Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj letos opět jezdí vlaky a zpřístupňují svérázný zapadlý kraj, v němž zanechaly nesmazatelné stopy dvě světoznámé osobnosti: Andy Warhol a dobrý voják Švejk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P65e49t11r 75Š40k62o26d34a 5227710924240

S tím Kalinovem jako 1. vesnicí osvobozenou v Československu to není přesné. V té době už bylo osvobozeno celé území Podkarpatské Rusi. V r. 1944 ale Československo neexistovalo. Buď tedy budeme mluvit o Československu jako o území Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatské Rusi z doby před Mnichovem a z doby na konci 2. sv. války, nebo pouze o Slovensku, na jehož území Kalinov leží (a ležel ve 2. sv. válce).

A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce.

+2/0
23.8.2017 21:11

L25u16b87o79š 65U46l75r77i45c41h 5101860118124

"A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce."

Na Slovensku sú obce kde žije min 20% národnostnej menšiny pre tieto obce platí zákon na označení obcí v jazykoch národnostných menšín, čiže obce sú označené aj v jazyku národnostnej menšiny. V Medzilaborciach je to národnosť Rusínska a ich písmo je azbuka.

0/0
27.8.2017 1:00

P57a25v37e35l 46M86a74t64o96u21š52e63k 5680427168384

Souvislost s politikou do toho vnáší hlavně autor článku, který zřejmě ještě nikdy před tím nebyl dále na východě než, řekněme, v Pardubicích. Medzilaborce sice nejsou kdovíjak malebné město, ale zato tam vždy, kdy jsem tam byl, panovala naprostá pohoda. Totéž platí i o okolních horách. Nejsou to Tatry (pro většinu Čechů pravděpodobně Slovensko = Tatry), ale je tam téměř absolutní klid, a to na obou stranách hranice. Částečné vysídlení po dokončení přehrady Starina nad Stakčínem tomu ještě napomohlo. Co je horší, že se kraj vylidňuje i jinak než jen kvůli přehradě. Původní obyvatelé bohužel mizí a občas se objevují noví, přistěhovalí z měst, kteří již ale nehodlají žít klasickým vesnickým životem. Ale totéž o mnoho desetiletí dřív nastalo v horských vesničkách např. v Rakousku. Jsou na první pohled malebné, ale bez kouzla starých časů. Totéž asi časem čeká i východ Slovenska.

+6/−1
23.8.2017 10:49

M73a43r59t65i46n 85J78a48n48o91š29k84a 3308171114882

Pane Matoušku, obdivuji Vaši suverénní zeměpisnou střelbu od pasu..... Já jezdím stejně tak jako mnoho dalších občanů ČR do Pardubic směrem na západ a ne na východ !? A Stakčín s přehradou Starina je od popisované oblasti v článku vzdálený více než 50 km?!

+2/0
23.8.2017 13:52

P39a60v67e19l 83M46a55t37o19u60š18e75k 5370117768424

Pane Janoško, popisovanou oblast jsem několikrát prošel pěšky a troufám si tvrdit, že ji docela dobře znám. Ano, máte pravdu, že přehrada Starina je od Medzilaboriec poměrně vzdálena, ale vysídlená oblast nad touto přehradou sahá až k polským hranicím. Jednou z vesnic, která byla kvůli přehradě vysídlena a de facto zrušena, je např. Ruské, kousek pod hraničním hřebenem (Ruské sedlo). Pokud jste si nevšiml, tak jsem psal o oblasti jako o celku, nikoli pouze o městě Medzilaborce. Ale jestli mne chcete tahat za slovo, můžete pokračovat. Zatím jsem žádnou mapu otevřít skutečně nepotřeboval, nehledě k to mu, že vysídlené vesnice v současných mapách beztak asi nejsou.

+2/0
23.8.2017 14:01

M71a16r66t66i36n 44J64a71n46o88š86k53a 3668881444882

Ok, ale šlo hlavně o to Vaše suverénní tvrzení ohledně Pardubic. MJ

+1/0
23.8.2017 14:17

P20a63v34e18l 73M95a54t37o86u32š56e85k 5760127218464

Když se někdo příliš pozastavuje nad podobou města na východním Slovensku a navíc si neodpustí úplně zbytečné politické narážky, předpokládám, že skutečně příliš daleko na východ od Prahy nikdy dříve nebyl. Samozřejmě Pardubice jsou nadsazené, ale mnohému Pražákovi již připadá trochu exotická i Morava.

