Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Fejeton: Cestování s dítětem v báglu: co nemám, to nepotřebuji

Jako malá jsem měla ráda táborovou bojovku, při níž jsme na 24 hodin opouštěli bezpečí kempu a vydávali se za neznámým cílem. Bez peněz, jídla a pití, bez spacáku a jistoty přežití. Bojovky ve mně zakořenily víru v platnost hesla: Co nemám, to nepotřebuju. Než jsem dospěla, ustoupila tato pravda do pozadí. A pak se vrátila. Zpátky za ručičku ji přitáhl můj syn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J24i52r53i 70B93i42l23i65n43a 5248120947

Dobry clanek, spravna holka! R^

Me rodice vytlacili pred 60 lety v kocarku na Snezku a od te doby to pokracuje. Nase 2 holky prozily detstvi v kanadske bushi a ta starsi jela s nami, svym manzelem a 3-mesicnim potomkem do Thajska. Jen tak, s ruksakama...... Podruhe jsme tam byli pred rokem, to uz mela 3 deti. 1,3 a 5 let stare. Vsem se to libilo a domorodci nas milovali a zvali i s detmi domu.

Nektere diskuterky by z toho chytil psotnicek, ale jejich chyba. At zustanou sedet na zadku, kdyz je to bavi. :-)

0/0
8.4.2018 16:24

J77í93ř84í 98A29d31a36m39e51c 1611475670758

Super článek - mluví mi z duše. R^ Naštěstí to máme v rodině podobně.

Malý tip - zkuste vlak. Po "blízké Evropě" pohodové cestování s tím, že capart nemusí být hodiny svázaný v sedačce.

+2/0
4.4.2018 8:39

M27i76l10e62n72a 23K73l31o33u70č61k41o63v29á 2396740546252

Asi jsem staromodní, ale nechápu ty maminy, co od narození tahají děcko ve vaku na břiše, třeba celý den, bez toho, aby mu dopřály klid v postýlce. To samé platí zde. Tahat mimino v kočáru někam na vrchol hory, je otřes. Btw. co dělá mamina s použitými plenami? Zakope je pod šutr? Nebo má pleny, v nichž dítě vydrží 20 hodin? Co hygiena dítěte? Za mě ne.Rv

0/−3
3.4.2018 12:27

M76a81r30t96i34n 94K44a51r91á85s15e25k 1618154859934

Kdybyste byla staromódní, tahala byste dítě v uzlíku na těle při práci na poli, nebo cestou na trh. Myslím že se v minulosti nikdy nebraly takové ohledy na dítě, jako se berou teď. Pak se vám akorát zdá, že když někdo vybočuje, že je to špatně.

+2/0
3.4.2018 15:01

M76i64l23e13n69a 11K37l72o54u32č33k66o64v11á 2966640956462

Trochu vás doplním. I dnes tahají maminy mimina do práce - političky, herečky, zpěvačky, novinářky. Ne sice v uzlíku, ale kočár postaví někde bokem, což nepovažuji zrovna za šťastné. Bohužel, dítě neumí říct, že se mu to nelíbí. Jen maminka má dojem, jak je světová, vše zvládne a ostatní matky odsuzuje, protože to nedělají také nebo to přímo odsuzují.

0/−1
3.4.2018 15:16

M69a84r55t29i51n 14K27a30r30á86s25e17k 1188554549694

Ano, některé maminky musí prostě "prodat" co nejvíc intimity a teď myslím v původním smyslu jako soukromí. Nemám ale pocit že by autorka fejetonu podnikala cokoli z toho proto, aby se pak mohla pochlubit, jak je úžadsná. Spíš to prostě jednoho dne hodila na papír.

+2/0
3.4.2018 15:20

L52a73d61i50s55l75a53v 56P52í11s71a76ř86í90k 9883501283256

Dokonce mimina tahají i s kočáren do hospod a do vlaků, ještě že jsou tam zavedeny klidové zóny, horší je to v těch hospodách, viděl jsem dvě, které táhly kočár s dítětem dokonce do poschodí po schodech, ale musím uznat, že jsou ty matky dobře trénované.

0/0
4.4.2018 7:42

D45a11v47i56d 23K18n84a49p80e50k 8577464246765

Ten fejeton se nedá vůbec číst. Nemá hlavu ani patu.

