Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dovolená u moře za 'všechny prachy'

aktualizováno 
"Hotel nabízí strávení dovolené v krásné atmosféře u pěkné písčité pláže, je vhodný pro rodiny s dětmi." Takovým způsobem lákala na letošní dovolenou klienty do Tuniska cestovní kancelář. Nalákala i Romana Tučka z Prahy s rodinou. "Byla to nejhorší dovolená mého života," říká Tuček, který o své dovolené dokonce vytvořil webové stránky.

Katalog sliboval krásný hotel. Realitou byla elektrárna s kouřícími komíny hned u hotelu. | foto: Roman Tuček

Realita se od katalogových fotek značně lišila: pět set metrů od hotelu byla elektrárna, pláž a moře byly tak špinavé, že se v něm nedalo koupat.

All inclusive si Tučkovi představovali také jinak.

Cestovka Exim Tours však jejich reklamaci odmítla s tím, že elektrárna nijak nekazí pobyt. "Je to jeden z nejoblíbenějších hotelů, na který máme minimum stížností. Za řasy v moři během několika dnů v sezoně nemůžeme,“ řekl obchodní ředitel cestovky Jan Koláčný.

Podle Exim Tours je v oblasti zhruba 30 hotelů. "Z toho 15 jich nabízejí další významné české cestovky. A jsou k elektrárně podstatně blíže. Tento hotel, o kterém je řeč, je vzdálen zhruba dva kilometry" říká Stanislav Zíma z Exim Tours.

POSUĎTE SAMI

Nabídka v katalogu Exim Tours - hotel Eden ClubReklamace zájezdu do Tuniska

Na horním snímku je fotografie 3hvězdičkového hotelu Eden, jak je prezentován v katalogu CK Exim Tours. Na dolním snímku vidíte reálný pohled z brány tohoto hotelu. V katalogu CK Exim Tours ovšem není o elektrárně jediná zmínka.
Foto: Roman Tuček

Reklamace zájezdu do Tuniska Foto z dovolené Romana Tučka - ZDE
Webové stránky o případu - ZDE
Názory dalších klientů na tento hotel - ZDE

Počet nespokojenců roste

Podobně zkaženou dovolenou měly letos tisíce českých rodin. Desítky čtenářů zaslaly MF DNES své negativní zážitky z dovolené. Ukazují, že v řadě případů je cesta s českou cestovní kanceláří zážitkem pro velmi silné žaludky.

Stížností na české cestovní kanceláře přibývá. Potvrzují to statistiky České obchodní inspekce i Sdružení na obranu spotřebitelů. "Stoupá také arogance cestovních kanceláří při vyřizování reklamací,“ říká Ivana Picková ze Sdružení na obranu spotřebitelů. Z odpovědí na reklamace, které máme k dispozici, je zřejmé, že některé cestovní kanceláře rozesílají klientům naprosto shodné dopisy, v kterých jen vymění jméno adresáta.

Že v nabídce cestovních kanceláří není vše vždy úplně v pořádku, potvrzují i výsledky šetření České obchodní inspekce (ČOI). Její pracovníci letos odhalili nedostatky v plné pětině cestovních kanceláří.

Na co si nejčastěji Češi při dovolené stěžují a na co byste si měli dát při výběru dovolené pozor? Posunuté časy odletů, kvalita ubytování nebo služby zahrnuté do all inclusive. Velmi často kritizované jsou i služby delegátů.

Stovky klientů si letos koupily zájezd slibovaný s letem přes den, hlavně kvůli dětem. "Vybírali jsme záměrně odlet přes den kvůli malému synovi. Máme to i ve smlouvě, že poletíme v 11 dopoledne. Nakonec jsme letěli až v noci,“ říká Alena Horáková z Liberce, která letěla s CK Sunny Days. Podle Lucie Lenochové ze Sunny Days však odlety ve smlouvě nejsou závazné.

Reklamace zájezdu do Tuniska

"Takhle vypadá slibovaná čistá pláž v Tunisku. Řasy se dají pochopit, ale zde nebyly jen řasy, ale i různé odpadky na pláži, které nikdo neuklízel, a které příliv splachoval do moře. Jeden den jsme dokonce zažili mastný povlak a plavaly v něm černé částečky - zřejmě popílek či ropné produkty."
Foto: Roman Tuček

Neúspěšné reklamace

Podobně se vyjadřuje i Jan Koláčný z Exim Tours. "Klienty upozorňujeme, že se letový řád může změnit. Jsou součástí dohody s charterovými dopravci. Ke změnám ale může dojít jak v důsledku mezinárodní koordinace letových časů před vlastní sezonou, tak i z technických, bezpečnostních, organizačních a dalších příčin i těsně před vlastním letem,“ vysvětlil Koláčný.

