Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dobre tu už bolo. Bizarní svět kolem Lupkovského tunelu na Slovensku

Pokud máte dojem, že tunely souvisí s politikou, pak pro Lupkovský tunel na severovýchodním Slovensku to sedí stoprocentně. Po několikaleté pauze přes něj letos opět jezdí vlaky a zpřístupňují svérázný zapadlý kraj, v němž zanechaly nesmazatelné stopy dvě světoznámé osobnosti: Andy Warhol a dobrý voják Švejk.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P60e87t79r 25Š78k31o76d40a 5667470404640

S tím Kalinovem jako 1. vesnicí osvobozenou v Československu to není přesné. V té době už bylo osvobozeno celé území Podkarpatské Rusi. V r. 1944 ale Československo neexistovalo. Buď tedy budeme mluvit o Československu jako o území Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatské Rusi z doby před Mnichovem a z doby na konci 2. sv. války, nebo pouze o Slovensku, na jehož území Kalinov leží (a ležel ve 2. sv. válce).

A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce.

+2/0
23.8.2017 21:11

L31u52b41o88š 15U25l41r94i14c44h 5511430928104

"A pak by mě zajímalo, proč je název města Medzilaborce na stanici navíc v azbuce."

Na Slovensku sú obce kde žije min 20% národnostnej menšiny pre tieto obce platí zákon na označení obcí v jazykoch národnostných menšín, čiže obce sú označené aj v jazyku národnostnej menšiny. V Medzilaborciach je to národnosť Rusínska a ich písmo je azbuka.

0/0
27.8.2017 1:00

P20a15v35e26l 26M54a72t68o79u14š70e64k 5660177148224

Souvislost s politikou do toho vnáší hlavně autor článku, který zřejmě ještě nikdy před tím nebyl dále na východě než, řekněme, v Pardubicích. Medzilaborce sice nejsou kdovíjak malebné město, ale zato tam vždy, kdy jsem tam byl, panovala naprostá pohoda. Totéž platí i o okolních horách. Nejsou to Tatry (pro většinu Čechů pravděpodobně Slovensko = Tatry), ale je tam téměř absolutní klid, a to na obou stranách hranice. Částečné vysídlení po dokončení přehrady Starina nad Stakčínem tomu ještě napomohlo. Co je horší, že se kraj vylidňuje i jinak než jen kvůli přehradě. Původní obyvatelé bohužel mizí a občas se objevují noví, přistěhovalí z měst, kteří již ale nehodlají žít klasickým vesnickým životem. Ale totéž o mnoho desetiletí dřív nastalo v horských vesničkách např. v Rakousku. Jsou na první pohled malebné, ale bez kouzla starých časů. Totéž asi časem čeká i východ Slovenska.

+6/−1
23.8.2017 10:49

M98a55r77t22i40n 33J12a44n49o21š53k83a 3988261454462

Pane Matoušku, obdivuji Vaši suverénní zeměpisnou střelbu od pasu..... Já jezdím stejně tak jako mnoho dalších občanů ČR do Pardubic směrem na západ a ne na východ !? A Stakčín s přehradou Starina je od popisované oblasti v článku vzdálený více než 50 km?!

+2/0
23.8.2017 13:52

P32a78v21e71l 15M50a30t84o91u62š71e37k 5270497578344

Pane Janoško, popisovanou oblast jsem několikrát prošel pěšky a troufám si tvrdit, že ji docela dobře znám. Ano, máte pravdu, že přehrada Starina je od Medzilaboriec poměrně vzdálena, ale vysídlená oblast nad touto přehradou sahá až k polským hranicím. Jednou z vesnic, která byla kvůli přehradě vysídlena a de facto zrušena, je např. Ruské, kousek pod hraničním hřebenem (Ruské sedlo). Pokud jste si nevšiml, tak jsem psal o oblasti jako o celku, nikoli pouze o městě Medzilaborce. Ale jestli mne chcete tahat za slovo, můžete pokračovat. Zatím jsem žádnou mapu otevřít skutečně nepotřeboval, nehledě k to mu, že vysídlené vesnice v současných mapách beztak asi nejsou.

