Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj letos opět jezdí vlaky a zpřístupňují svérázný zapadlý kraj, v němž zanechaly nesmazatelné stopy dvě světoznámé osobnosti: Andy Warhol a dobrý voják Švejk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81e21t72r 89Š38k42o13d93a 5567640264150

S tím Kalinovem jako 1. vesnicí osvobozenou v Československu to není přesné. V té době už bylo osvobozeno celé území Podkarpatské Rusi. V r. 1944 ale Československo neexistovalo. Buď tedy budeme mluvit o Československu jako o území Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatské Rusi z doby před Mnichovem a z doby na konci 2. sv. války, nebo pouze o Slovensku, na jehož území Kalinov leží (a ležel ve 2. sv. válce).

A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce.

+2/0
23.8.2017 21:11

L40u62b24o83š 39U47l55r61i66c10h 5211480758824

"A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce."

Na Slovensku sú obce kde žije min 20% národnostnej menšiny pre tieto obce platí zákon na označení obcí v jazykoch národnostných menšín, čiže obce sú označené aj v jazyku národnostnej menšiny. V Medzilaborciach je to národnosť Rusínska a ich písmo je azbuka.

0/0
27.8.2017 1:00

P64a32v49e17l 32M30a69t28o23u64š87e56k 5460687568124

Souvislost s politikou do toho vnáší hlavně autor článku, který zřejmě ještě nikdy před tím nebyl dále na východě než, řekněme, v Pardubicích. Medzilaborce sice nejsou kdovíjak malebné město, ale zato tam vždy, kdy jsem tam byl, panovala naprostá pohoda. Totéž platí i o okolních horách. Nejsou to Tatry (pro většinu Čechů pravděpodobně Slovensko = Tatry), ale je tam téměř absolutní klid, a to na obou stranách hranice. Částečné vysídlení po dokončení přehrady Starina nad Stakčínem tomu ještě napomohlo. Co je horší, že se kraj vylidňuje i jinak než jen kvůli přehradě. Původní obyvatelé bohužel mizí a občas se objevují noví, přistěhovalí z měst, kteří již ale nehodlají žít klasickým vesnickým životem. Ale totéž o mnoho desetiletí dřív nastalo v horských vesničkách např. v Rakousku. Jsou na první pohled malebné, ale bez kouzla starých časů. Totéž asi časem čeká i východ Slovenska.

+6/−1
23.8.2017 10:49

M57a58r61t85i66n 65J55a90n71o46š85k27a 3418811984342

Pane Matoušku, obdivuji Vaši suverénní zeměpisnou střelbu od pasu..... Já jezdím stejně tak jako mnoho dalších občanů ČR do Pardubic směrem na západ a ne na východ !? A Stakčín s přehradou Starina je od popisované oblasti v článku vzdálený více než 50 km?!

+2/0
23.8.2017 13:52

P24a55v77e80l 54M49a42t94o45u22š49e59k 5950817118864

Pane Janoško, popisovanou oblast jsem několikrát prošel pěšky a troufám si tvrdit, že ji docela dobře znám. Ano, máte pravdu, že přehrada Starina je od Medzilaboriec poměrně vzdálena, ale vysídlená oblast nad touto přehradou sahá až k polským hranicím. Jednou z vesnic, která byla kvůli přehradě vysídlena a de facto zrušena, je např. Ruské, kousek pod hraničním hřebenem (Ruské sedlo). Pokud jste si nevšiml, tak jsem psal o oblasti jako o celku, nikoli pouze o městě Medzilaborce. Ale jestli mne chcete tahat za slovo, můžete pokračovat. Zatím jsem žádnou mapu otevřít skutečně nepotřeboval, nehledě k to mu, že vysídlené vesnice v současných mapách beztak asi nejsou.

+2/0
23.8.2017 14:01

M15a64r51t61i85n 88J26a97n75o58š44k84a 3448511854402

Ok, ale šlo hlavně o to Vaše suverénní tvrzení ohledně Pardubic. MJ

+1/0
23.8.2017 14:17

P64a62v41e89l 90M74a57t18o25u65š50e54k 5260957948894

Když se někdo příliš pozastavuje nad podobou města na východním Slovensku a navíc si neodpustí úplně zbytečné politické narážky, předpokládám, že skutečně příliš daleko na východ od Prahy nikdy dříve nebyl. Samozřejmě Pardubice jsou nadsazené, ale mnohému Pražákovi již připadá trochu exotická i Morava.

