Diskuse k článku

GLOSA: Kolo Favorit je opravdu legenda. Ale ze zoufalství

Není legenda jako legenda. Některé věci si připomínáme zaslouženě pro jejich výjimečnost. Jiné se staly legendárními z naprostého zoufalství. Ten druhý případ je v Česku častější. Názorně je to vidět na slavném kole Favorit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R16o28b24e92r14t 42L82e71v59a45k 9788495314696

plny suhlas. strojarska velmoc nedokazala vyrobit poriadne zavity na kluky - ten kto nemal privareny aspon jeden pedal ku kluke, mal velke stastie ...

0/0
28.8.2018 23:31

D74a20n22i92e35l 76K86o41r76o49u62s 9321364729660

"Třeba já jsem si v půlce devadesátých let koupil horské kolo od jedné severočeské firmy. Jezdím na něm dodnes."

Máte-li na mysli Amulet, jsem na tom podobně :-)

0/0
5.8.2018 17:34

L69u16m13i11r 96N86o41v19a80k 8361873116118

tak pak nechápu, že na co chce teď favorit navázat na jakou tradici, když prodává nová kola za 50 litrů + anebo jestli chce zákazníka přesvědčit, že teď už opravdu umí ale nepozná to, páč si musí pořádně připlatit;-D;-D;-D

0/0
17.7.2018 10:08
Foto

P23a38v78e31l 69M49a21r92t37i24n11e45k 9465735511733

Ac jako dite majitel Liberty, po par letech zdratovane az hruza, divci, protoze rodice nesehnali "trubku", jsem se stal majitelem Favorita az v roce 2005. A ze jsem jako kluk po nem touzil. Lezel jako spolecne kolo v marine na Floride mesto Melbourne a opravdu uz nebyl v nejlepsim stavu! Je to jen perlicka. Nevim jak se tam dostal, kdo ho pred tim vlastnil, nic. Nakonec mi ho darovali, jezdil jsem s nim asi pul roku do obchodu na nakup a okolo, zadny velky najezd a taky zadna udrzba :-(. Teda az na ten stoupak na most, to byl zabijak i pro lepsi kola. Bohuzel slany vzduch udelal svoje a stred proste zatuhnul. Nechal jsem ho totiz uvazane mesic u palmy. Rozchodil se, ale po par kilacich proste "rupnul". Nechal jsem ho opreny o dalsi palmu a dosel pesky. Treba jeste dodnes jezdi jako darce organu, ja nevim. Proste jenom takova naproto nesmyslna vec, ktera se vam zarucene nemuze stat a presto se stala.

0/0
17.7.2018 5:02

V81l16a19d15i88m39í74r 47B34a81j42b10o40r65a 6472743851276

Favorit JE legenda. Pamatuju, jak jsem na něm jel poprvé z obchodu, kde jsem uchodil soudružku prodavačku - chodil jsem tam přes půl roku každý týden a otravoval a otravoval. Až mi jednoho ze dvou co přišly bez úplatku nechala. Bylo to v roce 1972 a stál 1500,-. Dodnes nevím jestli to byl F1 nebo F12. Byly to perfektní kola a tyhle posměšný řeči o nich píšou tehdejší majitelé “ CAMPAGŇOL”, které se daly v TUZEXU za těžkej peníz taky sehnat a který jsem svého času na FAVORITU v pohodě předjížděl. V roce 1996 jsem ho předělal na trekinga. Zvládl i změnu váhy jezdce z 75 na 130 kilo, protože na něj jezdím dodnes. Tak mi tu nevykládejte, že to byly šunty, pánové.

+4/0
16.7.2018 10:21

R48a69d40i61m 85V61o72k42r90o12u64h59l22í88k 1443503544816

Tak železo unese všechno ;-D

0/0
20.7.2018 16:54

J90a95r34o97s14l82a45v 66Z77a91j95i58c63e69k 6604551137137

Se divim, ze zrovna kolo Favorit je legenda, pri tak velke "konkurenci" ruznych znacek na ceskem trhu, zvlaste v letech padesatych a sedesatych - tehdy jedine tzv. zavodni kolo s prehazovackou. Podobnou "legendou" by z te doby mohla byt i napr. radia znacky Tesla. To se to legendi, kdyz nic jineho ke koupi nebylo.

