Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Úzkokolejka na severu zápasila s větrem i osudem

Dnes se podíváme do nejsevernějších končin Česka, do Frýdlantského výběžku. Právě tam, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic, kdysi vedla úzkorozchodná trať u nás neobvyklého rozchodu 750 milimetrů. S přestávkami sloužila od roku 1900 až do poloviny sedmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L51u74c38i61a39n 72P33a96p90a64z27i25a55n 5564507561305

Velká škoda této tratě, že je nyní ve fázi zaniklé. Byl by to skvělý přeshraniční projekt, propojit úzkokolejku od Frýdlantu až do Ojvínu přes Žitavu a Bohatyni.

+4/0
4.2.2018 23:12

M10a22r39t42i57n 68M73u92s24i67l 4230381243441

Bohužel to je zcela nereálné. Původní trasa přes polské území zcela zanikla díky dolu Turów. Zbylo jen pár prvků v krajině (občas zbytek náspu nebo propustek). Zbytek prostě neexistuje. Trať by musela vést ve zcela nové stopě a při vší úctě a své lásce k železnici říkám, to ať jdou peníze do něčeho smysluplnějšího.

Ovšem velmi se mi líbí snaha o obnovu 2 km trati do Fr. zastávka jako muzejní expozice. To je myslím zaplatitelné a s velkým turistickým potenciálem viz např. Řepařská dráha atd. R^

0/0
5.2.2018 12:17

K13a13r88e45l 23S82t13r47ž61a96n42o95v96s21k57ý 1158435425

Lidi nemají potřebu cestovat mezi Frýdlantem, Bogatyní a Žitavou, dodnes mám pocit, že to jsou tři naprosto oddělené světy. Ale třeba se to časem změní a zrovna takový vlak by tomu mohl pomoct. Všechny tři oblasti na sebe bývaly dříve hospodářsky závislé, což se později přerušilo a nedaří se obnovit právě kvůli naprosto nevyhovujícímu spojení. Takže Frýdlantu zbývá Liberec, Žitavě Görlitz a Drážďany a Bogatyni modlení.

+3/0
5.2.2018 13:49

M25a36r12t11i31n 93M77u81s24i92l 4260431193611

Váš závěr je pravdivý, až z něho mrazí. Frýdlantu pomůže jako smilování nová silnice I/13. A pak cokoli co sem přivede turisty (zámek, pivovar, betlém, muzeum). A pak by to mohla být právě část obnovené úzkokolejky.

Ne náhodou jsem zmínil Řepařskou dráhu, které obnovu zčásti financuje dary (dej 1000 a koupíš se pražec se svým jménem). Možná by to pomohlo i tady.

+1/0
6.2.2018 7:02

K86a60r37e78l 41S73t46r19ž68a13n79o43v45s45k20ý 1678595805

Kdyby se tahle trať obnovila až do Žitavy, byl by to parádní turistický tahák. EU dává dotace na spoustu krávovin.

0/0
4.2.2018 19:24

R51o85m35a22n 23S19t35o17n31e29k 1659683389981

o těch krávovinách rozhoduje ČR ne EU :-)

+3/0
4.2.2018 20:04

M19i81c67h28a79l 83G68r33i73v22a55l68s65k85ý 8823192317425

Škoda ,že se o tratě u nás neberou příklad z tratí jak to dělají např. v Sasku.

0/0
4.2.2018 16:29

P51e39t18r 95M48u77n34z30a56r 1215171769806

Jestli se nepletu, tak původně vedla trať až do Žitavy a v tom byl její význam. Potom co Poláci na jejich úseku tratě udělali lom, už neměla šanci.

+12/0
4.2.2018 13:28

K68a92r96e74l 26S65t36r98ž35a17n39o40v66s55k37ý 1358255845

Lom tam udělali v době, kdy už dávno vlak přes hranice nejezdil. On spíš nikdy nejezdil z Frýdlantu až do Žitavy, v Heřmanicích se přestupovalo. Po válce se provoz na polské části trati už neobnovil, takže neměli nejmenší problém část té trati zlikvidovat. Ještě v tom dokumentu mohli krátce ukázat, jak vypadá saská část trati. Je jako z pohádky.

