Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Zaniklé tratě v Česku. Po stopách unikátní železnice v Praze

V prvním dílu seriálu Zaniklé tratě zamíříme asi na nejznámější dráhu s pohnutým osudem. Jednokolejná spojnice pražských Vysočan a Těšnovského nádraží byla součástí Rakouské severozápadní dráhy. Provoz byl zahájen 4. října 1873. Poslední vlak pak odjel z Těšnova 1. července 1972.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M71i33r94o28s39l65a28v 46P46a74č53e27s 8130547646942

Pěkná reportáž o této, bohužel už zaniklé části Severozápadní dráhy. Na jízdu po této trati přes její průmyslovou Vysočanskou a Libeňskou část se nedá zapomenout. Už nikdy neuvidíme to, co jsme měli možnost vnímat cestou když jsme míjeli naplno v provozu například části Kolbenky...

+2/0
12.11.2017 13:01

M29a34r33e78k 92T69ů18m53a 4872288726702

Zbořit tak nádhernou stavbu je fakt šílenost...:-(

+7/0
7.11.2017 14:07

V32í55t 78M90r88h24a34l 1415779603830

Tragický osud těšnovského nádraží je jasným důkazem zatemněnosti tehdejších soudruhů.

+7/0
7.11.2017 10:20

M62a88r37t32i91n 30V18e54s51e53l43ý 1860618887176

Jo, toho mostu přes Rokytku jsem si v terénu všimnul, je blízko minipivovaru Kolčavka. Těšnovského nádraží je asi největší škoda, ale škoda je taky zastávky Praha - Královské Vinohrady nebo stanice Praha - Vyšehrad.

+4/0
7.11.2017 9:56

M25a12r24t50i40n 20W92a56l23l89n95e61r 6375880294320

Díky moc. Parádní fotky, člověk, když vidí tu Palmovku a jak v ulici Na Žertvách jezdil vlak...

Ve své podstatě je nejvíce neuvěřitelné, že na tom přejezdu v Zenklově to jezdilo ještě za doby, kdy byl člověk už na světě...před 35 lety...

Někdy mám takové "snílkovské" období o cestování časem, kdy by člověk byl ve "vzduchové bublině" aby nemohl zasahovat do dení v té době, ale zažil by třeba Prahu první republiky nebo třeba šedesátá, sedmdesátá léta...

+13/0
6.11.2017 20:38

M27a68r49t69i88n 65R47u25z33i78c73k30a 1272878686267

Jo, ja si to take pamatuju, dokonce byla na Palmovce tramvajova smycka a krizeni pres trat bylo jednokolejne,... most pres rokytku pamatuju, chodili jsme tam po kolejich, za usedlosti balabenka, dnes uz zborena, na jejim miste je benzinka a silnicni most, byla odbocka do byvaleho lihovaru...

Jeste zajimavejsi jsou stopy po trolejbusech, ve Freyove ulici jsou jeste sloupy, nekde i s napinacimi lany a pod mostem trate jsou jeste srouby po izolacnich deskach, drive i patrne stopy po tykadlech vyskrabnute do omitky...

Co uz nepamatuju, ale muselo byt zajimave, bylo urovnove krizeni trolejbusu a elektrifikovane trati na Krejcarku...

+2/0
12.11.2017 0:59

J11a81n 97Č32e26k36a30l 7739695414234

No a zároveň s rušením trati se ve stejné trase plánovalo metro... Velmi ekonomické...

0/−1
6.11.2017 10:56

Z41d95e67n79ě65k 31K30o26v28á21ř 9288279599645

8-o8-o8-o8-o8-o

0/0
7.11.2017 8:05

M98a27r60t46i71n 39R35u31z78i60c55k89a 1962158896487

Prakticky jo, Metro B kopiruje trat az do Pocernic (Cerny Most)... Denisovo nadr. = Florenc, Karlin = Krizikova, Liben dolni nadr. = Palmovka, Nadr. Vysocany = Vysocanska, Rajska zahrada - planovana zastavka vlaku u metra, ... jedine co neni je Invalidovna, Ceskomoravska, Kolbenova a Cerny Most, kde je trat sice blizko, ale neplanuje se zde zeleznicni zastavka...

+1/0
12.11.2017 1:03

J75a10n 56Č51e15r28n64ý 8980180974951

A proč vlastně zrušili tu koňku na Vinohrady? Takové plýtvání!

+1/0
13.11.2017 9:19

D70a50v15i82d 64K48n67a27p19e68k 8367964126875

Podle frekvence spojů si myslím, že nebyla škoda trať na Těšnov zrušit. Ale zbourat tak architektonicky nádherné nádraží Těšnov byla od příslušných úřadů prostě zhovadilost prvního řádu.