0/−1
15.7.2018 22:04

P98e29t29r 57H41a56r47i72p82r73a68s52a65d 89H20a64j83i89č 5921496653560

Děkuji za glosu. Máte pravdu. Ráfky nic nevydržely, praskaly dráty, ohnul jsem kliku, a utrhnul šlapku, když jsem na rovince zabral. Nevěřil bych, že dokážu zlomit 2 cm tlustý ocelový špalek osy šlapky. Byl samozřejmě překalený. Vylágrovaný střed byl pohroma a stávalo se to často. Klínky byly zase naopak tak měkké, že jsem ho dost často nastřihnul. Pak to nešlo vybouchat ven. Ničila se i ložiska přední vidlice a středových nábojů. Vyšroubovat přehazovačku z kola skoro nešlo. Většinou se zničil závit, nebo prasklo mezikruží, na kterém bylo 5-6kolečko nasazené. Sedlová tyč se nedala pořádně utáhnout a zajížděla pořád dolů. Jediné, co víceméně odolávalo, byl rám. Ten se mi podařilo ohnout na kole, co jsem měl předtím - zděláno v CCCP - Ukrajina. (Voni Rusové neměli Ukrajinu nikdy v lásce.) Na tom byla poruchovost, snad všeho, hodně častá.

0/0
15.7.2018 15:40

J26o28s83e80f 45V41o48s93i98c65k85y 4403507356613

Nevim k cemu dnes kazdy jeste potrebuje ty rychloupinaky. Tohle byl totiz velky vynalez v dobe, kdy nebyly jeste prehazovacky, a pod kazdym kopcem musel jezdec sesednout a otocit zadni kolo, protoze na kazde strane mel jiny prevod.

Ty upinaky jsou drahe, nespolehlive, praskaji, a navic jiz je dnes vubec nevyuzijeme!

0/−2
15.7.2018 1:22

K43a63r76e60l 40D10l70a97s34k 7365169486970

Je vidět že jste opravdu znalec a že víte coje to rychloupínák a l čemu slouží :-)

+4/0
15.7.2018 9:45

T85o70m62á63š 47S52e13d10l72á60k 3218161342877

Rychloupínací náboje jsou naprosto v pohodě. Shimano vydrží extrémní zátěž a o nějakém praskání nemůže být řeč. Pokud Vám praskne osa v náboji, což se málo kdy stane, tak to udrží pohromadě právě ještě ten rychloupínak. A když máte defekt, nepotřebujete nářadí na demontáž kola.

0/0
15.7.2018 10:10

M74i12c66h34a48l 84B13a50š35t25a 6874340555554

Chcete srovnávat tehdejší produkci s dnešní ? To je snad jasný, že až na výjimky byly socialistický výrobky šunt. Jako klukovi mi to bylo jedno, jezdil jsem do 20 kilometrů a nezávodil, a až na defekty nic zásadního.

+1/0
14.7.2018 21:36

L30u58b53o38m92í49r 18Z37o13u32h92a97r 3325605696138

Ja jsem si koupil zhruba nekdy v 94 roce horske kolo Olpran. Vetsi smejd jsem v zivote nevidel. Od te doby jsem zanevrel na horaky. Momentalne jezdim na silnicce Lapierre a jen si pomlaskavam.

+1/0
14.7.2018 19:52

S65t54a16n22i94s94l67a12v 67K62r94e44j44c46a74r 6237966563794

Olpram je "výrobce" jízdních kol nepůvodních, složených z různých světových dílů nejen i Itálie, ale i .......... ! Socialistický Favorit i Eska byly jen a pouze československým výrobkem, od základu až po finál. Olpram bohužel nenavázal na tradici Favoritu a Esky ale spíše Liberty ! A je to i vizitkou vzdělání managmentu jenž stavebnici Olpramu zadává pracovníkům na páse, jež ti nemusí být s cyklistikou sžiti. Schimano,a Werte ještě kolo nedělá !!

