Diskuse k článku

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R89o21m19a49n 28J11e78s92c46h11k18e 9728835597975

Ve článku je více nepřesností. Lokomotivy této řady se vyráběly v letech 1947 až 51 - to jest 5 let. Do tendru se vešlo více než 11 tun uhlí , už podle označení 9 + 3 = 12 tun ale ve skutečnosti 15 tun.

Nízká čísla měla olejová ložiska a ty byl náročná na udržbu. Do čísla 55 byly na lopatu a topit na ní nebylo lehké. Od čísla 56 byly první naše lokomotivy s mechanickým přikladačem - štokrem. V Českých Budějovicích jim říkali "Štokry" na rozdíl od jíných míst, kde se tak říkalo řadě 556.0

Vysoká čísla byla na provoz výborná, valivá ložiska na nápravách a poslední čísla i na rozvodu.

Později se rekonstruovaly mechanické přikladače, dvojité komíny s dyšnou Kylchap.

Přerovští fířy s nima vozili rychlíky od Prahy až po Žilinu. Také rameno Bohumín - Břeclav. Byla velká rivalita mezi mezi Přerovem a Prahou střed/dnes Masaryčka.

To začalo už za 1.republiky, kdy první "Mikáda" 387.0 až do čísla 17 chodily z výroby do Přerova. Do Prahy přišlo první Mikádo 18 v roce 1933.

+4/0
31.1.2018 18:28

F64r92a22n16t67i43š46e72k 77M59a34t93ě24j73č83e50k 7373152373321

Jen škoda, že pan autor si plete sílu s výkonem!

0/0
31.1.2018 13:26

F37r45a26n12t34i66š30e57k 11M85a72t22ě67j59č79e22k 7933232383191

Nebylo nad to zatáhnout za střevo a šoupátka Trofimov se rozskočily. Nato vyrazil kouř s párou komínem Kilchap. A štokr si vesele broukal a už se jelo.

+1/0
31.1.2018 13:26

Z55d74e46n71ě67k 76W84e78r71n27h66a44r78t 6327755372578

Ten typ dyšny se jmenuje Kychlap.

Ono je vůbec taky zábavné sledovat názvy lokomotiv napříč zemí. Šlechtična se tomu říkalo snad všude, ovšem kromě Jižních Čech. Tady se řadě 475.1 říkalo štokr, podle podavače. A všude jinde se štokr říkalo řadě 556.0 - jenže tady to byla bugatka.. ;-D

+2/0
31.1.2018 13:45

T94o13m42á76š 26H25o76f73m61a80n 4564239137

Myslím, že 475.1 je lokomotiva dvojčitá, nikoli dvouválcová. Detail, leč pro konstrukci parní lokomotivy podstatný.

0/−1
31.1.2018 12:10

D37a43v90i98d 22P80e69t79r40z66i88l44k78a 5381686157778

Mela by byt poze dvouvalcova. Taky me to prekvapuje, ale asi je to tak. Albatros byl trivalcovej.

+1/0
31.1.2018 13:21

M87a37r14t84i45n 27K34y76p78r 2572305934924

Má dva válce, je tedy dvouválcová. A uspořádání parního stroje je takové, že pára do každého válce jde přímo z kotle takže je dvojčitá. Správně by se mělo napsat dvouválcová dvojčitá. Druhá možnost je dvouválcová sdružená, kdy pára vstupuje nejprve do vysokotlakého a potom do nízkotlakého válce.

+1/0
31.1.2018 13:24
Foto

D14a32g57m23a39r 11M86a33r63k55o86v25i72č75o87v81á 5466479155551

Je opravdu nádherná.V

+10/0
31.1.2018 12:00

T13o67m85á98š 52H97o72r73á44k 8120225586459

Jinak z našich parních lokomotiv se mi úplně nejvíce líbí 387.0. Škoda jen, že žádná není v provozu.

0/0
31.1.2018 11:55

T72o73m40á56š 79H54o75r75á11k 8140505396579

Neví někdo o 475.1142? Pamatuju ji z doby jejího nostalgického působení z Přerova, pak prý zmizela do depozitáře NTM do Chomutova. Když jsem tam jel ale v září na výlet, nebyla tam, i když na fotkách jen o pár týdnů starších, co jsem našel na webu, tam umístěna byla. Jak to s ní vypadá?

0/0
31.1.2018 11:52

Z12d61e10n90ě75k 83W56e87r68n10h63a71r24t 6857135232588

Když jsem tam byl já, tak válečková šlechtična opravdu stála v Chomutově, dokonce byla i přístupná, byly tam schůdky to kuchyně. Ale párkrát jí přetáhli do Lužné na nějaké akce...

0/0
31.1.2018 12:58

P74a65v37e12l 23M50a88t66o59u79š36e65k 5810577228494

475.1

+3/0
31.1.2018 8:43

Z70d22e43n21ě46k 73D88u84f15e39k 2914184408

Krásná mašina, jako model TT by se mi krásně vyjímala na mém kolejišti:-P

+5/0
31.1.2018 8:17

Z88d72e86n54ě31k 85W82e45r33n97h76a34r94t 6887375872728

v modýlku to nevynikne. Na to se musí koukat z podhledu...

+5/0
31.1.2018 8:18

P97e88t65r 73Z62á52v46o83d41s38k91ý 8483271178202

Já bych jí bral na zahradu v měřítku "G" ...

0/0
31.1.2018 12:49

Z96d57e29n89ě63k 77W37e36r36n66h34a87r45t 6437215782988

Ach jo. Šlechtična je řada 475.1, máte to přehozené. Ty čísla mají přesný význam a dá se u nich ledacos vyčíst, dobře to pan Kryšpín vymyslel ;-)

+4/0
31.1.2018 7:32

M56a26r65t92i29n 73K25y19p44r 2172475534544

Pan Kryšpín to vymyslel dobře pro tehdejší dobu. Jenže prakticky všechny moderní elektrické lokomotivy mají v Kryšpínově označovacím systému parametry 499, takže nakonec byl před třiceti lety nahrazen současným víceméně nicneříkajícím.

+3/0
31.1.2018 9:39

R53o84m79a69n 23J96e40s17c97h19k29e 9618395467955

On i původní rakouský systém měl svůj smysl a význam. U Kryšpína byl při vzniku problém s nedostačující kapacitou řad u řady 354. Také u úzkého rozchodu je zmatek. Jednou je to nápravový tlak, podruhé rychlost.

Ona ta rychlost nestačila už u řady M 290.0, to bylo již v roce 1936.

+2/0
31.1.2018 17:59

F27r58a48n97t26i22š48e70k 89M53a13t38ě55j73č53e43k 7293882823221

4 hnané nápravy, 7+3*10= rychlost, 5+10=tlak na jednu hnanou nápravu.

0/0
31.1.2018 13:22

M79i12l65a72n 96J81i67ř48i28k56o72v66s43k78ý 3230265586971

Pane autore, máte zmatek v nadpise.

Lokomotiva 457.1 jezdila i v KLDR

+1/0
31.1.2018 6:08

V37a40c46l19a78v 68H92a12j61e33k 3646859429

jj správně má být 475.1

+1/0
31.1.2018 8:22

Najdete na iDNES.cz