Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80o17m16a72n 52J43e21s79c19h22k90e 9528755687475

Ve článku je více nepřesností. Lokomotivy této řady se vyráběly v letech 1947 až 51 - to jest 5 let. Do tendru se vešlo více než 11 tun uhlí , už podle označení 9 + 3 = 12 tun ale ve skutečnosti 15 tun.

Nízká čísla měla olejová ložiska a ty byl náročná na udržbu. Do čísla 55 byly na lopatu a topit na ní nebylo lehké. Od čísla 56 byly první naše lokomotivy s mechanickým přikladačem - štokrem. V Českých Budějovicích jim říkali "Štokry" na rozdíl od jíných míst, kde se tak říkalo řadě 556.0

Vysoká čísla byla na provoz výborná, valivá ložiska na nápravách a poslední čísla i na rozvodu.

Později se rekonstruovaly mechanické přikladače, dvojité komíny s dyšnou Kylchap.

Přerovští fířy s nima vozili rychlíky od Prahy až po Žilinu. Také rameno Bohumín - Břeclav. Byla velká rivalita mezi mezi Přerovem a Prahou střed/dnes Masaryčka.

To začalo už za 1.republiky, kdy první "Mikáda" 387.0 až do čísla 17 chodily z výroby do Přerova. Do Prahy přišlo první Mikádo 18 v roce 1933.

+4/0
31.1.2018 18:28

F72r85a55n84t91i37š91e68k 60M48a71t70ě52j75č11e93k 7573822653891

Jen škoda, že pan autor si plete sílu s výkonem!

0/0
31.1.2018 13:26

F48r69a86n30t28i36š42e22k 53M50a79t85ě38j32č28e13k 7583422943441

Nebylo nad to zatáhnout za střevo a šoupátka Trofimov se rozskočily. Nato vyrazil kouř s párou komínem Kilchap. A štokr si vesele broukal a už se jelo.

+1/0
31.1.2018 13:26

Z21d55e66n11ě80k 89W44e78r24n64h18a85r84t 6297765842648

Ten typ dyšny se jmenuje Kychlap.

Ono je vůbec taky zábavné sledovat názvy lokomotiv napříč zemí. Šlechtična se tomu říkalo snad všude, ovšem kromě Jižních Čech. Tady se řadě 475.1 říkalo štokr, podle podavače. A všude jinde se štokr říkalo řadě 556.0 - jenže tady to byla bugatka.. ;-D

+2/0
31.1.2018 13:45

T37o57m59á25š 48H28o79f61m42a48n 4334729517

Myslím, že 475.1 je lokomotiva dvojčitá, nikoli dvouválcová. Detail, leč pro konstrukci parní lokomotivy podstatný.

0/−1
31.1.2018 12:10

D60a62v47i54d 43P81e68t15r39z83i57l27k56a 5441636947668

Mela by byt poze dvouvalcova. Taky me to prekvapuje, ale asi je to tak. Albatros byl trivalcovej.

+1/0
31.1.2018 13:21

M61a47r63t74i11n 82K78y95p91r 2752145674424

Má dva válce, je tedy dvouválcová. A uspořádání parního stroje je takové, že pára do každého válce jde přímo z kotle takže je dvojčitá. Správně by se mělo napsat dvouválcová dvojčitá. Druhá možnost je dvouválcová sdružená, kdy pára vstupuje nejprve do vysokotlakého a potom do nízkotlakého válce.

+1/0
31.1.2018 13:24
Foto

D66a70g36m63a11r 69M41a50r47k18o78v35i53č10o42v67á 5136649845941

Je opravdu nádherná.V

+10/0
31.1.2018 12:00

T80o10m69á97š 50H77o82r51á62k 8670765106719

Jinak z našich parních lokomotiv se mi úplně nejvíce líbí 387.0. Škoda jen, že žádná není v provozu.

0/0
31.1.2018 11:55

T72o22m30á63š 55H74o31r53á28k 8530675386319

Neví někdo o 475.1142? Pamatuju ji z doby jejího nostalgického působení z Přerova, pak prý zmizela do depozitáře NTM do Chomutova. Když jsem tam jel ale v září na výlet, nebyla tam, i když na fotkách jen o pár týdnů starších, co jsem našel na webu, tam umístěna byla. Jak to s ní vypadá?

0/0
31.1.2018 11:52

Z10d49e21n92ě36k 89W19e86r41n95h72a85r84t 6287285782828

Když jsem tam byl já, tak válečková šlechtična opravdu stála v Chomutově, dokonce byla i přístupná, byly tam schůdky to kuchyně. Ale párkrát jí přetáhli do Lužné na nějaké akce...

0/0
31.1.2018 12:58

P69a17v16e61l 40M78a78t22o38u42š40e75k 5370427418754

475.1

+3/0
31.1.2018 8:43

Z49d38e71n58ě35k 76D67u23f40e76k 2494444788

Krásná mašina, jako model TT by se mi krásně vyjímala na mém kolejišti:-P

+5/0
31.1.2018 8:17

Z36d55e52n70ě58k 45W60e75r90n31h70a97r63t 6927595422588

v modýlku to nevynikne. Na to se musí koukat z podhledu...

+5/0
31.1.2018 8:18

P98e63t95r 45Z55á56v69o52d15s11k92ý 8753841898442

Já bych jí bral na zahradu v měřítku "G" ...

0/0
31.1.2018 12:49

Z10d85e81n89ě69k 27W90e81r65n84h28a67r72t 6937415272358

Ach jo. Šlechtična je řada 475.1, máte to přehozené. Ty čísla mají přesný význam a dá se u nich ledacos vyčíst, dobře to pan Kryšpín vymyslel ;-)

+4/0
31.1.2018 7:32

M63a40r22t53i97n 32K78y84p10r 2642565514834

Pan Kryšpín to vymyslel dobře pro tehdejší dobu. Jenže prakticky všechny moderní elektrické lokomotivy mají v Kryšpínově označovacím systému parametry 499, takže nakonec byl před třiceti lety nahrazen současným víceméně nicneříkajícím.

+3/0
31.1.2018 9:39

R89o10m85a69n 22J80e13s88c24h66k27e 9978215267875

On i původní rakouský systém měl svůj smysl a význam. U Kryšpína byl při vzniku problém s nedostačující kapacitou řad u řady 354. Také u úzkého rozchodu je zmatek. Jednou je to nápravový tlak, podruhé rychlost.

Ona ta rychlost nestačila už u řady M 290.0, to bylo již v roce 1936.

+2/0
31.1.2018 17:59

F83r75a20n87t75i38š44e72k 46M45a77t16ě95j89č15e69k 7493962743841

4 hnané nápravy, 7+3*10= rychlost, 5+10=tlak na jednu hnanou nápravu.

0/0
31.1.2018 13:22

M42i96l60a22n 37J38i20ř96i23k23o41v81s43k94ý 3190885766801

Pane autore, máte zmatek v nadpise.

Lokomotiva 457.1 jezdila i v KLDR

+1/0
31.1.2018 6:08

V22a48c27l62a49v 91H15a83j23e83k 3536279299

jj správně má být 475.1

+1/0
31.1.2018 8:22



Najdete na iDNES.cz