Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Když se krájí Evropa. Smutné výlety do měst, která rozdělila hranice

Za symbol rozděleného města byl vždy především považován německý Berlín. Avšak podobná situace, kdy následkem četných dějinných událostí došlo k dělení předtím kompaktních sídel, postihla řadu dalších evropských měst. A pár takových případů se odehrálo i u nás.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B89o86g40d15a48n 37O33k73r31e65g79l12i96c22k53i 9777182249233

Czeskie wojsko doszło do Skoczowa bo Polacy się bronili przeciw bolszewikom na wschodzie. Zaś co do Cieszyńskiego, to może Panu coś powie fakt, że w Polsce nie ma przygranicznej mniejszości czeskiej. A jak jest z mniejszościami na Zaolziu?

+1/0
2.1.2018 15:30

P18a18v22e38l 57R61e58i17s 5769436178979

A co takové Veprty - Barenstein a jejich smutná historie 50-tých let?

Nebo Potůčky - Johanngeorgenstadt?

Asi takových obcí a městeček bude více u nás...

+2/0
23.12.2017 15:42
Foto

A17d49a21m 48F16i91l51á26k 6959725926976

Těšínsko.Pravda je taková, že Těšínské knížectví je historicky české. Ani německé, ani polské. Je české. V roce 1327 se stalo součástí našeho státu. Místní knížecí rod navázal rodinné vazby s českou královskou rodinou. A začala tam pronikat česká kultura a jazyk - vše se stalo dominantním v 2. polovině 15. století. V 16. století vyšlo Zemské zřízení knížectví Těšínského - v češtině! A v roce 1590 těšínský zemský sněm v Polské Ostravě schválil češtinu jako jediný úřední jazyk. Vše se změnilo po roce 1653 - Piastovci vymřeli, knížectví připadlo jako odúmrť přímo českým králům a z Těšínského knížectví se stalo knížectví bezprostřední. Nastala tvrdá germanizace a poté i polonizace. Ale třeba v Bohumíně se česky mluvilo ještě na začátku 19. století. Ale česky hovořící obyvatelstvo bylo diskriminováno v práci a následně došlo i k přeměnám českých škol na polské... No někteří lidé z toho nebyli zrovna moudří a právě proto tam vzniklo to česko-polsko-německé nářečí po naszymu. Třeba u nás ve Skřečoni byla v roce 1850 otevřena škola, kde se vyučovalo česky. Ale místní lobby se postaralo o to, aby se později přešlo na polštinu. V 19. století se tu vytvořili 4 identity - německá, polská, česká a šlonzácká. Šlonzáci byli většinou evangelíci (ne vždy), co hovořili po naszymu a z našeho pohledu měli nejblíže k Polákům, ale za Poláky se nepovažovali, protože po staletí žili na území České koruny a Habsburské monarchie - a zejména Poláci z Haliče (šlonzáckým pohledem kulturně zaostalí) brali Šlonzákům práci. Nejdůležitější českou organizací byla Slezská matice osvěty lidové. Já sám se cítím primárně jako Čech. Jen netuším, proč tu autor cpe moravskou identitu. Ta jakože vznikala kde? Proč je tady zase tendence ze Slezska dělat Moravu? Moravská identita se vyskytovala v rámci Slezska jen na Hlučínsku (to však byla identita jen jazyková, lidé zde byli zejména Němci, Prusové a částečně i Slezané) a v menší míře i u řeky Ostravice v okolí Frýdku - čili bezprostředně u hranic s Moravou.

+4/0
23.12.2017 11:07

P47a82v49e21l 76K79o53l11á38č52e17k 9834774582821

Tady se nedá ani psát o nějaké vyloženě české identitě. Tahle oblast byla národnostně smíšená a proto se zde vytvářel specifický mix, který s nějakou ryze národní identitou moc společného neměl. Proto také budování etnicky čistých homogenních národních států takovým regionům spíše ublížilo. Nakonec starý Český stát, tedy Koruna česká nebyl žádným národním státem. Odkazování se na korunu českou je defacto odkazování se na institucionální kontinuitu zemí a tedy českou státnost, která právě na instituci zemí stojí a padá. Proto nechápu, jak se mohl Československý a později novodobý Český stát tak macešsky chovat k instituci zemí a ty nahradit umělými kraji. Chucpe je pak se odvolávat se v preambuli ústavy na věrnost tradici státnosti zemí Koruny české a ty země neobnovit.