+1/−1
23.8.2017 14:56

M24a85r23t23i50n 44J61a93n94o95š71k93a 3598111694292

O jaké "zbytečné politické narážky" jde? MJ

+2/0
23.8.2017 15:04

P25a29v65e72l 76M68a68t74o61u38š78e13k 5870787948444

"Vzpomínky na duch reálného socialismu..." Já myslím, že není třeba donekonečna omílat fráze tohoto typu. Ale je to samozřejmě věc názoru. Jinak přímý rychlík z Prahy do Medzilaboriec jezdil ještě i po roce 1989, dokonce i po rozpadu Československa, a to až do roku 2002, a někteří místní na to byli docela hrdi. Šlo o paradoxní a přitom dost dlouhodobou situaci, kdy Medzilaborce měly přímé vlakové spojení s Prahou, ale s Bratislavou nikoli.

+2/0
23.8.2017 15:24

P77a49v39e80l 75M30a48t74o11u39š22e76k 5340597778844

Jen tak náhodně mne napadá, že v podobné situaci, jako bývaly východoslovenské Medzilaborce, je již řadu let jihomoravské Znojmo, které již dávno nemá přímé (a ani rozumné nepřímé) vlakové spojení s Prahou, co je ale větší ostuda, že ani s Brnem (pominuli pár sezónních cyklovlaků), ale má několikrát denně přímé vlakové spojení s Vídní a s dalšími městy na jih od ní. Jen si nejsem jist, zda mají právo být na takovou situaci Znojemáci, a zejména pak tvůrci naší dopravní politiky, hrdí...

+1/−1
23.8.2017 15:37

M62a36r69t56i45n 47J69a55n26o47š61k21a 3648571154252

Díky, už Vám konečně rozumím. Pro příště se vynasnažím, abych lidi Vašeho smýšlení a geopolitické orientace zbytečně nedráždil.

0/0
23.8.2017 16:01

J10a37r26o19s71l87a53v 94A79d90a70m46e55c 8906505115600

Trošku plácáte o nějaké ostudě . Znojmo má přímé spojení s Brnem speciální autobusovou linkou , která za 1:15 hod doveze kvalitním velkokapacitním autobusem cestující z Brna do Znojma a naopak. O prázdninách jezdí nejméně 1x za hodinu , ve špičce 1x 1/2 hod. Ve školní rok častěji. Cena základního jednorázového jízdného je 78 Kč. Mám vlaky rád a pokud se budu chtít projet vlakem, tak mohu do Znojma jet přes Břeclav ( pro omezené pražáky Znojmo, Brno i Břeclav leží v Jihomoravském kraji , chytří pražáci to ví a znají naši republiku dobře). "Tvůrce dopravní politiky" je u regionální dopravy kraj a v případě JM kraje jste střelil hodně vedle.

+1/0
24.8.2017 22:28

M93i50l61o19š 47Z97a39h78r82a63d38n67í37k 4192521345969

Zajimave je datum postaveni toho velkolepeho pravoslavneho kostela - rok 1949. V te dobe se v Ceskoslovensku moc kostelu uz nestavelo

+1/0
23.8.2017 14:48

J76á95n 43K67o22t73ú81č 2736764548766

Za mňa nádherný kraj. Samozrejme, je tam veľká chudoba, pre miestnych je to veľký problém, ale pre turistov hľadajúcich divočinu a pokoj je to výborná voľba. Najväčší dôvod, prečo je krajný východ Slovenska taký chudobný, je ten, že proste leží na konci civilizovaného sveta. Keby bola Ukrajina normálny bohatý štát, s ktorým by sa normálne obchodovalo (nie len pašovali cigarety), vyzeralo by to tam inak.

Ale takto môžu mať aspoň turisti jedinečný zážitok...

