Elektrokolo už není jen pro staré, vyšlape s vámi tuk z těla

aktualizováno 
Hoďte za hlavu představu, že jsou elektrokola vhodná jenom pro pecivály a penzisty. Když chcete hubnout, vyrazit na týdenní putování s celou rodinou či pravidelně dojíždět do práce, budete mít v bicyklu s motorkem neúnavného pomocníka.

Elektrokolo Guewer Cross | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Předsudky jsou jako hřebíky. Čím více se do nich buší, tím pevněji drží, prohlásil už v předminulém století Alexander Dumas starší. Platí to dodnes - třeba pro elektrokola. Tento báječný vynález totiž někteří zapřisáhlí cyklisté považují za něco nečestného a nesportovního, co je bez výčitek povoleno používat jen důchodcům a manželkám.

Jak fatální chyba. „Elektrokolo je vhodné pro všechny cyklisty bez rozdílu: pro sportovce i lidi, co dojíždějí do kanceláře, rodiče s dětmi, studenty i aktivní seniory,“ uvedl Jakub Ditrich ze společnosti ekolo.cz, která se věnuje prodeji a půjčování elektrokol a rozvoji elektrocyklistiky.

E-kolo

  • Elektrokolo si nechal už v roce 1897 patentovat Hosea W. Libbey z amerického Bostonu.
  • Bicykl s elektromotorem je vhodný pro všechny cyklisty bez rozdílu: pro sportovce i lidi, co dojíždějí do kanceláře, rodiče s dětmi, studenty i aktivní seniory.
Elektrokolo Panther TE-8CX

Elektrokolo Panther TE-8CX

Pro gaučové lenochy není na pedálech kol s elektromotorem místo. Elektrokolo totiž nejezdí za vás třeba jako mopedy, šlapat musíte sami a elektřina vám jenom pomáhá. Proto jsou také ideálním prostředkem při hubnutí.

„Jízda na elektrokole je vysoce aerobní aktivita, při které se nespalují cukry, ale tělesný tuk. Nejlépe se tuk odbourává, když provozujete delší dobu aktivitu s nízkou intenzitou,“ vysvětluje v kanceláři Jakub Ditrich, zatímco se vedle v kamenné prodejně střídá jeden zákazník za druhým. Tu se dámy středních let chystají na víkendový cyklovýlet, dva mladíci si prohlížejí působivé horské speciály, muž v obleku vybírá odolnou skládačku a seniorka by ráda něco bytelného a s nosičem.

Nejdřív zkusit, pak koupit

Zatím si kola jen prohlížejí, zkoušejí, osahávají nebo půjčují, s nákupem však - podobně jako většina českých zákazníků - spíš váhají. „V Česku jsou čísla prodaných elektrokol pořád ještě relativně nízká, ročně si tu lidé koupí přibližně 300 tisíc bicyklů, jen deset procent z nich je s elektromotorem,“ říká šéf firmy ekolo.cz.

Například v sousedním Německu se loni prodalo zhruba dvacet procent elektrokol, v Belgii už je jejich podíl více než poloviční. I tak se v České republice každý rok zvyšuje počet těch, co se o elektrocyklistiku zajímají a chtějí si ji vyzkoušet na vlastní nohy.

Fotogalerie

Mimochodem, právě takový postup je podle odborníků nejlepší. „Nakupovat elektrokolo rovnou na internetu je chyba. Každý by si měl zkusit, jaký typ je pro něj ideální, pobavit se s odborníky, prohlédnout si, co všechno je k dispozici,“ objasňuje Jakub Ditrich a připomíná, že v nabídce mají čeští i světoví výrobci elektrokol prakticky cokoliv. „Můžete mít nadupaný elektrospeciál, s nímž se vám i výjezd do vrcholových horských partií stane čirou radostí, stejně jako dámské stylové městské kolo nebo pohodlný cestovní model,“ popisuje.

Za 20 i 160 tisíc korun

Při výběru samozřejmě rozhoduje hlavně to, co s kolem plánujete podnikat, jenže stejně důležité je, kolik za něj chcete utratit. Sice už to není takový statusový symbol jako před lety, i přesto se připravte, že za méně než 20 tisíc korun si spolehlivý e-bicykl nekoupíte. 

