Připravujeme online reportáž

Expedice Karibik 2016

Letecká expedice pilota a publicisty Jiřího Pruši a režiséra Petra Nikolaeva nad karibská souostroví Antily a Bahamy.

15:16

Čtvrtek

Poslední den nám začal v Nassau na Bahamských ostrovech. S dispečinkem ABS Jets jsem domluvil podání e-formuláře (e-APIS) potřebného pro vstup do vzdušného prostoru USA. Pokud by se nepodal, hrozí honička s americkou stíhačkou nebo v lepším případě nějaké pokuty. Pak jsem taky studoval radiové frekvence, na kterých se musím před vstupem do identifikační zóny USA (ADIZ) hlásit. Tyhle věci mě rozhodně znervózňují více než jakýkoliv let.

Na letišti jsme vše vybavili a kolem jedenácté místního času jsme začali pojíždět. V Nassau je velký provoz a dvě dráhy, které někdy včetně včerejška používají najednou. Soustředil jsem se tedy o trochu víc než při odletech z menších letišť. Nejdříve si poslechnout počasí na frekvenci Nassau ATIS, pak dostat letové povolení a instrukce na frekvenci Nassau Clearance, pak vyžádat povolení k pojíždění od Nassau Ground, u Nassau Tower si vyžádat povolení ke vstupu na dráhu a vzlet a po odletu z řízené oblasti letiště (CTR) začít komunikovat s Nassau Approach. Nějakých 25 mil severně pak už navázat spojení s Miami center, pak Miami Approach, Opa Locka Tower a Opa Locka Ground. Celá cesta na celní/pasové letiště Opa Locka severně od Miami trvala asi dvě hodiny.

15:16

Po přistání se na nás vrhl celník se psem, který vše očichal. Pak jsme museli odnést zavazadla na celnici, nechat je projekt rentgenem. Po té jsme vyplnili celní prohlášení, nechali si sejmout otisky všech prstů, udělat už asi padesátou fotku do kolekce FBI, nechat si orazítkovat pas, zodpovědět pár obvyklých dotazů, posbírat zavazadla a opět je odnosit do letadla. Vše proběhlo tak během 20 minut, což bylo velmi dobré. Z Opa Locka jsme pak přeletěli na naše oblíbené letiště Dade Collier, kde jsme se najedli a nafotili. Ještě jsem udělal pár startů a přistání Petrovi na kameru, abychom měli nějaké akční doplňky do chystaného dokumentu z cesty.

Poslední úsek cesty na Page Field ve Fort Myers pak trval asi 45 minut. Přistáli jsme v 15.40 místního času. Při domlouvání půjčení letadla v lednu jsem slíbil se vrátit ve čtvrtek 31. 3. do 17.00 hodin. Takže čas jsme splnili také. Vykládání letadla, strhávání našich expedičních nálepek atd. trvalo další asi dvě hodiny. Do postele jsme se pak dostali totální vyšťavení. Já osobně už jsem nebyl schopen ani jíst. Tím naše expedice Karibik 2016 skončila. Během celé expedice jsme získali jak nové poznatky ze zeměpisu a pilotování letadla, tak především jsme poznali zcela netušené možnosti byrokraticko-administrativních systémů jednotlivých ostrovních států…. V každém případě to bylo skvělé.

Díky za Váš zájem a podporu při cestě a doufám, že co nejdříve Vám budeme moct ukázat zajímavá videa.

1.4.2016
21:41
Cesta skoncena pristali ve Fort Myers!
21:11
Jeste poslednich 25 minut!
19:33
Opet po vzletu z Opa Loca.
19:02
Jsme v Opa Loca, Florida.
18:59
Jsme na ceste z Nassau do Opa Locka na Floride. Tam projdeme pasovkou/celnici a budeme pokracovat na Page Field, Ft Myers.
17:20
Ve vzduchu smer Florida
12:55

Středa

Ráno jsme ještě ujížděli na místo přistání Kryštofa Kolumba. Petr ho chtěl natočit z dronu v ranním sluníčku. Já jsem se rozhodl využít tu půlhodinku a objet celý ostrov autem. Když jsem byl na druhé, velmi osamocené straně ostrova, tak jsem si všiml, že mi velmi rychle dochází benzín. Se zatajeným dechem jsem pokračoval a snažil se dokončit celý okruh kolem ostrova, protože na té odvrácené nebyla ani obydlí ani benzín – jen křoví. Nakonec se to podařilo a našel jsem dokonce člověka, který mi ze sudu prodal benzín. Objezd ostrova tedy trval trochu déle a byl napínavější, než jsem čekal.

