Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Po stopách unikátní železnice v Praze

V prvním dílu seriálu Zaniklé tratě zamíříme asi na nejznámější dráhu s pohnutým osudem. Jednokolejná spojnice pražských Vysočan a Těšnovského nádraží byla součástí Rakouské severozápadní dráhy. Provoz byl zahájen 4. října 1873. Poslední vlak pak odjel z Těšnova 1. července 1972.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M49i57r66o33s74l62a38v 23P67a36č19e54s 8650777736342

Pěkná reportáž o této, bohužel už zaniklé části Severozápadní dráhy. Na jízdu po této trati přes její průmyslovou Vysočanskou a Libeňskou část se nedá zapomenout. Už nikdy neuvidíme to, co jsme měli možnost vnímat cestou když jsme míjeli naplno v provozu například části Kolbenky...

+2/0
12.11.2017 13:01

M57a17r14e72k 48T48ů91m98a 4352728196372

Zbořit tak nádhernou stavbu je fakt šílenost...:-(

+7/0
7.11.2017 14:07

V41í43t 49M49r77h95a48l 1205139423680

Tragický osud těšnovského nádraží je jasným důkazem zatemněnosti tehdejších soudruhů.

+7/0
7.11.2017 10:20

M94a82r19t61i41n 81V38e32s80e11l80ý 1950928347576

Jo, toho mostu přes Rokytku jsem si v terénu všimnul, je blízko minipivovaru Kolčavka. Těšnovského nádraží je asi největší škoda, ale škoda je taky zastávky Praha - Královské Vinohrady nebo stanice Praha - Vyšehrad.

+4/0
7.11.2017 9:56

M60a57r57t41i59n 65W35a96l78l27n85e40r 6585260664690

Díky moc. Parádní fotky, člověk, když vidí tu Palmovku a jak v ulici Na Žertvách jezdil vlak...

Ve své podstatě je nejvíce neuvěřitelné, že na tom přejezdu v Zenklově to jezdilo ještě za doby, kdy byl člověk už na světě...před 35 lety...

Někdy mám takové "snílkovské" období o cestování časem, kdy by člověk byl ve "vzduchové bublině" aby nemohl zasahovat do dení v té době, ale zažil by třeba Prahu první republiky nebo třeba šedesátá, sedmdesátá léta...

+13/0
6.11.2017 20:38

M90a88r22t31i63n 85R16u19z70i12c91k17a 1552448506247

Jo, ja si to take pamatuju, dokonce byla na Palmovce tramvajova smycka a krizeni pres trat bylo jednokolejne,... most pres rokytku pamatuju, chodili jsme tam po kolejich, za usedlosti balabenka, dnes uz zborena, na jejim miste je benzinka a silnicni most, byla odbocka do byvaleho lihovaru...

Jeste zajimavejsi jsou stopy po trolejbusech, ve Freyove ulici jsou jeste sloupy, nekde i s napinacimi lany a pod mostem trate jsou jeste srouby po izolacnich deskach, drive i patrne stopy po tykadlech vyskrabnute do omitky...

Co uz nepamatuju, ale muselo byt zajimave, bylo urovnove krizeni trolejbusu a elektrifikovane trati na Krejcarku...

+2/0
12.11.2017 0:59

J91a27n 47Č90e78k52a76l 7439965134904

No a zároveň s rušením trati se ve stejné trase plánovalo metro... Velmi ekonomické...

0/−1
6.11.2017 10:56

Z75d10e32n21ě64k 20K19o91v82á71ř 9708709539475

8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
7.11.2017 8:05

M86a38r66t57i78n 61R38u13z92i23c20k35a 1872278246557

Prakticky jo, Metro B kopiruje trat az do Pocernic (Cerny Most)... Denisovo nadr. = Florenc, Karlin = Krizikova, Liben dolni nadr. = Palmovka, Nadr. Vysocany = Vysocanska, Rajska zahrada - planovana zastavka vlaku u metra, ... jedine co neni je Invalidovna, Ceskomoravska, Kolbenova a Cerny Most, kde je trat sice blizko, ale neplanuje se zde zeleznicni zastavka...

+1/0
12.11.2017 1:03

J25a27n 72Č20e16r86n58ý 8470810974631

A proč vlastně zrušili tu koňku na Vinohrady? Takové plýtvání!

+1/0
13.11.2017 9:19

D61a77v53i30d 72K10n13a49p84e28k 8637444746865

Podle frekvence spojů si myslím, že nebyla škoda trať na Těšnov zrušit. Ale zbourat tak architektonicky nádherné nádraží Těšnov byla od příslušných úřadů prostě zhovadilost prvního řádu.