Pro cenu je podstatné, jaký typ baterie, pohonu a osazení (náboje, brzdy, řadicí páčky, přehazovačka, řetěz) si zvolíte. Jen slušná baterie, kterou můžete nabít odhadem 500krát, stojí minimálně šest tisíc korun. A platí přímá úměra, že čím vyšší je kapacita, tím vyšší je také cena.

Dnešní baterie mají standardně kapacitu mezi 400 – 600 watthodinami, což vám vystačí odhadem pro 40 až 120 kilometrů jízdy – tady záleží na hmotnosti jezdce a profilu trasy. Objevují se i elektrokola s bateriemi s vyšší kapacitou, ale ta bývají samozřejmě dražší a baterie těžší.

A teď zpátky k ceníkům, které zajímají zákazníky především. Pokud tedy při přesunech po městě vystačíte se skládačkou, nebude potřeba investovat do drahých komponent, za 20 až 25 tisíc korun si pořídíte bezpečného parťáka na dvou kolech.

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...
Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách jezdí na elektrokole.

Ceny nízkonástupových městských kol obvykle začínají na 25 tisících, průměr se pohybuje někde kolem 30 tisíc korun. Treková či cestovní kola potřebují na delší trasy solidní baterii, pohon i výbavu, takže je třeba základ zvýšit o dalších zhruba pět tisícikorun - přibližně na 30 až 35 tisíc.

Jednoznačně nejdražší jsou horská kola, která potřebují k dobývání terénu silný motor a baterii s velkou kapacitou a pro bezpečí jezdce také nadstandardně kvalitní brzdy, co nejlepší odpružení a odolný rám. Mimořádně levná značková kola můžete sehnat za cenu těsně pod 40 tisíci, většinou však stojí od 45 tisíc výš. A ta nejdražší koupíte klidně za čtyřnásobek.

Víte, kde budete nabíjet?

Ještě než vtrhnete do prodejny a budete nakupovat, doporučí vám odborníci zvážit, kde budete svého elektrického pomocníka nabíjet. Jen pro informaci: i skládačky, které jsou mezi elektrokoly považovány za „muší váhy“, většinou překročí hranici 18 kilogramů.

Ostatní bicykly bývají ještě těžší, váží přibližně 23 kilogramů. Tudíž máte-li k dispozici například elektrifikovanou garáž, pak si můžete bez obav pořídit pěkně vyvážené, ovšem těžké kolo se zabudovanou baterií ve středovém rámu nebo stroj s baterií umístěnou za sedlem. Nebudete totiž muset řešit, jak z nich baterii vyndávat.

Pokud vás ovšem každý den čeká cesta po schodech v činžáku bez výtahu, vyberte si takové elektrokolo, které má dobře vyřešeno, jak ho při vynášení do bytu lapit do ruky, a jež je perfektně vyvážené ve středu. 

Byť se vám problémy s nabíjením mohou od stolu zdát malicherné, rozvažte výběr opravdu důkladně. Baterii je totiž potřeba dobíjet poměrně pravidelně, i když budete jízdní kolo využívat jenom zřídka. Nikdy ji nesmíte nechat úplně vybitou, jinak by se mohla natrvalo poškodit. A pozor, aby zvládla i dlouhodobé skladování například přes zimu, musíte ji naopak udržet zcela nabitou.

Jak vybrat elektrokolo?

