Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důl dosud jen ubližoval, vzpomínají lidé

aktualizováno 
Frenštát pod Radhoštěm - Výstavbu dolu Frenštát, která byla zahájena v Chráněné krajinné oblasti Beskydy v roce 1981, pomohl těžařům významně prosadit tehdejší krajský tajemník komunistické strany v Ostravě Miroslav Mamula.
Výstavbu dolu Frenštát, která byla zahájena v Chráněné krajinné oblasti Beskydy v roce 1981, pomohl těžařům významně prosadit tehdejší krajský tajemník komunistické strany v Ostravě Miroslav Mamula. "Pamatuji si, když spolu se Štrougalem přijel do Frenštátu navštívit stavbu dolu a hovořil o světlých zítřcích. Kromě toho, že důl vyhnal několik rodin z domova a zohyzdil krajinu, nebyl dosud vůbec k ničemu," vzpomíná jeden z obyvatel Trojanovic. Rodina Blažkových, která bydlela před stavbou dolu v místě, kde důl nyní stojí, se o záměru dozvěděla už v roce 1975. "Snažili jsme se na úřadech rozhodnutí změnit, ale řekli nám, že jde o nejvyšší státní hospodářský zájem," vzpomínala Jana Blažková, která se musela spolu s dalšími třemi rodinami z pozemků zabavených doly odstěhovat. "Ještě když jsme byli v domku, tak přijely demoliční čety a posekali před našima očima všechny ovocné stromy. Nemohli jsme jim v tom s manželem zabránit a tak jsme jen plakali." Těžaři ale ve Frenštátě dosud nevydolovali žádné uhlí a to ze dvou důvodů: uhlí sice pod Frenštátem a okolím je, ale v dosti velké hloubce. To, spolu s nedostatkem peněz na zahájení těžby, vedlo ještě před rokem 1989 k pozastavení záměru těžby a k zakonzervování díla. V roce 1996 se objevily úvahy o těžbě uhlí ve Frenštátě opět. "Pod Frenštátem leží poslední a jedinečné ložisko černého uhlí v republice. Hloubka, ze které by se mělo uhlí dolovat, není příliš podstatná," řekl v srpnu 1996 ředitel firmy IMGE, dceřiné společnosti OKD, Jaroslav Menšík. Ačkoli se zástupci OKD tehdy snažili představitele obcí i ekology přesvědčit, že těžba by krajině neuškodila, protože by při ní nebyly zdaleka takové sesuvy jako na Karvinsku, nepodařilo se jim to. Zastupitelé těžbu odmítli a ekologové, kteří už jen stavbu dolu označili za zločin, rovněž. Společnost OKD v posledních dvou letech několikrát prohlásila, že těžbu uhlí ve Frenštátě považuje za ukončenou záležitost a do budoucna ji neplánuje. "Obavy obcí, že chceme pod záminkou hledání možnosti těžit ve Frenštátě plyn zprovoznit uhelný důl, jsou zcela liché," řekl mluvčí OKD Radek Chalupa.

Autor:


Nejčtenější

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, nejslabší mají stále Afghánci

Pokud by prý města a obce ze svých peněz nedotovaly úkony, které na ně přenáší...

Nejsilnější cestovní pas už nemají Němci, ale Singapurci. Obyvatelé tohoto městského státu v jihovýchodní Asii se díky...

Sezona skončila, lidé jsou pryč. Kam na poslední chvíli k moři a do hor

Noli, ležící západně od Janova, patří k nejpěknějším místům Ligurie.

Mnohem méně lidí, mírnější ceny, přitom ještě stabilní počasí. Takové jsou hlavní výhody návštěvy přímořských i...



Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Na Mount Everestu řádí pojistná mafie. Horolezce okrádaly i nemocnice

Horolezci se kochají pohledem na Mount Everest

Stovky milionů dolarů během několika posledních let měly vydělat na pojistných podvodech nemocnice, společnosti s...

Pilot boeingu zapomněl vyrovnat tlak v kabině, cestující krváceli z nosu

Ilustrační foto

Nejméně třicet pasažérů muselo vyhledat ošetření poté, co pilot indických aerolinek „zapomněl“ stisknout tlačítko...

Další z rubriky

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cvikovku v kopcích rušili nadvakrát

Parní lokomotiva s manipulačním vlakem stoupá z Jablonného v Podještědí směrem...

V desátém díle Zaniklých tratí zamíříme na sever, do podhůří Lužických hor. Podíváme se na dráhu s mnoha romantickými...

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Cukrovarská dráha rezignovala až před autobusy

Motorový vůz M131.1133 na vlaku 90705 opouští stanici Smidary, 29. 5. 1976,...

V jedenáctém díle Zaniklých tratí zamíříme do východních Čech. Ukážeme vám krátkou lokálku, která se 95 let proplétala...

Výlet skutečnou divočinou na Moravě. Na lodi skrz Litovelské Pomoraví

Rezervace Ramena řeky Moravy představuje nefalšovanou divočinu.

Za současného sucha mají tuzemští vodáci čím dál těžší najít sjízdnou řeku. Při pátrání, kam vyrazit na dvoudenní...

Najdete na iDNES.cz