+3/−1
23.12.2017 16:05
Foto

A53d88a29m 56F40i24l67á72k 6619845736466

Já tu mluvil jen a pouze o Těšínském knížectví a těšínských Piastovcích (ti, kteří tady prosazovali český jazyk a částečně i kulturu) a vývojem před rokem 1653 - teda před tím než jako odúmrť připadlo českým králům - Habsburkům - a stalo se z toho knížectví bezprostřední pod přímou vládou českého krále.. Kde jsem tady mluvil o celé Koruně české? Já zase nemám rád moravisty, kteří se tváří ublíženě a přitom si přivlastňují Slezsko a ze zdejších obyvatel dělají Moravany.. Já prostě Morávak nejsem (ano - NEJSEM- ne to hnusné "nejsu" a nikdy nebudu). Vždycky jsem byl primárně Čech (hlásím se k české kultuře, tradicím, odkazu českéh, rodným městem také Ostravak a ze zemského hlediska třeba ten Slezan. Tečka. :) Ta vaše směska se tu právě považovala třeba za ty Šlonzáky - tedy od 19. století, do té doby se to moc neřešilo - řešil se tu jen stavovský stav (původ) a to - čí poddaný onen člověk byl. Ale spousta lidí tu byli i národnostně vyhranění Němci, Poláci a Češi.

+1/−1
23.12.2017 16:41
Foto

A84d65a96m 26F45i24l24á89k 6739215476406

Pokud chcete vrátit zemské zřízení, tak v té podobě, v jaké bylo před rokem 1928 a ne před rokem 1949! Samozřejmě by se musely udělat nějaké změny. Třeba Jihlava by asi spadala do Čech a Ostrava celá do (Českého) Slezska.. Ale prostě hlásím se k české národnosti a nevidím důvod to měnit. :) Maximálně bych si tak mohl napsat kombinaci české a slezské v příštím sčítání lidu. Prostě sice se hlásím k zemi většiny mých předků, ale zároveň se hlásím k českému státu jako celku, k české kultuře, tradicím, odkazu českých králů, jazyku a Prahu pokládám za "mé" hlavní město. Naopak k Brnu a k Moravě žádný vztah nemám. I když třeba na jižní Moravě - zejména ve Znojmě - se mi líbí. :)

0/−1
23.12.2017 17:02

P95a89v16e69l 63K42o37l69á56č19e97k 9364764252621

Vy jste se tu hezky rozjel. Nemusíte tak ostentativně dávat najevo svoji protimoravskou naježenost. Je poněkud legrační a zcela kontraproduktivní. K pochopení moravské ale i jiné zemské identity si takto naježeným obrozenecky laděným etnickým češstvím nepomůžete. Vždy, když se tu a tam někdo zmíní o moravanství, okamžitě nasadíte své češství a averzi vůči Brnu zdůrazněnou vaší "mou" Prahou. Stejně jako zarytí moravisté plivající na vše české, což je také zcela mimo. Tzv. moravský životní pocit zde uvedli četní zde působící spisovatelé a umělci - např. Skácel, Trefulka, Janáček, Těsnohlídek, Mahen, Mikulášek a další (ano často spojeni s Brnem, které ve skutečnou moravskou metropoli v meziválečném období vyrostlo), a kteří své moravanství nikdy nesnížili nějakým protičeským ostnem. To, že někteří z nich kritizovali pražský centralismus nebylo projevem separatismu či antičešství. Je naopak známo, jak soudruh Z. Nejedlý, bytostně český vlastenec obrozeneckého střihu, častoval Janáčka označením moravský hudební separatista a primitiv a popouzelo jej, že nevycházel z české hudební tradice a romantismu (Smetana). Já tady nikomu nevnucoval moravskou identitu. Já zase mohu říci, že nemám nějak niterný vztah k Praze. Jinak Slezsko dnes nepředstavuje kompaktní celek a příjde mi svým způsobem rozvrácené a vykořeněné právě tím přetahováním etnických nacionalismů a je tam na mně jaksi, jak to říci, studeno. Valašsko a Kopanice, to je ovšem jiná, ale to už jsme z větší části na Moravě. Mám rád panonský jih a Podunají, kam především jižní Morava přirozeně vplývá. Ano v Rakousku se cítím skoro jako doma Jsem tím horší? Dle mého soudu by Slezsko mělo být bráno jako samostatná země s kulturními centry v Ostravě a Opavě, protože navzdory historickým diskontinuitám a převrstvením průmyslem, je to jiný svět než Morava. Jinak vše dobré.

