Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Div Slovenska: ráj cyklistů i bruslařů

aktualizováno 
Dunajské vodní dílo Gabčíkovo už dnes stránky novin neplní. Vášně provázející jeho dostavbu či nedostavbu dávno opadly a v Česku se na toto "slovenské more", stavbu národní hrdosti, pomalu zapomíná. Kupodivu o něm nedávají moc vědět ani turistické bedekry a prospekty cestovních kanceláří. Přitom tak skvělé cyklistické stezky jako kolem Gabčíkova nenajdete asi nikde na Slovensku.
Odpadový kanál pod hrází Gabčíkova

Odpadový kanál pod hrází Gabčíkova | foto: Martin JanoškaiDNES.cz

Start v Bratislavě

Východiskem k celodenní cyklistické projížďce kolem vodního díla Gabčíkova je hlavní město Bratislava, odkud po pravém i levém břehu Dunaje vycházejí dvě větve dálkové cyklotrasy zvané Dunajská cyklocesta. Ta navazuje na oblíbenou cyklotrasu, která vede kolem středoevropského veletoku po území lRakouska.

Orientačním a zároveň startovním bodem je Prístavný most přes Dunaj (v současnosti poslední po směru toku), pod jehož pravobřežním koncem se nacházejí směrovky.

K cestě do Gabčíkova si můžete vybrat levý i pravý břeh. Dáte-li se vlevo, musíte zpět přes most jakoby do města a kolem Slovnaftu prokličkovat k Dunaji, který se posléze promění v betonový kanál. Pravobřežní trasa je určitě zajímavější. Po několika kilometrech přetne korunu Hrušovské zdrže, která přehradila starý Dunaj a vyvede vás na úzkou nudli země, odříznutou vodním dílem Gabčíkovo od okolního světa.



Nábřeží v Bratislavě
* VÍCE ZAJÍMAVÝCH FOTEK Z CYKLOJÍZDY KOLEM GABČÍKOVA - ZDE 

Zkuste to taky třeba na bruslích

Člověk by čekal, že z Bratislavy vyrazí v početném houfu cyklistů, zvláště když Dunajská cyklocesta prochází kolem největšího panelového sídliště v Evropě – bratislavské Petržalky. Sem tam nějaký osamělý jezdec na galuskách či zatoulaný plně naložený cizinec jedoucí podél Dunaje z Rakouska do Maďarska svědčí o tom, že cyklistika zde neprodělala zdaleka takový boom jako u nás.

O to více jsou zde však v oblibě kolečkové brusle. Jezdí se tu ve skupinkách, v párech i osamoceně, pro radost i kvůli fyzičce. Mnozí bruslaři přijíždějí autem, nasazují výstroj a vyrážejí na kondiční vyjížďku. Některé trénované jedince je na kole docela problém dohonit a předjet.

Podmínky pro bruslení jsou kolem Dunaje naprosto skvělé. Asfalt cyklocesty je rovný bez děr a hrbů, široko daleko jen samá rovina. I na kole je to pohádka a pokud nefouká protivítr, kilometry ubíhají jako na drátku. Tak trochu si tady člověk připadá jako někde v Nizozemsku, akorát tradiční značky slovenských a českých piv na okolo stojících výletní hospůdkách a bufetech prozrazují přítomnost bývalého Československa.



Termální koupaliště v Gabčíkově

Znásilněný Dunaj

S přibývající vzdáleností od Bratislavy mizejí bruslaři i hospody a po 12 kilometrech se objevuje první technická zajímavost. Cyklostezka se lomí o 90 stupňů vlevo a vjíždí na hráz Hrušovské zdrže. Ta roku 1992 přehradila těsně před maďarskou hranicí Dunaj a odvedla velkou část jeho vod do nového koryta gabčíkovské přehrady. Vyvolalo to ostrý mezinárodní spor s Maďarskem, které se dožadovalo vody v původním korytě Dunaje. Dnes pouští Slováci do starého koryta 400 kubíků, avšak spor ještě zdaleka není ukončen.

Na konci dvoukilometrové hráze se cyklotrasa opět stočí vpravo a pokračuje v původním směru. V těchto místech zároveň začíná kus pozoruhodného nudlovitého území, které nový kanál uzavřel mezi sebe a staré dunajské koryto a odříznul ho tím od okolního světa.

Asi po 10 km se toto kuriózní území rozšiřuje a objevují se vesnice Dobrohošť, Vojka a Bodíky. Původně byly tyto obce komunikačně propojeny s ostatními vesnicemi Žitného ostrova, dnes jim stojí v cestě gabčíkovský kanál. Ten lze sice překonat pomocí kompy, musí se však na ni mnohdy dlouho čekat a v zimě nejezdí vůbec. Například obce Bodíky a Horný Bar dříve vzdálené sotva 3 km dnes dělí 20 km. Zlí jazykové tvrdí, že to nevadí, protože v obcích stejně žijí jenom samí Maďaři...



