Diskuze

ZANIKLÉ TRATĚ: Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LP

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

4 0
možnosti
MM

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0 0
možnosti
KS

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0 0
možnosti
RS

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

3 0
možnosti
MG

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0 0
možnosti
PM

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

12 0
možnosti
KS

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

2 0
možnosti
PH

P48a30v21e90l 15H40a44u18f

4. 2. 2018 13:09

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0 0
možnosti
PN

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0 0
možnosti
BG

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0 0
možnosti
RJ

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

1 0
možnosti
PJB

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

2 21
možnosti
TH

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

25 0
možnosti
RJ

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

5 0
možnosti
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. května 2024

Seriál Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Dálková trasa pro odvážné. Češi jako první prošli Greater Patagonian Trail

4. května 2024

Jako první na světě úspěšně dokončili dálkovou pěší trasu Greater Patagonian Trail. V obtížných...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...