+2/0
23.8.2017 14:01

M89a90r44t95i64n 80J68a86n12o89š75k15a 3118871684632

Ok, ale šlo hlavně o to Vaše suverénní tvrzení ohledně Pardubic. MJ

+1/0
23.8.2017 14:17

P67a34v42e87l 95M42a17t58o34u92š29e77k 5610747278984

Když se někdo příliš pozastavuje nad podobou města na východním Slovensku a navíc si neodpustí úplně zbytečné politické narážky, předpokládám, že skutečně příliš daleko na východ od Prahy nikdy dříve nebyl. Samozřejmě Pardubice jsou nadsazené, ale mnohému Pražákovi již připadá trochu exotická i Morava.

+1/−1
23.8.2017 14:56

M62a29r93t18i81n 49J80a51n19o34š69k24a 3738251834132

O jaké "zbytečné politické narážky" jde? MJ

+2/0
23.8.2017 15:04

P92a17v69e91l 17M69a38t57o83u85š71e71k 5600907358374

"Vzpomínky na duch reálného socialismu..." Já myslím, že není třeba donekonečna omílat fráze tohoto typu. Ale je to samozřejmě věc názoru. Jinak přímý rychlík z Prahy do Medzilaboriec jezdil ještě i po roce 1989, dokonce i po rozpadu Československa, a to až do roku 2002, a někteří místní na to byli docela hrdi. Šlo o paradoxní a přitom dost dlouhodobou situaci, kdy Medzilaborce měly přímé vlakové spojení s Prahou, ale s Bratislavou nikoli.

+2/0
23.8.2017 15:24

P72a76v52e81l 93M60a81t28o53u90š78e70k 5720927838194

Jen tak náhodně mne napadá, že v podobné situaci, jako bývaly východoslovenské Medzilaborce, je již řadu let jihomoravské Znojmo, které již dávno nemá přímé (a ani rozumné nepřímé) vlakové spojení s Prahou, co je ale větší ostuda, že ani s Brnem (pominuli pár sezónních cyklovlaků), ale má několikrát denně přímé vlakové spojení s Vídní a s dalšími městy na jih od ní. Jen si nejsem jist, zda mají právo být na takovou situaci Znojemáci, a zejména pak tvůrci naší dopravní politiky, hrdí...

+1/−1
23.8.2017 15:37

M19a26r84t53i14n 34J91a92n90o45š33k94a 3768191894272

Díky, už Vám konečně rozumím. Pro příště se vynasnažím, abych lidi Vašeho smýšlení a geopolitické orientace zbytečně nedráždil.

0/0
23.8.2017 16:01

J97a41r50o96s71l12a18v 41A35d51a48m25e89c 8666845905110

Trošku plácáte o nějaké ostudě . Znojmo má přímé spojení s Brnem speciální autobusovou linkou , která za 1:15 hod doveze kvalitním velkokapacitním autobusem cestující z Brna do Znojma a naopak. O prázdninách jezdí nejméně 1x za hodinu , ve špičce 1x 1/2 hod. Ve školní rok častěji. Cena základního jednorázového jízdného je 78 Kč. Mám vlaky rád a pokud se budu chtít projet vlakem, tak mohu do Znojma jet přes Břeclav ( pro omezené pražáky Znojmo, Brno i Břeclav leží v Jihomoravském kraji , chytří pražáci to ví a znají naši republiku dobře). "Tvůrce dopravní politiky" je u regionální dopravy kraj a v případě JM kraje jste střelil hodně vedle.

+1/0
24.8.2017 22:28

M62i61l44o16š 80Z32a48h84r58a89d58n37í85k 4502431105609

Zajimave je datum postaveni toho velkolepeho pravoslavneho kostela - rok 1949. V te dobe se v Ceskoslovensku moc kostelu uz nestavelo

+1/0
23.8.2017 14:48

J71á40n 51K86o46t17ú17č 2526274628856

Za mňa nádherný kraj. Samozrejme, je tam veľká chudoba, pre miestnych je to veľký problém, ale pre turistov hľadajúcich divočinu a pokoj je to výborná voľba. Najväčší dôvod, prečo je krajný východ Slovenska taký chudobný, je ten, že proste leží na konci civilizovaného sveta. Keby bola Ukrajina normálny bohatý štát, s ktorým by sa normálne obchodovalo (nie len pašovali cigarety), vyzeralo by to tam inak.

Ale takto môžu mať aspoň turisti jedinečný zážitok...

