Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L87u61c14i18a47n 66P88a47p38a50z41i11a97n 5624387701165

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

+4/0
4.2.2018 23:12

M44a32r88t23i52n 31M68u76s96i54l 4750261273841

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0/0
5.2.2018 12:17

K58a44r60e60l 11S66t50r96ž11a37n90o87v43s51k18ý 1688655665

Lidi nemají potřebu cestovat mezi Frýdlantem, Bogatyní a Žitavou, dodnes mám pocit, že to jsou tři naprosto oddělené světy. Ale třeba se to časem změní a zrovna takový vlak by tomu mohl pomoct. Všechny tři oblasti na sebe bývaly dříve hospodářsky závislé, což se později přerušilo a nedaří se obnovit právě kvůli naprosto nevyhovujícímu spojení. Takže Frýdlantu zbývá Liberec, Žitavě Görlitz a Drážďany a Bogatyni modlení.

+3/0
5.2.2018 13:49

M83a38r14t86i89n 20M66u91s37i21l 4910901713301

Váš závěr je pravdivý, až z něho mrazí. Frýdlantu pomůže jako smilování nová silnice I/13. A pak cokoli co sem přivede turisty (zámek, pivovar, betlém, muzeum). A pak by to mohla být právě část obnovené úzkokolejky.

Ne náhodou jsem zmínil Řepařskou dráhu, které obnovu zčásti financuje dary (dej 1000 a koupíš se pražec se svým jménem). Možná by to pomohlo i tady.

+1/0
6.2.2018 7:02

K52a90r96e50l 47S61t71r30ž19a42n94o97v34s19k78ý 1598175405

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0/0
4.2.2018 19:24

R87o90m87a22n 97S68t34o93n68e72k 1549573169391

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

+3/0
4.2.2018 20:04

M16i47c96h46a11l 70G17r93i45v73a94l19s87k65ý 8103862417305

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0/0
4.2.2018 16:29

P80e14t98r 82M18u54n31z71a56r 1785871269726

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

+12/0
4.2.2018 13:28

K13a13r87e59l 36S72t77r88ž98a46n51o26v92s12k19ý 1138335165

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

+2/0
4.2.2018 14:26

R36o52m73a53n 16J55e97s92c75h73k53e 9908295767725

Za druhé války jezdily přímé vlaky z Frýdlantu až do Žitavy s motoráky.

+1/0
4.2.2018 15:29

K70a90r30e38l 38S37t18r51ž30a44n61o81v89s15k45ý 1288485495

Aha, tak to jsem nevěděl.

0/0
4.2.2018 19:22

P51a45v52e28l 95H57a89u66f 2608975335967

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0/0
4.2.2018 13:09

P79e68t77r 55N12e80c79h73a94n96i84c31k39ý 7903346648910

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0/0
4.2.2018 12:49
Foto

B57r57o35n14i49s83l34a54v 74G42a40b70r77y39š 2842539501

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0/0
4.2.2018 12:29

R75o82m36a87n 33J64e53s52c51h66k23e 9238365717925

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

+1/0
4.2.2018 12:32

P96a19v13e72l 29J57á95n 43B33u79v68a50l19a 6959650229408

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

+2/−21
4.2.2018 9:53

T80o63m18á96š 76H67o92r13á82k 8620825696219

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

+25/0
4.2.2018 12:09

R27o12m49a43n 61J74e65s65c95h54k41e 9598555297825

Nemáte pravdu. První tratě se rušily už a 1.republiky. Dvorce 1933, Veverská Býtýška 1936 a několik dalších.

+8/0
4.2.2018 12:31

P55e57t85r 38N36e41c58h28a74n25i38c25k98ý 7893666748350

Je to vždy na obě strany. Někde je prostě nezájem trať s potenciálem udržovat, někdy jde o naprostý diletnatismus správců a úřadů. Jsou i tratě obnovené a funkční. Vždyť zánik hrozil zubačce do Harrachova! I Někde to ale fakt nejde, jako na Kolešovce. Mnohde adekvátní náhrada v podobě autobusu s minimálně stejnou frekvencí spojů nepřijde. Prostě to je strašně individuální

+9/0
4.2.2018 12:47

R32o16m77a28n 16J56e30s10c56h43k36e 9318575517575

Některé trati byly zrušeny a znovu obnoveny. Například Čejč - Ždánice a Kounice/dnes Moravské Bránice - Oslavany. Zrušeny v letech 1937-38 a po roce 1939 opět jezdily.

