Diskuse k článku

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu elektrokol se nyní ohradila společnost Bosch a přidávají se i experti z Centra dopravního výzkumu. Tuning elektrokol je nebezpečný a kolo znehodnotí. Majitel riskuje tučné pokuty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J45a67n 76T54a73r59a26b51a 4226646839569

To je pěkná snůška nesmyslů.

Zaprvé: Pokud má motor skutečně 250W, je vyřazení omezovače rychlosti pouze teoretickou změnou, reálná rychlost se zvýší nepatrně, protože 250W na víc než 30km/h stejně nestačí. Znatelným efektem je pouze příjemnější jízda na hranici 25kmúh bez opakovaných nespojitých výpadků asistence.

Zadruhé: Legislativní limit v ČR pro kolo s pomocným motorkem na pozemních komunikacích není 250W, ale 1kW.

Zatřetí: Pro jízdu mimo pozemní komunikace žádný limit výkonu ani rychlosti neplatí.

Začtvrté: Většina motorů pro e-kola je konstruována pro provozní napětí 48V, ale dodávána s akumulátorem 36V. Včetně řídící jednotky.

Zapáté: Jak píše níže pan Steiner, samozřejmě existují čínské aušusy, které nepřežijí ani běžnou zátěž. Pohonů Bosch ani (čínských) Bafang alias 8FUN se to netýká, ty jsou naopak velmi odolné.

Zašesté: Výrobci a prodejci jsou si všeho výše uvedeného vědomi. Proto nabízejí režim "silnice" (25km/h) a režim "terén" (bez omezení rychlosti, často i vyšší výkon), případně SW úpravu přímo na nových prodávaných kolech, kterou řádně fakturují a tedy i nadále ručí za vady po celé dva roky.

+2/0
16.9.2018 21:23

M52i47l46a36n 80N30o13v60y 4803119180830

Dotaz k Vasemu tretimu bodu ("Pro jízdu mimo pozemní komunikace žádný limit výkonu ani rychlosti neplatí.")

Do lesa se nesmi v motorovem vozidle (viz vecny boj s lidmi na krosovych motorkach). Jak je to s e-krosovymi motorkami? Za sebe rikam, ze bych meril stejnym metrem, ale zajima me litera zakona.

0/0
17.9.2018 10:20
Foto

M59i74r58o62s90l22a50v 78S70t93e70i20n10e46r 2376610110176

Alibaba vám dodá silná elektrokola, ovšem EU vám je zakazuje. Problém ale může být i s akumulátorem, jakékoliv ampéry vám nedá, nebo se zničí. Čínské motory se mi rychle kazí, na komutátorech jim vyskakují drátky. Plastová ozubená kola také trpí.

Klasické oldtimery- Fichtly byly mnohem solidnější.

Je třeba se smířit s tím, že vám ten elektromotor pomůže do kopce, ale jinak se musíte také přičinit. 250W je ale opravdu velmi málo- nejméně dvojnásobek je přiměřený při 100 kilové zátěži, omezení rychlosti je elektronicky jistě možné. Na kole 25 km/h je docela hezké tempo.

0/0
15.9.2018 21:38

J21o47s82e38f 10N77o30v12a25k 5968262356428

Mám naměřeno že udržím 320 wattů, na horském dávám průměr 33/hodinu.

A teď nevím, jsem ještě kolo, nebo už moped? :-)

0/0
15.9.2018 21:33
Foto

M43i59r91o94s98l10a62v 60S10t23e15i84n57e76r 2356350440926

Na ergometru mám max. 150W, potom už začíná kardiogram hlásit chyby. Při mých 80 je to však docela přijatelný výkon, ale ne na dlouho. V pohodě bych trvale vyráběl tak 50- 60W. Takže jízda na rovině s 11 -15 km/h., také si ji pravidelně dopřeji- 3 km tam, 3 km zpátky do diskontu.

+3/0
15.9.2018 21:44

J50o58s72e89f 69N11o31v73a80k 5418872956538

Ve vašem věku je to obdivuhodné. Mně je 41, jezdím 3x týdně na kole do práce, 40km jedna cesta.

Pokud ve vašem věku budu dávat 11-15 km/h, budu velice spolojený!

+2/0
15.9.2018 21:49

J61o44s61e36f 60Š18o51l38t61e48s 8564208330763

Bu bu bu. Ve skutečnosti lze takové kolo prostě normálně zaregistrovat jako moped a zaplatit za něj povinko. Řidičák sk. B má dneska každý.