+17/0
23.8.2017 9:35

P75a12v33e60l 42M93a24t56o55u21š27e19k 5120217238214

Ukrajina je normální stát. Ale pro Ukrajinu je Zakarpatská oblast něčím podobným jako pro Slovensko oblast na východ od Medzilaboriec, tj. oblast nevelkého zájmu. Svou roli zrovna tady bohužel hraje právě i politika. Zdejší hranice byla, je a ještě asi dlouho bude těžko proniknutelná bariéra, na níž se střetávají dva odlišné či konkurenční zájmy: zájem EU a zájem Ruska. Dokud se budou obě strany hašteřit, lépe v této oblasti nebude.

0/0
23.8.2017 10:55

J59á14n 49K10o14t25ú38č 2936544488246

Samozrejme súhlasím, že Zakarpatská oblasť je z Ukrajinského pohľadu koniec sveta, ale na druhej strane, Ukrajina nie je bohužiaľ normálny štát. Aj mimo Zakarpatskej oblasti je extrémne chudobná a nefunkčná. Nechcem sa púšťať do politických diskusií, ale napríklad je jasné, že nikde na východe Slovenska nechcú žiadne firmy otvárať fabriky. Napriek tomu, že na západe Slovenska ich vyrastá veľa. Prečo je to tak? Pretože 99% ich výrobkov sa predá v západnej EU, nie na východe. Keby slovenské fabriky na autá (a iné) mohli vyvážať svoje výrobky vo veľkom na východ, tak by ich určite postavili niekde na východnom Slovensku. Ale to sa nedeje. Na Ukrajinu a do Ruska sa nič moc nevyváža, lebo kúpna sila je tam mizerná a clo a iné obmedzenia sú katastrofálne. Keď už, tak tam západné firmy rovno vyrábajú (ako napr. aj Škodovka). Preto je východné Slovensko ekonomicky znevýhodnené ako región na konci civilizovaného sveta.

+6/0
23.8.2017 11:19

P25a54v36e62l 63M68a61t18o56u66š97e93k 5900357868534

Kupní síla v Rusku rozhodně není mizerná. Ani leckde na Ukrajině. Jenže Slovensko (i ČR a další země) se jednoznačně orientují na Západ, ačkoli si z nás (patrně i ze Slovenska) tentýž Západ děla odbytiště největšího braku, zatímco styky s Ruskem apod. byly v už za ČSFR v podstatě uměle zpřetrhány (byť existuje pár jednotlivců, kteří si je udrželi nebo na ně navázali). Z pohledu Západu je na Slovensku (i v ČR atd.) taky mizerná kupní síla, určitě mizernější než z pohledu Slovenska (či ČR) na Ukrajině a v Rusku. Přesto se ale Západu vyplatí sem své výrobky cpát pod tlakem. Problém bude úplně jinde, právě v té politice. Taky si uvědomte, že Ukrajinec i Rus mají svou národní hrdost. Ti nebudou masově kupovat zboží jen proto, že je Západu (nebo ze Slovenska, ČR, ...). Naopak. Taková hrdost Čechům (samozřejmě až na výjimky) chybí. Slováci ji sice mají, ale proti Ukrajincům a Rusům pořád nedostatečnou.

+2/−10
23.8.2017 12:02

J49a54n 30Č49e74k33a95l 7569485774614

Aha, tak proto se uživí obchod Bentley někde v Krasnojarsku...

+1/0
23.8.2017 13:19

P81a60v73e39l 15M92a79t97o12u29š58e62k 5490497138654

Nevím, co tím chcete říci. Pokud reagujete na to, na co myslím, že asi reagujete: to je asi jako kdybyste tvrdil, že Češi jsou negramotný národ, protože existuje určité mizivé procento Čechů, kteří negramotní skutečně jsou.