0/0
4.2.2018 14:17

J84a46n 55D95o33l56e38ž61e97l 3372332149454

Proč do toho taháte jú es ej?

+6/0
4.2.2018 12:09

M75a75r98e31k 28F19l52e77k10a75č 1986365844818

NIc vám nebrání jakou koliv zaniklou trať z vlastního oživit a provozovat!

+4/0
4.2.2018 12:13

P91a15v37e69l 32R67y53b78á52ř 7922421279950

V pohraničí nejvíc klacků pod nohy házela vláda ala Moskva. Po 48 se nemohly dohodnout ani tzv. socialistické země, aby jim přes hranice nepřebíhal třídní nepřítel. Takže brečíte na špatném hrobě. Vrcholem byla levná nafta, která způsobila levný provoz autobusů, kteří tyto regionální tratě nahrazovaly. Pak přišel listopad a státní moloch ČD chtěl rušit i takové dráhy, jak trať Šumperk Kouty nad Desnou, kterou navíc poničila povodeň v 97. Před zrušením ji zachránil spolek obcí, který ji obnovil. Zájem o trať byl takový, že ČD začaly dělat spolku problémy. Dnes trať zase vlastní ČD a trať je elektrifikovaná. Asi prodělečná pro ČD není a to ji chtěly před dvaceti lety zlikvidovat.

+3/−1
4.2.2018 12:54

R69o17m49a94n 12J20e54s34c57h22k17e 9228145727565

Nejenom u nás se rušily vedlejší tratě. Také v Německu a Velké Británii zrušili desítky tratí. Nerozumím tomu, jak házela klacky v pohraničí vláda ala Moskva ? U nás na Moravě zrušili trať do Dvorců v roce 1933 a do Lednice

po revoluci. Dalších 10 tratí ve vnitrozemí. Židlochovice, Koryčany, Tovačov,

Mutěnice, Ždánice, Býtýška, Morkovice, Oslavany, Jemnice

Před pár lety do Malé Morávky a do Vidnavy.

0/0
4.2.2018 19:03

J18i47ř28í 20E50r63b33e34n 1373144646597

V období po II. světové válce byla přerušena/zrušena velká část přeshraničních tratí, které měly do té doby velký potenciál při přepravě nákladu i osob. Jenom na severu Čech se tak koncovými stanicemi najednou vynuceně staly Hranice u Aše, Kraslice, Vejprty, Moldava, Dolní Poustevna, Heřmanice, Jindřichovice, Kořenov, Otovice...

+1/0
9.2.2018 20:29

J66a32k81u65b 13Š32a48f45a37n14d73a 7875817601341

Tu trať vlastní ČD, nebo na ní jen provozuje dopravu?

0/0
4.2.2018 21:44

M78i96l24a64n 58M20a45j40e34r81č91í63k 1720440784456

Vážený, ČD rozhodně již žádnou železniční trať nevlastní, protože jsou pouze (byť největším v ČR) železničním dopravcem!

Provozovatelem a vlastníkem většiny železnic v ČR je státní organizace SŽDC = Správa železniční a dopravní cesty!

Vámi uvedenou trať Šumperk - Kouty nad Desnou rozhodně stále vlastní uvedené sdružení obcí, jen je (proti ještě nedávné minulosti) rozdíl v tom, že po její elektrifikaci se to sdružení dohodlo na provozování vlaků na ní s ČD, protože to bylo/je nejvýhodnější pro cestující - alespoń některé vlaky mohou jet/pokračovat přímo na/z tratí vlastněných/provozovaných SŽDC, na nichž je provozují právě ČD!

0/0
3.3.2018 18:44

M39i51r52o31s51l90a18v 84V72l68a45s51á43k 4588460593262

No nechápu jak si myslíte, že s tím mají co do činění U.S.A? Ono provozovat takovou tradici není hospodářsky zrovna jednoduché. Zrovna tak už není koňka...

+2/0
4.2.2018 16:06

R83o35m20a71n 54J53e24s36c97h98k73e 9498585137655

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

+5/0
4.2.2018 9:27







Najdete na iDNES.cz