+1/0
15.9.2018 20:33

K52a52r10e94l 76N80o14v75á76k 5690520882903

Kde prodávají ty kola se 7kW? Rád bych si jedno koupil. Děkuji.

+1/0
15.9.2018 7:37

J73o34s29e30f 71Š14o69l52t49e94s 8494748260913

V zahraničí zcela běžně a nejsou ani tak hrozně drahá. Jsou to spíš elektromotorky.

0/0
15.9.2018 20:32

R63o88m20a25n 79J45u33r77e31k 3798462212252

U největšiho prodejce elektrokol v ČR čtu jednoznačně o navýšení rychlosti bez ztráty záruky na kolo včetně motoru, žádný vliv na životnost, úprava je certifikovaná CE a ROHS, elektromotory jsou údajně od výrobce nastaveny na vyšší rychlosti, pač v mnoha evropských zemích mohou elektrokola jezdit rychleji oficiálně, co vy na to?

+1/0
15.9.2018 3:39

R48a85d67i91m 82P71o27l77á14š41e27k 9836153639349

Do webu si může každý napsat cokoliv.

Ale pokud se jezdí a nic se nestane,tak se taky nejspíš nic nebude dít. A spousta lidí, co si to vytuněné kolo koupí, si to užije, hlavně pokud se k takovým kolům bude u nás přistupovat stejně jako nyní a oni budou jezdit rozumně. Chleba se začne lámat, až se stanou nějaké nehody, která budou jednoznačně způsobeny vytuněním kola. Kdy třeba někdo pojede nad své možnosti a nezvládne to. :-(

0/0
15.9.2018 8:36

V12i56k60t29o59r 87Š49e85d66i53v72ý 8526661940126

To je logické - hlavně levnějším nábojovým motorům vadí mnohem víc zatížení v nízkých otáčkách (pomalá jízda do kopce) než ve vysokých (rychlá jízda po rovině). Z hlediska prodejce je tedy odblokování zcela neškodné, ba žádoucí.

+1/0
15.9.2018 11:23

V48l82a60d87i30s66l81a13v 65A12d98a24m59e56c 2915418731818

Když máte registraci, tak můžete oficiálně jezdit rychleji. Ale v Česku je podvádění sportem, tak na co mít registraci..

0/−1
16.9.2018 0:47

T98o74m74á29š 26K60u36c98h98a11ř 3487201288591

Jen si ta kola upravujte a jezděte jako bezohlední blázni. Čím víc bude průšvihů, tím dřív vás s nimi nepustí nikam.

+3/−3
15.9.2018 2:41

R81o11b92e44r32t 27M42á66s30l53o 1931261607737

Kolik vlastně stojí dálniční známka na kolo ;-) ?

0/0
15.9.2018 0:53

K89a38r73e22l 98N70o67v29á36k 6284652108614

Zase "experti" a k tomu ještě dopravní. Ale svištět s kopce na normálním kole 40km/h dva až tři vedle sebe v zatáčce to nikdo neřeší.

+2/−3
14.9.2018 18:53

R31a66d79i64m 54P83o48l41á57š63e57k 9186563489419

To je přece dávno vyřešeno současnými předpisy.

Tomu, kdo takového kolaře v zatáčce srazí a zabije, pojišťovna zaplatí opravu auta a kolař, pokud má životní pojištění, příslušná pojišťovna mu zaplatí pohřeb.;-D

0/0
15.9.2018 8:40

K53a31r34e98l 10M62o19k69r36ý 9350214579905

Když se někdo doposud dřel na Libertě, vytáhl z toho max 8 km/hod a pořídí si e-kolo, které bez problémů švihá trojnásobnou rychlostí (a po odblokování i osminásobně), tak pak se nelze divit, že si nabije kušňu. V tom lepším případě.

+7/−1
14.9.2018 18:01

V61i74k73t77o32r 64Š21e10d50i87v48ý 8426211410416

Na to nepotřebuje elektrokolo, stačí na té Libertě trochu míň brzdit z kopce.

0/0
15.9.2018 11:19

J74a26n 13S51v31o36b75o15d93a 6654104972221

To je podobný jako dát si 150kW motor do fábie.

Když si to takhle "vylepším", patrně mi už nebude stačit zadní bubnová brzda, že?