Obec Vojka uvězněná mezi starým korytem Dunaje a gabčíkovským kanálem

Po hrázi slovenského moře

Jízda po břehu vodního díla Gabčíkovo je velmi neobvyklý zážitek. Kdo miluje industriální krajinu s betonem a asfaltem, musí být naprosto nadšen. Gabčíkovo je antipřírodní rovná řeka bez jediného záhybu sevřená mezi dvě uměle navršené, asfaltem pokryté a svodidly opatřené hráze. Břehy z navezených balvanů, bez života a se zákazem vstupu svírají kanál, kterým se prohánějí lodě a hejna ptáků. Celé monstrum je přitom výrazně vyzdvižené nad okolní krajinu.

Na kole lze jet pořád a pořád po hrázi a kochat se výhledem na "slovenské more". To vás však po čase asi omrzí, protože dlouhé kilometry vidíte pořád jedno a totéž. Zpestření otupující jízdy nabízí možnost zazávodit si s kolemjedoucími loďmi, které vyvíjejí zhruba stejnou rychlost jako průměrný cyklista. Přesto i tak asi brzy zatoužíte po normální krajině a sjedete z hráze dolů mezi vesnice. Hezké scenérie skýtají například jezera po těžbě stěrkopísků mezi Vojkou a Bodíky, kde se dá v létě hezky koupat.



Plavební komora u hráze vodního díla Gabčíkovo

Co jen tak někde neuvidíte

Úplným protikladem k industriální krajině kolem gabčíkovského kanálu je Chráněná krajinná oblast Dunajské luhy přiléhající ke starému korytu řeky. Tvoří je soustava lužních lesů protkaná mokřady, meandry a bočními rameny Dunaje, která je domovem bohaté flóry a fauny. Pokud však člověk toto území nezná, jen těžko se ve spleti slepých ramen a močálů orientuje. Navíc to chce i speciální výbavu proti komárům.



Chráněná krajinná oblast Dunajské luhy

MAPY

1 : 100 000 Bratislava, Podunajsko – podrobná cykloturistická mapa. VKÚ Harmanec.

1 : 50 000 Okolí Bratislavy, Bratislava – turistická mapa. SHOCart.

Nahlédnout alespoň částečně do tohoto světa překypujícího bujným životem umožňuje okolí osady Čárda, kde se značená cyklotrasa přibližuje až k starému korytu Dunaje uprostřed lužních lesů. Majestátnější, krásnější a zdravější řeku jen tak hned někde neuvidíte...

A jen 3 kilometry odtud naprostý protiklad – hráz vodního díla Gabčíkovo dělící umělou řeku na přívodní a odpadový kanál. Bývá tady čilý ruch, obdivovat národní dílo Slovenska sem jezdí spousta lidí. Součástí hráze je elektrárna s osmi turbínami, vyhlídkové terasy, pozornost návštěvníků však budí především dvě obří plavební komory, kterými proplouvají těžkotonážní lodě. Vidět tato zařízení v provozu patří také k nezapomenutelným zážitkům.

Gabčíkovo zkrátka stojí za to navštívit! Inspiraci a nevšední dojmy zde jistě najde každý.

A co dál?

Ani se to nezdá ale z Bratislavy je to na hráz Gabčíkova 69 km. Máte-li chuť a sílu, můžete se po opačné straně kanálu vrátit zpět. Další variantou je návštěva 3 km vzdálené obce Gabčíkovo s mnoha hospodami, cukrárnami a termálním koupalištěm. Odtud je to pak 13 km do Dunajské Stredy, kde lze nasednout na vlak.

Autoři:


Nejčtenější

V Paříži nainstalovali nové eko-pisoáry. Nechutné, bouří se místní

Pařížané si stěžují na výrazné pisoáry bez zástěn v centru města. (13. srpna...

Paříž přišla s novým nápadem, jak ekologicky využít lidskou moč. Nové červené pisoáry se slámou uvnitř dokážou vytvořit...

Izrael postavil své první mezinárodní letiště. Teroristé zde nemají šanci

Nové letiště postavili v Negevské poušti a pojmenovali po astronautu Ramonovi a...

První letadla s turisty tady sice mají začít přistávat v zimě, ale už je hotovo. Izrael nedávno slavnostně otevřel...



Musíte sebrat odvahu a se žralokem bojovat, řekl v Rozstřelu filmař žraloků

Steve Lichtag byl hostem pořadu Rozstřel.

Na začátku srpna usmrtil českého turistu v egyptském letovisku Marsá Alam žralok. V Egyptě nejde o ojedinělý útok, za...

Slovenský šerpa napsal historický milník, na vrchol Sněžky vynesl 165,5 kila

Slovenský šerpa pokořil sedmdesát let starý rekord (18. srpna 2018).

Tři padesátiletí extrémní vynašeči dohromady na zádech odnesli čtyři metráky vody. Čekala je kamenitá cesta i dvě stě...

Makarskou Češi milují, k nádherně zbarveným jezerům zabloudí málokterý

Modré jezero v Imotski

Krajina kolem Makarské si získala srdce českých turistů už v první polovině 20. století a dodnes patří mezi námi...

Další z rubriky

Po Česku jezdí sto tisíc elektrokol. Bez přilby na ně nesedejte

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Elektrokola zažívají boom, podle odhadů prodejců jich po Česku jezdí už na sto tisíc. S rychlejším kolem však roste...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Test elektrokol - Full

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Najdete na iDNES.cz