Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Po stopách unikátní železnice v Praze

V prvním dílu seriálu Zaniklé tratě zamíříme asi na nejznámější dráhu s pohnutým osudem. Jednokolejná spojnice pražských Vysočan a Těšnovského nádraží byla součástí Rakouské severozápadní dráhy. Provoz byl zahájen 4. října 1873. Poslední vlak pak odjel z Těšnova 1. července 1972.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M27i20r63o89s19l71a71v 74P30a33č64e94s 8840387426572

Pěkná reportáž o této, bohužel už zaniklé části Severozápadní dráhy. Na jízdu po této trati přes její průmyslovou Vysočanskou a Libeňskou část se nedá zapomenout. Už nikdy neuvidíme to, co jsme měli možnost vnímat cestou když jsme míjeli naplno v provozu například části Kolbenky...

+2/0
12.11.2017 13:01

M68a14r96e13k 86T54ů30m37a 4922948976552

Zbořit tak nádhernou stavbu je fakt šílenost...:-(

+7/0
7.11.2017 14:07

V67í54t 78M50r19h21a17l 1775229683920

Tragický osud těšnovského nádraží je jasným důkazem zatemněnosti tehdejších soudruhů.

+7/0
7.11.2017 10:20

M90a58r84t29i46n 39V91e78s30e10l39ý 1600748727656

Jo, toho mostu přes Rokytku jsem si v terénu všimnul, je blízko minipivovaru Kolčavka. Těšnovského nádraží je asi největší škoda, ale škoda je taky zastávky Praha - Královské Vinohrady nebo stanice Praha - Vyšehrad.

+4/0
7.11.2017 9:56

M38a89r27t68i91n 63W13a27l94l79n24e53r 6865160254720

Díky moc. Parádní fotky, člověk, když vidí tu Palmovku a jak v ulici Na Žertvách jezdil vlak...

Ve své podstatě je nejvíce neuvěřitelné, že na tom přejezdu v Zenklově to jezdilo ještě za doby, kdy byl člověk už na světě...před 35 lety...

Někdy mám takové "snílkovské" období o cestování časem, kdy by člověk byl ve "vzduchové bublině" aby nemohl zasahovat do dení v té době, ale zažil by třeba Prahu první republiky nebo třeba šedesátá, sedmdesátá léta...

+13/0
6.11.2017 20:38

M63a77r55t21i82n 49R25u37z57i71c93k67a 1942918806237

Jo, ja si to take pamatuju, dokonce byla na Palmovce tramvajova smycka a krizeni pres trat bylo jednokolejne,... most pres rokytku pamatuju, chodili jsme tam po kolejich, za usedlosti balabenka, dnes uz zborena, na jejim miste je benzinka a silnicni most, byla odbocka do byvaleho lihovaru...

Jeste zajimavejsi jsou stopy po trolejbusech, ve Freyove ulici jsou jeste sloupy, nekde i s napinacimi lany a pod mostem trate jsou jeste srouby po izolacnich deskach, drive i patrne stopy po tykadlech vyskrabnute do omitky...

Co uz nepamatuju, ale muselo byt zajimave, bylo urovnove krizeni trolejbusu a elektrifikovane trati na Krejcarku...

+2/0
12.11.2017 0:59

J22a29n 92Č48e85k58a64l 7759945784704

No a zároveň s rušením trati se ve stejné trase plánovalo metro... Velmi ekonomické...

0/−1
6.11.2017 10:56

Z75d58e32n75ě16k 66K32o82v48á90ř 9328509109415

8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
7.11.2017 8:05

M54a73r33t67i21n 45R81u66z93i59c48k29a 1662178876827

Prakticky jo, Metro B kopiruje trat az do Pocernic (Cerny Most)... Denisovo nadr. = Florenc, Karlin = Krizikova, Liben dolni nadr. = Palmovka, Nadr. Vysocany = Vysocanska, Rajska zahrada - planovana zastavka vlaku u metra, ... jedine co neni je Invalidovna, Ceskomoravska, Kolbenova a Cerny Most, kde je trat sice blizko, ale neplanuje se zde zeleznicni zastavka...

+1/0
12.11.2017 1:03

J75a49n 17Č90e91r60n51ý 8140710834551

A proč vlastně zrušili tu koňku na Vinohrady? Takové plýtvání!

+1/0
13.11.2017 9:19

D10a58v71i21d 87K47n73a62p89e53k 8397224216755

Podle frekvence spojů si myslím, že nebyla škoda trať na Těšnov zrušit. Ale zbourat tak architektonicky nádherné nádraží Těšnov byla od příslušných úřadů prostě zhovadilost prvního řádu.