+10/0
6.11.2017 9:18

F20r27a17n34t74i34š24e36k 79O45s28t69r18ý 4585791617603

K čemu by se to používalo?

0/−8
6.11.2017 12:39

D37a72v42i63d 79K73n76a89p51e39k 8877804786485

Např. muzeum, galerie, úřady. Je prostě škoda zbourat tak nádhernou budovu.

+8/0
6.11.2017 12:43

M12a54r63t94i11n 57R74u42z73i81c44k70a 1692648946397

a to magistrale prekazelo pouze jedno jeji kridlo, zbytek mohl zustat... respektive se mohlo vyuzit jako muzeum napr. nahradou za zboreny objekt mestkeho muzea...

+3/0
12.11.2017 1:05

P18e46t56r 17B98a33č68a34v39č53í39k 3433338931359

Jako kluk jsem z tohoto nádraží jezdil pravidelně do Milovic. Krásná budova s originální výzdobou, která si nezadala ani s ostatními nádražími. Ba je i předčila. Lidé už v té době protestovali ale zabednění soustruzi se prostě ROZHODLI. Dnes mohla sloužit jako muzeum, galerie,obchodní centrum......

+6/0
6.11.2017 12:52

Z54d10e95n25ě24k 54B63a78b13i85c93k98ý 6606283195148

Co čekat od režimu, který nechal srovnat se zemí nádherné staré město Most apod. :-(

+1/0
11.11.2017 19:10

P22a94v21l31a 50K34u70č49e77r85o38v64á 5577281403

jsem zmatená - poslední vlak tu měl jet 1972, tak co ty fotky z 80-tých let?

0/0
5.11.2017 17:33

J19a79n 55L89u69k72á48š 79B84e54d67r52n30í15č34e17k 1159297493269

To bude ukončením pravidelné dopravy.

+2/0
5.11.2017 17:42

J47a21n 72C84h30a39r56v46á38t 9251979313846

Roku 1972 byl ukončen provoz na trati Praha-Vysočany – Praha-Libeň dolní nádraží – Praha-Těšnov, roku 1984 i na nákladní trati z Vysočan na Rohanský ostrov. zdroj: Wikipedie

+3/0
6.11.2017 22:05

J83a29n 15R38a49j40č73á25n35i 9758829802490

Uvedený trakční sloup nikdy nebyl stožárem vjezdového návěstidla. To by mě zajímalo, kde jste vzali tuto informaci??

0/0
5.11.2017 16:27

S43i53l77v33e45s18t12r 92K96a16d70e68ř40á26b12e51k 8690563465670

"Trakční sloup" - to jako někdo tahal vlaky sloupem, jo?

0/−4
5.11.2017 16:35
Foto

R74u30d15o11l76f 79R18o52s32a 6850961119494

A na co tam byl sloup trakcniho vedeni kdyz trat nebyla elektrifikovana?

0/0
5.11.2017 19:37

J88a22n 92Č59e90k61a23l 7829615864224

Protože to byla součást stanice Vysočany, a ta elektrifikována byla...

+3/0
6.11.2017 10:55

P44a69t19r24i70k 73E65g28e45r 2228730239471

Moc pěkné video :-) a je fajný, že Jakub Vrána jej natočil. Jeho otce M. Vránu znám velice dobře když jsem jezdil do jižních Čech na tábor.

Koukám, že od dvou komerčních televizí jsou ruce dány pryč a dělá se pro serióznější iDNES.cz pro kolegu je to moc dobrá zpráva zajímá se o MHD.

0/0
5.11.2017 16:24

D76e56n64i98s 58H70u21m19l 4682295505136

Škoda Denisova nádraží ;-(

+9/0
5.11.2017 11:02

J18o90s77e93f 33T84r23ö42g91l 8669162706936

Před 11 lety jsem ten úsek od Vysočan procházel, překvapilo mě, kolik je toho ještě zachováno na to, že jsme v Praze, kde každý metr čtvereční plochy má x zájemců z řad developerů.

+7/0
5.11.2017 10:57

R80i57c29h77a64r36d 24K97r54á82l 4448967230333

Zajímavý a pro fanoušky železnice příjemný počin. Má pouze dvě vady - že díky své době trvání některá místa vynechává docela nebo je zmiňuje jen letmo obrazově (strážní domek u bývalé Rustonky plus několik dalších "pomníčků" na trase Těšnov-Vysočany) a pak se také nezabývá osudy Těšnovského nebo též Denisova nádraží. Fotografií je dost v knize Nádraží a železniční tratě, existují i dobové záběry. Jeden z mých kolegů dokonce připravoval krátký film o délce cca 20 minut se záběry míst, které už dnes díky developerskému šílenství vypadají podstatně jinak (zejména okolí Praha-Libeň dolní nádraží). Ale věřím, že podobných "bláznů", kteří mapují historii měnícího se města je mnohem víc.

