Já jsem zatím projížděla holandské grachty jen dva dny, ale určitě nebyly poslední. Koncem března jsem seděla na horní palubě zabalená do kabátu, ve zmrzlých rukou svírala kormidlo, slzy mi tekly z protivětru. Ale stejně jsem si plavbu užívala.
Sezona v holandských loděnicích začíná až v půli dubna, ideální období k plavbám je květen a červen, doporučuje Daniel Hagen, majitel jedné z cestovek, které plavby nabízejí. V tomto období jsou také podstatně nižší ceny než v plné sezoně.
Malá rychlost, malá rána
Cestovka nebo loděnice, kterou si vyberete, vás vybaví mapou s vyznačenými hloubkami, to je spolu s výškou mostů asi nejdůležitější, co si musíte na lodi hlídat. "A taky platí základní pravidlo: malá rychlost, malá rána," připomíná kapitán Martin Mrázek, který už má po holandských vodních cestách najeté stovky kilometrů.
"Nikdy nepouštěj kormidlo," vytkne mi mile o chvíli později. To se mu řekne!
Dobře, všechny ty krávy, ovce a koně pasoucí se na březích jsem "ustála". Hejna vodních ptáků a čápy jakbysmet. Dokonce i půvabné domky lemující naši cestu při průjezdu vesničkami. Ale když pak vidíte přenádherné hausbóty a pověstné lopatky mlýnů, je těžké držet kormidlo a nesáhnout po foťáku!
Když už vám až kýčovitě krásná rovina začne připadat jednotvárná, připraví vám kanál nějaké to překvapení. Třeba platbu za zdvižení mostu do dřeváku. Nikdy nevyplouvejte bez dostatečné zásoby drobných euromincí.
"U placených mostů se k vám ze strážní budky snese na udici dřevák, vy do něj vložíte peníze – ale nazpět už se nevrací," popisuje kapitán Mrázek. Platby za otevření mostů se přitom pohybují v rozmezí 0,5 až 3 eura.
Kolo i nákupy
Mně se to na dva dny v březnu nevyplatilo, ale určitě si vezměte na palubu kolo. Báječné cyklostezky podél kanálů, typická holandská rovinka – musí být prima zakotvit v přírodě a dojet pro večeři do nejbližšího města na bicyklu!
Jinak ale můžete na lodi prozkoumat třeba i Amsterdam nebo Leiden, zajít si do coffee shopu nebo si projít krámy, pokud by vám nakupování na dovolené chybělo.
"V Leidenu se nakupuje úplně nejlíp, dobré ceny, široký výběr," míní Hagen. Nevím, já jsem z leidenské nákupní Haarlem Strasse prchla a radši pozorovala západ slunce nad přístavem. Leiden je nicméně půvabné město, jehož historické centrum stojí za procházku. Místní věří, že právě zde byl vypěstován první tulipán. O tom, že tulipány přišly do Holandska z Turecka, nikomu nevyprávím, nechci jim kazit radost.
Pro Čechy novinka
Čechy zatím v holandských loděnicích znají jen málo. Například Yolanda Kerkvliet, majitelka loděnice Olympia Charters v městečku Warmond, mi ukazuje sevřenou pěst. Naznačuje tím nulu a je to odpověď na otázku, kolik českých zákazníků už měla. "Ale teď si nějaký Čech objednal týden v červnu, tak jsem zvědavá," dodává.
Jinak ale čeští "námořníci" mají v Holandsku dobrou pověst, sice nebývají zkušení, ale platí za zodpovědné uživatele lodí.
Zamluvit si můžete obytný "člunek" pro dva, ale třeba i velkou loď pro patnáct lidí. V plné sezoně bývá obtížné sehnat volnou loď a ceny letí nahoru.
Jednou z nejlepších oblastí na plavby, a sem míří i nejvíc Češi, je Frísko.
