Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu
Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

F10i73l65i41p 53S11i10r63o82t36e33k 9242449842211

Taky jsem na něm najezdil tisíce km a kromě věčně praskajících bovdenů od brzd (!) i přehazovačky, které asi ale nedělal přímo Favorit, nemůžu říct nic špatného. A aby to hodnocení bylo férové, muselo by se srovnávat s jinými, třeba i západními, koly ze stejné doby, srovnávat s kolem o dekádu novějším je trochu nesportovní podraz.

+50/−1
doporučit
13.7.2018 7:07

M87i97c84h33a71l 27R49e66j87z13e62k 5636957375591

Docela se divim tomu odsouzeni. Myslim ze je hloupost srovnavat. Asi jako bych tvrdil ze fabie rezne daleko min nez tenkrat S120. Ja s nim zazil pomerne dost a nikdy jsem zasadni problem nemel klinku vzdy par v zaloze stejne jak spic. Pro me rozhodne zustava legendou a ne smejdem a az budu velkej tak ty zbytky ve sklepe dam dokupy a vyrazim.

+46/−3
doporučit
13.7.2018 2:16

T50o76m40á15š 61Z95e49m55a13n 8704310724741

Článek není objektivní. Samozřejmě nelze srovnávat kolo modelově 30-40 let staré s dneškem. Na tomto kole jsem najezdil desetisíce km, stejně tak kamarádi, ale ti méně. Samozřejmě byly nutné časté opravy a repas. Dokonce jedno mám po repasu ještě slušně funkční. Zoufalstvím bych to rozhodně nenazval. Byli jsme rádi co máme, dnes mladí mají luxusní modely...ale většinou se jim nechce...

+39/−2
doporučit
13.7.2018 5:46

Z83d93e69n83e38k 77H20o43l60c37m95a46n 9375551260734

V 70tých letech jsme spolu bratry dostali zelené Favority před prázdninam., Do Prostějova se tenkrát dostala nějaká velká zásilka a zase takový problém jej koupit to nebyl. Kolo jsme měl někdy do poloviny devadesátých let a najezdil jsem na něm skutečně mnoho kilometrů v "členitém" terénu. Jako kluci jsme na něm jezdili úplně všude. Kromě výměny brzdových špalků a prasklých lanek si nevzpomínám na žádnou další závadu. Kolo bylo technicky poplatné době a možnostem výrobců. Já bych to tak černě jako pan Špaček neviděl... ;-)

+48/−4
doporučit
13.7.2018 6:26

D65a96n47i98e85l 98J72a73n67k53o 9159369120442

Příjemný den,

Sám jsem také byl HRDÝM majitelem favorita někdy z roku 1985.

Marně přemýšlím na výrobními vadami.

Směs na špalky nebyla pravda optimální, přesto se nevymykala z průměru co šlo pořídit v levné kategorii krátce po revoluci.

Nedostatek náhradních dílů ano.

Ale nepamatuji žádný fatální defekt.

Za mě spokojenost (viděno tehdejšíma očima)

+28/−1
doporučit
13.7.2018 6:52
Foto

P92e23t28r 67P93r22o97c81h39á43z79k77a 3642586212984

Měl jsem Favorita od roku 70 a nikdy s ním nebyla žádná potíž a to jsem na něm najezdil spousty kilometrů. Ano, v porovnání s dnešními koly nebyl tak dokonalý. Přehazovačka ani přesmykač neměly aretaci a správnou polohu musel člověk vyhmátnout. Neměl rychloupínáky, ale pouze motýlky. Také neměl tolik převodů co dnešní kola. Musel jsem vystačit s dvou talířem a čtyřkolečkem v zadu. Pokud se o něj člověk staral vydržel věky. Toho svého jsem prodal sousedovi když jsem přesedlal na motorku. On na něm najezdil za dalších patnáct let spoustu kilometrů a nebýt toho, že ho sestřil opilý řidič asi by to kolo jezdilo ještě dnes. Rozhodně nebylo tak špatné jak o něm autor článku píše. To, co dneska prodává třeba Olpran v té nejnižší cenové kategorii, to je šunt, to si koupí opravdu zoufalec.