+1/−1
23.8.2017 14:56

M45a98r22t75i39n 47J48a35n39o78š15k94a 3148571604922

O jaké "zbytečné politické narážky" jde? MJ

+2/0
23.8.2017 15:04

P35a18v93e42l 49M20a94t39o17u43š46e29k 5470717818794

"Vzpomínky na duch reálného socialismu..." Já myslím, že není třeba donekonečna omílat fráze tohoto typu. Ale je to samozřejmě věc názoru. Jinak přímý rychlík z Prahy do Medzilaboriec jezdil ještě i po roce 1989, dokonce i po rozpadu Československa, a to až do roku 2002, a někteří místní na to byli docela hrdi. Šlo o paradoxní a přitom dost dlouhodobou situaci, kdy Medzilaborce měly přímé vlakové spojení s Prahou, ale s Bratislavou nikoli.

+2/0
23.8.2017 15:24

P63a54v49e45l 38M19a11t27o24u16š60e21k 5690617138674

Jen tak náhodně mne napadá, že v podobné situaci, jako bývaly východoslovenské Medzilaborce, je již řadu let jihomoravské Znojmo, které již dávno nemá přímé (a ani rozumné nepřímé) vlakové spojení s Prahou, co je ale větší ostuda, že ani s Brnem (pominuli pár sezónních cyklovlaků), ale má několikrát denně přímé vlakové spojení s Vídní a s dalšími městy na jih od ní. Jen si nejsem jist, zda mají právo být na takovou situaci Znojemáci, a zejména pak tvůrci naší dopravní politiky, hrdí...

+1/−1
23.8.2017 15:37

M15a57r28t18i11n 61J49a35n13o81š68k95a 3118281864672

Díky, už Vám konečně rozumím. Pro příště se vynasnažím, abych lidi Vašeho smýšlení a geopolitické orientace zbytečně nedráždil.

0/0
23.8.2017 16:01

J95a35r41o59s18l24a63v 25A17d76a28m43e58c 8836695545390

Trošku plácáte o nějaké ostudě . Znojmo má přímé spojení s Brnem speciální autobusovou linkou , která za 1:15 hod doveze kvalitním velkokapacitním autobusem cestující z Brna do Znojma a naopak. O prázdninách jezdí nejméně 1x za hodinu , ve špičce 1x 1/2 hod. Ve školní rok častěji. Cena základního jednorázového jízdného je 78 Kč. Mám vlaky rád a pokud se budu chtít projet vlakem, tak mohu do Znojma jet přes Břeclav ( pro omezené pražáky Znojmo, Brno i Břeclav leží v Jihomoravském kraji , chytří pražáci to ví a znají naši republiku dobře). "Tvůrce dopravní politiky" je u regionální dopravy kraj a v případě JM kraje jste střelil hodně vedle.

+1/0
24.8.2017 22:28

M78i24l89o52š 73Z77a12h14r24a42d56n50í14k 4262941285929

Zajimave je datum postaveni toho velkolepeho pravoslavneho kostela - rok 1949. V te dobe se v Ceskoslovensku moc kostelu uz nestavelo

+1/0
23.8.2017 14:48

J24á44n 30K53o58t89ú92č 2136104348426

Za mňa nádherný kraj. Samozrejme, je tam veľká chudoba, pre miestnych je to veľký problém, ale pre turistov hľadajúcich divočinu a pokoj je to výborná voľba. Najväčší dôvod, prečo je krajný východ Slovenska taký chudobný, je ten, že proste leží na konci civilizovaného sveta. Keby bola Ukrajina normálny bohatý štát, s ktorým by sa normálne obchodovalo (nie len pašovali cigarety), vyzeralo by to tam inak.

Ale takto môžu mať aspoň turisti jedinečný zážitok...