+10/0
6.11.2017 9:18

F81r85a22n85t75i92š93e46k 67O53s97t60r47ý 4605371907843

K čemu by se to používalo?

0/−8
6.11.2017 12:39

D59a25v10i59d 59K72n50a19p31e47k 8417944906795

Např. muzeum, galerie, úřady. Je prostě škoda zbourat tak nádhernou budovu.

+8/0
6.11.2017 12:43

M52a84r38t29i73n 72R70u88z13i27c93k33a 1542698346497

a to magistrale prekazelo pouze jedno jeji kridlo, zbytek mohl zustat... respektive se mohlo vyuzit jako muzeum napr. nahradou za zboreny objekt mestkeho muzea...

+3/0
12.11.2017 1:05

P75e58t10r 68B48a44č24a37v19č45í13k 3633388611989

Jako kluk jsem z tohoto nádraží jezdil pravidelně do Milovic. Krásná budova s originální výzdobou, která si nezadala ani s ostatními nádražími. Ba je i předčila. Lidé už v té době protestovali ale zabednění soustruzi se prostě ROZHODLI. Dnes mohla sloužit jako muzeum, galerie,obchodní centrum......

+6/0
6.11.2017 12:52

Z54d86e11n22ě31k 28B85a63b29i94c55k96ý 6166353145128

Co čekat od režimu, který nechal srovnat se zemí nádherné staré město Most apod. :-(

+1/0
11.11.2017 19:10

P25a69v55l88a 40K36u52č45e37r56o29v82á 5707191423

jsem zmatená - poslední vlak tu měl jet 1972, tak co ty fotky z 80-tých let?

0/0
5.11.2017 17:33

J37a14n 72L16u32k42á47š 16B62e22d38r14n22í50č37e87k 1339167303429

To bude ukončením pravidelné dopravy.

+2/0
5.11.2017 17:42

J18a48n 30C71h11a50r72v64á12t 9441259533866

Roku 1972 byl ukončen provoz na trati Praha-Vysočany – Praha-Libeň dolní nádraží – Praha-Těšnov, roku 1984 i na nákladní trati z Vysočan na Rohanský ostrov. zdroj: Wikipedie

+3/0
6.11.2017 22:05

J67a51n 34R98a13j71č63á18n16i 9428599352230

Uvedený trakční sloup nikdy nebyl stožárem vjezdového návěstidla. To by mě zajímalo, kde jste vzali tuto informaci??

0/0
5.11.2017 16:27

S11i17l49v33e22s61t37r 11K92a16d41e70ř64á58b76e45k 8700473675500

"Trakční sloup" - to jako někdo tahal vlaky sloupem, jo?

0/−4
5.11.2017 16:35
Foto

R46u69d26o38l83f 61R51o22s36a 6740881939584

A na co tam byl sloup trakcniho vedeni kdyz trat nebyla elektrifikovana?

0/0
5.11.2017 19:37

J10a43n 33Č41e88k82a87l 7529935614204

Protože to byla součást stanice Vysočany, a ta elektrifikována byla...

+3/0
6.11.2017 10:55

P62a43t54r93i28k 46E68g74e18r 2888520839781

Moc pěkné video :-) a je fajný, že Jakub Vrána jej natočil. Jeho otce M. Vránu znám velice dobře když jsem jezdil do jižních Čech na tábor.

Koukám, že od dvou komerčních televizí jsou ruce dány pryč a dělá se pro serióznější iDNES.cz pro kolegu je to moc dobrá zpráva zajímá se o MHD.

0/0
5.11.2017 16:24

D64e71n70i49s 10H35u14m21l 4822705315356

Škoda Denisova nádraží ;-(

+9/0
5.11.2017 11:02

J45o55s87e59f 24T56r83ö59g63l 8939392666336

Před 11 lety jsem ten úsek od Vysočan procházel, překvapilo mě, kolik je toho ještě zachováno na to, že jsme v Praze, kde každý metr čtvereční plochy má x zájemců z řad developerů.

+7/0
5.11.2017 10:57

R75i67c10h79a15r15d 25K63r67á68l 4288437860263

Zajímavý a pro fanoušky železnice příjemný počin. Má pouze dvě vady - že díky své době trvání některá místa vynechává docela nebo je zmiňuje jen letmo obrazově (strážní domek u bývalé Rustonky plus několik dalších "pomníčků" na trase Těšnov-Vysočany) a pak se také nezabývá osudy Těšnovského nebo též Denisova nádraží. Fotografií je dost v knize Nádraží a železniční tratě, existují i dobové záběry. Jeden z mých kolegů dokonce připravoval krátký film o délce cca 20 minut se záběry míst, které už dnes díky developerskému šílenství vypadají podstatně jinak (zejména okolí Praha-Libeň dolní nádraží). Ale věřím, že podobných "bláznů", kteří mapují historii měnícího se města je mnohem víc.

