Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Moře pneumatik mělo zachránit korály. Jak vypadají po 40 letech

aktualizováno 
Fort Lauderdale na východním pobřeží Floridy patří mezi oblíbené turistické destinace. Nádhernou oblast ale již desítky let ničí více než dva miliony pneumatik volně ležících na mořském dně. V roce 1972 zde chtěli místní rybáři stvořit nový ekosystém, ale jejich pokus skončil děsivým nezdarem.

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva miliony pneumatik. | foto: Profimedia.cz

Jedna z nejoblíbenějších turistických destinací v USA se nachází necelých 40 kilometrů severně od Miami. Průměrná roční teplota zde přesahuje 24 stupňů Celsia a má přes tři sta slunečních dní ročně. V celé oblasti se nachází 561 hotelů, přes deset kilometrů pláží a kdysi bývala hlavní destinací pro jarní prázdniny amerických studentů.

Dnes ji spíše vyhledávají zámožní turisté a také jachtaři. Díky rozsáhlému systému vodních kanálů se městu Fort Lauderdale často přezdívá „americké Benátky“.

Dalo by se říct, že jde o bohem políbené místo, i přesto má ale jednu pořádně velkou vadu na kráse. Na začátku 70.let minulého století se zde totiž odehrál ekologický experiment, který dodnes trápí místní přírodovědce. Na mořském dně tady hnije přes dva miliony pneumatik, které měly vytvořit ráj pro místní faunu a floru. Nepovedlo se.

Dva problémy, jedno řešení

Myšlenka na vytvoření umělého útesu Osborne Reef se datuje do roku 1972, kdy nezisková společnost Broward Artificial Reef Inc., založená místními rybáři, navrhla místním úřadům jednoduchý způsob, jak se zbavit starých pneumatik a zároveň vybudovat na mořském dně zcela nový ekosystém.

Šlo o dobu, kdy recyklace pneumatik ještě neprobíhala. Hromadily se na obrovských skladištích, vznikaly ilegální skládky, které často zachvátil požár. A také se na nich začali vydatně množit moskyti.

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...
Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...

Místní rybáři zároveň hledali způsob, jak do místních vod přilákat více ryb tím, že pro ně na hladkém dně vytvoří umělé úkryty. A pneumatiky se zdály být ideálním řešením. Počítalo se i s následným rozšířením korálových útesů, které by na pneumatikách postupně vznikaly.

A protože projekt schválila i federální vojenská agentura USACE, na moře vyrazilo více než 100 plně naložených lodí. Na mořském dně o rozloze 150 tisíc metrů čtverečních skončilo na dva miliony pneumatik svázaných nylonovou páskou a ocelovými svorkami. Uměle vytvořený „útes“ se nacházel pouhé dva kilometry od pobřeží v hloubce necelých 20 metrů.

Na projektu spolupracovaly také společnosti Goodyear a Rubber company a celý podnik pokřtily shozením zlatě natřené pneumatiky z reklamní vzducholodě přímo na mořské dno.

„Pneumatiky, které znečišťovaly pobřeží, mohly být recyklovány, aby vytvořily útes pro ryby přímo v moři,“ obhajoval projekt ještě v roce 1974 Gregory McIntosh, zaměstnanec firmy BARINC.

Gumová smrt

Uměle vytvořený útes Osborne Reef na východním pobřeží Floridy tvoří dva...

Celý projekt však selhal mnohem dřív, než se nějaký ekosystém vůbec stačil vytvořit. Jako největší problém se nakonec ukázalo svázání pneumatik nylonem a ocelovými svorkami. Protože organizátoři nepodnikli žádné opatření, které by zabránilo zničení těchto materiálů mořskou vodou, svazky pneumatik se postupně rozpadly a volné kusy začaly ničit i to málo z mořského života, co se na nich uchytilo.

Situaci nepřidává ani místní počasí. Díky tropickým bouřím, které nejsou v této oblasti žádnou výjimkou, tak pneumatiky více než 40 let naráží na okolní korálové útesy a při silných hurikánech cestují až na pláže Severní Karolíny. Vysněný podmořský ráj nahradilo obyčejné gumové pohřebiště.