Lodě jsou účelné, nikoli prostorné
Po návratu do loděnice a etudě s ukotvením (prostě mi chvíli trvalo, než jsem patnáctimetrovou loď "zaparkovala") vyrážíme do Warmondu na večeři. Chci poznat pravou holandskou hospodu, jdeme však do italské restaurace Caruso. Proč? "Protože holandské jídlo se nedá jíst," soudí Daniel Hagen.
Po jídle na kutě... Až mě překvapí, jak je kajuta malinká. A to ji mám sama pro sebe, přestože jsou tu dvě lůžka. Jak to asi musí vypadat na menších lodích? Ale když už se někdo vydá plavit po kanálech, v kajutě stejně stráví času hodně málo. Takže na přespání je to akorát.
Když jsem se pak ráno probudila, došla mi jedna věc: to pravé dobrodružství začne až ve chvíli, kdy bude na mně samotné čtení vodních map...
Tipy na kotvení mimo loděnici
Kapitán Martin Mrázek nabízí své tipy, kde zakotvit mimo loděnici. "Jsou to ale mé osobní preference a jsem na hony vzdálen běžnému klientovi," zdůrazňuje. Nu, zkuste a uvidíte.
1) Marken, souřadnice jsou 52° 27.485'S, 005° 5.970'V. Fotomapa Google ZDE.
Nádherný ostrov na procházky s kočárkem a psy. Za marinu jsme platili 15,80 eur (10m loď, dva dospělí, 1 dítě, 3 psi). Přímo v přístavu a ve městě bohaté možností stravování, psi na vodítku, mimo město příroda, psi na volno, ale přitom upravené cesty pro kočárek, lavičky atd. Možnost připojení na 220V a doplnění vody. Nelze grilovat. Obejít celý ostrov zabere cca tři hodiny volné chůze. Na SV straně ostrov omývá IJsselmeer, resp. Markermeer, takže skoro mořský příboj..
2) Sixhaven Amsterdam, souřadnice 52° 22.950'S, 004° 54.403'V. Fotomapa Google ZDE.
Nejznámější marina je zkrátka v Amsterdamu. Placené, s veškerým vybavením. Nelze rezervovat místo a bývá stále plno. V sezoně je nutno připlout již dopoledne. Hned vedle začíná Noordhollandsch kanaal, kterým se pluje na sever do Monnickendamu, Volendamu a na Marken.
3) Blízko vesnice Kaag, souřadnice 52° 12.682'S, 004° 34.360'V. Fotomapa Google ZDE.
Krásný klidný ostrůvek, upravené, zpevněné břehy, psi mohou na volno (resp. po domluvě s ostatními), možnost grilování (to se v přístavech nesmí), i v sezoně relativní klid, zdarma. Nevýhody: bez elektrického proudu, bez sociálního zařízení, bez vody, prostě divočina. Nad hlavou vede přistávací koridor na Schiphol.
4) Blízko Alphen aan de Rijn, souřadnice 52° 7.755'S, 004° 41.068'V. Fotomapa Google ZDE.
Na kanále u Zegerplas. Na Zegerplas se nesmí. Je to takový park a centrum volného času, hezké procházky. Bez jakéhokoliv vybavení, takže je třeba zatlouci vlastní kolíky. Zdarma.
Může se hoditPŘED VYPLUTÍM V tzv. Wateralmanaku (pouze v holandštině, ale přesto srozumitelně) se dočtete, za které mosty a která zdymadla zaplatíte. Předem se však informujte o umístění zvířat nebo jízdních kol na palubě, nebo o tom, jak jsou vybavené kajuty (zda potřebujete vlastní ručník, spacák,...) CO DĚLAT NA LODI U větších lodí pozor na stolky a židličky, mnohdy budete podjíždět mosty tak nízké, že by stojící židle byly smeteny do vody; raději je položte. Z čehož vyplývá, že i vy sami se budete muset párkrát složit na palubu – ne všechny mosty jsou zvedací. KOTVENÍ "Jenže až si o ten balon řeknete, v loděnici vám váš úmysl pravděpodobně stejně rozmluví," říká kapitán Mrázek. Kolik zaplatíte |