A cestování s dvouletým děckem? Nic jiného než honění si ega a machrování před světem. Dvouleté děcko ten výlet do Alp nebo jižní Ameriky prostě neocení. Jemu jedno, jestli si hraje někde na pískovišti v Mexiko City nebo doma za barákem.

+2/−1
3.4.2018 12:18

M22a94r57t33i13n 54K89a93r40á97s76e49k 1428494439384

Právě že mu je to dost jedno, tak proč by se rodiče omezovaly víc, než je potřeba? Dítěti je to jedno a rodiče si to užijí.

+2/0
3.4.2018 15:02

R97e74n87a91t20a 53S31l94a59d52k65a 2150933134

Pro mě je to vtipně napsaný fejeton. Pobavila jsem se. Myslím, že řada pt. přispěvatelů nevnímá určitý druh nadsázky. Mám tři dospělé syny. V jejich kojeneckém věku jsem s nimi nic takového jako autorka nepodnikala. Ale přesto musím říci, že souhlasím s vyzněním článku: dítě mnohem více než pravidelnou vyváženou stravu a sterilní prostředí potřebuje pocit, že ho mají rodiče rádi. To by měla být zcela zásadní priorita.

+7/0
3.4.2018 7:16

Š98á15r86k93a 64S91u43d64o46v73á 6344509690

Dobrý večer. Ač znám přísloví o potrefené huse, tentokrát nemohu nereagovat na některé příspěvky, zvlášť ty, které označují mé dítě za "nedopatření" apod. Ráda bych proto uvedla svůj text na pravou míru. Původně vznikl pro ženský magazín coby fejeton na zadané téma, tedy odlehčený a s nadsázkou psaný text, který si redakce cestování na iDNES půjčila. S tím nic neudělám. Nicméně už nadpis naznačuje, že se nejedná o reportáž. Svého syna miluji, vnímám ho jako požehnání a nikdy bych ho nevystavila zbytečnému nebezpečí. Přišel mezi nás plánovaně jako to nejkrásnější možné vyústění vztahu dvou lidí, kteří jsou spolu téměř polovinu svých životů. Každý vychováváme své děti, jak nelépe umíme. Podle vlastních zásad. Ty moje jsou například dát synovi možnost trávit čas se svým tátou, který býval díky své práci až doposud většinu roku mimo republiku. Dát mu možnost vidět v otci vzor v touze a odhodlání v životě něco dokázat, jít za svým cílem a zajistit přitom i rozrůstající se rodinu. Netrápit syna "volným časem" v nákupních centrech s matkou přilepenou na mobilu, jak to dnes, bohužel, dělá spousta jiných maminek. Sbalit mu raději deku a vyvézt ho kočárkem na čerstvý vzduch. Vést ho k tomu, aby věděl, že nic není zadarmo, ale že to největší bohatství bývá zároveň obvykle ukryté v těch nejobyčejnějších věcech. Spoléhat na to, že si takhle malé dítě nic nepamatuje a že z toho nic nemá, je podle mě krátkozraké. Zvlášť, když jsem opakovaně svědkem toho, jak ten dvouletý človíček vzpomíná na loňské moře, výlet do skal a všudypřítomný písek a vypráví to babičkám. Ano, můžeme sedět doma a strachovat se, aby se něco nestalo. Čekat s jakýmkoliv kontaktem s vnějším světem, až bude větší. Ale možná ten čas nenastane v našich očích nikdy a z našedo dítěte i přes to, že jsme to mysleli dobře, vyroste jednou bojácný člověk, co si v ničem nevěří. Protože mu nevěřili vlastní rodiče, když to nejvíc potřeboval. Všichni pro naše děti chceme to nejlepší, tak se navzájem neodsuzujme. Hezký večer.

+11/0
2.4.2018 22:03

T48o79m72á74š 44K15u52č51e82r58a 4316665678721

Šárko, internetovým peciválům, obzvláště na diskuzi, to nevysvětlíš.

Nejlépe tyto diskuze nečíst, neřešit. Beztak oni zapomenou, co komentovali hned zítra, s novým článkem někoho jiného.

Užívejte si života, jak jsem krásně umíte a klidně napiš o vás další fejeton.

