Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L45u71c92i61a50n 85P81a32p25a97z32i48a29n 5924537261275

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

+4/0
4.2.2018 23:12

M90a26r57t41i39n 62M58u94s70i53l 4760571523901

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0/0
5.2.2018 12:17

K60a41r96e52l 75S65t90r60ž14a69n47o60v60s88k21ý 1258395235

Lidi nemají potřebu cestovat mezi Frýdlantem, Bogatyní a Žitavou, dodnes mám pocit, že to jsou tři naprosto oddělené světy. Ale třeba se to časem změní a zrovna takový vlak by tomu mohl pomoct. Všechny tři oblasti na sebe bývaly dříve hospodářsky závislé, což se později přerušilo a nedaří se obnovit právě kvůli naprosto nevyhovujícímu spojení. Takže Frýdlantu zbývá Liberec, Žitavě Görlitz a Drážďany a Bogatyni modlení.

+3/0
5.2.2018 13:49

M44a20r85t81i55n 87M16u18s44i66l 4790411143731

Váš závěr je pravdivý, až z něho mrazí. Frýdlantu pomůže jako smilování nová silnice I/13. A pak cokoli co sem přivede turisty (zámek, pivovar, betlém, muzeum). A pak by to mohla být právě část obnovené úzkokolejky.

Ne náhodou jsem zmínil Řepařskou dráhu, které obnovu zčásti financuje dary (dej 1000 a koupíš se pražec se svým jménem). Možná by to pomohlo i tady.

+1/0
6.2.2018 7:02

K72a16r70e17l 32S49t77r59ž35a40n21o86v92s77k11ý 1698835545

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0/0
4.2.2018 19:24

R24o63m23a41n 14S78t84o18n46e66k 1319343809711

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

+3/0
4.2.2018 20:04

M64i73c87h53a28l 14G91r88i45v83a83l55s69k67ý 8943372177745

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0/0
4.2.2018 16:29

P34e26t50r 59M40u12n90z31a23r 1135201389116

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

+12/0
4.2.2018 13:28

K58a48r32e28l 88S56t50r79ž61a35n27o39v56s57k18ý 1268235185

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

+2/0
4.2.2018 14:26

R58o56m51a56n 54J23e24s57c51h36k81e 9778855347545

Za druhé války jezdily přímé vlaky z Frýdlantu až do Žitavy s motoráky.

+1/0
4.2.2018 15:29

K82a96r31e45l 75S47t59r33ž13a71n90o32v29s83k53ý 1828155105

Aha, tak to jsem nevěděl.

0/0
4.2.2018 19:22

P93a61v80e58l 12H92a18u14f 2418155245967

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0/0
4.2.2018 13:09

P82e48t92r 83N73e60c86h80a46n69i98c33k48ý 7833636898930

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0/0
4.2.2018 12:49
Foto

B73r97o52n76i77s90l72a72v 33G93a37b37r71y16š 2542189151

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0/0
4.2.2018 12:29

R88o52m39a45n 20J91e94s33c62h33k61e 9578205287395

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

+1/0
4.2.2018 12:32

P27a19v67e17l 70J30á15n 56B30u20v49a66l59a 6539740639548

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

+2/−21
4.2.2018 9:53

T25o43m94á20š 60H58o63r15á57k 8520245676209

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

+25/0
4.2.2018 12:09

R25o22m75a96n 19J61e47s47c46h83k82e 9948185347695

Nemáte pravdu. První tratě se rušily už a 1.republiky. Dvorce 1933, Veverská Býtýška 1936 a několik dalších.

+8/0
4.2.2018 12:31

P35e45t79r 87N68e17c42h76a33n28i65c59k14ý 7113236778890

Je to vždy na obě strany. Někde je prostě nezájem trať s potenciálem udržovat, někdy jde o naprostý diletnatismus správců a úřadů. Jsou i tratě obnovené a funkční. Vždyť zánik hrozil zubačce do Harrachova! I Někde to ale fakt nejde, jako na Kolešovce. Mnohde adekvátní náhrada v podobě autobusu s minimálně stejnou frekvencí spojů nepřijde. Prostě to je strašně individuální

+9/0
4.2.2018 12:47

R88o19m94a36n 90J61e43s22c25h17k77e 9588215257525

Některé trati byly zrušeny a znovu obnoveny. Například Čejč - Ždánice a Kounice/dnes Moravské Bránice - Oslavany. Zrušeny v letech 1937-38 a po roce 1939 opět jezdily.