+2/0
4.2.2018 14:26

R88o77m36a60n 41J59e41s56c47h71k67e 9758905527145

Za druhé války jezdily přímé vlaky z Frýdlantu až do Žitavy s motoráky.

+1/0
4.2.2018 15:29

K28a58r92e49l 29S56t20r95ž34a22n98o50v50s21k52ý 1198445665

Aha, tak to jsem nevěděl.

0/0
4.2.2018 19:22

P42a80v25e48l 18H61a50u36f 2548965595177

Na této trati jsem si jako malý hrál :) už je to pár let..

0/0
4.2.2018 13:09

P81e13t20r 80N72e16c17h77a15n88i64c65k36ý 7203906488870

Železniční spojení s Bogatyní sice nikdo neobnoví, ale ty šutry na silnici v Heřmanicích tam rozhodně nejsou historicky

0/0
4.2.2018 12:49
Foto

B47r13o14n34i93s75l14a95v 66G18a65b93r31y96š 2122239311

Překvapil mě rozchod 750 mm, protože stejné lokomotivy jsou provozovány i na Osoblažce a okolo Jindřichova Hradce, které mají rozchod o 1 cm větší.

0/0
4.2.2018 12:29

R12o28m76a43n 14J73e13s54c12h76k54e 9158575697725

Tam je důvod saský rozchod 750mm kvůli přechodu do Saska na jejich sít.

+1/0
4.2.2018 12:32

P12a33v49e72l 64J41á77n 16B52u72v16a21l84a 6809130759438

Všechny krásné tratě musí pryč! Tradice - CO TO JE pro omladinu ala jú es ej ?? Postupně miznou i tratě normálního rozchodu. Žel. Mizí naše středoevropská kultura. Co naděláš.[>-]

+2/−21
4.2.2018 9:53

T63o18m42á57š 44H23o43r58á12k 8570495706569

Spousta tratí vznikla kvůli přepravním proudům zboží a osob, které dnes již neexistují (hlavně v pohraničí, kde po odsunu a změně hranic Polsko/Německo zanikly čilé přeshraniční vazby, případně se třeba trať stavěla např. kvůli cukrovaru, který už dávno zkrachoval). Není možné udržovat tratě, kde nikdo vlak nepotřebuje, jen aby tam ty koleje byly a jednou za rok po nich projel historický motoráček. Není to věc posledních pár let, první vlna rušení lokálek byla už za totáče (viz článek). Ruší se i v okolních zemích. Nikdo Vám nebrání založit spolek, sehnat prachy na nějakou "vyřazenou" lokálku, trať zprovoznit, sehnat si historická vozidla a zajišťovat tam nostalgický provoz. Nebo se alespoň k nějakému již existujícímu spolku přidat. Ale doma z křesla od počítače se všechno krásně kritizuje a dělat něco aktivně, to už je moc práce.

+25/0
4.2.2018 12:09

R36o92m15a42n 53J58e41s69c45h24k58e 9548695317285

Nemáte pravdu. První tratě se rušily už a 1.republiky. Dvorce 1933, Veverská Býtýška 1936 a několik dalších.

+8/0
4.2.2018 12:31

P92e10t78r 67N22e46c71h10a34n59i68c73k47ý 7253256708310

Je to vždy na obě strany. Někde je prostě nezájem trať s potenciálem udržovat, někdy jde o naprostý diletnatismus správců a úřadů. Jsou i tratě obnovené a funkční. Vždyť zánik hrozil zubačce do Harrachova! I Někde to ale fakt nejde, jako na Kolešovce. Mnohde adekvátní náhrada v podobě autobusu s minimálně stejnou frekvencí spojů nepřijde. Prostě to je strašně individuální

+9/0
4.2.2018 12:47

R79o59m67a73n 66J36e49s42c40h28k15e 9628715357265

Některé trati byly zrušeny a znovu obnoveny. Například Čejč - Ždánice a Kounice/dnes Moravské Bránice - Oslavany. Zrušeny v letech 1937-38 a po roce 1939 opět jezdily.

0/0
4.2.2018 14:17

J30a43n 79D43o44l13e97ž56e11l 3432462679164

Proč do toho taháte jú es ej?