Reklamace pro klienty příliš úspěšně nekončí. Často je touroperátor neuzná a odkáže na své všeobecné smluvní podmínky. V nich mají cestovky pojištěno prakticky vše: od posunu odletu až po výměnu hotelu.

Tomio Okamura z prezidia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je přesto přesvědčen, že kvalita služeb českých cestovek jde nahoru. „Konkurence je velká, každá se musí ohánět,“ říká. Za nárůstem počtu stížností vidí i skutečnost, že Češi jsou sebevědomějšími zákazníky než dříve. "Chování některých klientů na zájezdech je také otřesné, ale o tom se příliš nemluví,“ podotkla pracovnice jedné z cestovních kanceláří. Podle zástupců touroperátorů mají klienti často příliš přehnané představy a nemohou očekávat, že za zájezd za 10 tisíc korun budou mít služby all inclusive na úrovni pětihvězdičkového hotelu.

Jak si vybrat zájezd, abyste se nevraceli zklamaní? "Lidé by se neměli nechat napálit levnými cenami,“ radí Petr Chylík z internetového agentury Last.cz. Podle Tomia Okamury se také vyplatí detailně pročíst podmínky a cestovní smlouvu.

Nešvarem českých cestovních kanceláří je také většinou neuvádění plné ceny zájezdů, kterou skryjí do všemožných poplatků. I proto řada Čechů čím dál častěji volí pro dovolenou zájezd nakoupený v Německu, kde jsou služby podle jejich zkušeností na lepší úrovni a často i levnější.

Reklamace zájezdu do Tuniska
Pohled z akvaparku - když atmosféra houstne. "Děti jsme vzali k moři kvůli atopickému ekzému. Jejich stav se ale nijak nezlepšil, proč - to je pochopitelné.
Foto: Roman Tuček
 

Reklamace zájezdu - jak na to

* Pokud nejste spokojeni se službami cestovní kanceláře a domníváte se, že CK nedodržela podmínky stanovené v cestovní smlouvě, máte možnost zájezd reklamovat. Na služby cestovního ruchu se ale nevztahuje obvyklá záruční lhůta, a proto máte šanci zájezd reklamovat maximálně do tří měsíců od skončení zájezdu.

* Reklamaci můžete učinit buď okamžitě přímo na místě pobytu, nebo po návratu z dovolené. Dejte dohromady co nejvíce argumentů a dokladů, které potvrdí, že vaše stížnost je oprávněná a že cestovní kancelář porušila svoje závazky vyplývající z cestovní smlouvy.

* Reklamaci uplatněte písemně a to i raději v případě, že vaše cestovní smlouva stanoví, že ji můžete učinit ústně (co je psáno, to je dáno). Reklamaci pošlete buď doporučeně na adresu cestovní kanceláře, nebo si nechte na kopii potvrdit její převzetí přímo v provozovně CK. V případě soudního sporu by to byl důležitý dokument, který by prokazoval, že jste opravdu u dané cestovní kanceláře nesplněné služby reklamovali.



Klienti: Cestovky nám zkrátily dovolenou

Tomáš Roreček, Praha

Podle Blue Style Travel jsme měli na Krétu letět v 6 ráno, skutečný odlet byl o 12 hodin později. Přišli jsme tak o den u moře. Poslední den pobytu jsme museli pokoje opustit do 10.30, přestože jsme odletěli až o půlnoci. Zájezd, který byl inzerován jako 12denní, se zredukoval na 10 nocí.

odpověď CK Blue Style Travel

Nelze vždy s určitostí zajistit, aby smluvené časy odletů a příletů byly leteckou společností dodrženy. V katalogu jsou uvedeny časy, které jsou s leteckými společnostmi nasmlouvané, ale může se stát, že dojde k jejich změně. Cestovní kancelář za tyto změny neručí.


Václav Svoboda, Praha

Delegátky cestovní kanceláře I’m Travelling nám den před odletem arogantně oznámily, že z našeho pobytu v Turecku musíme odletět o 19 hodin dříve. Při odvozu na letiště řidič v polovině cesty sjel do příkopu.

odpověď I’m Travelling

Tato situace byla ojedinělá, ale bohužel nebylo jiné východisko. Co se týče chování delegátek, mohu vás ubezpečit, že se snažily chovat slušně ke klientům. Ale měly to dosti těžké, neboť klienti byli velmi nepříjemní až hrubí a vulgární.