+17/0
23.8.2017 9:35

P32a98v34e95l 60M59a70t17o53u16š62e38k 5850407888334

Ukrajina je normální stát. Ale pro Ukrajinu je Zakarpatská oblast něčím podobným jako pro Slovensko oblast na východ od Medzilaboriec, tj. oblast nevelkého zájmu. Svou roli zrovna tady bohužel hraje právě i politika. Zdejší hranice byla, je a ještě asi dlouho bude těžko proniknutelná bariéra, na níž se střetávají dva odlišné či konkurenční zájmy: zájem EU a zájem Ruska. Dokud se budou obě strany hašteřit, lépe v této oblasti nebude.

0/0
23.8.2017 10:55

J25á36n 52K80o27t22ú58č 2246534678916

Samozrejme súhlasím, že Zakarpatská oblasť je z Ukrajinského pohľadu koniec sveta, ale na druhej strane, Ukrajina nie je bohužiaľ normálny štát. Aj mimo Zakarpatskej oblasti je extrémne chudobná a nefunkčná. Nechcem sa púšťať do politických diskusií, ale napríklad je jasné, že nikde na východe Slovenska nechcú žiadne firmy otvárať fabriky. Napriek tomu, že na západe Slovenska ich vyrastá veľa. Prečo je to tak? Pretože 99% ich výrobkov sa predá v západnej EU, nie na východe. Keby slovenské fabriky na autá (a iné) mohli vyvážať svoje výrobky vo veľkom na východ, tak by ich určite postavili niekde na východnom Slovensku. Ale to sa nedeje. Na Ukrajinu a do Ruska sa nič moc nevyváža, lebo kúpna sila je tam mizerná a clo a iné obmedzenia sú katastrofálne. Keď už, tak tam západné firmy rovno vyrábajú (ako napr. aj Škodovka). Preto je východné Slovensko ekonomicky znevýhodnené ako región na konci civilizovaného sveta.

+6/0
23.8.2017 11:19

P80a75v78e44l 70M53a62t55o83u38š41e17k 5760477458794

Kupní síla v Rusku rozhodně není mizerná. Ani leckde na Ukrajině. Jenže Slovensko (i ČR a další země) se jednoznačně orientují na Západ, ačkoli si z nás (patrně i ze Slovenska) tentýž Západ děla odbytiště největšího braku, zatímco styky s Ruskem apod. byly v už za ČSFR v podstatě uměle zpřetrhány (byť existuje pár jednotlivců, kteří si je udrželi nebo na ně navázali). Z pohledu Západu je na Slovensku (i v ČR atd.) taky mizerná kupní síla, určitě mizernější než z pohledu Slovenska (či ČR) na Ukrajině a v Rusku. Přesto se ale Západu vyplatí sem své výrobky cpát pod tlakem. Problém bude úplně jinde, právě v té politice. Taky si uvědomte, že Ukrajinec i Rus mají svou národní hrdost. Ti nebudou masově kupovat zboží jen proto, že je Západu (nebo ze Slovenska, ČR, ...). Naopak. Taková hrdost Čechům (samozřejmě až na výjimky) chybí. Slováci ji sice mají, ale proti Ukrajincům a Rusům pořád nedostatečnou.

+2/−10
23.8.2017 12:02

J89a24n 66Č56e37k33a49l 7669465334724

Aha, tak proto se uživí obchod Bentley někde v Krasnojarsku...

+1/0
23.8.2017 13:19

P58a20v49e20l 52M92a67t89o40u73š71e90k 5840327838154

Nevím, co tím chcete říci. Pokud reagujete na to, na co myslím, že asi reagujete: to je asi jako kdybyste tvrdil, že Češi jsou negramotný národ, protože existuje určité mizivé procento Čechů, kteří negramotní skutečně jsou.