0/0
23.8.2017 13:29

J54á61n 19K57o74t26ú70č 2886484338986

Ťaháte do toho nezmysly, ktoré tam vôbec nepatria. Ja neriešim žiadnu národnú hrdosť. Zahraničný obchod je normálna vec a majú ho aj hrdé národy. Aj s Ukrajinou máme predsa zahraničný obchod, ale hlavne jedným smerom, dovážame od nich suroviny. Ja proti Ukrajine nič nemám, ale je to jednoducho FAKT, že to je celkovo nesmierne chudobný štát (na základe nespočetných ukazovateľov) a mnohé veci tam absolútne nefungujú. Ak tvrdíte opak, tak jednoducho nemáte pravdu. A preto, že na Ukrajine pomaly už ani nefunguje život, je východné Slovensko na konci sveta. (Mimochodom, posielam každý mesiac nejaké peniaze istej cirkevnej charitatívnej organizácii na Ukrajine, ktorú vedú Slováci a ktorá sa stará o ľudí, ktorí tam musia žiť z približne 40 eur mesačne. To je ukrajinská realita. Možno v najbližšom okolí Kyjeva je to lepšie, ale tiež žiadna sláva.)

+3/0
23.8.2017 15:47

R48a91d58k78o 23K84ř17i79v57á82n36e91k 7110213375840

To, že by provizorní válečná trať horem přes sedlo nad zavaleným tunelem byla širokorozchodná, slyším poprvé a nepovažuji to za věrohodné. Navazující polské i slovenské úseky širokorozchodné nebyly. Horem byly přetahovány běžné vojenské i jiné vlaky - pouze kvůli velkému stoupání jen po částech a krokem.

Zavalená místa v tunelu byla obnovena vybetonováním s profilem již jen pro jednu kolej, takže případné obnovení druhé koleje (které stejně není potřeba) by bez zásadní rekonstrukce tunelu nebylo možné.

+2/0
23.8.2017 9:25

J34a89n 90Č79e98k71a66l 7509945384304

No, úplně bych to nevylučoval, ruská armáda asi nejspíš nedisponovala příliš velkým množstvím normálněrozchodných mašin i vozů, takže když něco stavěli, tak to klidně mohlo být široké...

0/0
23.8.2017 9:32

J86á64n 88K83o89t80ú92č 2406154528496

Ale ako by tam dotrepali širokorozchodné mašiny? To nedáva zmysel.

+1/0
23.8.2017 9:36

J44a77n 42Č69e54k82a27l 7689185454474

Rusové často překopávali i hlavní tratě na široký rozchod, takže se to mohlo stát i v téhle oblasti... Ale jen odhaduji...

0/0
23.8.2017 13:18

M41a46r97t56i52n 10J75a35n17o83š83k64a 3298241684972

Informace o širokorozchodné koleji převzata z několika informačních zdrojů. Vedla prý hluboko do slovenského území.MJ

0/0
23.8.2017 9:46

P20a17v79e31l 41M83a55t23o47u39š27e82k 5330357308834

Jde o oblast, kde se rozchody měnily několikrát - podle potřeb SSSR a Německa. Dost podrobně se o tom kdysi psalo v časopise Dráha, snad v č. 9/1997.

0/0
23.8.2017 10:59
Foto

P49e33t52r 84P42a37v92l64í79č45e64k 5599223225540

Také se mi jeví širokorozchodná trať jako naprostý nesmysl. Jen by mě zajímalo, zda jsou dnes ještě někde patrné alespoň minimální pozůstatky / náznaky / toho obchvatu . . . :-(

0/0
24.8.2017 8:46

M85a84r80t58i11n 65J25a98n61o52š43k15a 3698581524832

Minimální pozůstatky opravdu existují. Například hluboký terénní zářez na trase červené turistické značky pár desítek metrů za rozcestníkem v Lupkovském průsmyku směrem na sever. Je to tam ale v létě hrozně zarostlé. Zde plánek obchvatu i text o něm:

https://www.rail.sk/skhist/tunely/191.htm

0/0
25.8.2017 0:10

M58i63l79a79n 90L26a23š13ť81o23v25k51a 8952294943108

Druhá traťová kolej byla vytrhána již po 1. světové válce jako následek dohod z Trianonu.......

+3/0
23.8.2017 0:21

R34a84d41k97o 52K76ř29i28v33á33n89e41k 7980323325150

Nebyla vytrhána všude. Šel jsem po trati pěšky asi roku 1983 a druhá kolej z Vydraně k tunelu ležela, ale jezdilo se pochopitelně jen po jedné.

Spali jsme pod širákem poblíž tunelu a za noc tam projely dva nákladní vlaky z Polska.

+3/0
23.8.2017 9:30







Najdete na iDNES.cz