0/0
14.7.2018 21:40

S24y16l81v22i83e 78T47u98r43k41o50v62á 2527797312584

Když Olpram a Schimano, proč ne Favoryt, Esca, Lyberta, že? ;-D Už to, že ani neznáte správné názvy velmi známých cyklistických firem, nasvědčuje, že píšete o něčem, o čem toho víte opravdu jen velmi, velmi málo.

Nevím jak Esky, ale zdaleka ne všechny Favority byly od základu až po finál jen a pouze československým výrobkem. Například přehazovačky se používaly na některých typech v určitých letech polské a východoněmecké, sedla anglická -Brooks, řidítka Cinelli, od italského Campagnola byly často náboje, brzdové či řadicí páky, nebo i motýlky.... Trubky na nejlepší F1 rámy se dovážely také z ciziny - nejčastěji to byly Reynolds a Columbus, ale i Vitus, pár bylo licenčních Mannesman...

Nejsem si teď jistá, ale myslím, že ani galusky se u nás nevyráběly, takže i galuskové ráfky se asi dovážely.

S přítelem jednoho zrenovovaného Favorita F1 (ročník 1967, o dost starší než jsme my ;-D ) máme, a párkrát do měsíce si na něm z nostalgie několik desítek km dáme. Je to už opravdu dědeček, pokrok prostě nezastavíš, ale dodnes to svátečním jezdcům na mnohem lepších a kolech s přehledem nandává ;-D

0/0
24.7.2018 4:56

J43a27n 43V60a34n90d51r70o39v54e72c 9913656568795

Chudák autor. Měl si koupit kolo Ukrajina. To by bylo počteníčko.

+3/0
14.7.2018 14:20

T11o74m80á55š 96S83e41d32l42á57k 3958331692277

Kolo Ukrajina byl jednu dobu hit. Pamatuji si, že za socíku stálo 600 Kčs. Nevím, jestli došlo tehdy ke slevám, ale asi ano, a někteří ze školy si to začali kupovat. Ukrajiny měly balónové kola a po odstrojení blatníků, dynama a světel to používali jako krosové kolo do terénu. Tehdy jsem asi poprvé viděl předchůdce horského kola.;-D

+1/0
14.7.2018 19:51

J10a52n 64S23t86o40d94o63l95a 7541320633210

To se dělalo s koly z první republiky. Ukrajina byl křáp, který těžší terén nezvládl. Něco jako hokejka Vostok. Nedávno jsem měl možnost si ji po 40 letech vyzkoušet, vyloženě plácačka na mouchy. A Ukrajiny jsou už jenom jako nerekonstruovatelný šrot za každým barákem. Měl jsem očesané kolo z 20. let a co to vydrželo za pády v terénu. Jen duše se občas prorazila, jinak vše drželo.

+1/0
14.7.2018 22:15

J81a39n 16G54o42e86t61z 5490873707349

Měl jsem Favorita - dobře udržovaného, i když ne moc ježděného - cca 30 let. Jezdil jsem s ním bez problémů i terén. S opravami jsem neměl problém, buď jsem sehnal, co bylo třeba, nebo jsem si potřebnou součástku opravil sám. Nedám na něj dopustit. Teď se vyrábí znovu, na zakázku. Už jsem si ho objednal.

+2/0
14.7.2018 8:01

J33a74n 12S94t10o13d38o67l80a 7521390123180

A vlnění rámu jsi odstranil jak? Kdosi říkal, že favorit je jako vrtulník. Hodina provozu = hodina údržby.

0/−2
14.7.2018 22:16

P78e78t26r 83H47a77r35i32p43r71a59s91a36d 12H62a46j18i76č 5211806393880

Vlnění rámu? Měřím 190 cm a vážil jsem už jako teenager něco kolem 85 kg. y detailisto. Byl jsem rád, když se rám při nějakém větším sešupu nerozpadl.