+41/−4
doporučit
13.7.2018 5:23

F79r51a77n78t15i73š10e90k 43K33u73l37d70a52n 5336777804594

Jako mladej jsem na Favoritu jezdil denně a hodně. Jediný problém jsem měl jednou s vymačkaným klínkem na klice. Jinak mě nikdy nic neprasklo a nezradilo ( pokud jsem tomu nepomohl sám, třeba vymetením nějaké díry a následným šmajdáním kola...). To jak tady všichni popisují jak hrozný kola to byly, tak to nepamatuju a ani nikdo v mém okolí takové problémy neměl...

+50/−7
doporučit
13.7.2018 2:31

Z60b27y85n43ě59k 32J12a43n71d72a 7143552515131

Vlastním po tátovi F1 na míru v Rokycanech, trubky Columbus, osazení Campa. Rok výroby cca 1970...

Ono to šlo, když se chtělo, jen prostě normální smrtelník měl smůlu. Tohle bylo dělaný pro Duklu Brno.

+17/0
doporučit
13.7.2018 4:54

P89e51t10r 86B25e23d96n57á79ř 4430694283303

Děda, že mi teda koupí favorita nekdy v 85. Tři měsíce chodil DENNĚ pred to zelezarstvi dole na Vaclavaku, cekal pred otevrenim, jestli navezou favority. Kdyz navezli konecne, radoval se, byl vepredu ve fronte. Dostal se na radu snad jako čtvrtý. UŽ NENÍ PANE. JAK TO? VIDEL JSEM JICH VYSKLADNIT DESITKY. NENI PANE A NEZDRZUJTE. Do jednoho kusu všechny připraveny pro známé a uplatky dajici pod pultem...!!! I deda, zaslouzili budovatel z 50. let jal se nastvane nastivit USTREDI prazke ksč. To jsme to soudruzi dopracovali po 30 letech a vypravi tam svuj pribeh... SOUDRUHU, okamzite zmiz, nebo na tebe volame SNB! Kola jsem se nakonec v 87 po utrapach dockal. Fungovalo jaks tak normalne. Ale system, ktery nebyl schpen vyprodukovat dostatek obycejnych kol, NEFUNGOVAL VUBEC NORMALNE. A to by tehdy ke stesti lidem opravdu mnohdy stacilo jen to pitome kolo...

+24/−3
doporučit
13.7.2018 7:56

J85a91n 10H62o81r37á90k 3871490481623

Asi má pravdu ten i onen, zřejmě přišlo na to, kdo a kdy ho vyráběl. Podobně tomu bylo s auty - běda tomu, kdo si koupil pondělní výrobek. Já koupil svého favorita až v roce 1989 (kolo, auto už o rok dříve). Bylo to v Kotvě a byl to tzv. exportní souběh. Za tři roky skoro žádná závada, akorát mi praskla přední brzda a sklíčko zadní stopky ztratilo už po půl roce svou červenou barvu. V roce 1992 mi ho ukradli ze sklepa našeho (činžovního) domu, z čehož je zřejmé, že o "favouše" byl pořád zájem. Navíc v 70, a 80, letech se favority vyvážely na Západ, abychom za ně získali devizy a "zápaďáci" by o nějaké šmejdy neměli zájem. Tedy patrně šlo o dvojí kvalitu - pro tuzemský obchod a na vývoz. Tehdejší obchodní partneři nám to dnes oplácejí také dvojí kvalitou - v potravinách. A to už má možnost porovnat většina z nás....:-P

+16/−1
doporučit
13.7.2018 1:58
Foto

J65a43n 29H81a70ž66m29u69k29a 6283846675

Já měl Favorita

Sjezdil jsem s ním tehdy celou republiku a občas na něm jezdím i dnes na chalupě.

A stále funguje jak švýcarské hodinky.

+18/−3
doporučit
13.7.2018 6:51

J62i80r77i 93F43i46n29k 1372630259623

Do kamene tesat! Běžný favorit by kráp..

Jako výrostek jsem ho zdědil po tatovi který si ho koupi v 68. Měl jsem pocit jakou jsem dostal závodničku, ale po pravdě - běžné produkční favority byly fakt krámy o které byl zájem jen proto že nebylo na výběr.

Každý je chtěl protože na nich jezdili i závodníci, ale ti jezdili na typu F1 - rámové trubky dovezené z Anglie, komponenty Campagnolo... Zkráceně - i ti komunisti si museli brát díly z prohnilé kapitalistické ciziny aby dokázali udělat alespoň slušné kolo..