Pro dost lidí, kteří nemají potřebu to zde hanit, je to hezké, optimistické a inspirativní psaní.

+3/0
2.4.2018 22:59
Foto

A61n72d59r88e84a 98Š37r98e70t62r48o84v51á 7941425370248

No vy tu zase davate do opozice nakupni centra a nejake vysokohorske treky. To vubec neni primerene. A jde prave o tu miru, s ditetem samozrejme lze i nekam jet a nikdo nechce trcet dva nebo 3 roky doma, ale jsou experti, co tahaji kojence pomalu v sestinedeli do Thajska a lezou s kojenci po skalach. Zdala jste se mi.byt tento typ a to proste povazuji za prehnane a jsem presvedcena, ze takovehle veci skutecne muzou pockat, az dite bude trochu vetsi. A celkove myslim, ze je vas prispevek dost pateticky a ten zaver, ze dite, co nebude od raneho veku cestovat, bude bojacne, je znacne mimo. Je videt, ze jste proste nepochopila pointu meho prispevku, na ktery zjevne reagujete.

0/−1
3.4.2018 7:05

A66l68e83n81a 25V86e77s30e10l51á 3613251565658

Moc pěkný fejeton, psaný s pro mě přesně správnou dávkou nadsázky.

Myslím, že jste se měli fajn všichni. Vy i dítě. :-)

+1/0
4.4.2018 13:12

A37l96o28i80s 91J86i83n49d50r41a 9480194197365

No, a kdy bude druhe a treti dite? Chlubit se tu jedinackem nekde v Alpach to umi kazdy..... :).

Jinak souhlas s tim, ze nekteri "rodice" jsou velmi netrpelivi a musi vsem dokazovat, ze je dite vlastne nijak neomezilo a ze jedou ve svem dal......

+4/−2
2.4.2018 20:18
Foto

O59n63d57r18e54j 43V63a96l82o90u46s84e80k 4680831577741

Tak nějak - ale hodně rodičů (neříkám že je to zrovna tento případ) se právě proto raději spokojí s jedním děckem aby mohli "žít" dál. To je chyba. Jedno děcko je málo.

0/−1
5.4.2018 14:00

J83a24n 95D21r86t32i23n50a 4502396273277

Trek kolem Tre Cime di Lavaredo má do tří tisíc dost daleko, to jen tak mimochodem.

Nechápu jak může žena napsat něco takového o svém dítěti: .... Když už jsem myslela, že mě nemá co překvapit, zabydlel se mi v břiše ten podivný pasažér ..."

Pár desítek metrů na sever od vrcholu Chabence je v trávě malý památník. Je to jeden z mých nejhorších zážitků z hor, ještě dnes mi jde mráz po zádech když si vzpomenu jak jsem sděloval tetě čtyřletého kluka že její synovec je (po dlouhém pádu do severního úbočí) mrtvý - pohled na jeho hlavu která vypadala jakoby ji někdo rozsekl sekyrou mě bude strašit až do smrti. Jsem tramp, horolezec, orientační běžec, hory jsou mi domovem. Mám pět dětí a v horách a na cestách jsem s nimi strávil spoustu času. Ale malé děti do hor opravdu nepatří, tahat kojence do hor je hodně ujetý nápad, takhle malé děti z toho absolutně nic nemají. Jde jen o honěn ega dost zvláštních rodičů.

+8/−5
2.4.2018 19:12

M51a42r15t76i51n 69S45v93o52b70o22d12a 7399237372445

Cestovat s malým dítětem po svete a chodit a ním po horách v krosničce není problém.

Problém je mít dítě v kočárku a jít s ním na trek.

0/0
2.4.2018 17:08

P16e15t25r 65V92e66s64e93l23ý 7254725404438

Za mě dobrý. Když nám dcera oznámila, že čekají prcka, tak jsem jim řekl, že hlídat budu, ale oni akceptují to, že začínám shánět vozík za kolo. Nakonec si ho půjčovali a pořád ještě půjčují.