+3/−1
23.12.2017 21:18

P82a79v20e87l 35R13e43i67s 5449406368709

Máte pravdu, ohnivá diskuze sem jaksi moc nepasuje...

Ale co se týče kompaktnosti Slezska, je to důsledek minulého režimu. Tisíce a tisíce lidí tu jezdilo za prací a mnozí z nich tu i zůstali. Ale co to je, teprve třetí generace lidí... Oproti jiným krajům, kdy se rodiny nehnuly z vesnice nebo blízkého okolí po celá staletí a je jedno, zda byli chudí či bohatí. Pak že kraj (Slezsko) má být jednotné...

Ale ne vše je špatně :-)

0/0
26.12.2017 16:14

P69e63t68r 18N41e51c88h60a49n18i97c18k28ý 7573136898750

Hry mocných ničily města, rodiny a životy. Rozdělit fungující obec je naprostá prasárna. A vůbec, stálo by za to zmínit neustále posouvající se plot do vnitrozemí gruzínské hranice

0/0
23.12.2017 8:30

J66a70r48o30m60i40r 19L63a33n21c37i62k 4315705386375

Autor budto opomel nebo ucelove zapomel jeste jedno mesto jimz probiha hranice. Je to Jihlava, vetsina patri do zeme moravske mensi kousek do zeme ceske. I tam panoval cily "multikuturalizmus". Mluvilo se tam vetsinou nemecky (Nemci a Zide). Moravane a Cesi zase slovanskymi dialekty.

0/0
22.12.2017 21:03

R70o67m16a87n 10S65t84o87n63e22k 1749813119681

Takovych obci a mest je v ČR daleko vice a určitě by to bylo na několik članku

0/0
22.12.2017 21:49

J77i98r52i 91T76i69c86h50y 2186339592537

Moravane a Cesi? mate to popletene. Historicky jsme meli zeme Cechy, Moravu a Slazsko, coz uz dnes nema zadny vyznam, narodnostne jsme vsichni Cesi, zadny moravsky narod neexistuje. Kdyby se v 19tem stoleti objevil jakysi slonzacky Stur a sepsal gramatiku "noveho naroda", mohli jsme snad mit "slezsky" narod, ale to se nestalo.

0/0
24.12.2017 16:13

J18a39r60o97m28i46r 68L79a56n88c95i12k 4745115856605

Moravsky narod neexistuje? Jak pro koho, pro ignoranty ne. Prislusnost k moravskemu narodu deklarovalo 1 a pul milionu Moravanu v roce 1991. Letos v lete zase Moravska narodni obes vyhlasila "Deklaraci Moravskeho Naroda" kterou jsem podepsal a k moravskemu narodu se hlasil. Stejne tak by se dalo rict, ze neexistuje narod cesky.

0/0
24.12.2017 16:40

M66a47r64t36i61n 63K43u37k19o38l 8920687505

To, že nám Poláci část Těšína ukradli, je, holt, fakt, se který se už dnes nedá nic dělat.

+4/−3
22.12.2017 12:01
Foto

P30a58v81e38l 56S57z54l36a64u93e37r 9237310223877

Ukradli Těšín? Dost legrační. Možná byste si chtěl přisvojit ještě Varšavu a Krakov. Ale vraťme se k roku 1920, kdy v Belgickém Spa bylo rozděleno Těšínsko. Ono Masarykovi už bylo lhostejné, co je za řekou. Při sporu jej na prvním místě zajímala Košicko-Bohumínská trať, s ní také také Třinec s železárnami a Karvinou s uhlím. Pastviny velkoryse nechal Polákům.