0/0
5.11.2017 10:53

F90r74a13n75t50i67š20e61k 81M86ü34l22l37e60r 2793542199498

https://youtu.be/owc1lTOZSLY

0/0
5.11.2017 10:39

J14a77n 22L90u40k13á91š 36B15e63d18r42n96í19č60e31k 1679887903659

A zapomíná se na protipovodňovou funkci mezi Deniskou a dolní Libni.

0/0
5.11.2017 10:30

A12l83e28š 74A41d52a52m 7970620278989

Jo, tramvaje jezdily i přes karlův most.

Nejlepší jsou ty blázni, či chtějí likvidovat pěší zóny a rvát tam tramvaje-viz plán zavést opět tram na příkopy. Výborné, jak tvrdí, že tram se k pěším zonam skvělé hodí. Taková blbost...

+1/−14
5.11.2017 10:20

M72a94r12t19i55n 78R82u71z71i57c41k14a 1972738546377

Kdyz se podivam do mest v zahranici, je to celkem bezna vec...

+1/0
12.11.2017 1:12

J13a75n 39Č22e65r28n82ý 8910300584461

Ano, k pěším zónám se tramvaje skvěle hodí, myslím si to taky.

+1/0
13.11.2017 9:43

J59a87r60o92s72l86a63v 45K47a93d10l15e52c 5831269282181

R^Zpětně člověk musí uznat, že postavit tak velké nádraží v tom místě (Těšnov) byla chyba a to zbourání mělo smysl.

+5/−24
5.11.2017 9:19

J70a78n 30L11u86k25á48š 31B33e15d43r53n22í20č87e96k 1419337833219

Denisovo nádraží klidně mohlo sloužit jako galerie. A II.SJM býti trasována mali linko výše.

+1/0
5.11.2017 10:25

R63i67c27h44a38r17d 42K12r70á85l 4388487100743

Jednalo se o možnosti v něm udělat železniční muzeum. Ostatně podobně to dopadne nejspíš i s dalšími železničními památkami - nechají se nenápadně dojít do stavu, kdy zbourání bude jediným řešením. O tom by se také dal udělat nejeden pořad.

+3/0
5.11.2017 10:55

T30o50m37a44s 71K71o21h70o48u81t 7299901347832

Např "nádraží" Praha - Vyšehrad. Za to nemohou komouši, ale my, dnešní lidé...

+4/0
6.11.2017 18:57

R21o17b20e59r42t 17P53r12a61ž84á72k 4798826465600

Nesmysl. Vyšehrad chátral už od 70. let.

+3/0
9.11.2017 17:03

J75a93n 52L47u88k47á68š 95B61e21d98r91n29í45č24e46k 1819577903629

Ty tramvaje pravidelně křížily tuto trať až po ukončení osobní pravidelné přepravy.

Předtím tam bylo pouze jednokolejné propojení. Žádná linka tudy nevedla do 1973/4

+7/0
5.11.2017 7:49
Foto

J75a78k16u92b 30B28e87z51n71o91s87k74a 9207123156

Docela mi ve fotogalerii chybí fotografie míst i z dnešní doby..Porovnat místa tehdy a teď by bylo jistě zajímavé

+24/0
5.11.2017 2:29

R35o47b86e94r72t 48F23e97j30e17r 1601829265700

Před lety jsem si vypůjčil knihu Zmizelá Praha a prošlápnul jsem si všechna ta místa osobně. Byl to prima výlet..

+7/0
5.11.2017 8:11

P94e61t27r 24P61r80u85s 7847685459712

Taky by nezaskodila mapa se zakreslenou byvalou trati.

+5/0
5.11.2017 8:25

J72o37s81e18f 26K12r73a56l 3347863444887

každý se na to může podívat sám, toto ti dá rychlý pohled na kdysi a dnes http://www.dveprahy.cz/

+9/0
5.11.2017 9:13

Z73d69e14n67ě85k 31K51o20v34á35ř 9128919729515

Díky za skvělou adresu. R^ Neznal jsem ji.

+3/0
5.11.2017 10:28

J87a12n 89Z79e84m10a17n 1916885914416

Zde je mapa Prahy z roku 1965 http://www.oldradio.cz/Praha1965.pdf

0/0
6.11.2017 11:41

A31n90t44o23n23í11n 37Č85e98c64h 7376777216789

To by novináři museli vyjet ven, což umí maximálně v okolí své kanceláře na Andělů...

+1/0
5.11.2017 22:34







Najdete na iDNES.cz