0/0
23.8.2017 13:29

J93á83n 29K74o42t81ú41č 2686104858206

Ťaháte do toho nezmysly, ktoré tam vôbec nepatria. Ja neriešim žiadnu národnú hrdosť. Zahraničný obchod je normálna vec a majú ho aj hrdé národy. Aj s Ukrajinou máme predsa zahraničný obchod, ale hlavne jedným smerom, dovážame od nich suroviny. Ja proti Ukrajine nič nemám, ale je to jednoducho FAKT, že to je celkovo nesmierne chudobný štát (na základe nespočetných ukazovateľov) a mnohé veci tam absolútne nefungujú. Ak tvrdíte opak, tak jednoducho nemáte pravdu. A preto, že na Ukrajine pomaly už ani nefunguje život, je východné Slovensko na konci sveta. (Mimochodom, posielam každý mesiac nejaké peniaze istej cirkevnej charitatívnej organizácii na Ukrajine, ktorú vedú Slováci a ktorá sa stará o ľudí, ktorí tam musia žiť z približne 40 eur mesačne. To je ukrajinská realita. Možno v najbližšom okolí Kyjeva je to lepšie, ale tiež žiadna sláva.)

+3/0
23.8.2017 15:47

R63a56d36k22o 96K46ř79i14v45á43n28e87k 7230183575140

To, že by provizorní válečná trať horem přes sedlo nad zavaleným tunelem byla širokorozchodná, slyším poprvé a nepovažuji to za věrohodné. Navazující polské i slovenské úseky širokorozchodné nebyly. Horem byly přetahovány běžné vojenské i jiné vlaky - pouze kvůli velkému stoupání jen po částech a krokem.

Zavalená místa v tunelu byla obnovena vybetonováním s profilem již jen pro jednu kolej, takže případné obnovení druhé koleje (které stejně není potřeba) by bez zásadní rekonstrukce tunelu nebylo možné.

+2/0
23.8.2017 9:25

J16a28n 32Č81e33k53a28l 7549815274574

No, úplně bych to nevylučoval, ruská armáda asi nejspíš nedisponovala příliš velkým množstvím normálněrozchodných mašin i vozů, takže když něco stavěli, tak to klidně mohlo být široké...

0/0
23.8.2017 9:32

J40á75n 78K80o20t65ú81č 2136424148606

Ale ako by tam dotrepali širokorozchodné mašiny? To nedáva zmysel.

+1/0
23.8.2017 9:36

J73a54n 15Č28e48k71a75l 7949155664844

Rusové často překopávali i hlavní tratě na široký rozchod, takže se to mohlo stát i v téhle oblasti... Ale jen odhaduji...

0/0
23.8.2017 13:18

M77a34r50t77i14n 85J20a37n80o40š79k87a 3488371664612

Informace o širokorozchodné koleji převzata z několika informačních zdrojů. Vedla prý hluboko do slovenského území.MJ

0/0
23.8.2017 9:46

P18a32v40e15l 24M98a55t53o76u75š15e15k 5560787868214

Jde o oblast, kde se rozchody měnily několikrát - podle potřeb SSSR a Německa. Dost podrobně se o tom kdysi psalo v časopise Dráha, snad v č. 9/1997.

0/0
23.8.2017 10:59
Foto

P90e55t97r 53P40a41v60l95í92č15e33k 5299933665650

Také se mi jeví širokorozchodná trať jako naprostý nesmysl. Jen by mě zajímalo, zda jsou dnes ještě někde patrné alespoň minimální pozůstatky / náznaky / toho obchvatu . . . :-(

0/0
24.8.2017 8:46

M89a81r19t67i71n 74J60a69n77o78š95k10a 3388801154802

Minimální pozůstatky opravdu existují. Například hluboký terénní zářez na trase červené turistické značky pár desítek metrů za rozcestníkem v Lupkovském průsmyku směrem na sever. Je to tam ale v létě hrozně zarostlé. Zde plánek obchvatu i text o něm:

https://www.rail.sk/skhist/tunely/191.htm

0/0
25.8.2017 0:10

M12i53l68a95n 92L39a22š30ť75o71v44k21a 8192744353598

Druhá traťová kolej byla vytrhána již po 1. světové válce jako následek dohod z Trianonu.......

+3/0
23.8.2017 0:21

R20a20d24k32o 46K21ř24i46v40á84n29e73k 7430413325250

Nebyla vytrhána všude. Šel jsem po trati pěšky asi roku 1983 a druhá kolej z Vydraně k tunelu ležela, ale jezdilo se pochopitelně jen po jedné.

Spali jsme pod širákem poblíž tunelu a za noc tam projely dva nákladní vlaky z Polska.

+3/0
23.8.2017 9:30



Najdete na iDNES.cz