Pan tatíček Masaryk zas nebyl takové zlatíčko, lidé a historická pravda o tomto regionu mu byli lhostejní, jeho zajímaly jen surky, když si dovolím použít slang ze strategických her.

+6/−3
22.12.2017 13:07

R12o50m27a75n 83S35t83o70n68e32k 1909543959331

současná hranice na řece olze je hlavně kompromis po vyhrané válce s Poláky o Těšínsko

+3/0
22.12.2017 13:48

J88i88n53d10ř38i35c40h 23H73r28d52l41i34č11k53a 4366234409514

Celé Těšínsko bylo po raně středověkých tahanicích trvalou součástí zemí Koruny české od 14 století (na rozdíl od Varšavy a a Krakova). Takže ztráta jeho východní poloviny po první světové válce legrační rozhodně není.

Legrační je naopak váš útok na Masaryka ve stylu válečné propagandy. Bez jakýchkoliv podkladů filosofujete o jeho špatném smýšlení, jak mu lidé byli lhostejní etc, etc. (řeba takový Pilsudski byl určitě proti němu Matka Tereza v kalhotech, vždy ryze objektivní a spravedlivý na všechny strany :-)) Ne, že by Masarykovi byli lidé lhostejní, ale jestliže bohužel nebylo možné udržet celé Těšínsko, musel zuby nehty hájit alespoň tu část, která byla životně důležitá pro vznikající československý stát.

+1/0
24.12.2017 6:43

R54o34m68a21n 26S84t25o46n87e23k 1159643129571

cele Těšínsko jsme hájit dokázali Československá armáda došla až ke Skoczówu který by nejspíš i bez problému dobyla protože Polská obrana zkolabovala. Jenomže nás zastavili Francouzi díky čemu jsme se stáhli za Olzu

+1/0
24.12.2017 8:56

J12i75r14i 83T22i91c85h57y 2886759982327

co Kladsko? Nestastny nasledek Prusko-Rakouske valky.

0/0
24.12.2017 16:26

M51a10r81t27i41n18a 59D13v50o98ř29á77k36o24v23á 3884513100674

Tuhle větu z článku si dejte zarámovat a denně o ní přemýšlejte z pohledu celé Evropy a její budoucnosti:

"Příčiny hlavně tkvěly v etnické či náboženské příslušnosti leckdy silně promíšených území a ve vysoké koncentraci menšin se starousedlíky, které se najednou ocitly mimo mateřské státy."

+4/0
22.12.2017 11:55

L62a50d82i32s34l48a52v 10V48o64n96d45r91á22č92e42k 5246639708812

Přesně tak, protože násilné vytyčování národních států tam, kde obyvatelstvo žilo v přirozeném souladu, stavění hraničních přechodů a kontrol - to pak bylo příčinou svárů a konfliktů. Kdyby je nechali žít tak, jak žili po staletí, byl by mnohem větší klid.

PS: je mi jasné, kam jste mířila, ale nejspíš jste se netrefila.

+6/−1
22.12.2017 13:13

P96e14t98r 16N13e55c36h56a97n77i95c15k87ý 7183456818680

Dtto plno konfliktů v Africe

0/0
23.12.2017 8:25

M77a57r77t88i17n21a 47D52v62o37ř64á43k81o97v34á 3804283700584

zato vy jste se trefil, za krvavou muslimskou expanzí vidět přirozený soulad :D

+2/0
23.12.2017 18:53

R50o75m28a78n 22J94e12s69c67h91k56e 9828765207725

Těch nádražních budov, které sloužily oběma stranám na hraničních přechodech je mnoho. Varnsdorf, Polubný - dnes Kořenov, Děčín O"NWB dnes Děčín -východ, Heřmanice, Cheb a mnoho dalších. Převážně na německou stranu. Na rakouské straně do roku 1918 tento problém vůbec nebyl. A právě kvůli kolejím se posunuly zemské hranice v Českých Velenicích-Gmu"ndu a na Valticku + Poštorná.