+17/0
23.8.2017 9:35

P16a75v28e22l 24M65a31t13o95u24š32e56k 5380547938814

Ukrajina je normální stát. Ale pro Ukrajinu je Zakarpatská oblast něčím podobným jako pro Slovensko oblast na východ od Medzilaboriec, tj. oblast nevelkého zájmu. Svou roli zrovna tady bohužel hraje právě i politika. Zdejší hranice byla, je a ještě asi dlouho bude těžko proniknutelná bariéra, na níž se střetávají dva odlišné či konkurenční zájmy: zájem EU a zájem Ruska. Dokud se budou obě strany hašteřit, lépe v této oblasti nebude.

0/0
23.8.2017 10:55

J17á74n 12K60o32t24ú65č 2686344348856

Samozrejme súhlasím, že Zakarpatská oblasť je z Ukrajinského pohľadu koniec sveta, ale na druhej strane, Ukrajina nie je bohužiaľ normálny štát. Aj mimo Zakarpatskej oblasti je extrémne chudobná a nefunkčná. Nechcem sa púšťať do politických diskusií, ale napríklad je jasné, že nikde na východe Slovenska nechcú žiadne firmy otvárať fabriky. Napriek tomu, že na západe Slovenska ich vyrastá veľa. Prečo je to tak? Pretože 99% ich výrobkov sa predá v západnej EU, nie na východe. Keby slovenské fabriky na autá (a iné) mohli vyvážať svoje výrobky vo veľkom na východ, tak by ich určite postavili niekde na východnom Slovensku. Ale to sa nedeje. Na Ukrajinu a do Ruska sa nič moc nevyváža, lebo kúpna sila je tam mizerná a clo a iné obmedzenia sú katastrofálne. Keď už, tak tam západné firmy rovno vyrábajú (ako napr. aj Škodovka). Preto je východné Slovensko ekonomicky znevýhodnené ako región na konci civilizovaného sveta.

+6/0
23.8.2017 11:19

P29a33v96e49l 72M52a68t97o47u23š43e36k 5480937918324

Kupní síla v Rusku rozhodně není mizerná. Ani leckde na Ukrajině. Jenže Slovensko (i ČR a další země) se jednoznačně orientují na Západ, ačkoli si z nás (patrně i ze Slovenska) tentýž Západ děla odbytiště největšího braku, zatímco styky s Ruskem apod. byly v už za ČSFR v podstatě uměle zpřetrhány (byť existuje pár jednotlivců, kteří si je udrželi nebo na ně navázali). Z pohledu Západu je na Slovensku (i v ČR atd.) taky mizerná kupní síla, určitě mizernější než z pohledu Slovenska (či ČR) na Ukrajině a v Rusku. Přesto se ale Západu vyplatí sem své výrobky cpát pod tlakem. Problém bude úplně jinde, právě v té politice. Taky si uvědomte, že Ukrajinec i Rus mají svou národní hrdost. Ti nebudou masově kupovat zboží jen proto, že je Západu (nebo ze Slovenska, ČR, ...). Naopak. Taková hrdost Čechům (samozřejmě až na výjimky) chybí. Slováci ji sice mají, ale proti Ukrajincům a Rusům pořád nedostatečnou.

+2/−10
23.8.2017 12:02

J78a91n 86Č90e97k64a18l 7849375974734

Aha, tak proto se uživí obchod Bentley někde v Krasnojarsku...

+1/0
23.8.2017 13:19

P19a90v20e59l 87M88a78t12o79u98š74e58k 5140697568554

Nevím, co tím chcete říci. Pokud reagujete na to, na co myslím, že asi reagujete: to je asi jako kdybyste tvrdil, že Češi jsou negramotný národ, protože existuje určité mizivé procento Čechů, kteří negramotní skutečně jsou.