+1/−1
14.9.2018 16:35

V95i53k38t43o35r 56Š79e82d88i78v85ý 8906371400136

Do fabie rs se sériově dávalo 132kW

0/0
15.9.2018 11:25

L42i84b66o88r 30M76u94s19i32l 2683368646857

Největší problém vidím v tom že často cyklisticky nezkušení majitelé elektrokol se dostanou si míst kde nemají co dělat. V Itálii jsem zažil elektrikolisty, kteří byli vyvezeni na kole nahoru a dolu to tlačili a blokovali volný a bezpečný průjezd pro ostatní. Tak asi tak...

+9/0
14.9.2018 16:07

J68i79ř21í 32S65c97h13m96i59d15t 5170633614575

To máte pravdu, ale to by pak jaksi všichni museli mít nějaký cyklistický průkaz, kde by se podle jejich zdatnosti určoval nějaký index a cyklo trasy by pak byly děleny podle obtížnosti na daný index, což by bylo asi dosti náročné uvést do praxe;-)

0/−2
14.9.2018 16:13

R85a47d27i60m 93P94o71l71á18š98e20k 9776443119439

teoreticky by to snadno šlo s rozvojem internetu, chytrých mobilů a automatickým určováním polohy GPS.

Pokud lidem nebude vadit, že "velký bratr" bude do posledního metru vědět, kde se pohybují.;-D

0/0
15.9.2018 8:43

J16a73n 98F91r92i23d19r67i63c34h 6385368169813

Dle mého názoru je 25 kmh naprosto dostačující.

+3/−2
14.9.2018 15:58

J79i59ř34í 68S28c18h71m14i18d42t 5690233964705

Mám tentýž názor, ale přikláním se k verzi hrazení ztrát z toho, že je to elektrokolo i nad touto hranicí, aby se dala pak dobře držet rychlost na rovinkách ve skupině složené z různých kol.

+1/0
14.9.2018 16:10

M21i21c87h62a12l 62D53o40b17r70o67d44e76n78k63a 5353646672657

Som za obmedzenie, ale mohlo by byt aspon 30-35kmh.

+3/−2
14.9.2018 16:47
Foto

M88i38r49o84s18l26a91v 70S11t65e66i32n79e26r 2476550510456

Mám dva oldtimery, Zündapp ZA25 (ta 25ka je projektovaná maximální rychlost, MOFA) a Hondu Camino, také 50 ccm. Oba mají výkon 1,5 HP, takže něco přes 1000W. Obě motokola jedou kolem 40 km/h za příznivých okolností, t.j. s kopce, s větrem v zádech, po rovině opravdu těch 25-30. Do strmého stoupání ale nejméně těch 20.

Nemohu si představit, že by podobné výkony zvládl motůrek 250W. To není dost ani na vysávač nebo mixer.

0/0
15.9.2018 21:25

J74a34n 52F38r48i51d63r11i83c41h 6925508829763

Musíte brát v úvahu hmotnost celého kola, která je jistě nižší nežli váš stroj. Pak také při běžném použivání na těchto el. kolech člověk neomrálně šlape, ale el. motorek mu výrazně pomáhá. Abyste na normálním kole vyvinul 250W, tak to uděláte jen krátkodobě a musíte mít sakra formu. R^

0/0
16.9.2018 15:42

J11a57n 17F42i71a35l79a 7468193914526

Na klasickém kole bez pohonu jsem jel z kopce 87km/h bez problémů, kamarád přes 100km/h, článek xenofobně straší "strašnou" rychlostí 70km/h.

+1/−9
14.9.2018 15:56

E74d50u48a87r28d 38D32r21á88b89e43k 7227603889969

a teď si představte, že té devadestáky dosahujete běžně v provozu na rovince... ne, tohle opravdu nepřipadá v úvahu u kola ani u elektrokola.. .a pokud ano, tak jeho "řidič" bude platit jako mourovatej, pokud se něco...

+5/−1
14.9.2018 16:20

J17a41n 60S77v59o81b89o30d31a 6184154832261

Za prvé si najděte ve slovníku cizích, slov, co je xenofobie aby Vám došlo, co jste napsal za chytrost.

Za druhé je rozdíl, jestli vy a váš kamarád jedete z kopce po volné silnici - tam máte osud plně ve vlastních rukou.

Něco jiného je, pokud se postižený jedinec vydá na cyklostezku plnou lidí či nepředvídatelných situací a tam to rozpálí. To je potom obecné ohrožení.

+1/0
14.9.2018 16:37

J65a37n 24S60v84o72b11o24d22a 6654134692391

Pane Drábku nevím proč, ale reakce na pana Fialu je pod Vaším příspevkem. Tak se omlouvám, chyba ale není na mém vysílači :-)

0/0
14.9.2018 16:38

M92i86r67o45s56l52a73v 13S71l15á58m24a 1911913595275

A jakou dostal kamarád pokutu? :-) Já jen že na silnici je max 90 a na dálnici to doufám nebylo, protže stejně na ní nemá co dělat :-P ...