+10/0
6.11.2017 9:18

F25r19a12n19t97i77š48e17k 97O83s40t57r49ý 4885491127483

K čemu by se to používalo?

0/−8
6.11.2017 12:39

D22a20v85i19d 55K16n21a74p66e76k 8637584706645

Např. muzeum, galerie, úřady. Je prostě škoda zbourat tak nádhernou budovu.

+8/0
6.11.2017 12:43

M72a91r80t88i51n 52R36u32z76i56c26k27a 1242718976977

a to magistrale prekazelo pouze jedno jeji kridlo, zbytek mohl zustat... respektive se mohlo vyuzit jako muzeum napr. nahradou za zboreny objekt mestkeho muzea...

+3/0
12.11.2017 1:05

P70e24t76r 42B52a12č64a69v14č44í45k 3413448291779

Jako kluk jsem z tohoto nádraží jezdil pravidelně do Milovic. Krásná budova s originální výzdobou, která si nezadala ani s ostatními nádražími. Ba je i předčila. Lidé už v té době protestovali ale zabednění soustruzi se prostě ROZHODLI. Dnes mohla sloužit jako muzeum, galerie,obchodní centrum......

+6/0
6.11.2017 12:52

Z52d34e91n59ě67k 96B46a23b78i70c64k93ý 6686943835188

Co čekat od režimu, který nechal srovnat se zemí nádherné staré město Most apod. :-(

+1/0
11.11.2017 19:10

P23a13v52l98a 30K15u68č98e13r87o45v53á 5197171163

jsem zmatená - poslední vlak tu měl jet 1972, tak co ty fotky z 80-tých let?

0/0
5.11.2017 17:33

J54a34n 31L34u67k55á73š 60B83e91d52r21n48í83č16e80k 1619897403919

To bude ukončením pravidelné dopravy.

+2/0
5.11.2017 17:42

J42a24n 24C18h53a31r14v23á24t 9861389173336

Roku 1972 byl ukončen provoz na trati Praha-Vysočany – Praha-Libeň dolní nádraží – Praha-Těšnov, roku 1984 i na nákladní trati z Vysočan na Rohanský ostrov. zdroj: Wikipedie

+3/0
6.11.2017 22:05

J46a43n 69R11a49j20č56á39n21i 9108869812310

Uvedený trakční sloup nikdy nebyl stožárem vjezdového návěstidla. To by mě zajímalo, kde jste vzali tuto informaci??

0/0
5.11.2017 16:27

S61i27l51v96e14s60t76r 92K90a45d80e10ř30á53b40e86k 8310753675150

"Trakční sloup" - to jako někdo tahal vlaky sloupem, jo?

0/−4
5.11.2017 16:35
Foto

R77u77d82o66l70f 14R59o29s91a 6540411919564

A na co tam byl sloup trakcniho vedeni kdyz trat nebyla elektrifikovana?

0/0
5.11.2017 19:37

J35a78n 16Č18e62k20a45l 7259865654424

Protože to byla součást stanice Vysočany, a ta elektrifikována byla...

+3/0
6.11.2017 10:55

P49a56t18r32i34k 63E52g93e18r 2138480949561

Moc pěkné video :-) a je fajný, že Jakub Vrána jej natočil. Jeho otce M. Vránu znám velice dobře když jsem jezdil do jižních Čech na tábor.

Koukám, že od dvou komerčních televizí jsou ruce dány pryč a dělá se pro serióznější iDNES.cz pro kolegu je to moc dobrá zpráva zajímá se o MHD.

0/0
5.11.2017 16:24

D47e46n84i67s 31H61u98m88l 4552305235446

Škoda Denisova nádraží ;-(

+9/0
5.11.2017 11:02

J76o75s85e59f 79T49r44ö38g35l 8579472786956

Před 11 lety jsem ten úsek od Vysočan procházel, překvapilo mě, kolik je toho ještě zachováno na to, že jsme v Praze, kde každý metr čtvereční plochy má x zájemců z řad developerů.

+7/0
5.11.2017 10:57

R76i97c46h37a53r61d 77K41r68á33l 4948877820263

Zajímavý a pro fanoušky železnice příjemný počin. Má pouze dvě vady - že díky své době trvání některá místa vynechává docela nebo je zmiňuje jen letmo obrazově (strážní domek u bývalé Rustonky plus několik dalších "pomníčků" na trase Těšnov-Vysočany) a pak se také nezabývá osudy Těšnovského nebo též Denisova nádraží. Fotografií je dost v knize Nádraží a železniční tratě, existují i dobové záběry. Jeden z mých kolegů dokonce připravoval krátký film o délce cca 20 minut se záběry míst, které už dnes díky developerskému šílenství vypadají podstatně jinak (zejména okolí Praha-Libeň dolní nádraží). Ale věřím, že podobných "bláznů", kteří mapují historii měnícího se města je mnohem víc.