+6/0
4.2.2018 12:09

M43a25r98e23k 43F98l85e95k63a90č 1536665474488

NIc vám nebrání jakou koliv zaniklou trať z vlastního oživit a provozovat!

+4/0
4.2.2018 12:13

P17a82v10e73l 18R39y34b93á13ř 7792221719740

V pohraničí nejvíc klacků pod nohy házela vláda ala Moskva. Po 48 se nemohly dohodnout ani tzv. socialistické země, aby jim přes hranice nepřebíhal třídní nepřítel. Takže brečíte na špatném hrobě. Vrcholem byla levná nafta, která způsobila levný provoz autobusů, kteří tyto regionální tratě nahrazovaly. Pak přišel listopad a státní moloch ČD chtěl rušit i takové dráhy, jak trať Šumperk Kouty nad Desnou, kterou navíc poničila povodeň v 97. Před zrušením ji zachránil spolek obcí, který ji obnovil. Zájem o trať byl takový, že ČD začaly dělat spolku problémy. Dnes trať zase vlastní ČD a trať je elektrifikovaná. Asi prodělečná pro ČD není a to ji chtěly před dvaceti lety zlikvidovat.

+3/−1
4.2.2018 12:54

R78o25m31a15n 60J92e33s42c26h84k15e 9758755707345

Nejenom u nás se rušily vedlejší tratě. Také v Německu a Velké Británii zrušili desítky tratí. Nerozumím tomu, jak házela klacky v pohraničí vláda ala Moskva ? U nás na Moravě zrušili trať do Dvorců v roce 1933 a do Lednice

po revoluci. Dalších 10 tratí ve vnitrozemí. Židlochovice, Koryčany, Tovačov,

Mutěnice, Ždánice, Býtýška, Morkovice, Oslavany, Jemnice

Před pár lety do Malé Morávky a do Vidnavy.

0/0
4.2.2018 19:03

J75i76ř41í 93E36r29b97e81n 1913144216727

V období po II. světové válce byla přerušena/zrušena velká část přeshraničních tratí, které měly do té doby velký potenciál při přepravě nákladu i osob. Jenom na severu Čech se tak koncovými stanicemi najednou vynuceně staly Hranice u Aše, Kraslice, Vejprty, Moldava, Dolní Poustevna, Heřmanice, Jindřichovice, Kořenov, Otovice...

+1/0
9.2.2018 20:29

J13a62k13u37b 48Š64a82f64a89n13d97a 7295337311631

Tu trať vlastní ČD, nebo na ní jen provozuje dopravu?

0/0
4.2.2018 21:44

M11i16l33a12n 83M62a57j62e18r53č91í73k 1910850214196

Vážený, ČD rozhodně již žádnou železniční trať nevlastní, protože jsou pouze (byť největším v ČR) železničním dopravcem!

Provozovatelem a vlastníkem většiny železnic v ČR je státní organizace SŽDC = Správa železniční a dopravní cesty!

Vámi uvedenou trať Šumperk - Kouty nad Desnou rozhodně stále vlastní uvedené sdružení obcí, jen je (proti ještě nedávné minulosti) rozdíl v tom, že po její elektrifikaci se to sdružení dohodlo na provozování vlaků na ní s ČD, protože to bylo/je nejvýhodnější pro cestující - alespoń některé vlaky mohou jet/pokračovat přímo na/z tratí vlastněných/provozovaných SŽDC, na nichž je provozují právě ČD!

0/0
3.3.2018 18:44

M42i57r40o30s15l77a29v 32V21l84a67s35á56k 4528200393342

No nechápu jak si myslíte, že s tím mají co do činění U.S.A? Ono provozovat takovou tradici není hospodářsky zrovna jednoduché. Zrovna tak už není koňka...

+2/0
4.2.2018 16:06

R23o73m78a18n 50J63e20s93c19h20k62e 9558785707555

Krásná trať, škoda zpustlých budov. V roce 1980 jsem prošel koleje.

Pouze nadpis horská mne tam nepasuje. Tam je nízko ne hory.

+5/0
4.2.2018 9:27







Najdete na iDNES.cz