0/0
14.9.2018 16:44

M66i19l32a48n 94N32o61v28y 4613749250950

Tady je to skutecne jeden vetsi cyklista nez druhy. Mam neco najezdino, mam samozrejme silnicni kolo, a 89 km/h jsem dal v zivote jenom jednou z Hojsovy straze. Jo, kolem 75-80 km se motam casteji, ale rozhodne to neni "bez problemu", pro rychlost k 80 km/h musim peclive zalehnout a predevsim se modlim, aby mi neco do cesty nevlitlo a nebyla dira v silnici.

Asi budu muset neco zmenit, kdyz se tady jezdi devadestatkou s prstem v nose.

+6/0
14.9.2018 17:00

M17a93r75t57i17n 30K88r12o62u84p60a 2621203229920

Od té doby co jsou dostupná elektrokola tak potkávám na silnici čím dál víc potácejícíh se starejch lidí. Na normální kolo nestačí už drahně let a teď se vrhají na elektrokolech do hustého provozu. To je daleko horší než když si někdo poladí kolo z 250w na 1kw případně víc.

+5/−1
14.9.2018 15:43

T32o64m45á92š 79R50ů95ž55i55č79k31a 5448693348484

Souhlas. Elektrokola sice vypadají jako fajn věc, ale ve výsledku z toho dřív nebo později bude obrovský průšvih. Ať už jde o lidi, kteří nemají na silnici co dělat (převážně důchodci) kteří ani neznají předpisy a jezdí jako kdyby jim patřilo všechno v okolí 50km, přednost je pro ně sprosté slovo, na chodníku nemají chodci co dělat, případně nemají fyzicky ani duševně na to, aby dokázali jet na elektrokole bezpečně. A druhý průšvih jsou tyhle tuzérské úpravy díky kterým - hned jak se trošku rozšíří a přijde první smrťák - budou biti jen a pouze slušní cyklisté. A zase se budou naši pošahaní zákonodárci předhánět ve vymýšlení stupidních a neúčinných zákonů které tyto problémy vyřeší jednou pro vždy.

+3/−2
14.9.2018 16:08

P81a36v77e95l 77N38e11v16e71č13e57ř64a80l 6582696374810

Pane Růžičko, jak jste přišel na to, že důchodci neznají předpisy? Dle vás nemá (a neměl) nikdo starší ŘP? Samozřejmě jezdit na jakémkoliv kole na silnici v normálním provozu je riziko, ono již při cca 20 km/h a větru člověk nemusí nic slyšet a je třeba sledovat provoz za sebou vizuálně. Proto je lépe jezdit po cyklostezkách, kde zase je třeba dávat pozor na chodce, protože ti většinou chodí po pravé straně a více vedle sebe a nezajímá je provoz za nimi.

+1/0
14.9.2018 17:11

V39l39a62d25i81s44l54a20v 48A29d76a85m85e28c 2775238111788

Berte to statisticky, stačí jeden z deseti aby neznal předpisy a bude spoustu silničních kolizí navíc.

0/0
16.9.2018 0:50

R35a42d25i25m 92P63o38l31á76š92e40k 9746963199929

Já spíš vidím problém v tom, že běžní cyklisté, ne důchodci, přestávají rozeznávat mezi cyklistickou stezkou a běžným chodníkem pro pěší a na obojím jezdí, o to dá. Elektrokola tomu ještě přidají.

Důchodci paradoxně jezdí obvykle spořádaně po silnicích, jak jsou navyklí z dřívějška, kdy cyklistické stezky nebyly a chodníky byly všude pro kola zakázané. Ale ti mladší cyklisté na silnici nejdou, jezdí radši po chodnících a když se "pěšák "ozve, ještě mají plno keců.

0/0
15.9.2018 8:50

M61i40r94o84s67l10a90v 32S84l39á19m33a 1301853845795

Jasně: "Koukejte sedět doma na zadku, dědku s bábou, a nepleťte se mezi nás - mladé, zdravé, krásné - a zoufale blbé ...".

+2/0
14.9.2018 16:46

Z50d78e78n43ě94k 65H23r45u98b85ý 5605678601786

Já to vidím na dvě kategorie elektrokol. Jedna do 25km/h, ta by zůstala kolem. Druhá nad 25km/h a to už by ztratila některé výhody kol, např. jízda po cyklostezce.