0/0
22.12.2017 11:34

T46o16m91á91š 88H92o60r62á49k 8270705226259

Železná Ruda - Alžbětín.

0/0
22.12.2017 14:11

R79o70m34a69n 47J86e40s91c58h77k65e 9938145507785

O tom je zmínka na konci článku - opakujete se.

0/0
22.12.2017 15:30

D60a16v53i87d 32K18n61a28p87e35k 8807644896225

Při přejezdu z Gmündu do Českých Velenic je člověku smutno, když vidí hezké centrum Gmündu s opravenými domy a hnusné České Velenice s hernami, prodejnami s trpaslíky, prostitutkami, otřískanými baráky a neviditelným etnikem na ulicích. 28 let po revoluci, ale člověk má pocit, že se vrací o 40 let zpět.

+18/0
22.12.2017 11:25
Foto

M78a60r50e81k 86Z89i96m66m86e45l 4899780804864

no ono je to asi právě o (ne)vkusu těch Rakušáků, kteří do Velenic jezdí. Holt preferují kýče a kýčovitě označené provozovny. Jinak jste už asi ve Velenicích dlouho nebyl, protože na ulici zde již žádnou prostitutku nepotkáte, valná většina domů je opravených, všechny silnice a chodníky opravené - což se ani o Gmündu říci nedá... To jak Velenice vypadají mě mrzí, ale po návštěvě německého příhraničí musím říci, že jsou na tom ještě velice luxusně...

+5/0
22.12.2017 11:37

D37a36v97i83d 51K80n12a43p73e82k 8897164276525

Velenicích jsem byl naposledy v létě 2016. Prostitutky mate pravdu - drive jich bylo víc. Ale trpaslíci jsou podle mě pouze zástěrkou praní špinavých peněz. Když jedete rakouskými vesnicemi v pohraničí, trpaslíků v předzahŕadkách vidíte pomálu. Kdyby se opravdu prodávali ve velkém, muselo by být Rakousko plné trpaslíků.

Vkus - nevkus záleží vždy na majiteli obchodu, ne na zákazníkovi. Z Rakouska se jezdí do Česka na nákupy za lepšimi cenami a taky, že v neděli není v Rakousku otevřeno. Rozhodně ne kvůli design obchodů.

+1/−1
22.12.2017 11:41

A45l43e65š 31L50i79s79o27v24s21k27ý 9609818932292

Prostě nepoznali dobrodiní budování reálného socialismu.

+1/0
23.12.2017 12:14

O18n97d52ř37e74j 89Š61r37u95b23a18ř 1205451865676

slovo Židé se nemůže psát? :-)

0/0
22.12.2017 11:10

J91a79r72o53m30í52r 78H67l37u10b16e20k 2216850654901

Z toho jasně plyne, že nic není trvalé a neměnné, jak se nám kdysi snažili namluvit slovy "Na věčné časy". Ostrava taky byla rozdělena na Moravskou a Polskou, dnes už není. Zůstalo jen rčení "Blyšti se to jak Polska Ostrava, po dešťu". Něco jsme ztratili, něco jsme získali, a co bude za sto let, to nikdo neví.

+3/0
22.12.2017 10:41

L98a17d23i65s83l46a78v 51V61o83n15d68r17á42č68e44k 5406569298472

Opravdu polskou? Vím, že se dělí územně na Moravskou Ostravu a Slezskou Ostravu, mohu se mýlit, ale o Polské Ostravě jsem dosud neslyšel.

+3/−1
22.12.2017 13:17

J87i37ř72í 75H38o39r24á36k 7675793497512

Tak se říkalo Slezské Ostravě. Moji prarodiče to tak snad měli i v rodných listech.