+23/−6
doporučit
13.7.2018 4:51

R82o22b85e80r14t 91L69a74u98e63r 5594480626570

Koukám, že část lidí na Favorit nedá dopustit, zatímco jiná část to kolo považuje za zmetek. Myslím, že oba názory jsou oprávněné a odpovídají skutečnosti, protože socialistické výrobky se vyznačovaly silně proměnlivou kvalitou.

Mě tohle kolo sehnala k patnáctým narozeninám babička (píšu sehnala, protože za socíku se nenakupovalo alébrž zásadně shánělo). Tenkrát do místní prodejny se smíšeným zbožím přišly dva a babička měla u vedoucího úplatkem 500 Kčs (tenkrát to byly docela velké peníze) posichrováno, že jí jeden schová. To kolo přišlo do obchodu s píchlou duší a chybějícími brzdovými špalíky na přední brzdě. Když to babička při přebírání reklamovala, dostalo se jí od soudruha vedoucího odpovědi, že to přece nemusí brát když nechce, že někdo jiný si to rád převezme i v tomto stavu a sám si to opraví. Tak to raději vzala jak to přišlo.

Nakonec jsem měl docela štěstí - jezdil jsem na tom poměrně hodně a roky to vcelku spolehlivě sloužilo.

+10/0
doporučit
13.7.2018 10:23

T63o37m96á72š 13Z97e60m65a73n 8254930284561

Ještě doplnění...z dnešního pohledu je to jistě krám, který však při vychytání slabin a pravidelném servisu dokázat sloužit a dalo se na něm najezdit spousta kilometrů. Na druhou stranu není všechno nové zárukou kvality...takové kola za cca 3tísíce ze supermarketu jsou ještě úplně jiný level. Použité materiály jsou natolik nekvatilní, že po opotřebování, to jest po ujetí nevelkého množství km jsou prakticky neopravitelné... v servisu vám je většinou odmítnout vzít...tudíž vyhozené peníze.

+10/0
doporučit
13.7.2018 7:44

A22r93n15o11š43t 37S79t13á29r86e53k 4432880255354

Mel jsem Favorita, i kdyz ne na galuskach, nekdy pred 1980 a zminovane problemy nepamatuju. Fungoval par let uplne v pohode, pak mi ho bohuzel ukradli u skoly.

+11/−1
doporučit
13.7.2018 6:30

M25i92r63o27s27l54a80v 88C65a98n65k52a58ř 2849618298163

Neměl být ten článek spíše o kole ESKA?

+9/0
doporučit
13.7.2018 7:52

Y87v96o50n27a 85R69u54b46á29š29o82v34á 9775842583646

Nevím jak v polovině 80. let, ale Fvorit, který jsem měla od r. cca 1976 fungoval bezvadně R^. Na začátku 90. let jsem jej nechala přestavět (řazení, ráfky, řidítka...), zbyl jen rám, ale jezdím na něm dodnes...:-)

+10/−1
doporučit
13.7.2018 7:43

V70i50k48t98o11r 64J39o94h48á34n22e76k 4374234608690

Pěkná glosa. Já jsem, po "obyčejném" favoritu (tenkrát myslím sériové označení F12) o pár let později začal jezdit na "F1", tedy závodní verzi. O moc lepší to nebylo. Tedy, materiál byl pevnější, nebylo to takové "bláto", ale postupem času mi na něm prasklo skoro všechno - střed (v rámu i miska), zadní vidlice u fitinky i za středem, přední vidlice u fitinky i těsně pod horní stavbou, řidítka vedle představce, klika v oku okolo pedálu, pedál v ložisku (asi třikrát za rok), v článku zmíněné vyškubávání niplu z ráfku ustalo až výměnou za ráfek s nýty, podélná vzpěra sedla, osa přesmykače (u tehdejšíc modelů byl přesmykač s posuvnou osou, ne s raménky), rozpadlý ořech, prasklý poslední šroubovací pastorek, ... v podstatě všechno.

U dnešních kol řeším spíše problémy typu, že se něco postupně vymele nebo ojede, ale jde o standardní opotřebení. Vloni mi na horáči ruply praporky v ořechu, ale šlo spíše o vyjímečnou záležitost. Že by ale něco prasklo na rámu, to posledních 20 let (za kterých jsem najezdil cca 120 tisíc km) nepamatuji.

Takže ano, favorit je svým způsobem z historického hlediska legenda, ale jinak v podstatě klasickým atributem socialistického šlendriánu.