0/0
4.2.2018 14:17

J34a92n 79D21o71l36e97ž13e82l 3452512779524

Proč do toho taháte jú es ej?

+6/0
4.2.2018 12:09

M12a43r45e32k 15F92l15e97k39a42č 1446825464748

NIc vám nebrání jakou koliv zaniklou trať z vlastního oživit a provozovat!

+4/0
4.2.2018 12:13

P53a98v63e27l 21R13y23b35á20ř 7312121169630

V pohraničí nejvíc klacků pod nohy házela vláda ala Moskva. Po 48 se nemohly dohodnout ani tzv. socialistické země, aby jim přes hranice nepřebíhal třídní nepřítel. Takže brečíte na špatném hrobě. Vrcholem byla levná nafta, která způsobila levný provoz autobusů, kteří tyto regionální tratě nahrazovaly. Pak přišel listopad a státní moloch ČD chtěl rušit i takové dráhy, jak trať Šumperk Kouty nad Desnou, kterou navíc poničila povodeň v 97. Před zrušením ji zachránil spolek obcí, který ji obnovil. Zájem o trať byl takový, že ČD začaly dělat spolku problémy. Dnes trať zase vlastní ČD a trať je elektrifikovaná. Asi prodělečná pro ČD není a to ji chtěly před dvaceti lety zlikvidovat.

+3/−1
4.2.2018 12:54

R90o16m22a90n 48J82e89s20c81h70k55e 9538285207535

Nejenom u nás se rušily vedlejší tratě. Také v Německu a Velké Británii zrušili desítky tratí. Nerozumím tomu, jak házela klacky v pohraničí vláda ala Moskva ? U nás na Moravě zrušili trať do Dvorců v roce 1933 a do Lednice

po revoluci. Dalších 10 tratí ve vnitrozemí. Židlochovice, Koryčany, Tovačov,

Mutěnice, Ždánice, Býtýška, Morkovice, Oslavany, Jemnice

Před pár lety do Malé Morávky a do Vidnavy.

0/0
4.2.2018 19:03

J94i60ř44í 37E35r60b54e13n 1283274406747

V období po II. světové válce byla přerušena/zrušena velká část přeshraničních tratí, které měly do té doby velký potenciál při přepravě nákladu i osob. Jenom na severu Čech se tak koncovými stanicemi najednou vynuceně staly Hranice u Aše, Kraslice, Vejprty, Moldava, Dolní Poustevna, Heřmanice, Jindřichovice, Kořenov, Otovice...

+1/0
9.2.2018 20:29

J38a75k32u24b 30Š98a39f24a91n26d50a 7945987551641

Tu trať vlastní ČD, nebo na ní jen provozuje dopravu?

0/0
4.2.2018 21:44

M70i37l18a73n 92M92a69j40e59r85č73í79k 1120460124926

Vážený, ČD rozhodně již žádnou železniční trať nevlastní, protože jsou pouze (byť největším v ČR) železničním dopravcem!

Provozovatelem a vlastníkem většiny železnic v ČR je státní organizace SŽDC = Správa železniční a dopravní cesty!

Vámi uvedenou trať Šumperk - Kouty nad Desnou rozhodně stále vlastní uvedené sdružení obcí, jen je (proti ještě nedávné minulosti) rozdíl v tom, že po její elektrifikaci se to sdružení dohodlo na provozování vlaků na ní s ČD, protože to bylo/je nejvýhodnější pro cestující - alespoń některé vlaky mohou jet/pokračovat přímo na/z tratí vlastněných/provozovaných SŽDC, na nichž je provozují právě ČD!

0/0
3.3.2018 18:44

M72i18r18o61s43l58a56v 34V53l88a94s61á77k 4198480373782

No nechápu jak si myslíte, že s tím mají co do činění U.S.A? Ono provozovat takovou tradici není hospodářsky zrovna jednoduché. Zrovna tak už není koňka...

+2/0
4.2.2018 16:06

R94o82m75a20n 53J46e81s68c45h72k37e 9568285367775

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

+5/0
4.2.2018 9:27



Najdete na iDNES.cz