Diskuse k článku

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol dostupných v roce 2018 na domácím trhu. Stále oblíbenější elektrokola lákají na zážitek z jízdy v terénu i na silnici, cyklistu přitom bez práce neodvezou. Které z těch letošních je nejlepší?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P88e89t59r 64Č85e81r65v71e51n18ý 3176799227219

Ještě k té anketě, pro koho jsou elektrokola určena. Ono je dost zásadní vědět odkud jste a zda na kole vůbec jezdíte. Např. v Hradci Králové se na kole jezdí hodně, je to alternativa k MHD. Kopce tam nemají, takže elektrokolo zdraví jedinci skutečně nepotřebují. V Praze na kolech do práce jezdí málokdo, spíš za sportem. Takže elektrokolo opět nepotřebují i když jsou tam velké kopce na obou stranách řeky, takže v letním parnu by se šiklo. Pokud ale bydlíte někde v podhůří vysokých hor, tak elektrokolo určitě velmi oceníte. Stejně tak např. v Posázaví od Sázavy dál.Táhlá několikakilometrová stoupání jsou pěkný opruz. Zvlášť když po nich následuje rychlý sešup a hned další podobný kopec...;-)

0/0
3.8.2018 1:45

W82a17l39t37e50r 27D91i27v83i41š 6407912872142

Je to tady hodně zajímavá diskuse.

Sám jsem kolo před lety uložil do sklepa po jedné sezóně a pak už nějak nebyla chuť ho vytahovat. Ne proto, že bych byl líný, dělám turistiku po svých, zejména po kopcích, ročně tak dva až tři tisíce km, jak je chuť a čas, rád si dám třeba padesátku v Krkonoších nebo několikadenní trek po Šumavě, to je jedno. A právě ty hory jsou ten problém. Turistika (pěší i cyklo) v rovině mne zoufale nebaví, miluju hory. Jenže z kola jsem byl pokaždé hlavně udřený, nakonec jsem si výlet málokdy užil. O ekole v poslední době začínám dost uvažovat, protože by to vyřešilo mou nenávist jezdit na kole dlouhá stoupání (zatímco pěšky naopak stoupání miluju a čím strmější, tím lepší).

Vlastně bych se s ekolem mohl vrátit na trasy, která při pěší turistice vynechávám. Když jdu pěšky, preferuju lesní pěšiny, strmé úseky, místa, kde ani moc jiné turisty nepotkávám (natož cyklisty, maximálně občas šílence, který skáče po kořenech s očima vypoulenýma; ale co, vyhnu se a neřeším). S ekolem bych si znovu projel sjízdné úseky, podíval bych se i tam, kde by mne to pěšky tolik nebavilo.

Moc nechápu ty výkřiky, že ekolo je podvod. Proč? Je to alternativa. Sám třeba nechápu lidi na Špičáku u Železné rudy, kteří se vyvezou lanovkou s kolem na vrchol a pak to jen sjedou. Nerozumím jim, přijde mi to divné, sám bych si to neužil, ale pokud si to užijí oni, je to v pořádku, mají tam celý areál, tak ať se jim to líbí. Prostě to, že nerozumím jinému využití, neznamená, že to je něco špatného. Ať si to každý užije, jak sám uzná za vhodné. Je jediné pravidlo - být ohleduplný k ostatním. Nic jiného nemám potřebu řešit. A je jedno, jestli ten hulvát jede sjezd, je to rodinka, co se roztáhne po celé silnici pěšky či na kolech, pejskař, co má psa na volno nebo na dlouhém vodítku, které se plete ostatním pod nohy. Nejde o aktivitu, kterou ti lidé dělají, jde o hulvátství, kdy omezují či přímo ohrožují ostatní. A to je prostě v hlavách těch lidí, ne v tom, jak se pohybují.