0/0
5.11.2017 10:53

F97r19a22n35t22i40š56e48k 13M71ü53l72l74e22r 2463192679498

https://youtu.be/owc1lTOZSLY

0/0
5.11.2017 10:39

J17a69n 84L33u54k37á76š 87B53e20d81r87n12í43č81e40k 1329137233269

A zapomíná se na protipovodňovou funkci mezi Deniskou a dolní Libni.

0/0
5.11.2017 10:30

A90l40e92š 14A54d72a62m 7410240688729

Jo, tramvaje jezdily i přes karlův most.

Nejlepší jsou ty blázni, či chtějí likvidovat pěší zóny a rvát tam tramvaje-viz plán zavést opět tram na příkopy. Výborné, jak tvrdí, že tram se k pěším zonam skvělé hodí. Taková blbost...

+1/−14
5.11.2017 10:20

M29a25r34t12i59n 71R70u42z33i80c11k57a 1672458696897

Kdyz se podivam do mest v zahranici, je to celkem bezna vec...

+1/0
12.11.2017 1:12

J23a50n 70Č98e29r28n37ý 8560130254221

Ano, k pěším zónám se tramvaje skvěle hodí, myslím si to taky.

+1/0
13.11.2017 9:43

J70a23r23o18s25l34a93v 57K84a52d70l21e96c 5981319212681

R^Zpětně člověk musí uznat, že postavit tak velké nádraží v tom místě (Těšnov) byla chyba a to zbourání mělo smysl.

+5/−24
5.11.2017 9:19

J32a94n 32L24u40k32á90š 42B93e50d45r71n22í19č89e88k 1589567343189

Denisovo nádraží klidně mohlo sloužit jako galerie. A II.SJM býti trasována mali linko výše.

+1/0
5.11.2017 10:25

R56i16c10h82a91r97d 77K25r50á49l 4868607940423

Jednalo se o možnosti v něm udělat železniční muzeum. Ostatně podobně to dopadne nejspíš i s dalšími železničními památkami - nechají se nenápadně dojít do stavu, kdy zbourání bude jediným řešením. O tom by se také dal udělat nejeden pořad.

+3/0
5.11.2017 10:55

T33o88m83a88s 78K79o28h67o79u61t 7819481937632

Např "nádraží" Praha - Vyšehrad. Za to nemohou komouši, ale my, dnešní lidé...

+4/0
6.11.2017 18:57

R22o63b72e90r74t 15P67r49a12ž34á45k 4258806515550

Nesmysl. Vyšehrad chátral už od 70. let.

+3/0
9.11.2017 17:03

J42a54n 12L48u32k34á10š 19B77e38d65r38n93í34č61e87k 1379857243519

Ty tramvaje pravidelně křížily tuto trať až po ukončení osobní pravidelné přepravy.

Předtím tam bylo pouze jednokolejné propojení. Žádná linka tudy nevedla do 1973/4

+7/0
5.11.2017 7:49
Foto

J59a74k80u92b 54B39e98z53n68o18s37k34a 9857223766

Docela mi ve fotogalerii chybí fotografie míst i z dnešní doby..Porovnat místa tehdy a teď by bylo jistě zajímavé

+24/0
5.11.2017 2:29

R23o58b23e92r53t 44F35e16j61e79r 1801169615730

Před lety jsem si vypůjčil knihu Zmizelá Praha a prošlápnul jsem si všechna ta místa osobně. Byl to prima výlet..

+7/0
5.11.2017 8:11

P47e31t72r 30P75r73u49s 7987725489782

Taky by nezaskodila mapa se zakreslenou byvalou trati.

+5/0
5.11.2017 8:25

J65o91s81e52f 51K52r60a79l 3747483934837

každý se na to může podívat sám, toto ti dá rychlý pohled na kdysi a dnes http://www.dveprahy.cz/

+9/0
5.11.2017 9:13

Z50d87e45n96ě93k 10K86o92v64á60ř 9318949879605

Díky za skvělou adresu. R^ Neznal jsem ji.

+3/0
5.11.2017 10:28

J60a46n 23Z14e73m78a56n 1116715914836

Zde je mapa Prahy z roku 1965 http://www.oldradio.cz/Praha1965.pdf

0/0
6.11.2017 11:41

A62n11t98o15n67í66n 89Č96e42c37h 7326807726619

To by novináři museli vyjet ven, což umí maximálně v okolí své kanceláře na Andělů...

+1/0
5.11.2017 22:34

Najdete na iDNES.cz