0/0
15.7.2018 16:01

B22o38h98u62m92i25l 64V81a67n51ě36k 5962745632696

Kolo Favorit mám od dětských let. Patřilo mezi nedostatkové zboží, ale je nesporný fakt, že každý kdo skutečně něco nedostatkového chtěl, tak to nakonec získal, Nejjednodušší bylo přes známého, či si vyměnit protislužby. Dala se uplatit nějaká správná osoba, ale také se to dalo vychodit a vystát. Prostě jste do prodejny chodili tak dlouho až jste uspěli, nebo se nad vámi slitoval nějaký prodavač a dalvám typ, kdy by mohlo něco přijít a vy jste už před otevřením čekal.

Měl jsem nejdřív obyčejného Favorita na pláštích, krátce nato i galuskáče. Cena se pohybovala kolem dvou tisíc. Je fakt že u těch obyčejnějších typů odcházely určité díly, např se vyjížděl drážky do středové osy, či odcházely klínky. Mnohému se pomohlo systematickou údržbounapř častým dotažením těch klínků. Určité problémy bývaly s některými náhradními díly, ale i ty jsem vždy dříve či později dostal. Nikdy jsem neměl kolo nepojízdné. Fakt je že se díly kuuvoly do zásoby, - nedávno jsem likvidoval staré zásoby. několik klínků, věnečky atd. Když nebylo lanko tak jsem si ho prostě vyrobil.

Později jsem si koupil F1 osazenou komponenty Walter za cca 5 tisíc. A to už bylo jiné kafe, dobře kalené osy, kliky na konusech atd. to už fungovalo docela spolehlivě. Bohužel neodolalo zloději. ukradl mi ho přímo za zády.

V té době jsem už roky točil šoty pro BBS a léta jezdil jsem točit i silniční závody, mimo jiné v Rokycanech. Jel jsem tam točit krátce po té kádeži, v té době už byly F1 v zásadě jen na poukazy pro cyklistické oddíly, i ty s Waltrem. Tak jsem se zeptal místních organizátorů, které jsem léta znal a kteří byli ve spojení přímo s fabrikou Favorit, zda by se nedala sehnat ta F1 s Walterem.Ten známý cyklistický činovník mi Waltra rozmluvil a nabídl možnost získat F1 osazenou Shimanem 105, které stálo za komančů cca 15 tisíc, Chvilku jsem váhal bylo to třikrát víc než ten Walter a pak jsem do toho šel. A dobře jsem udělal mám ho dodnes a stále mi s jistou údržbou spolehlivě slouží.

+6/−1
14.7.2018 2:22

B76o12h19u45m12i89l 12V52a12n73ě10k 5752315712746

Nikdy jsem nebyl super aktivní cyklista, byl to jen doplňkový sport ke kanoistice, přibliživadlo do práce, do loděnice, na koupání, na nákupy, jízdy za Prahu k babičce, občas vyjíždka s kamarády atd. Měl jsem občas problémy, ale nikdy takové, jaké měl autor článku. Než jsem si koupil horské kolo, tak jsem na té silniční F1 jezdil i lesem na Šumavě, či V Českém švýcarsku s partou na horských kolech. Pravda galusky jsem dávno vyměnil za pláště.

Co se týče továrny Favorit, tak s ní jsem měl velmi dobrou zkušenost. Nějaký idiot mě ohnul do strany horní trubku rámu. U Štěrby chtěli za opravu přes tisícovku.Tak jsem to zkusil v Rokycanech a za pár dní jsem měl doma opravený a nově nastříkaný rám včetně vidlice za cca tři stovky.

+3/0
14.7.2018 2:38

T28o31m78á88š 65Z86e83m83a84n 8194660614141

Velmi dobře popsáno, mám zkušenosti jako přes kopírák a jistě by to potvrdilo mnoho lidí, ke znám, kteří na kole jezdili, ale současně jim tak trochu žili.