+6/0
29.7.2018 13:35
Foto

V32l44a16d17a 74V56a83n75e36k 9423526924988

Mne baví zvláště ty příspěvky,kdy se někdo cítí oprávněn posuzovat co je jízda na kole,a kdo je tedy ten " pravý cyklista"....;-D

0/0
31.7.2018 11:18

P97e29t17r 64Č81e76r21v91e58n89ý 3366569467939

Elektrokolo na nezpevněné cesty je super. Mám elektropohon v předním kole. Neříkám, že je to ideál, ale v kombinaci s vlastním pohonem na zadním kole je to stroj, který mě vytáhne z lecjaké šlamastiky. Tam kde jiní sesedají, já jedu. Navíc je ten motor bezúdržbový - na rozdíl od všech středových pohonů, které je potřeba čas od času rozebrat a promazat!;-) Na druhou stanu ale pochybuji, že by se na elektrokole dala zdolávat strmá horská úbočí. To tedy opravdu ne:-P

0/0
3.8.2018 1:32

J47a71r67o47s11l49a35v 79S63t14u83c45h15l14í18k 7606558602236

Nejvíc se mě líbil úvod článku kde autor píše, že tato kola nepatří na veřejnou komunikaci. Na ježdění po obývaku mepotřebuji kolo žádné. Kol jsem už v životě mě dost a pořád na něm jezdím. Aě už nebudu moci, tak začnu chodit pěška a zadarmo MHD

+2/0
26.7.2018 20:00

P83e48t33r 84B42á20č84a 8335316545325

To nekoupim, protoze podobne kram si rozhodne nekoupim nikdy.

0/−3
24.7.2018 20:50
Foto

V24l57a83d30a 36V39a41n93e79k 9353616964788

Začni šetřit...a třeba jednou..;-D

0/0
24.7.2018 20:54

J80o83s28e71f 36P56o53l85á27š95e89k 5435337879286

nadpis zavádějící, přesněji lžívý, správně by tam měl být dodatek v závorce - z těch co jsme testovali

a testovali kola od čtyřiceti tisíc výše, z těch lacinějších je špatných dost a dost

+2/0
24.7.2018 8:02

J24i26ř17í 24K94l40e82j39n22a 2907558336407

nuda, ne;-D

0/0
22.7.2018 17:41

M28a30r81t88i67n 96P33e45r40a13c48e13k 1818943664148

Kdo neskusil poriadny vyslap na e-bajku netusi co je drina. Ja som ebajk vyskusal raz a hned kupil..Focus Jump 2 pro a mozem.povedat ze je ti neskitocna polahoda..ale ked si che dat clovek do tela tak sa.dokaze uplne znicit. Je to o uplne inej kadencii slapania aj do kopca.

+3/0
22.7.2018 17:02

D97a12n40i49e97l 70P91a17n46e79k 6712661872860

Kdo nezkusil poradny vyslap bez e-biku nevi co je drina. Kdyz si kazdy kopec, kazdy brdek a hup musite vydupat za vlastni stejne tak drtit to proti vetru i kdyz uz nemuzete. ;-)

+4/0
23.7.2018 8:39

J88a96n43a 61M39e93r65o70p22e 7518979597269

No, když už to nejde, tak slezu a kopec vytlačím. Na e-biku můžu jet výrazně déle než na normálním kole, kde slézám po pár desítkách, na méně prudkém po pár stovkách metrů. Ale můj poslední zážitek je z výletu na Praděd, kde chlapa napadlo, že si půjčíme e-kola a než jsme dojeli na Hvězdu, tak už jsem měla baterku tak na 80% jenom tím, jak jsem si ji různě zkoušela (celkem jsme jeli 77,5 km, nikoli jen nahoru a dolů). Takže vlastně pro mě první opravdu velký kopec, z něhož jsem vyšlápla větší část.

0/0
30.7.2018 23:29

M92a70r82t91i90n 79B56a27ž33a50n35t 8376872805833

Tak dřina nebo polahoda? A jakou kadencii máte do kopce? Zničit na e-kole?? S asistencí?? To asi nebude kolem :-P

+2/−2
23.7.2018 12:16

M28a75r89t85i64n 67P46e60r25a92c96e32k 1518673184748

No by ste sa cudoval. Ale tazko to vysvetlovat niekomu, kdo na ebajku nejazil.Tiez som mal tento isty nazor. Kym som neskusil. Je to uplne ina kadencia sliapania ako pri normalnom bajku. A o tom nieco viem, rocne najazdim na 3 normalnych (cestak, hard a fatbike)8000km.Toto je vyborne doplnenie a zmena. Hlvne ked sa nechce alebo sa citite unaveno.

+1/0
23.7.2018 13:54

M77a84r28t92i56n 30B86a11ž82a95n94t 8196502255383

A jakou kadencí teda šlapete?