+1/0
22.12.2017 18:29

J40i32ř18í 12H31o31r82á54k 7115303917462

Více třeba viz tady:

https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/tiskove-zpravy/historicke-kalendarium-1/archiv-historickeho-kalendaria/historicke-kalendarium-64

0/0
22.12.2017 18:50

P46e20t60r 94M41u71d79r63y66c28h 7134702447473

Kolega bydlel v Německu ale kuchyňi měl ve Švýcarsku (Kostnice)

0/0
22.12.2017 9:39

P36a54t31r51i82k 80E43g63e38r 2848330659231

Mě jenom vadí, že velká část Slezska které dříve patřilo České zemi je teď součástí Polska a Německa. Při cestě do Berlína nám průvodkyně ukazovala místa která dříve byla součástí České země. Když jsem byl na pevnosti Königstein a bylo mi řečeno, že i toto místo bylo dříve naše tak mi to vcelku vadí.

0/0
22.12.2017 8:31

Š18t73ě73p45á66n 45D35o38l28e78ž29a94l 3952101848845

Buďme rádi za to co máme. Podívejte se na Maďary, ti přišli po I. světové o 70% území.

+3/0
22.12.2017 8:49

R21o29m47a67n 82J93e38s33c59h46k20e 9128825807755

Co mají říkat Poláci ? Ty posunuli o asi 300-400 km na západ.

Česká kotlina je pořád původní. Akorát nám přibylo pár km Dolního Rakouska Valticko a Vitorazsko.

+7/0
22.12.2017 11:36

J70i74r58i 70T89i91c82h45y 2346189182187

Madari prisli o to, co puvodne nemeli. Rovnez tak Nemci, viz jejich posun zpet na zapad v Polsku po tisiciletem pronikani do polskeho/slezskeho (ale i ceskeho) prostoru.

0/0
24.12.2017 16:25

J75a11n 55K86o80h58l 4783277641854

Slezsko mělo vždycky dost specifický status. Spíš zamrzí ztráta Kladska..

+4/0
22.12.2017 9:18

L97a39d24i44s49l85a30v 35V33o55n47d13r58á30č47e39k 5936919388832

Jenomže Slezané se nikdy necítili být Čechy. Byli normálním konkurenčním národem, jako Poláci nebo třeba Slováci, jen nevytvořili národní stát. Chvíli byli v područí Polska, chvíli Pruska, chvíli přidružené k Českým zemím, k Rakousku, nic co by Čechům historicky patřilo. To je jen takový materiální pocit, že něco dříve bylo "naše". Až budou naši potomci cestovat po Slovensku, nejspíš taky budou mít pocit, že to jejich území bylo dříve "naše". Spousta lidí takhle uvažuje o Zakarpatské Ukrajině.. a podobně.

+5/0
22.12.2017 13:23
Foto

J22a58n73a 85B62í32l13k59o38v53á 1143621202837

Hranice mají svůj význam a pokud spolu státy žijí v míru, tak je naopak taková hranice vítaným turistickým cílem.

+6/0
22.12.2017 8:23

L75a28d55i54s51l95a25v 98V84o62n70d71r52á34č48e51k 5636859888802

Hranice má pouze politický a administrativní význam. Pro místní obyvatele to bývaly vždycky jen komplikace.

+2/0
22.12.2017 13:25

P73e48t64r 38N81e27c81h69a95n78i50c83k91ý 7733546298820

Pokud není volný průchod přes hranici, je to obrovská komplikace, někdy i oddělení rodin

0/0
23.12.2017 8:16

D49a49n41i67ë22l 73H21a24g89e78n 4783200865890

proč smutné? holandsko-belgická hranice protíná městečko Baarle tak dokonale, že prochází třeba obchodem s pivem, drogerií ...

+8/0
22.12.2017 8:20

R27o73m38a20n 36M63i27k72e34l 5239540137151

Proč smutné? To ti turisté, co zastaví a vyskočí z auta, aby se vyfotili jednou nohou v Itálii a druhou ve Slovinsku, to dělají, protože jsou smutní?

+14/0
22.12.2017 8:03

Z22d85e79n77ě79k 29W67o24l46f 9571220607745

Kosovo je Srbsko!

+18/−5
22.12.2017 7:54

K53a23m91i47l 13P58y18t88e32l20a 8622630271649

Dávno ne.

+8/−1
22.12.2017 7:55

M65a75r25t27i23n 19K67r98a37l 7193110973907

Asi jako Krym Ukrajina.

+1/0
22.12.2017 10:59







Najdete na iDNES.cz