východní pobřeží ostrova Fraser Island v australském státě Queensland. Původně luxusní parník sloužil během první světové války jako nemocniční loď a v roce 1935 byl přetahován z Melbourne do Japonska k sešrotování, když ho zastihla bouře, během níž byl vyvržen na pláž. Později vrak sloužil i jako cvičný cíl RAAF.
Autor: Profimedia.cz