  • KOLA DO 20 TISÍC KORUN
    Raději si ještě rozmyslete, zda si chcete opravdu koupit elektrické kolo, nebo si raději pořídíte tradiční bicykl. Na trhu sice jsou levnější modely, musíte však počítat s tím, že budou kvůli ocelovému či duralovému rámu těžší, budou mít horší dílenské zpracování, méně kvalitní baterii, a tím pádem kratší dojezd, baterie se bude déle nabíjet a elektronika i komponenty bicyklu budou méně spolehlivé. Skutečně se vám takový nákup vyplatí?
  1. Levné skládačky nebo výprodej: Pokud si i přes tato rizika elektrokolo přejete, zvolte raději skládačku (ty jsou obecně levnější) nebo starší model ve výprodeji. Nakupujte osobně a ve specializované prodejně, nákup e-kola v hypermarketu není ideální řešení.
  • KOLA NAD 20 TISÍC KORUN
    Je to sice velké zjednodušení, ale počítejte s tím, že městské kolo vás vyjde zhruba na 20 až 25 tisíc, cestovní 30 až 35 tisíc, slušná terénní kola obvykle začínají na 40 tisících korunách. Než začnete nakupovat, vydejte se do specializované prodejny a vyzkoušejte si několik různých modelů. Možná uvažujete o cestovním kole, ale třeba se vám bude nakonec víc hodit městské. A co když bude vašemu životnímu tempu nejvíc vyhovovat skládačka? Osobní zkušenost je důležitá, proto se vyhněte nákupu kola přes internet.
  1. Horská kola: Jsou sice nejdražší, ale zajistí vám v terénu naprostou svobodu. To, co zatím dokázali jen vysportovaní bikeři, dnes mohou zvládnout i obyčejní smrtelníci díky silnému motoru a baterii s velkou kapacitou. Vyšší cena je dána odolným rámem, kvalitními brzdami a dobrým odpružením, bez toho by kolo nebylo bezpečné.
  2. Krosová a trekingová kola: Můžete najít cenově velmi dostupné modely, které ideálně kombinují prvky horských a silničních kol. Z terénních mívají tyto bicykly například odpruženou přední vidlici, ze silničního větší průměr kol a pohodlnější stavbu. Pláště mají hladší vzorek, který zaručí menší valivý odpor kola. Trekingová a krosová kola jsou si velmi podobná, ta první bývají určena pro cestování na delší vzdálenosti, ta druhá pro trochu sportovnější jízdu.
  3. Městská kola s nízkým nástupem: Velmi pohodlná e-kola s nosičem a odpruženou vidlicí i sedlovkou jsou určená pro každodenní užívání a mají rám s nízkým nástupem, který umožňuje pohodlné nasedání, a to i pro dámy v sukních nebo starší cyklisty. Pokud s ním vyjedete na kratší výlet za město, nebude si díky větším kolům připadat nepatřičně.
  4. Skládačky: Nejlehčí typ elektrokola, který váží obvykle kolem 18 kilogramů. Je to velmi praktické kolo na zdolání kratších vzdáleností, díky odpružení s ním přežijete i jízdu po dlažebních kostkách. Protože se dá jednoduše složit, můžete s ním bez problémů nastoupit do MHD nebo ho po návratu z práce vynést do vyšších pater.
Elektrokolo, které si lze půjčit ve sportovním centru v Semilech.

Elektrokolo, které si lze půjčit ve sportovním centru v Semilech.

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Děsivý klášter u Podhájske přežil Osmany i zvrhlé mnichy, rozebral ho lid

Zeď presbytáře - jediný zbytek impozantního chrámu

Slovenská Podhájska pro nás znamená relax v termální slané vodě s iluzí vnitrozemského moře, večerní posezení u vína i...

Výhodné skipasy, nové atrakce. Velký přehled novinek v rakouských Alpách

Výhled z Rifflsee směrem k ledovci

Tolik zahraničních i místních turistů, kolik do rakouských Alp přijelo v minulé zimní sezóně, tu ještě nikdy...

Jak létání útočí na vaši imunitu. Pozor na stolečky a palubní časopisy

Myslete na to, že létání je obrovským náporem na vaší imunitu, zvlášť pokud...

Možná už jste si toho všimli. Jakmile někam letíte, prakticky vždycky to odstůněte nachlazením, virózou nebo alespoň...

Smutný symbol války v Jugoslávii. Unikátní most rozstříleli před 25 lety

Hercegovský Mostar. Plocha předválečné občiny (zhruba náš okres, resp....

Více než čtyři století byl Stari most neodmyslitelnou součástí hercegovského Mostaru. Přitahoval nejen odvážlivce...

Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie krosových kol

Test elektrokol - kros

V kategorii krosových elektrokol jsme testovali čtyři modely: Apache Matto, Author Empire, Merida eSpresso a...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie horských kol s pevným rámem

Test elektrokol - Hardtail MTB

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Yamka, Author Elevation,...

Najdete na iDNES.cz