Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Eiffelovka se přestala v noci třpytit

  14:30aktualizováno  14:30
Čtvrt miliónu diváků zhlédlo v sobotu v noci na pařížských Martových polích nejen tradiční ohňostroj u příležitosti svátku 14. července, ale vidělo na dlouhou dobu naposledy i třpyt 20.000 žárovek, který rozjasňoval Eiffelovu věž v nočních hodinách od 1. ledna loňského roku. Mihotání žárovek rozmístěných po celé konstrukci slavné památky bylo původně zamýšleno jako dekorace k uvítání roku 2000, protože si ale získalo velkou oblibu, byla atrakce prodloužena do roku 2001. Avšak osvětlení plánované na jeden rok začalo opotřebováním postupně řídnout.
Eiffelova věž

Eiffelova věž - I fronta před Eiffelovkou v Paříži je nyní kvůli nezájmu o cestování podstatně kratší než dřív. | foto: Archív

Celý systém je poškozen, vysvětlil rozhodnutí zastavit světélkování zástupce ředitele společnosti spravující Eiffelovu věž Jean-Bernard Bros.

Věž by ale měla zůstat pod "fádním" tradičním osvětlením jen do začátku roku 2003, protože pařížská radnice se rozhodla, že populární světélkování by se mělo na věž vrátit. Podle Brose horolezci nyní v září odmontují dosavadní systém, pak se Eiffelovka bude rok natírat a potom by se mělo na věž umístit nové osvětlení, které bude mít životnost deset let a bude stát 36 miliónů franků.
   

Do té doby se návštěvníci a Pařížané budou moci těšit aspoň majákem, který se na věž vrátil rovněž s příchodem roku 2000. Maják v barvě trikolóry byl na Eiffelovce již při jejím postavení v roce 1889 a v různých obměnách na ní fungoval až do roku 1970, kdy byla nad územím Paříže zakázána letecká doprava.

Autor:


Témata: Francie, Paříž

Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...



Tady nepospíchá ani řeka. Pěšky naším nejmenším národním parkem

Ráno u Dyje na rakouské straně

Řeka Dyje vyhloubila za miliony let mezi Vranovem a Znojmem divoký a zalesněný kaňon se spoustou meandrů, kamenných...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Další z rubriky

Bez stativu nejdu. Největší hříchy fotografa při cestě za skvělými obrázky

Hříchy fotografů 01

Fotíte dobře a rádi? Možná, že čtete i odbornou literaturu, časopisy, diskuse na internetu, nebo se bavíte se stejně...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Zbourat a znovu postavit. Unikátní most v Kambodži přitahuje tisíce turistů

Oprava bambusového mostu přes řeku Mekong v kambodžském Kampong Chamu

Měří víc než kilometr, tvoří jej padesát tisíc bambusových stébel a každý rok jej místní strhnou a znovu postaví. V...

Najdete na iDNES.cz