+7/−1
2.4.2018 15:16
Foto

A66n14d13r46e78a 40Š57r40e17t39r97o48v63á 7311225110938

Asi tu par lidi pobourim, ale ja moc nechapu, proc maji lidi potrebu vlacet s sebou male deti na takoveto cesty. Tem detem to preci nic neda a rodice snad 3 nebo 4 roky vydrzi, cestovani nikam neutece. Na me to pusobi tak, ze bud ti lidi chteji za kazdou cenu machrovat pred ostatnimi, co vsechno s deckem zvladaji (jako ty zeny, co v sestinedeli behaji pomalu maratony a chlubi se pekacem buchet 2 mesice po porodu), nebo jsou tak strasne netrpelivi a neochotni se jakkoliv na chvili omezit, ze jim je naprosto jedno, jestli by to dite radeji nemelo klid.

+16/−11
2.4.2018 14:41

M80a72r94t77i43n 44K24a60r34á84s76e21k 1638364969144

Jsou lidé (teď je řeč především o ženách) co na rodičovské dovolené začnou veice rychle postrádat možnost vytažení pat z baráku a buď s nimi není k vydržení, nebo se to projeví jinak podobně nepříznivě. Né každý takovou potřebu má, ale věřím že každému prospěje, občas vytáhnout paty z baráku. Nemusí to být nutně do Itálie, ani to nemusí být nutně letecky, ale ono když už je daný cíl, tak občas těch pár hodin na letišti a v letadle, je pro dítě menší zlo, než cesta po zemi, trvající třeba celý den. Dítěti to třeba nic nedá, ale rodiče taky chtějí existovat a život se jim nezastaví, takže na místě bývá nějaký kompromis. Krom toho, početnější rodina obvykle znamená trochu víc, než 4 roky doma a to v kuse. Jo a klid je obvykle to, co dítě většinu dne vůbec nechce. chce aby se něco dělo, aby bylo na co koukat, co dělat, čím se zabavit. Je zvídavé a když se nezaměstná samo, zaměstnává rodiče.

+8/−1
2.4.2018 16:02
Foto

A59n85d66r18e65a 60Š81r78e14t98r75o26v26á 7381445520918

Nezastavi, ale opravdu to nemuze 2 roky pockat? Ja nerikam, ze se s ditetem nema.cestovat vubec, ale podnikat nejake treky a tahat uz kojence letadlem nekam do Asie (znam take takove), to se mi zda fakt prehnane.

0/−2
3.4.2018 6:56

M29a43r98t44i65n 33K68a88r84á53s55e80k 1298534139114

Nemůže to dva roky počkat. Protože mezitím přijde další těhotenství a další dítě a než bude třetí dítě podle Vás zralé na cestování, tak to první bude už jezdit na výlety se školou a rodiče budou ještě pořád čučet doma.

Nevím jak vy, ale já nechci aby moje děti seděly doma na zadku jen proto, že se bojím cestovat s dítětem a na první větší výlet je doprovázel učitel a né já. Podnikat nějaké treky, když se dá pozor na nějakou základní pohodu toho dítěte, aby nebylo přehřáté nebo naopak mu nebyla zima, chránit před sluncem a před hmyzem pokud by některého mělo být příliš, nevidím jako něco špatného. Nevím jestli bych musel s kojencem do indie, ale to je spíš o tom, jestli se tam budou rodiče cítit v pohodě. pokud jo, děti to od nich převezmou. Trochu horší je, když zrovna nesedne cesta letadlem. několik hodin rozmrzelého dítěte není nic moc ani pro dítě ani pro rodiče a už vůbec né pro ostatní cestující.

+3/0
3.4.2018 14:57

V43o14j45t55a 92L38e29j90s26e73k 1441685969449

ale prd, dětem to nijak neškodí, důležitý je, že je s rodičema a že se něco děje. A spokojení rodiče jsou pro dítě požehnáním. A ani není pravda, že by si děti nic nepamatovaly - přesně jak píše autorka, dvouletý dítě si pamatuje, že bylo před rokem u moře a co tam dělalo. Samozřejmě někde tady v diskusi zmíněné "v 6 týdnech do Thajska" je extrém, pro nějž bych sám pro sebe nenašel důvod, ale od cca roku už lze leccos. Samozřejmě přizpůsobení programu je nutné a co se týče nadmořské výšky, tak bych byl velmi obezřetný už tak od 2500 metrů.

