Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti Hřebeny), dále vyšlápneme na kopec Písek s radarovou základnou, nemineme ani Kuchyňku nebo vyhlídkový Plešivec a nakonec zdoláme nejvyšší horu Brd, 865 m vysoký Tok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15a42n85a 97V50í25š19o28v67á 5829433434137

Brdy jsem v srpnu prošla pěšky (tedy přístupnou část), kolo zůstalo doma a toho ticha, krásných rozhledů (včetně Prahy ;-D) a přírody bez invaze pěších i cyklistů jsem si opravdu užila. Souhlasím s panem Novým, že k přírodě se máme chovat s respektem a některým úsekům, kde masivní cyklovýlety hrozí zdevastováním nejen cest, ale i okolní přírody, dát opravdu pro kola zákaz. Ne každý turista se k přírodě chová ohleduplně, ale setkání s bezohledným a agresivním cyklistou může být životu nebezpečno.

0/0
27.8.2017 13:28

J55a36n 56H73o28c29e39k 2741900731322

Jako autor článku se chci vyjádřit k názorům ve zdejší diskusi ohledně ochrany přírody a horských kol.

Nejprve k mému "rozhledu" pokud jde o cyklistiku a ochranu přírody: Vystudoval jsem sport a biologii na VŠ, moje diplomová práce byla na téma ekologických aspektů aktivit v přírodě, několik let jsem vyučoval na vysoké škole FTVS UK cyklistiku a lyžování. Procestoval jsem komplet ČR a k tomu asi 80 dalších zemí, většinou aktivně, pěšky, na kole, apod., vedl jsem cyklistické zájezdy např. v Rumunsku, Skotsku, na Korsice apod., napsal jsem mj. knihu "Nejhezčí túry světa"

Hřeben Kuchyňka je v rámci Brd zajímavý, vede tudy dálková červená značka, místo je mezi cyklisty známé a v době naší návštěvy jsme tu potkali skupinu dalších 4 cyklistů. Po hřebeni vede převážně široká lesní cesta, místy využívaná i pro těžbu dřeva, v části je cesta kamenitá a užší. V článku jsme jasně uvedli, že úsek je technicky náročný a že přejet celý hřeben na kole nejde, k tomu je zmíněna alternativní cesta pod hřebenem po lesní svážnici. Rovněž nadpis článku a celé vyznění popisuje trasu jako cyklovýlet kombinovaný s pěšími výšlapy.

Zkušenost ukazuje, že problémy většinou vznikají tam, kde dochází ke konfliktům mezi pěšími a cyklisty, zejména proto jsou některé úseky např. na Šumavě nebo v Krkonoších uzavírány pro cyklisty, přednost je tu dávána tradičnější pěší turistice. Problémy vznikají agresivitou a neohleduplností některých lidí - mohou to být třeba i cyklisté, kteří se "řítí" po úzké pěšině a mohou tak ohrozit chodce, ale třeba i lidé, kteří se v lese perou a nabádají k tomu ostatní. Sama jízda na kole nemá výrazně horší dopad na životní prostředí - viz například odborný článek zde: http://geography.cz/geograficke-rozhledy/wp-content/uploads/2007/12/str12-13.pdf

Řešením tedy nejsou zákazy, ale vzájemná ohleduplnost jednotlivých skupin turistů. Myslím, že pak bude i nadále možné sdílet nejenom brdské cesty...

Přeji pohodové léto!

Jan Hocek

0/0
12.8.2017 20:38

A46n33t28o84n16í45n 97S39e34b48e66r42a 7943318300479

Ja bych byl pro to, aby ne nektere trasy byl zakazan vjezd cyklistum.....

0/−1
11.8.2017 13:36

M83i61l48a70n 10N84o24v64y 4923769610240

V dobe od svych 20 do 30 let jezdil pomerne hodne, na horskem kole cca 6000/rok, k tomu cca 3000/rok na silnicnim (potom to slo z kopce, moc deti, malo casu). Nazval bych se proto cyklistickym fandou. Presto jizdu na kole na takovych usecich jako je Kuchynka v Brdech, povazuji za prasarnu, protoze kdyby tam jezdil na kole kazdy, z te pekne pesiny po kamenech by moc nezustalo. Navstevnik prirody (ktera je obzvlast kolem Prahy pod intenzivnim tlakem) by si mel uvedomovat, kdy je jeho chovani jeste k prirode ohleduplne a kdy uz nikoli. Sotolinova hrebenovka vydrzi stovky cyklistu bez nasledku, ale Kuchynka by mela zustat pro pesi turisty. Podobne v Krkonosich nepousteji (opravnene) cyklisty na useky, kde by cyklistika pusobila negativne, na kole nesmite na Kralicky Sneznik, nesmite prejet Plechy-Trojmezna-Tristolicnik na Sumave, apod.

Tedy tento clanek povazuji za otresny a autora i jeho kolegyni na fotografiich za typicke sobce bez vetsiho rozhledu.

+9/−3
11.8.2017 8:20

M78i65r70e23k 68P63i60n27k96a34s 7212321837136

R^ Zrovna jsem při čtení vzpomínal, jak jsem jako student chodíval na Kuchyňku a přemýšlel, jak asi může dopadnout ta vrcholová stezička po projetí stovek kol.

0/0
11.8.2017 8:52

M18a63r88t92i60n 52V97á81g54n23e51r 5136324614191

No, přes Kuchyňku se na kolech jezdí už hodně dlouho a stezka se nijak zásadně nemění. Ono je to tím, že těch, kdo se drápou do vršku, není až tak moc a většina stejně kolo kvůli terénu vede. Kdyby hrozilo poškození přírody, orgány ochrany by osadily cestu zákazem (to se nestalo). V oblasti Brd jsem byl (pěšky) shodou okolností minulý týden: právě poblíž Kuchyňky jsem na stezce potkal motokrosovou motorku a o kus dál dvě čtyřkolky honící se mimo cesty lesem.

+3/0
11.8.2017 9:37

M63i91l39a82n 82N60o68v77y 4523739410690

Otazku Kuchynky necham stranou, to je znacne subjektivni.

Nicmene nerozumim vasemu komentari o motorce/ctyrkolce. Kdybyste napsal, ze jste je potkal, zavolal polici, vynadal jim, popral se s nimi, protoze delaji prasarnu, potom OK (mohl bych vam vypravet o mych dvou konfliktech s motorkari v lese, kdy doslo i na fyzicke utoky -- nejsem na to hrdy, ale proste tyhle bezohledni sobci me strasne stvou). Ale takto to zni jako relativizovani problemu: kdyz nekdo se vykali v metru na nastupisti, mohu se klidne vycurat, protoze to uz je proti tomu uplna malina.

+2/0
11.8.2017 9:55







Najdete na iDNES.cz