Lucie Návratová, Praha

Zájezd s CK Azur Reizen do Tuniska byl all inclusive. Ale například místo slibovaného ovoce jsme měli stále jen melouny a jednou broskve. Ubazénu nebylo dost lehátek, v jídelně byl zápach, na pokojích nefungovala klimatizace, netekla teplá voda, švédský stůl k snídani, obědu a večeři byl pořád stejný.

odpověď Azur Reizen

Pestrá nabídka ovoce byla k dispozici při obědě i večeři. Rozsah služeb odpovídá kategorii tříhvězdičkového hotelu. V našem katalogu máme uvedeno, co pod all inclusive patří. Je pravda, že během pobytu klientky 2,5 dne nefungovala klimatizace. Za to jsme se klientce omluvili a poskytli jí finanční kompenzaci.


Eva Bařinková, Lipník n. Bečvou

Náš hotel v Tunisku neodpovídal třem hvězdičkám. Například technický stav bazénu byl velice špatný - drolící se spáry, chybějící kachličky, špinavá voda s lidskými výkaly. Každý den stejné jídlo, pouze mírně odlišné obědy od večeří! Špinavé ubrusy, hejna much, neochotný personál, nepopsatelný zápach. Během jídla kolem nás pobíhaly kočky.

odpověď Sunny Days

V období hlavní sezony, kdy cestovala i paní Bařinková a kdy jsou hotely zcela obsazeny, se může stát, že bude obsluha o něco pomalejší. Hygienická pravidla, která musí každý hotel dodržovat, nedovolují klientkou popsané nečistoty v bazénech.


Jaké jsou Vaše zkušenosti z letošní dovolené? Podělte se o ně s ostatními čtenáři v diskuzi.

Autor:




Nejčtenější

"V den mých pětadvacátých narozen jsem se ráno podíval na svou kočku a uvědomil...
Moje kočka si žila lépe než já, říká muž, který brázdí svět bez motorů

V pětadvaceti opustil dobře placenou práci a rozhodl se věnovat své vášni – pomalému cestování. Dave Cornthwaite ukrajuje kilometry na paddleboardu, kajaku,...  celý článek

Před letošní cestou na Gašerbrum I. měl obavu, zda v něm výstup nerozvíří...
Bál jsem se, že na Gašerbrumu najdu parťákovy ostatky, říká Marek Holeček

Letos poprvé vylezl jihozápadní stěnou na osmitisícovku Gašerbrum I. Před čtyřmi lety tam při druhém společném pokusu tragicky zahynul jeho parťák Zdeněk...  celý článek

Přistání na řece Hudson
Zázrak na řece Hudson. Přistání, které se zapsalo do letecké historie

Úžasná přirozená ranvej. Široká, rovná. Ne příliš rušná. Až na to, že její povrch tvoří vodní hladina, na níž neplánovaně přistál airbus se 150 pasažéry. Po...  celý článek

Karaoke z Islandu
Přijeďte a zlomíte si jazyk. Nejtěžší karaoke píseň má přilákat turisty

Že je váš rodný jazyk komplikovaný a turisté vás nedokážou ve vaší řeči ani pozdravit? Udělejte z toho výhodu. Originální karaoke písnička s komplikovanými...  celý článek

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Další z rubriky

Značka na golfovém hřišti v Austrálii upozorňující na přítomnost žraloků.
Už žádné další útoky žraloků. Australské pláže budou hlídat drony

Austrálie vyšle na pláže bezpilotní letouny s kamerami, aby hlídaly výskyt žraloků u pobřeží a okamžitě vysílaly poplach pobřežní hlídce a na chytré hodinky...  celý článek

Pohled z Ostré na hřeben mezi Ostrou a Zadnou ostrou
Podzimní ráj bez lidí. Projděte si nejhezčí celodenní túru ve Velké Fatře

Slovenské pohoří Velká Fatra je opravdu velké. Naplánovat tady jednodenní výšlap, který by ukázal tyto pusté a divoké hory v celé své kráse není jednoduché....  celý článek

Pokuta za porušení zákazu kouření na thajských plážích může dosáhnout až 100...
Za cigaretu u moře pokuta 60 tisíc. Thajsko zakazuje kouření na plážích

Jedna z nejpopulárnějších turistických destinací zavádí od 1. listopadu zákaz kouření na vybraných plážích. Thajský turistický úřad k zákazu přistoupil poté,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.