Je nutné si uvědomit, že na mnoha místech jsou sdružené chodníky a cyklostezky a to rychlostní omezení má svoje opodstatnění. Na druhou stranu chápu lidi, co mají jiné využití a potřebují jet rychleji někde na výletě.

Je už na zákonodárcích, aby vymezili pravidla pravidla pro obě skupiny. Počínaje konstrukčními prvky kol v obou skupinách, pravidly pro provoz, povinnost pojištění, otázku řidičského oprávnění, apod.

+1/−2
14.9.2018 15:27

J73a32n 67J91e33m86e81l38k43a 1785440

Já si myslím, že těch 30 km/h by klidně mohlo být, s tím, že stejně viník platí ze své kapsy různá léčení, ušlý zisk a kdo ví jaké náhrady, podle NOZ. Takže pokud není vygumovaný, tak si na to dá pozor. Nebo si zaplatí pojistku.

+1/0
14.9.2018 15:34

J19i39ř85í 83S39c17h45m90i23d89t 5940273744975

Ty kategorie jsou dány, existuje kolo, kolo s přídavným motorem, moped a motocykl.

Takže kolo jedoucí pomocí síly pohonu rychleji než 25km/h spadá automaticky do mopedů a tam se to ještě dělí na mopedy s možností šlapat a tedy se pohybovat bez motoru a na mopedy bez šlapání, tedy se stupačkami a je to omezeno rychlostí 45km/h. Paradoxně ta kola s těmi kilowatovými motory jezdí dokonce rychleji, než těch 45km/h u těch mopedů, což je pak už úplně na hlavu, protože na moped musíte mít řidičák, helmu atd.;-)

+4/0
14.9.2018 15:58

F94r27a59n85t80i49š32e71k 16O65s85t65r38ý 4615971967223

Nebojte se. EU už plánuje, jak zpoplatnit úplně jakýkoli způsob dopravy.

Strašení s CO2 už nestačí. Dosáhlo bodu, kdy více daní už s jeho pomocí nelze vybrat.

(Ano, jsem si vědom, že v Česku to tak nevypadá. Jenže EU se neřídí Českem.)

+2/−2
14.9.2018 15:20

M45a10r98t85i36n 37T60e68s77a25ř 2769473883773

Více za CO2 vybrat lze a já doufám, že to nastane. To říkám jako konzervativec. Dost bylo neviditelné ruky trhu, kdy si každý mohl vykopat ze země, kolik uhlí nebo ropy chtěl a nikomu za to nemusel platit.

A nemyslete si, že to dělá jen "zlá EU". V kapitalistické Číně fungují e-biky už několik let opravdu masově a nikdo nenadává na zlý Peking.

Pravda, asi se pak obejdeme bez ruského plynu a arabské ropy.

0/0
14.9.2018 16:29

R15a91d93i38m 69P31o51l61á39š21e46k 9336303979739

Jak nikomu za to nemusel nic platit? To přece není pravda, každá vytěžená tuna uhlí stejně jako každá surovina je zpoplatněna státem. Už nejméně stovky let. Plus vedle státu jsou ty firmy povinny ze zákona vyvářet a přispívat na fond, ze kterého se potom budou zapravovat následky té těžby.

Poplatyk za CO2 jsou úplně zbytečné, protože jsou navíc. Úplně stejné zatížení, co se týká těžby uhlí, ropy a jiných paliv, se dá bez problémů dosáhnout úpravou poplatků za tu těžbu.

Jinak u elektrokol se může zpoplatnit ekologická zátěž způsobená hlavně bateriemi.

0/0
15.9.2018 9:01

J78a82n 92J25e76m59e27l75k21a 1685890

Jenže papežských 250 je celkem nepoužitelná hodnota pro hodně věcí a 25 km/h taky. Ale hlavně bruselská EU ekologie..

A já v tom nevidím zas takový problém. Pokud někoho zraní, platí atd..

+1/−2
14.9.2018 15:18

J97i26ř12í 33S55c34h26m86i80d72t 5440333384745

Já zase bych nechtěl být tím zraněným a soudit se z někým, aby mi platil.

Máte vůbec ponětí kolik watů má průměrný cyklista? Když špičkoví profesionální cyklisté se pohybují někde kolem 300 W.

+1/0
14.9.2018 16:21

P69a83v69e86l 48S12o16b62o94t98k41a 5830314

Totéž platí u tuningu automobilů.

0/0
14.9.2018 15:17

Najdete na iDNES.cz