Vysoké náklady

Osbourne Reef není ojedinělým projektem podobného typu, podobné se uskutečnily například v Mexickém zálivu, Austrálii nebo Indonésii. Ani jeden z nich však nesplnil svůj účel. „Nevím o žádném případě, kde by útesy z pneumatik uspěly,“ řekl v roce 2002 Jack Sobel, ředitel organizace The Ocean Conservancy.

Pokusy o vyčištění mořského dna na Floridě začaly až v roce 2002, kdy několik ekologických organizací dokázalo vyzdvihnout z mořského dna řádově tisíce pneumatik. Vážnější pokusy začaly až v roce 2007 za přispění armády Spojených států. Tehdy se potápěčům podařilo dostat na pobřeží 10 tisíc pneumatik, o rok později pak zhruba 44 tisíc pneumatik.

V roce 2009 se počet vylovených pneumatik odhadoval zhruba na 73 tisíc kusů. Většímu vyčištění brání hlavně neuvěřitelně velká rozloha celého projektu a vysoké náklady, které se v současné době odhadují na částku 20-50 dolarů za jediný kus.

Autor:




Nejčtenější

„Dnes už jsou bicykly o něčem jiném. Mají kola 29 palců, všechno je lehké z...
Hurikán, přepadení a 107 defektů. Jako první Čech objel svět na kole

Deset let příprav, tři roky dobrodružného cestování a pak dvě desítky let vzpomínání. V září uplyne 20 let od chvíle, kdy jeden z nejznámějších českých...  celý článek

Campari na led, v tomto případě na ledovou tříšť. Lehce nahořklé a osvěžující
Módní Aperol slaví úspěch. Recept na skvělý aperitiv je ale starý 100 let

I když je Itálie kolébkou mnoha slavných aperitivů připravených z cinzana, martini, campari a dalších hořkých a kořeněných bitterů, mladí lidé z celé Evropy si...  celý článek

Medvěd s uloveným lososem
Aljaška, z které mrazí. Lososí hostina pro medvědy na vlastní oči

Jeden z nejúžasnějších zážitků v pozorování zvířat, jaký se dá na naší planetě v divočině zažít, je tažení lososů, na které čekají hladoví medvědi a nedočkavě...  celý článek

Dvaaosmdesátiletá Nina při tangu s devadesátiletým Oscarem v Buenos Aires (18....
Argentinské tango od srdce. Je jim 172 let a tančí na mistrovství světa

Vášnivé tango tančí už od 40. let minulého století. Devadesátiletý Oscar a dvaaosmdesátiletá Nina se v srpnu společně zúčastnili světového mistrovství v tangu...  celý článek

Útočiště zde ovšem najdou i následovníci květinových dětí. Nepotřebují nic. Jen...
Chleba z banánů a radost ze života. Na Havaji jsou naštěstí všichni divní

Rozvalit se na lehátku a nechat o sebe pečovat, to je častá možnost, jak si užít dovolenou na Havaji. Jak se na sopečných ostrovech v Tichém oceánu žije na...  celý článek

Další z rubriky

Eiffelova věž po pátečních útocích v Paříži zůstává zavřená (15. listopadu 2015)
Rozhodnuto. Stavba neprůstřelné zdi okolo Eiffelovy věže začíná

Okolí Eiffelovy věže se brzy změní ve staveniště. Na začátku října začnou dělníci okolo symbolu Paříže budovat 2,5 metru vysokou neprůstřelnou zeď, která má...  celý článek

Pláž v řeckém Nafpliu je malá, kamenitá, ale krásná.
Pozdní léto u moře. Pět prověřených tipů v Evropě a blízkém okolí

Menší vedro, nižší ceny a většinou žádné davy návštěvníků jako v červenci či srpnu. To jsou ve zkratce hlavní výhody dovolené u moře na přelomu léta a podzimu....  celý článek

Solná poušť po dešti
Dotknout se nebe. Putování nádhernou Bolívií s bleskem za zády

Druhá půlka mého bolivijského pobytu byla stejně nabitá jako ta první. Vydáváme se na povedený trek do And, poté sestoupíme do Amazonské nížiny a nakonec...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.