+2/0
14.7.2018 6:33

J17a64n 38V36a98s75t41l 5744121447369

Naprostý souhlas s autorem! V 87. roce jsem sehnal Favorita s "lepším" vybavením Walter. A po 2 týdnech ježdění si rozbil hubu kvůli prasklé středové ose, o měsíc později praskla levá klika. Následovaly ráfky kolem niplí, misky ložisek v nábách, koncovka přední vidlice,... Kvůli reklamacím jsem byl pravidelným návštěvníkem podnikové prodejny v Rokycanech:-(

+8/0
13.7.2018 20:58

R98o19m85a95n 88K92r49á43č19a91l33í15k 3288848967816

Od A do Z pravda... Môzem ten clanok bez vyhrad podpisat.Ked mi brat v 88 poslal z US horsky bicykel,dlhsi cas som nemohol pochopit,ako to,ze sa nekazi a jazdi bez poruchy... Po Eske a Favorite to bol silny nezvyk...

+7/0
13.7.2018 20:49

P27e34t35r 44P37o97k44o47r44n72ý 4752545402103

Galuskáče Favorita s rychloupínáním v ceně cca 1800 Kč jsem dostal v roce 1972. Najezdil jsem na něm spousty kilometrů, ale s popisovanými problémy jsem se nesetkal. Nedostatkovým zbožím byly především galusky.

0/0
13.7.2018 19:30

J26i85ř51í 89P56e11l87c 3940908696331

Myslím že stál cca 2100 někdy kolem roku 1987 a starší brácha jej měl ještě za takovou cenu cca 1800

0/0
13.7.2018 20:08

J51o21s83e59f 20V51e11s92e49l57ý 2764194916701

To byla celkem pálka, protože 1800 Kč byl celý průměrný plat. Jaké fajnové kolo si dnes můžete koupit za 30 000.

0/0
13.7.2018 21:39

D21a50n58i54e29l 72M87a77g91n17u29s 4753945504807

Inu, někdo rád nadává jako špaček...

+1/−4
13.7.2018 18:41

J14a32n 42V65a20s84t85l 5604861337319

Já to beru jako holé konstatování. Mám ty samé zkušenosti jako autor..

+4/0
13.7.2018 21:00

P74e61t90r 52H48a76r59i28p45r59a38s49a71d 95H45a73j29i75č 5401446553600

Favorita už dávno nemám, ale ještě mám doma několik kg náhradních dílů. Pořád se na tom něco rozbíjelo.

0/0
15.7.2018 15:54

J21i44ř34í 44P53e80l84c 3340898706301

Já se musím Favorita zastat. Taky jsem dostal těsně před revolucí krásného vytouženého favorita, zakoupený ve sportu v obchodním domě Kotva v Praze. Do dnes si pamatuji jak bez šlapek se pyšně odstrkuji směrem k Letenským sadům, kde jsem na Letné bydlel. Nevím zda je polozávodní, taktéž na galuskách, odlehčené páčky brzd, nevídané rychloupínání (ostatní okolo měli "jen" křídlovky ;-D), lanko u brzd už tahalo uprostřed. Krásná páska-omotávka na řidítkách - žlutá;-D. A v létě pak dokoupeny v NDR plastové klipsny na horáka. Od té doby naježděno stovky kilometrů. A skoro každou zimu jsem vyčistil, vymyl ložiska, promazal lanka a na jaře zase frčelo. A krom pár prasklých lanek a jedné výměně špalků a zalepených duší to kolo jezdilo bez chyb.

A tady v článku psáno jak bylo poruchové a co se nedalo sehnat. Já jako 15t letý kluk neměl problém sehnat co bylo třeba. I ty klínky. Brácha vážil o něco víc a občas jej taky utrh, ale to jel ve stylu vyhrát "vrchařskou prémii na Říp" na nejtěžší převod ;-D;-D;-D.

Jaká byla kola v zahraničí nevím, ale toto kolo "FAVORIT" bylo SUPER. A my jsme znali jen Závod Míru na silničních kolech a o horských kolech ani vidu. Takže FAVORITE, děkuji.