+1/−1
23.7.2018 14:19

R87o68m37a81n 40Š66i79m83ů36n16e15k 4259558401

Ratatatatatata

+2/0
26.7.2018 10:17

M63a62r30t11i98n 66B29a23ž13a97n98t 8816422645763

A někdy i víc. Podle baterie :-D

0/0
11.8.2018 13:34

J66a62n 63S30t82o55d16o23l78a 7491460943540

Tomu nerozumím. Když jedu jen na svůj pohon, tak si kadenci upravím přehazováním. Na e-kole se šlape úplně stejně, jen to do kopce jede rychleji (při stejném šlapání). Nic než rozdíl v rychlosti při jízdě do kopce tam nemůže být. Leda že si e-kole nenabíjíš, ta ktěch deset kilo navíc je do kopce znát :-)

+1/0
30.7.2018 13:58

J61a23n72a 93M79e94r67o49p63e 7558869947369

skoro 80 km s výšlapem na Praděd a bez nabíjení (nejdřív jsem stanici přehlídla a pak už jsme řekli, že to je z kopce a nebudeme se zdržovat) - ano, dá se zničit se i na e-kole.

+1/0
30.7.2018 23:38

J88a11n 17Š68p37ů67r79e11k 1929512372578

Moc nerozumím těm řečem asi ortodoxních cyklistů, kteří tady melou něco o lenosti majitelů elektrokol a že kolo je o tom, že si to dotyčný takříkajíc odmaká.

Osobně s fyzičkou nemám problém, na kole si klidně dám 100 km, aniž bych druhý den potřeboval nemocenskou, běhám a stejně po elektrokole pokukuju. Proč? Protože i mně poté umožní zdolat delší trasu, motor klidně můžu vypnout, když si chci máknout a nebo naopak zapnout, když se chci kochat. Navíc pak kolo může daleko lépe sloužit jako dopravní prostředek, když jedu například do práce a nechci se tam sprchovat.

Zkrátka, zachovává vlastnosti klasického kola a přidává nové možnosti. Tak proč se proti tomu vymezovat?

+14/0
22.7.2018 14:41

A91l76e43n79a 74V93e84s86e79l75á 3173531475678

Tak úplně vlastnosti nezachovává - přidává pořádných pár kilo. Takže když motor vypnete, tak si teda opravdu máknete.

Podle mě mít elektrokolo jako jediné kolo s tím, že přece můžu motor vypnout a pak se to bude chovat jako klasické, nedává moc smysl. Mít dvě - elektro třeba na dojíždění do práce nebo vůbec dopravní a klasiku na sport či turistiku, to jo, tomu bych rozuměla.

+5/−1
22.7.2018 14:48

J69a70n 96Š71p94ů23r65e37k 1679212852888

Těch pár (cca 8?) kilo není zase taková hrůza. Přinejhorším se dá přidat malá asistence, aby se váha navíc vykompenzovala. Jako děcko jsem jezdíval na tátově arabovi, který vážil snad 20 kilo, bez přehazovačky a to byla teprve posilovna ;-D

Případně vidím jako potenciální díru na trhu kola s vyměnitelným pedálovým modulem - podle toho jak chci zrovna jet, dám buď modul s motorem nebo klasiku a sundám baterku.

+3/0
22.7.2018 15:10

A47l39e36n26a 92V43e70s10e38l66á 3193571865218

Ale jo, já mám zas specielní typ kola - a to má i bez motoru pětadvacet. A protože jsem především cykloturistka, s nákladem mívá často i k půl metráku.

Nicméně u běžného treku či horáku je osm kilo často víc než dvě třetiny jeho hmotnosti a to už - pokud směřujete ke sportovnímu využití - dost poznáte (při turistice až tak moc ne).

Ono by to asi technicky šlo udělat to "obojživelné" kolo. Otázka je, zda by to nebylo dražší, než mít ta kola dvě.

0/0
22.7.2018 15:37

J17a29n 42Š14p23ů37r91e30k 1249412422328

Ze začátku by to asi úplná lidovka nebyla, ale časem by ceny klesly na rozumnou úroveň. Si vezměte za jaký nesmysl se ještě před pár lety elektrokola prodávala a za kolik je seženete dnes.

Otázka je, jestli by byla zrovna po tomhle poptávka.

