Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

  14:00aktualizováno  14:00
Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste riziko nehody, upozorňují dopravní experti. Varují před příliš rychlými koly a elektrokoly s příliš silným motorem, které nejsou v České republice povoleny.
Elektrokola si lidé zamilovali. Po Česku se jich prohání už na sto tisíc

Elektrokola si lidé zamilovali. Po Česku se jich prohání už na sto tisíc | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jsou rychlejší, cyklistům dokážou krásně pomoci třeba do prudkého kopce, člověk na nich ujede mnohem více kilometrů a na rozdíl od mopedů mohou na cyklostezky nebo do lesa. Elektrokolům se v České republice nadmíru daří. Přesná čísla nikdo nesleduje, ale podle odhadu prodejců jich po Česku jezdí na sto tisíc. A už dávno neplatí, že jsou určena důchodcům nebo lenivcům.

„Na elektrokole může jezdit doslova každý. Díky pomocnému pohonu se srovnají rychlost i dojezd. I s pohonem se stále jedná o jízdní kolo, je tedy možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. Na druhou stranu na elektrokole dnes jezdí i ti, kteří by na normální bicykl již nesedli. Tady je potřeba apelovat na zdravý rozum a své síly nikdy nepřeceňovat,“ upozornil Tomáš Neřold z BESIPu.

Rozvoj elektrokol a elektromobility sleduje jak BESIP, tak experti z Centra dopravního výzkumu. Pokud dospělí cyklisté helmu na obyčejné kolo neberou, na elektrokolo by ji měli mít bezpodmínečně, míní experti. Podle statistik loni zemřelo na kole 44 lidí, to je o pět více než v roce 2016.

„Cyklisté patří mezi nejzranitelnější účastníky provozu na komunikacích. V loňském roce byla přibližně každá jedenáctá usmrcená osoba cyklistou a přibližně každý sedmý těžce zraněný se pohyboval na jízdním kole,“ varoval Neřold s tím, že nehodovost každoročně narůstá zvlášť v letních měsících.

Cyklistické přilby u dospělých přitom u nás nejsou samozřejmostí. „Celkem 84 procent cyklistů usmrcených při nehodě nemělo na hlavě přilbu. Přilba samozřejmě není zárukou toho, že nehodu přežijeme, pokud by ji však měli nasazenou všichni, podle našich výzkumů by 37 procent z těch usmrcených nehodu přežilo,“ doplnila statistiky Veronika Valentová z Centra dopravního výzkumu.

Riziko nehody na elektrokolech s větší rychlostí několikanásobně narůstá. „Pokud cyklistům elektromotor pomáhá a vyvine rychlost větší, než by zvládl cyklista vlastními silami, člověk na kole tak snadněji ztratí schopnost kolo uřídit,“ dodal Neřold.

Podobně uškodit může i alkohol. Zatímco pivo na kole většina společnosti toleruje, na rychlém elektrokole je nebezpečnější. „Typický obrázek staršího člověka, který spadá do nejrizikovější skupiny cyklistů, na elektrokole, bere nějaké prášky a jede domů pod vlivem dvou piv, je celkem reálná a společensky akceptovatelná situace. Z pohledu bezpečnosti je ale vysoce riziková,“ dodal Neřold.

Pozor na superrychlá kola

Česká legislativa pohlíží na elektrokola s přidaným motorem na rámu stále jako na kola, má to však svá omezení: jejich rychlost nesmí překročit 25 kilometrů v hodině a jejich výkon nesmí překročit 250 wattů. Na takové elektrokolo už se pohlíží jako na moped.

Lidé, kteří po elektrokole touží, tak musí při nákupu bedlivě sledovat homologaci a atesty kola. Pokud jsou elektrokola výkonnější či rychlejší, než je zákonný limit, na české silnice a cyklostezky nesmí. Prodej kol, které překonávají povolené limity, je přitom podle dopravních expertů dlouhodobě velkým problémem a není to záležitostí jen cizích e-shopů nebo neznámých prodejců.

„I někteří velcí prodejci na toto své zákazníky dostatečně neupozorňují, nebo pak někde na konci návodu k použití uvádí malým písmem, že kolo není určeno do běžného provozu na pozemních komunikacích. Odpovědnost pak ale nesou majitelé kola,“ upozornil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu s tím, že se to týká například i elektrokoloběžek určeným malým dětem.

Elektrokola -  průzkum


Nejčtenější

Ale je tady krásně. Místo ze slavného filmu dnes nepozná ani Zdeněk Svěrák

"Václave? Proč nejsi moje žena?" ptá se Zdeněk Svěrák Jana Třísky jako rekreant...

Idylická krajina a typická venkovská stavení z filmu Na samotě u lesa zůstávají dodnes symbolem poklidného života,...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Foťte si po svém. Hříchy fotografů, které profesionál nikdy neudělá

Tzv. „high key“ fotografie s převažujícími světlými tóny a malým kontrastem je...

Ve druhém dílu našeho seriálu o prohřešcích proti fotografické etiketě budeme stopovat hříchy fotografů během samotného...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Nejmenší skanzen a opuštěné lázně. Moravským krajem, který ani nemá jméno

Skanzen v Horním Smržově

Tento kraj nemá žádný zažitý zeměpisný ani národopisný název, a možná právě proto patří k nejhezčím venkovským oblastem...

Další z rubriky

Na kole až na samý Východ. Pět dnů na pomezí Polska a Slovenska

Pohoří Gorce již dýchá dalekým východem. Pohled na vrchol Turbacz a...

Pět dní karpatských sedel, pět dní bukolických scenérií. Taky přes pět tisíc metrů převýšení. Čísla 5 jako bychom se...

VIDEO: Na bambusovém kole objíždí svět. Okradli ho hned první den

Ricardo Martins objíždí svět na bambusovém kole.

Ricardo Martins tvrdí, že nikdy ve svém životě nebyl šťastnější. Důvodem jeho spokojenosti je bambusové kolo, na kterém...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie celoodpružených horských kol

Test elektrokol - Full

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Scalp, Lapierre Overvolt,...

Najdete na iDNES.cz