0/0
5.11.2017 10:53

F88r49a36n91t22i28š58e71k 57M18ü59l61l14e92r 2303832349148

https://youtu.be/owc1lTOZSLY

0/0
5.11.2017 10:39

J46a72n 42L35u34k16á77š 55B66e66d75r37n54í71č97e67k 1449327713819

A zapomíná se na protipovodňovou funkci mezi Deniskou a dolní Libni.

0/0
5.11.2017 10:30

A20l18e61š 27A58d49a28m 7100210938789

Jo, tramvaje jezdily i přes karlův most.

Nejlepší jsou ty blázni, či chtějí likvidovat pěší zóny a rvát tam tramvaje-viz plán zavést opět tram na příkopy. Výborné, jak tvrdí, že tram se k pěším zonam skvělé hodí. Taková blbost...

+1/−14
5.11.2017 10:20

M42a63r80t69i54n 90R64u43z58i45c54k61a 1812448126457

Kdyz se podivam do mest v zahranici, je to celkem bezna vec...

+1/0
12.11.2017 1:12

J61a93n 69Č69e58r12n24ý 8950840554821

Ano, k pěším zónám se tramvaje skvěle hodí, myslím si to taky.

+1/0
13.11.2017 9:43

J84a16r15o65s60l86a33v 21K55a84d27l17e12c 5111729352361

R^Zpětně člověk musí uznat, že postavit tak velké nádraží v tom místě (Těšnov) byla chyba a to zbourání mělo smysl.

+5/−24
5.11.2017 9:19

J58a35n 26L24u22k87á33š 39B51e44d76r28n67í95č23e70k 1159587373929

Denisovo nádraží klidně mohlo sloužit jako galerie. A II.SJM býti trasována mali linko výše.

+1/0
5.11.2017 10:25

R83i66c37h69a87r27d 28K53r90á68l 4958337740653

Jednalo se o možnosti v něm udělat železniční muzeum. Ostatně podobně to dopadne nejspíš i s dalšími železničními památkami - nechají se nenápadně dojít do stavu, kdy zbourání bude jediným řešením. O tom by se také dal udělat nejeden pořad.

+3/0
5.11.2017 10:55

T70o67m40a69s 95K81o74h23o25u20t 7159531587702

Např "nádraží" Praha - Vyšehrad. Za to nemohou komouši, ale my, dnešní lidé...

+4/0
6.11.2017 18:57

R56o11b53e72r79t 50P68r30a64ž38á96k 4938436425700

Nesmysl. Vyšehrad chátral už od 70. let.

+3/0
9.11.2017 17:03

J54a21n 11L62u95k38á82š 10B18e75d61r78n67í56č32e26k 1389557703529

Ty tramvaje pravidelně křížily tuto trať až po ukončení osobní pravidelné přepravy.

Předtím tam bylo pouze jednokolejné propojení. Žádná linka tudy nevedla do 1973/4

+7/0
5.11.2017 7:49
Foto

J47a94k26u81b 16B44e15z39n42o75s62k49a 9147683146

Docela mi ve fotogalerii chybí fotografie míst i z dnešní doby..Porovnat místa tehdy a teď by bylo jistě zajímavé

+24/0
5.11.2017 2:29

R18o51b56e30r86t 55F92e76j20e10r 1811229975480

Před lety jsem si vypůjčil knihu Zmizelá Praha a prošlápnul jsem si všechna ta místa osobně. Byl to prima výlet..

+7/0
5.11.2017 8:11

P98e50t32r 90P93r74u38s 7397945289902

Taky by nezaskodila mapa se zakreslenou byvalou trati.

+5/0
5.11.2017 8:25

J97o49s34e55f 36K57r20a63l 3477793684177

každý se na to může podívat sám, toto ti dá rychlý pohled na kdysi a dnes http://www.dveprahy.cz/

+9/0
5.11.2017 9:13

Z67d25e58n70ě83k 25K98o92v46á66ř 9398919529705

Díky za skvělou adresu. R^ Neznal jsem ji.

+3/0
5.11.2017 10:28

J54a38n 39Z73e23m33a65n 1326475304476

Zde je mapa Prahy z roku 1965 http://www.oldradio.cz/Praha1965.pdf

0/0
6.11.2017 11:41

A49n62t89o27n73í27n 78Č90e81c17h 7426337896239

To by novináři museli vyjet ven, což umí maximálně v okolí své kanceláře na Andělů...

+1/0
5.11.2017 22:34



Najdete na iDNES.cz