+2/−4
13.7.2018 18:07

B97o97ř36i86v49o67j 51K25u75b15í31č74e81k 2709680749211

Za smejd bych ho rozhodne nepovazoval, po vymnene nekolika komponentu jej verne pouzivam dodnes. Treba retez me stal pri vymene po 25 letech asi 60kc. Na horace od 300kc nahoru a zivotnost temer nekonecna. Jediny co me dosud vypeklo byl praskly upinak predniho kola nastesti take v male rychlosti.

Celkove kolo hodnotim jako perfektni kus naseho strojirenstvi.

Jak by rekl v chaluparich Bohous Cisar jeste poctiva kovarska prace ;-)

+4/−1
13.7.2018 16:59

K66a83r56e87l 74D24l49a55s27k 7145329786430

Měl jsem Favorita F1 na galuskách, na svou dobu to bylo skvělé kolo, srovnávat ho s koly vyrobenými o padesát let později mï přijde ubohé. Dnes mám kolo karbonové silniční za šedesát tisíc a jsem s ním spokojen stejně, jako tenkrát s F1:-)R^

+5/−1
13.7.2018 16:33

M20a68r66i29o 72V97á18p85e78n18í87k 4290798554899

Kola a náhradní díly se prodávaly v obchodech "Jízdní kola, šicí stroje" (logicky). V Brně byly hned dva. Stály před nimi fronty a borec za pultem jen neustále vrtěl hlavou a říkal "nemáme, nemáme".

+3/0
13.7.2018 16:05

P68e51t72r 83K15o72š67l16e23r 8415331830864

Favorita jsem dostal za vysvědčení asi v šesté třídě. Na prázdniny jsem ho vždy poslal vlakem k babičce na vesnici a tam na něm celé léto jezdil. Občas nějaká porucha byla, ale v rukavičkách jsem s ním nezacházel, takže mu to odpouštím. Bylo to dobré kolo a krásné časy, rád na to vzpomínámV

+1/0
13.7.2018 15:59

M41a31r63t29i45n 42P93e61t18ř62í96k 4702669351861

Řekl bych, že autor článku je poněkud zbytečně "zapšklý" proti kolu Favorit. Zřejmě mu ho za "komančů" rodiče nedokázali sehnat "pod pultem", tak na něj ještě coby dítě nezavřel a dnes mu to splácí vysoce neobjektivním článkem ;-);-DRv

+4/−14
13.7.2018 14:07

J75a68n 68F93i67k58á85č75e40k 1485732

Autor dost kecá. Jednak asi neměl ten nejlepší typ kol, a chce-li srovnávat, ať tedy koupí dnes nějaké kolo nižší třídy ze supermarektu. :-)

Kdyby ta kola byla tak hrozná, tak by určitě velká část nešla na vývo na Západ:

"Fabrika vyráběla sedmdesát tisíc kol ročně, ale stát potřeboval cizí měnu, a tak se vyváželo a kvůli exportu jich na domácím trhu bylo málo."

Zdroj: https://cestovani.idnes.cz/favorit-historie-vyroby-vystava-muzeum-fff-/na-kolo.aspx?c=A180515_135137_na-kolo_hig

"Našich kol si cenili i na Západě, bylo podstatně dražší než tady."

Zdroj stejný.

+3/−6
13.7.2018 13:28

O69n51d62ř52e86j 48H23o30r54á57k 8539684821

Ony se na Západ vyvážely i škodovky. A byly tam terčem mnoha vtipů i navzdory tomu, že se pro export vybíraly nejlepší kusy a ještě se na nich následně dílensky pracovalo. Nedělejme si iluzi, že když se nám něco podařilo na Západě prodat, tak to bylo nějak kvalitní, většinou to bylo prodejné jen díky tomu, že to bylo laciné.

+8/0
13.7.2018 18:28

P47e60t38r 60J87i74r23o48u47š80e39k 6545728381252

tak galuskáč asi nebyl nějaký béčko. ve srovnání s tím, co se dá dneska koupit za desítku to byl brak

0/0
14.7.2018 21:58

P38a54v55e33l 79Š71e72b52e98k 8644753582560

Spíše mi prijde ,že pán je levý jako šavle a co se snażil "vylepšit" to podělal.

