Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Elegantní dáma v letech. Lokomotiva 475.1 jezdila i v KLDR

Krásná a elegantní lokomotiva si přezdívku Šlechtična vysloužila právě díky svým proporcím. Znalci oceňují zejména boční pohled, kdy je dobře vidět prázdný prostor mezi kotlem a koly. Šlechtična tak působí mnohem lehčím dojmem, než je skutečná váha sto tun. Krása by však pro úspěch na železnici nestačila, slávu si získala i díky skvělým vlastnostem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R85o86m24a44n 75J50e33s38c85h68k69e 9498955667445

Ve článku je více nepřesností. Lokomotivy této řady se vyráběly v letech 1947 až 51 - to jest 5 let. Do tendru se vešlo více než 11 tun uhlí , už podle označení 9 + 3 = 12 tun ale ve skutečnosti 15 tun.

Nízká čísla měla olejová ložiska a ty byl náročná na udržbu. Do čísla 55 byly na lopatu a topit na ní nebylo lehké. Od čísla 56 byly první naše lokomotivy s mechanickým přikladačem - štokrem. V Českých Budějovicích jim říkali "Štokry" na rozdíl od jíných míst, kde se tak říkalo řadě 556.0

Vysoká čísla byla na provoz výborná, valivá ložiska na nápravách a poslední čísla i na rozvodu.

Později se rekonstruovaly mechanické přikladače, dvojité komíny s dyšnou Kylchap.

Přerovští fířy s nima vozili rychlíky od Prahy až po Žilinu. Také rameno Bohumín - Břeclav. Byla velká rivalita mezi mezi Přerovem a Prahou střed/dnes Masaryčka.

To začalo už za 1.republiky, kdy první "Mikáda" 387.0 až do čísla 17 chodily z výroby do Přerova. Do Prahy přišlo první Mikádo 18 v roce 1933.

+4/0
31.1.2018 18:28

F14r90a16n60t79i19š22e18k 49M39a76t55ě98j61č61e35k 7613802643931

Jen škoda, že pan autor si plete sílu s výkonem!

0/0
31.1.2018 13:26

F94r59a11n50t42i48š33e21k 65M58a35t45ě97j81č87e94k 7163612213731

Nebylo nad to zatáhnout za střevo a šoupátka Trofimov se rozskočily. Nato vyrazil kouř s párou komínem Kilchap. A štokr si vesele broukal a už se jelo.

+1/0
31.1.2018 13:26

Z73d77e73n15ě97k 93W34e75r34n42h18a67r40t 6717495532888

Ten typ dyšny se jmenuje Kychlap.

Ono je vůbec taky zábavné sledovat názvy lokomotiv napříč zemí. Šlechtična se tomu říkalo snad všude, ovšem kromě Jižních Čech. Tady se řadě 475.1 říkalo štokr, podle podavače. A všude jinde se štokr říkalo řadě 556.0 - jenže tady to byla bugatka.. ;-D

+2/0
31.1.2018 13:45

T64o27m41á85š 10H52o90f13m41a56n 4264739667

Myslím, že 475.1 je lokomotiva dvojčitá, nikoli dvouválcová. Detail, leč pro konstrukci parní lokomotivy podstatný.

0/−1
31.1.2018 12:10

D29a98v68i90d 30P26e85t95r52z47i24l56k86a 5321506667148

Mela by byt poze dvouvalcova. Taky me to prekvapuje, ale asi je to tak. Albatros byl trivalcovej.

+1/0
31.1.2018 13:21

M36a42r43t15i51n 43K78y86p73r 2352825114664

Má dva válce, je tedy dvouválcová. A uspořádání parního stroje je takové, že pára do každého válce jde přímo z kotle takže je dvojčitá. Správně by se mělo napsat dvouválcová dvojčitá. Druhá možnost je dvouválcová sdružená, kdy pára vstupuje nejprve do vysokotlakého a potom do nízkotlakého válce.