Při odletu ze San Salvadoru jsem raději čekal až přistane Airbus 330 z Paříže. Bylo to poprvé, kdy jsem viděl takové letadlo na dálkové trati přistávat na neřízeném malém venkovsko-ostrovním letišti. Po letišťátku se potulovala tlupa čekajících francouzských turistů, ale na věži nikdo nebyl. Nechtěl jsem riskovat, že bychom se pohybovali ve vzduchu ve chvíli, kdy bude stroj Air France přistávat a tak jsme čekali. Asi za 20 minut se opravdu přihnal, dělal stejná hlášení jaká dělají na neřízených letištích malá letadla (jsem 10 mil východně; vstupuji do okruhu atd.) a pak přistál. Hned po té jsme odstartovali, udělali několik kružnic nad místem přistání Kolumba a vydali se směrem na letiště Grand Governor.

12:55

Při přibližování k cílovému letišti jsem ale zahlédl blesky a tak jsem to raději otočil a nakonec jsme přistáli na letišti Rock Sound. Nebyl tam internet a tak jsme zavolal na ABS Jets, aby se mi podívali na satelitní fotky a letištní meteo informace v Nassau, jak to s bouřkou vypadá. Dověděl jsem se, že bouřka se pohybuje směrem na sever a další za ní není. Za pár minut jsme vyrazili a nízkým letem pod TMA Nassau jsme se blížili k hlavnímu městu Bahamských ostrovů. Sedli jsme na dráhu 32 se silným bočním větrem, přejeli na stojánku a zbytek byl rutina.

Dneska je tedy poslední den naší expedice. Když všechno půjde dobře, tak v 11 hodin místního času (17 pražského) bychom měli startovat na cestu na letiště Opa Locka severně od Miami. Tam by měla proběhnout celní/pasová prohlídka vstupu do USA a pak ještě hodina letu do Fort Myers.

31.3.2016
22:13
Pristali jsme v Nassau (NAS/MYNN).
20:45
Nad cilovym letistem v Nassau tezka bourka tak jsme sedli v Rock Sound (RSD/MYER) a chvili tu musime vydrzet. Pak uz poletime do Nassau.
19:22
Jsme po vzletu ze San Salvador smer ostrov Elethreua. Velmi vetrno.
19:16
Ve vzduchu smer Nassau
14:22

Úterý

Když jsem ráno v Punta Cana vyšel z pokoje na chodbu, tak jsem upadl. Moje viklavé koleno ve spojení s vodou na lesklých dlaždičkách udělalo svoje. Paní uklízečka tu totiž myje chodby tím, že je prostě polévá množstvím vody, ve kterém se pak hosté brouzdají, padají a vzájemně zachytávají. V trochu podezřelém, ale jediném obchodě jsem nakoupil sardinky, moučné placky a vodu abychom se mohli trochu najíst před naším letem do Stella Maris na Bahamských ostrovech. Vzdálenost 530 námořních mil neboli nějakých 900 km představuje v Cessně za bezvětří téměř 5,5 hodiny. Během letu je horko, takže je potřeba taky pít – ale ne zase moc, aby nebylo potřeby vypouštět. Petr ještě filmoval okolí s dronem a já jsem prověřoval na internetu směr a sílu větru v různých výškách, protože těch 5,5 hodiny letu už je vlastně za limitem našeho stroje. Pokud by byl protivítr, tak bychom museli najít nějaký ostrov a sednout tam. To je ale bez záruky, že bychom tam dostali palivo, které potřebujeme. Příroda nám přála a www.windyty.com ukazoval optimální směr a sílu větru mezi 3500 a 5500 stopami.

Po relativně jednoduché byrokracii na letišti Punta Cana, ale zásadně vysoké ceně za povinný handling, jsme kolem jedenácté hodiny odstartovali. Vítr se naštěstí vyvíjel podle předpokladu a tak jsme většinu cesty letěli s větrem o síle asi 15 uzlů v zádech. Tím se naše cesta zkrátila na 4,5 hodiny a my jsme ve Stella Maris na Bahamských ostrovech přistáli s rezervou paliva ještě navíce než hodinu letu. Na tomto letišti jsme vyřešili celní a pasový vstup na Bahamy a vyrazili jsme na ostrůvek San Salvador, kde v roce 1492 přistál poprvé Kryštof Kolumbus. Letiště je tu celkem opuštěné, ale našli jsme tu v horách harampádí dvě mladé dámy, jejichž úkol je pomáhat turistům – bylo šest večer a my jsme byli jejich první zákazníci, takže svou práci jistě milují. Hned nám ale pomohly s ubytováním a tak jsme už kolem půl sedmé mohli s dronem filmovat Kolumbovo místo přistání. Večer jsme pak strávili ve velmi lokální restauraci, kde Petr jako obvykle riskoval svůj život tím, že se snažil dělat co nejlepší záběry místních štamgastů.

Dneska, ve středu se chystáme létat po Bahamských ostrovech a poslední večer této expedice bychom chtěli prožít v Nassau – hlavním městě Bahamských ostrovů.

30.3.2016
23:59
Pristali jsme na ostrove San Salvador (ZSA/MYSM).
21:42
Pristali jsme na Stela Maris (SML/MYLS), Long Island.
Načíst další