Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spaní nad hlavami spolucestujících. Tak mají v letadle cestovat vyvolení

aktualizováno 
Jak do letadla „poskládat“ co nejvíce cestujících a přitom jim dopřát co největší míru pohodlí? Tuto otázku řeší aerolinky především u nejlépe platících a nejvěrnějších zákazníků v první a byznys třídě.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy | foto: Formation Design

Otázka pohodlí je důležitá hlavně na dlouhých letech, na kterých je nutné počítat s nočním odpočinkem. Aerolinky to obvykle řeší sedačkami rozložitelnými na lůžko, což je ovšem prostorově poměrně náročné řešení.

Americká firma Formation Design nyní přišla s návrhem, jak dostat do letadel navíc několik míst pro opravdu pohodlné cestování a spánek. Rozhodla se k tomu využít volné místo, částečně nad místy spolucestujících na nižších sedačkách. Informaci přinesl britský list Daily Mail.

Fotogalerie

Tzv. supertrůny, jak firma těmto místům přezdívá, by měly být vyvýšené a částečně přesahovat nad místa na normální úrovni. Vzhledem k tomu, že výklenek pod supertrůnem by spodní cestující využil zejména k umístění nohou při rozložení spodní sedačky na lůžko, neměla by částečně přečnívající vyvýšená buňka působit žádné nepohodlí.

Horní lůžka by byla umístěna v jakýchsi buňkách, které by bylo možné podle přání cestujícího otevřít či uzavřít. Formation Design šel ve vizualizacích ještě dále a navrhl supertrůny vedle sebe, s možností propojení buňky do jakéhosi dvojlůžka.

Cestující nahoře by měl ve své uzavíratelné kabince veškeré pohodlí a vybavení na dlouhý let – od televizní obrazovky přes schránku na příruční zavazadlo a osobní potřeby až po čtecí lampičku.

Spodní sedačky jako kompromis

Na prostoru pro zavazadla by neměli být šizeni ani cestující na nižších sedačkách. Jejich sedačky by byly užší a menší, ale stále by skýtaly dost prostoru a zejména možnost odpočinku vleže, takže by představovaly jakýsi kompromis mezi turistickou a byznys třídou.

K pohodlí by mělo přispět i to, že téměř všechny sedačky budou dostupné z uličky, a nebude tedy nutné nikoho obtěžovat či budit v případě, že si cestující bude chtít odskočit nebo se během dlouhého letu jen protáhnout.

Návrh nových sedadel do první a byznys třídy
Novým místům se přezdívá
Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů –...

Návrh získal nominaci Crystal Cabin Award

Návrh se dostal mezi finalisty v letošní soutěži Crystal Cabin Award, která pravidelně oceňuje nejlepší inovace v oblasti interiérů letadel. Nyní atlantská firma jedná s aerolinkami a leteckými výrobci, snaží se vyjednat spolupráci a podporu při získávání potřebných povolení a licencí.

Formation Design zatím má návrhy pro nejběžnější typy dálkových letounů – Boeing 777 a airbusy A330 a A340. Podle zájmu aerolinek se počítá s umístěním asi 30 až 45 míst v celé „premium“ kabině. Přesné rozložení a vybavení už by záleželo na zájmu zákazníka.

„Luxusnější aerolinky, které mají první třídu samostatnou, by mohly lůžkové buňky vyhradit pro cestující byznys třídy. Premium kabinu pak mohou mít v konfiguraci 2-4-2 (spodní sedačky by tedy velikostí odpovídaly spíše ekonomické třídě, pozn. red.). Je mnoho variant, mezi nimiž mohou aerolinky volit,“ předestřel v rozhovoru pro web Skift.com Bob Henshaw, spoluzakladatel firmy Formation Design.

Celý proces je však teprve na začátku. Sehnat zájemce a partnery, nechat si koncepci patentovat, vyrobit prototypy, které projdou náročnými certifikacemi a testy a nakonec sehnat zákazníky u aerolinek, to je práce minimálně na několik let i v případě, že by vše šlo hladce.




Nejčtenější

Dvě mrtvoly v rokli. V Mexiku zavraždili cyklisty na cestě kolem světa

Zavraždění cyklisté Krzysztof Chmielewski z Polska (vlevo) a Holger Hagenbusch...

Je to případ, který opět připoutal pozornost světové veřejnosti k eskalující epidemii násilí v Mexiku. Tamní policie...

Z plynárny ve skalách bude penzion. Nový majitel neodolal kouzlu místa

Objekt bývalé plynárny v Hřensku.

Sto let starý kamenný dům v Hřensku schovaný v úzké skalní rokli, který původně sloužil jako plynárna, získal nový...



Další velepočin lezce Ondry. V Rumunsku zdolal dvě nejtěžší cesty

Adam Ondra vylezl v norském Flatangeru nejtěžší sportovní cestu světa, a zavedl...

Český lezec Adam Ondra opět posunul hranice nejen své, ale i všech svých soupeřů: zdolal hned dvě nejtěžší cesty...

Na Vltavu vypluly benátské gondoly, parašutista podletěl most

Slavnosti Navalis na Vltavě v Praze (15. května 2018)

Vltava v centru Prahy v úterý večer patřila Svatojánským slavnostem Navalis. Letos je zpestřily dvě válečné gondoly z...

Plasty jsou i v nejhlubším koutě Země. V Mariánském příkopu našli igelitku

Plasty v Mariánském příkopu

Přívalu plastového odpadu neunikl ani nejhlubší kout světových oceánů: bezmála 11 kilometrů hluboký Mariánský příkop....

Další z rubriky

Na dovolenou s notebookem a powerbankou? Zkontrolujte si výkon baterie

(Ilustrační snímek)

Blíží se sezona letních dovolených a na cesty letadlem se vydají i lidé, kteří běžně nelétají. Ti často tápou, co si s...

Corregidor: největší kasárny světa v Manilské zátoce rozstříleli Japonci

Jeden a půl kilometru dlouhá kasárenská budova, svého času největší na světě.

Corregidor je ostrov prorostlý džunglí. Kdysi tu bývala největší kasárenská budova na světě a Američané zde sváděli...

Válka turistických průvodců v Bruggách připomíná spor taxikářů s Uberem

Belgické Bruggy bývají často označovány jako „Benátky severu“. Ilustrační snímek

V malebném belgickém městě Bruggy se rozhořela bitva mezi certifikovanými turistickými průvodci a těmi, kteří nabízejí...

Najdete na iDNES.cz