+1/0
22.7.2018 15:48

A79l40e85n95a 62V77e51s16e81l97á 3973411465798

No, rozumná úroveň... kvalitní kolo není zrovna levná záležitost. Takže ta elektrokola, co dnes seženete za rozumnou cenu, jsou obvykle postavena na dost šíleném základu. Kdybyste tomu sundal motor, už si na tom použitelně nezajezdíte.

+3/−1
22.7.2018 15:54

J36i54ř34í 97T70o67m14e84š 5652770263602

Když tam nastavíte tu nejmenší přípomoc, tak je to zhruba jak na normálním kole, úplně bez přípomoci se na tom jet nedá.

+2/0
26.7.2018 11:24

J91a52n84a 34M11e43r95o77p11e 7388769587359

Na rovných úsecích přípomoc spíše zdržuje (aspoň co jsem jela, mi přišlo, že mě více brzdila).

0/0
30.7.2018 23:31

P33e60t34r 43Č64e22r60v15e25n94ý 3556499867869

Mě teda přípomoc nebrzdí. Ta spíš ten motor má nějaký valivý odpor. Tak jako tak. Ale v mém případě to moc znát není.

0/0
3.8.2018 1:55

J18i34ř19í 72K80l21e95j98n35a 2557888546227

Přesně, můžete nastavit asistenci jakou chcete, můžete pak dokonce předjet motor a tím asistenci vypnout a nebo se jen vézt. Není to špatné, to elektrokolo.

Kdo si toto neuvědomí-;-D tak tu píše nesmysly.

+1/0
22.7.2018 17:46

A17l44e45n39a 75V32e69s92e19l77á 3603141535818

Ne, "jen se vézt" nemůžete. Pokud ano, už to není elektrokolo. (Přinejmenším ne legální.)

Ale souhlas - není to špatná věc. Mně se - přinejmenším zatím - k ničemu nehodí, ale spoustě lidí jistě ano.

0/0
23.7.2018 8:17

M94a78r91t79i18n 15B87a56ž89a24n29t 8526492625523

A ty e-kola které se ovládají rukojetí jsou co???

0/0
23.7.2018 12:18

A49l37e44n39a 66V70e59s13e87l20á 3133571205848

Nelegální elektorskůtry.

0/0
23.7.2018 15:03

M64a25r63t12i59n 90B55a53ž60a20n62t 8426972395573

Stále se to prodává jako elektrokolo, ne v kategorii elektroskůtr. Některé jezdí i 50 km/h a pořád je to elektrokolo. A musíte na něm šlapat? Teď pozor.... Ne, nemusíte.

0/0
23.7.2018 15:08

A81l84e18n49a 49V68e25s18e64l25á 3473641225308

No, proto píšu to slovo NELEGÁLNÍ.

Z hlediska legislativy to není elektrokolo. Že se to zatím nijak moc nehlídá, je samozřejmě pravda.

0/0
23.7.2018 15:16

M29a15r27t77i53n 42B13a43ž87a33n98t 8496892465873

Ok, tak a teď otázka. Jsou elektrokola na kterých se nemusí šlapat?

0/0
23.7.2018 15:18

A85l15e60n95a 69V88e80s55e74l35á 3763241745938

Já nevím, jestli jste postřehl tu návaznost... reagovala jsem na nadšence elektrokol, jak si může vybrat, jak moc velkou chce asistenci anebo dokonce se může jen vézt...

Pokud se může jen vézt není to z hlediska legislativy (ani z pohledu tohoto článku elektrokolo). Mělo by to mít techničkák, espézetku, jezdec příslušný řidičák, povinnou helmu atd.

Jestli se ptáte na realitu tak jistě - šedivá je teorie a zelený strom života. Koupit se dá leccos, prodejce se samozřejmě jistí tím, že v průvodních papírech upozorní, že kolo nesplňuje zákonné podmínky a nesmíte s tím na pozemní komunikace...

No a majitel s tím samozřejmě na pozemní komunikace jezdí...

(Ale uvádět to, že se lze jen vézt, jako výhodu elektrokola už není seriózní; to už můžete uvádět jako výhodu zbrojáku, že nemusíte chodit do práce a lze si brát peníze od lidí jinak...)

+1/0
23.7.2018 15:26

M86a50r36t40i15n 94B97a42ž22a91n21t 8786382525153

Neustále jsem tu přesvědčován, že se na elektrokole musí šlapat, jinak nejede. Konečně někdo, kdo přizná, že se opravdu na některých nemusí.

