Jsou rychlejší, cyklistům dokážou krásně pomoci třeba do prudkého kopce, člověk na nich ujede mnohem více kilometrů a na rozdíl od mopedů mohou na cyklostezky nebo do lesa. Elektrokolům se v České republice nadmíru daří. Přesná čísla nikdo nesleduje, ale podle odhadu prodejců jich po Česku jezdí na sto tisíc. A už dávno neplatí, že jsou určena důchodcům nebo lenivcům.
„Na elektrokole může jezdit doslova každý. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd. I s pohonem se stále jedná o jízdní kolo, je tedy možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. Na druhou stranu na elektrokole dnes jezdí i ti, kteří by na normální bicykl již nesedli. Tady je potřeba apelovat na zdravý rozum a své síly nikdy nepřeceňovat,“ upozornil Tomáš Neřold z BESIPu.
Rozvoj elektrokol a elektromobility sleduje jak BESIP, tak experti z Centra dopravního výzkumu. Pokud dospělí cyklisté helmu na obyčejné kolo neberou, na elektrokolo by ji měli mít bezpodmínečně, míní experti. Podle statistik loni zemřelo na kole 44 lidí, to je o pět více než v roce 2016.
„Cyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky provozu na komunikacích. V loňském roce byla přibližně každá jedenáctá usmrcená osoba cyklistou a přibližně každý sedmý těžce zraněný se pohyboval na jízdním kole,“ varoval Neřold s tím, že nehodovost každoročně narůstá zvlášť v letních měsících.
Cyklistické přilby u dospělých přitom u nás nejsou samozřejmostí. „Celkem 84 procent cyklistů usmrcených při nehodě nemělo na hlavě přilbu. Přilba samozřejmě není zárukou toho, že nehodu přežijeme, pokud by ji však měli nasazenou všichni, podle našich výzkumů by 37 procent z těch usmrcených nehodu přežilo,“ doplnila statistiky Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.
Riziko nehody na elektrokolech s větší rychlostí několikanásobně narůstá. „Pokud cyklistům elektromotor pomáhá a vyvine rychlost větší, než by zvládl cyklista vlastními silami, člověk na kole tak snadněji ztratí schopnost kolo uřídit,“ dodal Neřold.
Podobně uškodit může i alkohol. Zatímco pivo na kole většina společnosti toleruje, na rychlém elektrokole je nebezpečnější. „Typický obrázek staršího člověka, který spadá do nejrizikovější skupiny cyklistů, na elektrokole, bere nějaké prášky a jede domů pod vlivem dvou piv, je celkem reálná a společensky akceptovatelná situace. Z pohledu bezpečnosti je ale vysoce riziková,“ dodal Neřold.
Pozor na superrychlá kola
Česká legislativa pohlíží na elektrokola s přidaným motorem na rámu stále jako na kola, má to však svá omezení: jejich rychlost nesmí překročit 25 kilometrů v hodině a jejich výkon nesmí překročit 250 wattů. Na takové elektrokolo už se pohlíží jako na moped.
Lidé, kteří po elektrokole touží, tak musí při nákupu bedlivě sledovat homologaci a atesty kola. Pokud jsou elektrokola výkonnější či rychlejší, než je zákonný limit, na české silnice a cyklostezky nesmí. Prodej kol, které překonávají povolené limity, je přitom podle dopravních expertů dlouhodobě velkým problémem a není to záležitostí jen cizích e-shopů nebo neznámých prodejců.
„I někteří velcí prodejci na toto své zákazníky dostatečně neupozorňují, nebo pak někde na konci návodu k použití uvádí malým písmem, že kolo není určeno do běžného provozu na pozemních komunikacích. Odpovědnost pak ale nesou majitelé kola,“ upozornil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu s tím, že se to týká například i elektrokoloběžek určeným malým dětem.