Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

  17:49aktualizováno  17:49
Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel vyskytly tak nepříjemné komplikace, že musel zrušit plánovanou trasu a vydat se směrem nad africký kontinent.

Let na Azory jsem připravoval jako druhou část expedice Evropské limity s tím, že jsem chtěl doletět nad nejzápadnější místo počítané ještě k Evropě, ostrůvek Flores.

A limity jsem opravdu otestoval. Ale nebyly to limity geografické, ale meteorologické. Už let do Portugalska probíhal v silně turbulentním větru a počasí, které mi celkem silně komplikovalo život.

Fotogalerie

V Portugalsku jsem se pak připravil na celkem čtyři pětihodinové přelety moře (Benavente-Madeira-Santa Maria a zpět). Kromě přípravy a prozkoušení všech záchranných pomůcek, které jsem absolvoval den předtím, mi předseda portugalského aeroklubu domluvil i podporu jejich vojenského námořnictva.

Večer před odletem jsem zjistil, že na letišti v Madeiře je turbulentní vítr kolem 35 uzlů (přes 60 km/h) foukající z boku na dráhu a že kvůli tomu bylo zrušeno několik letů z Lisabonu. Pár letadel se dokonce muselo po nezdařeném přistání vrátit. A videa z nepovedených přistání, která se v té době objevila na YouTube, mému nadšení zrovna nepřidala.

Malaga – přístav a město

Malaga – přístav a město

Náhle zavolali námořníci. Vlny byly vysoké 4 - 5 metrů a případná záchranná akce by nebyla možná. Tlak na mě se zvyšoval. Nerad měním rozhodnutí, nerad nedržím slovo a naopak rád testuji limity, kolik toho zvládnu. Někdy je pro mě trochu až složité se orientovat v tom, co je odvaha a co je za její přijatelnou hranicí. Ale když zavolali profesionální piloti Air Portugal, že několik dnů nesmí Madeiru vůbec využívat, bylo rozhodnuto.

Druhý den ráno jsem si při hovoru s místními piloty uvědomil, že by bylo možné letět do Maroka. Vyrazil jsem tedy přes španělský Jerez a doletěl až do Rabatu. Odsud pak kolem Casablanky do Marrákéše.

Létat v Maroku je trochu jiné než v Evropě. Musí se létat po stanovených trasách, nesmí se filmovat, pohyb na letištích je složitější. Ale vše ale proběhlo dobře, proletěl jsem se i trochu nad pouští a získal pár nových zkušeností.

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského...

Zámek If (chateu d´IF“ ) na ostrově If (Ile d´If) jednom z ostrůvků Friulského souostroví v Marseillském zálivu. Sem Alexandr Dumas umístil hlavní děj své knihy Hrabě Monte Christo.

Celá cesta trvala dva týdny, přistál jsem celkem na šestnácti letištích, z nichž 10 jsem dosud neznal. V kabině letadla jsem strávil celkem 42 hodin a uletěl jsem něco kolem devíti tisíc km.

Díky novému softwaru, který jsem používal pro plánování jednotlivých letů a který zobrazuje všechny místní navigační body, se mi podařilo přeletět, vyfotit a nafilmovat centra měst jako Córdoba, Sevilla, Malaga, Valencie, Grenada, Marseille a dokonce i obletět a přistát na britském vojenském letišti v Gibraltaru. Také jsem přeletěl nejzápadnější kousek evropské pevniny západně od Lisabonu.

Na Azory jsem sice nedoletěl, ale limity jsem otestoval a podařilo se mi objevit hodně zajímavých věcí.

Autor: pro iDNES.cz



Nejčtenější

Za mřížemi v Kambodži. Bez peněz a pomoci zvenku nepřežijete

Václav Pavlát, přezdívaný Wendi, strávil Vánoce v kambodžském vězení....

Šestačtyřicetiletý Čech Václav Pavlát, známý jako Wendi, je pro údajné sexuální zneužívání nezletilé khmerské dívky ve...

XXXL cestování v letadle. Jak aerolinky zápasí s obézními zákazníky

(Ilustrační snímek)

Na jedno standardní sedadlo se nevejdou, takže zabírají i část sedadel sousedních. Obézní cestující v letadle jsou...



Po stopách válečných hrůz ve Lvově. Statisíce mrtvých upadá v zapomnění

Z původního vybavení lágru Janowska se nedochovalo nic, nacisté tábor před...

Padesát tisíc obětí, o pár kilometrů dál třikrát tolik zavražděných. Připomíná je jen nevelký kříž či skromný pamětní...

Na běžkách přes celé Jizerky. Náročný výlet zvládnete za jediný den

Zámeček na Nové Louce představuje klasickou běžkařskou štaci, kde se sbíhají...

Bezmála čtyřicetikilometrová běžkařská trasa překonává prakticky celé Jizerské hory od východu k západu, v úvodu vás...

Čím dražší benzin, tím lepší lidé. Češky projely Jižní Ameriku v tuktuku

Tuktuky jsou v cíli

Byl to šílený nápad. Ale vyšel. Dva růžové tuktuky s dámskou posádkou a tisíce kilometrů Jižní Amerikou. Vyrazily v...

Další z rubriky

Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem...

Vyzkoušel jsem hranici mezi odvahou a drzostí, píše pilot Jiří Pruša

Pilot Jiří Pruša krátce po dosednutí na příbramském letišti.

Známý český pilot tento týden ukončil expedici Azorské ostrovy. Cestou na nejzápadnější místo Evropy se bohužel...

Přistání na nejtěžších letištích světa. Češi brázdí letadlem Karibik

Přiblížení na dráhu 12 letiště Grand Case ve francouzské části ostrova St....

Letec Jiří Pruša a režisér Petr Nikolaev několik dnů mapovali z letadla ostrovy Karibiku. Naposledy jsme je opustili...

Najdete na iDNES.cz