0/−2
23.7.2018 15:49

A15l61e45n26a 67V73e77s58e78l16á 3693331445378

No, elektroKOLO opravdu bez šlapání nejede. Pokud jede, není to kolo, ale motorové vozidlo.

To, že to někdo prodal pod označením "kolo", na tom nic nemění.

+1/0
23.7.2018 15:53

M96a97r66t76i66n 72B57a14ž62a49n19t 8576792195613

https://www.akumo.cz/bez-nutnosti-slapani

tak co to je? elektrokolo co není elektrokolo, nebo co je elektrokolo a co není elektrokolo. Elektrokolo=elektrokolo a 1=1.

0/−1
23.7.2018 16:11

A63l57e95n68a 75V45e82s71e19l22á 3573701815618

A co vám mám jako na to říct?

Nepřehlédněte laskavě upozornění, že si to zákazník musí extra vyžádat. A co vám dají podepsat za prohlášení, pokud si to vyžádáte, to fakt netuším.

0/0
23.7.2018 16:38

I61v55a25n90a 71N88o57v82a80k40o84v37a 2482882869212

staci to docist az do konce, nesmi se s tim jezdit po verejne komunikaci.

+1/0
29.7.2018 20:41

R15u34d68i 11G98a95š17p68a86r 3409379319303

Mám e-kolo přesně ze stejného důvodu jak píšete, ale upozorňuji, že to není jen těch 8-10 kilo navíc, ten elektromotor taky musíte přešlápnout, nicméně se to se zvýšeným úsilím dá zvládnout.

+1/0
22.7.2018 19:12

J93a93n 62Š44p55ů91r66e56k 1959342932698

Takže ten motor pak funguje jako generátor. Je to použito k nabití baterky? Jestli jo, bylo by to super - na rovinkách a z kopce by si dalo nějakou tu energii doplnit a schovat si ji do kopců.

0/−1
22.7.2018 19:28

A90l68e48n84a 93V15e96s44e70l33á 3703581765368

Existují i motory s rekuperací. Pravda, účinnost nic moc zatím.

0/0
22.7.2018 19:37
Foto

V91l54a26d94a 64V29a70n51e53k 9193636424538

Účinnost rekuperace je u elektrokol tak nízká,že se nevyplatí ! U auta s hmotností 1 tuny už ano..

0/0
22.7.2018 21:27

J36a52n64a 22M67e21r15o74p12e 7478779277919

No, když jsem vyšla tak půl cesty na Praděd, tak se baterka dobila natolik, že potom to ještě docela jelo. A cestou dolů opět, že závěrečné stoupání opět šlo hezky s pomocí.

0/0
30.7.2018 23:34
Foto

V51l36a25d95a 59V91a21n84e42k 9893296134798

Nevím jestli máte v kole rekuperaci,ale spíše si baterie po zatížení ' odpočinula" ;-) ...při velké zátěži se rychleji vybíjí...

0/0
31.7.2018 11:16

J76i74ř36í 49T77o43m50e95š 5432110273952

Když vypnete motor, tak pojedete jako na kole zn. Ural a teprve poznáte, co je dřina. Kdo nezkusil neví, možná z kopce, nebo pár metrů po rovině se to dá.

0/0
26.7.2018 10:46

L27a93d63i68s80l48a51v 91P27í51s52a59ř11í81k 9473451923436

Špůrku, s vaší fyzičkou byste mohl klidně jezdit na kole bez kol.

0/0
28.7.2018 16:49

A41l78e79n76a 90V12e94s35e71l50á 3773231185848

S cyklisticky zaměřenými kamarády se shodujeme v závěru, že jednou nás ta elektrokola čekají všechny, to ano. Nemládneme a svého koníčka bychom ani ve stáří opustit nechtěli. Ale pořád si myslím, že to "jednou" je ještě hodně daleko. (Je mi pětapadesát.)

Pro moje účely, můj styl cyklistiky mě zatím stále méně omezuje fyzička a kopce (byť občas podle hesla "není kopec, který bych nevytlačila") než by mě omezovala nutnost hlídat stav baterky a starat se o to, kde dobít. Na delších prázdninových cestách mám občas problém uhlídat nabitý mobil, natož se ještě starat o kolo...

+5/0
22.7.2018 11:53

Najdete na iDNES.cz