0/0
23.8.2017 13:29

J67á73n 48K63o65t40ú91č 2856764468436

Ťaháte do toho nezmysly, ktoré tam vôbec nepatria. Ja neriešim žiadnu národnú hrdosť. Zahraničný obchod je normálna vec a majú ho aj hrdé národy. Aj s Ukrajinou máme predsa zahraničný obchod, ale hlavne jedným smerom, dovážame od nich suroviny. Ja proti Ukrajine nič nemám, ale je to jednoducho FAKT, že to je celkovo nesmierne chudobný štát (na základe nespočetných ukazovateľov) a mnohé veci tam absolútne nefungujú. Ak tvrdíte opak, tak jednoducho nemáte pravdu. A preto, že na Ukrajine pomaly už ani nefunguje život, je východné Slovensko na konci sveta. (Mimochodom, posielam každý mesiac nejaké peniaze istej cirkevnej charitatívnej organizácii na Ukrajine, ktorú vedú Slováci a ktorá sa stará o ľudí, ktorí tam musia žiť z približne 40 eur mesačne. To je ukrajinská realita. Možno v najbližšom okolí Kyjeva je to lepšie, ale tiež žiadna sláva.)

+3/0
23.8.2017 15:47

R87a63d25k21o 21K74ř78i58v16á37n63e55k 7460683905210

To, že by provizorní válečná trať horem přes sedlo nad zavaleným tunelem byla širokorozchodná, slyším poprvé a nepovažuji to za věrohodné. Navazující polské i slovenské úseky širokorozchodné nebyly. Horem byly přetahovány běžné vojenské i jiné vlaky - pouze kvůli velkému stoupání jen po částech a krokem.

Zavalená místa v tunelu byla obnovena vybetonováním s profilem již jen pro jednu kolej, takže případné obnovení druhé koleje (které stejně není potřeba) by bez zásadní rekonstrukce tunelu nebylo možné.

+2/0
23.8.2017 9:25

J32a13n 42Č82e31k51a19l 7509205884444

No, úplně bych to nevylučoval, ruská armáda asi nejspíš nedisponovala příliš velkým množstvím normálněrozchodných mašin i vozů, takže když něco stavěli, tak to klidně mohlo být široké...

0/0
23.8.2017 9:32

J17á78n 98K33o82t50ú55č 2906474648866

Ale ako by tam dotrepali širokorozchodné mašiny? To nedáva zmysel.

+1/0
23.8.2017 9:36

J62a83n 34Č20e49k28a14l 7289115934734

Rusové často překopávali i hlavní tratě na široký rozchod, takže se to mohlo stát i v téhle oblasti... Ale jen odhaduji...

0/0
23.8.2017 13:18

M28a68r82t43i63n 21J45a54n73o10š32k39a 3708791174132

Informace o širokorozchodné koleji převzata z několika informačních zdrojů. Vedla prý hluboko do slovenského území.MJ

0/0
23.8.2017 9:46

P80a15v89e77l 53M56a44t50o58u58š20e12k 5890467918864

Jde o oblast, kde se rozchody měnily několikrát - podle potřeb SSSR a Německa. Dost podrobně se o tom kdysi psalo v časopise Dráha, snad v č. 9/1997.

0/0
23.8.2017 10:59
Foto

P49e43t59r 39P50a49v86l43í54č92e89k 5859403535630

Také se mi jeví širokorozchodná trať jako naprostý nesmysl. Jen by mě zajímalo, zda jsou dnes ještě někde patrné alespoň minimální pozůstatky / náznaky / toho obchvatu . . . :-(

0/0
24.8.2017 8:46

M40a42r25t32i23n 21J26a30n71o33š42k83a 3158111434642

Minimální pozůstatky opravdu existují. Například hluboký terénní zářez na trase červené turistické značky pár desítek metrů za rozcestníkem v Lupkovském průsmyku směrem na sever. Je to tam ale v létě hrozně zarostlé. Zde plánek obchvatu i text o něm:

https://www.rail.sk/skhist/tunely/191.htm

0/0
25.8.2017 0:10

M37i18l44a89n 37L30a76š62ť41o27v56k32a 8602664583198

Druhá traťová kolej byla vytrhána již po 1. světové válce jako následek dohod z Trianonu.......

+3/0
23.8.2017 0:21

R15a93d79k68o 74K23ř78i75v33á22n87e16k 7180643805420

Nebyla vytrhána všude. Šel jsem po trati pěšky asi roku 1983 a druhá kolej z Vydraně k tunelu ležela, ale jezdilo se pochopitelně jen po jedné.

Spali jsme pod širákem poblíž tunelu a za noc tam projely dva nákladní vlaky z Polska.

+3/0
23.8.2017 9:30







Najdete na iDNES.cz