+13/−3
doporučit
13.7.2018 1:17

J12a91n 24V81a36s37t73l 5754771577729

Naprostý souhlas s autorem! V 87. roce jsem sehnal Favorita s "lepším" vybavením Walter. A po 2 týdnech ježdění si rozbil hubu kvůli prasklé středové ose, o měsíc později praskla levá klika. Následovaly ráfky kolem niplí, misky ložisek v nábách, koncovka přední vidlice,... Kvůli reklamacím jsem byl pravidelným návštěvníkem podnikové prodejny v Rokycanech:-(

+8/0
doporučit
13.7.2018 20:58

J17a60n 68P81r74o87c67h98a29z89k77a 1677875959857

Kolo Favorit dvoutalířem a pětikolečkem byl můj klukovský sen. Splnil jsem si ho až po odchodu z ČSSR do SRN v r.1982, kde jsem si ho u čs.dovozce objednal a koupil. Všechny zde popisované problémy jsem s kolem zažil. Při jednom "Dni kol" jsem na cyklostece u Koliína nad Rýnem zastavil u stolu s dobrovolnými mechaniky, kteří tento den dělali drobnou údržbu kol kolemjedoucích cyklistů. Mechanik se mě přitom zeptal:" Kolik jste za to kolo zaplatil pane"? Když jsem mu řekl, že cca 200 marek,řekl mi "To jste tedy pořádně přeplatil. To kolo je hrozný šunt".

+16/−5
doporučit
13.7.2018 2:05

L87u90b30o29m34i51r 90M69a73c17h81o 2662490875247

Súhlas. Taká istá legenda je napr. Jawa 350-638. Všetci sme ju chceli a túžili po nej - a pritom to bola v svojej dobe dávno zastaralá motorka, ani pekná, ani spoľahlivá. Len sme si v tej dobe netrúfli túžiť po japonskej či západoeurópskej motorke.

+12/−3
doporučit
13.7.2018 4:09

R20o34m34a85n 81K31r41á73č52a93l62í35k 3928698827116

Od A do Z pravda... Môzem ten clanok bez vyhrad podpisat.Ked mi brat v 88 poslal z US horsky bicykel,dlhsi cas som nemohol pochopit,ako to,ze sa nekazi a jazdi bez poruchy... Po Eske a Favorite to bol silny nezvyk...

+7/0
doporučit
13.7.2018 20:49

S46i24m47o40n87a 87J86e36m53e82l18k77o22v11á 3794844414780

Já mám dámského Favorita ze 60. let po mamince. Má motýlky, červenou metalízu, je bez přehazovačky. Jezdila na něm celý život do práce. Já na něm občas vyrazím spíš z nostalgie taky do práce. Jezdí skvěle, líp než moje průměrné trekingové kolo. A kromě nových plášťů je na něm všechno původní. R^

+7/0
doporučit
13.7.2018 8:20

M12a62r57t63i70n 98K15r68o88u55p81a 2561383449790

Ohnuté a následně prasklé oko kliky (ne jednou), stržený závit na 15z kolečku 2x, prsklé 16z kolečko, prsklá pružina "cvrčka", vysypané kožisko šlapacího středu, ulomený šroub držící brzdu, prsklá spojka řetězu, takřka neseřiditelné středy a přesmykač, praskající dráty, pravidelně odcházející hlavové složení a ložiska pedálů. No a ve finále prasklý rám v místě návarku bowdenu.

Nedlouho revoluci nákup horského kola Winora/Shimano STX. Běžná údržba + výměny spotřebáku (špalky,řetěz,gumy,lanka....). Roční nájezd 3-5k km. Po 12 letech stále plně funkční nahrazeno modernějším. Asi taková je favorit legenda. ;-)

+12/−5
doporučit
13.7.2018 1:06

M46i98l65a13n 73K76o78i46š 4467982541770

Tak já na Favorita nadávat nemohu. Závad jsem měl minimum, dovezl mě spolehlivě kamkoliv, najezdil jsem na něm jako kluk spoustu kilometrů a pokud člověk nezanedbal údržbu....

Srovnávat to s dnešními koly nejde, to mi přijde nefér. Doba pokročila a vývoj je znatelný i u jízdních kol.

+7/−1
doporučit
13.7.2018 10:11



Najdete na iDNES.cz