+2/0
3.4.2018 15:01

J95a50k34u28b 44R91o97u68s 3933610964292

Pobouřila jste, nic to ale nemění na tom, že máte pravdu.

+5/−2
2.4.2018 16:46

K79a17t36e97ř83i54n72a 25V82a34š97á95k98o90v24á 5181282909875

Treba to, ze maji jiny zivotni styl? Dite potrebuje predevsim spokojenou mamu, potazmo rodice.

Kazdy to ma nastavene jinak, tot vse

+8/−1
2.4.2018 18:33
Foto

A10n90d50r57e14a 55Š10r18e20t12r73o20v82á 7581725570228

I zivotni styl se da preci docasne upravit ve prospech nejakeho vyssiho zajmu. Kdo si nedokaze neco na chvili odeprit, je proste nezraly a sobecky.

0/−1
3.4.2018 7:12

V63o28j88t88a 95L81e60j71s51e37k 1281535779899

Základní problém je, že vy máte pocit, že to tomu dítěti škodí. Pokud by třeba matka nepřestala po dobu kojení kouřit či pít alkohol, tak to samozřejmě nezralé a sobecké je. Ale je sobecké odložit dítě jednou týdně k chůvě/babičce a jít s druhým rodičem do kina, restaurace, divadla? Jo, asi by dítě bylo radši, kdyby ho maminka uspávala 7x týdně, ale ten celkový vliv na pohodu v rodině může být v případě restaurace, apod. výrazně vyšší. A s cestováním - i pokud bych přijal tu dle mě nesprávnou úvahu, že z toho dítě nic nemá - je to obdobné.

0/0
3.4.2018 15:07

L50a12d73i95s37l39a58v 31J51a82r45o61š 6224199240247

Taky to moc nechápu, o své děti mám obrovskou starost a asi bych bez monitoru dechu nedal ani hodinu jeho spánku. Někdo to má jinak. Dítě je pro něj jen jakési nedopatřením vzniklé zavazadlo. Jeho zdraví je mu putna, vždyť když to přežili pralidi a ti museli s dítětem i prchat před medvědem, tak to přece přežije dítě i dnes. Na jednu stranu mají pravdu. Na stranu druhou bych to já nikdy neudělal. Taky jde o dítě. Jsou děti, které opravdu první rok života prospí. A jsou děti, které ho prořvou.

+2/−1
2.4.2018 18:47

A47l35e43n11a 53V10e11s97e14l19á 3883851615288

Upřímně - já zas nechápu, pro mají lidi potřebu kecat jiným lidem do jejich života. Jestli by to rodiče mohli 3 nebo 4 roky vydržet? Asi mohli - ale proč by museli, když nechtějí?

+1/0
4.4.2018 13:07

Š81á64r42k22a 32S17t19a61ň44k27o62v41á 9763155529439

Děti mám dvě, ale na tohle jsem koule nikdy neměla!

+3/−1
2.4.2018 10:17

V68ě51r56a 37F88o91l20t75ý45n50o10v74á 1908286507729

Krásné bláznovství. R^ To bych nedokázala. První syn se narodil v roce 1966 v době "sterilní" péče o miminka. To by mně ho asi odebrali, kdybych tak cestovala.:-)

+1/−2
2.4.2018 9:14

L68i32n11d80a 29N10o85v16o15t85n90á 9251471210321

To se nedá cist

+12/−5
2.4.2018 9:11

M95a55r70t49i47n 38K34a39r88á54s65e75k 1818174449694

;-D;-D

+1/0
2.4.2018 16:03
Foto

M26a75r89u71š53k13a 71S24t67e64r50n31o13v11á 3930380342276

Co to je za výlev?!

+9/−4
2.4.2018 8:54

K14a29t30e77ř13i44n44a 92F22e35n62c34l14o98v70á 8253737488573

Mám z toho fejetonku trochu rozporuplné pocity - formou je to slabší průměr (myslím celkově, na idnes je to výkon nebesky nadprůměrný, redakce by měla autorku zaměstnat) a obsahem se to hodí spíš na emimino. A to jsem matka dvou a takovéhle články by mi měly drnkat na citlivou strunu.

+13/−1
2.4.2018 8:01







Najdete na iDNES.cz