+4/−11
13.7.2018 13:21

J45a80n 39C31o10n84s56t17a30n35t86i64n 1342351313700

dodnes si pamatuju to nepřekonatelné zklamání, když jsem místo slíbeného Favorita dostal Esku s komentářem, že je to přece úplně jedno!!! no to teda nebylo jedno!!! ;-D

+6/−1
13.7.2018 11:59

M32a97r23e20k 97K91l98u11f30a 3878214734186

Buď rád za Esku, já dostal Libertu (vpředu jeden tác, vzadu tříkolečko). ;-D

+5/0
13.7.2018 12:40

K39a94r22e26l 65K12o66š51ť18á53l 8867811180175

Kromě obvyklých nectností komponent tehdejší provenience si Liberta vyráběla vlastní, mimořádně nekvalitní motýly, kterým se ty křidýlka ohýbaly a následně praskaly. Nejhorší ovšem byl zadní náboj, který byl použitý ten nejlevnější z tehdejší produkce (SMC 17,- Kčs), jeho díly byly sešroubované a po několika stovkách kilometrů se rozlomil.

+1/0
13.7.2018 13:20

J29a68n 67L54u45k50á80š 7757663623472

Ja mam Favorita dodnes a tak tragicke to tedy nebylo.

Naopak jsem ho ted opravil a hodlam ho po letech zase osedlat. Je ale mozne, jelikoz ted jezdim na 10 let starem crossu, ze do nej pote kopnu.

Souhlasim, ze nahradni dily se nedaly sehnat, ale ono to s ostatnimi koly nebylo za komunistu lepsi. Napr. zminene klinky do slapek byly univerzalni pro temer vsechna kola.

+4/0
13.7.2018 11:50

T58o52m80á37š 11S22e72d81l98á90k 3398741472687

Ten článek je pěkný blábol. Favorit byl opravdu legendou. Dokonce měl svojí "F 1", kterou používali hlavně českoslovenští reprezentanti. Jmenovalo se to Favorit F 1 Super Speciál, který byl naprosto na stejné úrovni, jako měli tehdy závodníci na Tour de France. Jinak tenkrát sportovní Favorit byl kompletně tuzemská výroba a byl o něj velký zájem i v zahraničí. Technika odpovídala tehdejší době. Dnešní jízdní kola jsou mnohdy ze 100% z dovezených součástek a to není zrovna to, na co bychom měli být hrdí. Ještě se u nás vyrábí celkem kvalitní ráfky, je tu nějaká výroba špic a niplů, Vyrábějí se v menších sériích rámy, převodníky na CNC strojích, kliky a pod. ale ty jsou tak drahé, že na běžné použiti by si to člověk nekoupil. Tak že vážení. Kdyby se dnes zastavily veškeré dovozy, tak cyklistické obchody budou zet prázdnotou, a situace by nastala mnohem horší, než za socializmu.;-D;-)

+3/−10
13.7.2018 11:47

T32o64m29á24š 53T35r38u89s84i79n42a 6629423746332

Pro to, aby mohli reprezentatnti používat kola s nálepkou Favorit bylo potřeba západních trubek, které daly dohromady zlaté ruce Franty Babického (cyklisti 50+ ví) a západních komponentů, ale špičkové kolo to teda nebylo.

+7/0
13.7.2018 11:59

J62i38r59k77a 16T59r84á23v16n41i24č98e18k 6264886929

Tak z těch trubek se dělaly rámy prakticky všech značek, ať to byly trubky Reynolds nebo Columbus. S Frantou Babickým souhlas ale na tu dobu a možnosti to byla špičková kola. Kdyby tomu tak nebylo, tak by je naši nejezdili.

+2/0
13.7.2018 12:07

T29o85m23á85š 61T60r22u36s19i68n67a 6109933476792

Naši je jezdili, protože museli a jiná možnost nebyla. Ale za to nemůže Favorit.

+2/0
13.7.2018 12:52

Najdete na iDNES.cz