+1/0
31.1.2018 13:24
Foto

D17a12g67m23a18r 97M49a51r32k67o92v21i78č27o39v22á 5296499465361

Je opravdu nádherná.V

+10/0
31.1.2018 12:00

T30o83m40á60š 77H64o89r14á55k 8890125946849

Jinak z našich parních lokomotiv se mi úplně nejvíce líbí 387.0. Škoda jen, že žádná není v provozu.

0/0
31.1.2018 11:55

T10o16m53á29š 19H41o67r63á83k 8190745226399

Neví někdo o 475.1142? Pamatuju ji z doby jejího nostalgického působení z Přerova, pak prý zmizela do depozitáře NTM do Chomutova. Když jsem tam jel ale v září na výlet, nebyla tam, i když na fotkách jen o pár týdnů starších, co jsem našel na webu, tam umístěna byla. Jak to s ní vypadá?

0/0
31.1.2018 11:52

Z64d60e56n60ě16k 42W64e39r26n32h71a16r44t 6537185452948

Když jsem tam byl já, tak válečková šlechtična opravdu stála v Chomutově, dokonce byla i přístupná, byly tam schůdky to kuchyně. Ale párkrát jí přetáhli do Lužné na nějaké akce...

0/0
31.1.2018 12:58

P41a64v96e36l 78M21a84t92o20u17š77e72k 5450737648484

475.1

+3/0
31.1.2018 8:43

Z48d10e38n56ě94k 83D68u40f55e83k 2834814228

Krásná mašina, jako model TT by se mi krásně vyjímala na mém kolejišti:-P

+5/0
31.1.2018 8:17

Z73d87e59n28ě88k 77W19e24r13n84h49a71r67t 6957355852668

v modýlku to nevynikne. Na to se musí koukat z podhledu...

+5/0
31.1.2018 8:18

P79e58t16r 66Z95á52v79o88d10s57k95ý 8663791938372

Já bych jí bral na zahradu v měřítku "G" ...

0/0
31.1.2018 12:49

Z12d79e45n29ě28k 53W56e95r54n34h45a24r87t 6847365872438

Ach jo. Šlechtična je řada 475.1, máte to přehozené. Ty čísla mají přesný význam a dá se u nich ledacos vyčíst, dobře to pan Kryšpín vymyslel ;-)

+4/0
31.1.2018 7:32

M53a87r13t34i74n 55K77y44p78r 2392875304234

Pan Kryšpín to vymyslel dobře pro tehdejší dobu. Jenže prakticky všechny moderní elektrické lokomotivy mají v Kryšpínově označovacím systému parametry 499, takže nakonec byl před třiceti lety nahrazen současným víceméně nicneříkajícím.

+3/0
31.1.2018 9:39

R57o32m89a22n 68J86e59s16c67h22k33e 9618615427605

On i původní rakouský systém měl svůj smysl a význam. U Kryšpína byl při vzniku problém s nedostačující kapacitou řad u řady 354. Také u úzkého rozchodu je zmatek. Jednou je to nápravový tlak, podruhé rychlost.

Ona ta rychlost nestačila už u řady M 290.0, to bylo již v roce 1936.

+2/0
31.1.2018 17:59

F38r91a14n72t68i61š22e90k 90M12a36t33ě67j83č48e24k 7673752403761

4 hnané nápravy, 7+3*10= rychlost, 5+10=tlak na jednu hnanou nápravu.

0/0
31.1.2018 13:22

M23i33l74a25n 49J37i37ř84i75k78o72v23s23k26ý 3150865356251

Pane autore, máte zmatek v nadpise.

Lokomotiva 457.1 jezdila i v KLDR

+1/0
31.1.2018 6:08

V60a61c44l40a98v 20H41a62j91e31k 3296979659

jj správně má být 475.1

+1/0
31.1.2018 8:22







Najdete na iDNES.cz