Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Překonání Zdi smrti. Německé muzeum připomíná železnou oponu ČSSR

Nová výstava v Německo-německém muzeu v někdejší rozdělené vesnici Mödlareuth se věnuje dějinám železné opony v komunistickém Československu. Podle regionálního listu Thüringer Allgemeine potrvá do 31. července, přibližuje režim na hranicích ČSSR a popisuje některé případy pokusu o útěk na Západ.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72i29c20h44a83l 27M25i11l12l95e24r 9736472289982

jeste neco k Zelezne opone pro ty, kdo tenkrat jeste nebyli na svete; reakce na "Pokud jsem si všiml - příspěvek je o železné oponě ČSSR.

Ackoliv se vyraz Zelezna opona prvne objevil uz pred 2SV v souvislosti se sovetskymi hranicemi, skutecny termin tykajici se hranice mezi "sovetskou sferou vlivu" a Zapadem zvolil Churchill ve svem projevu ve Fultonu (USA) v 1946 a tak "vynalezl" vyznam, ktery se ujal po celem svete.

Zadna individualni "Zelezna opona CSSR" jako takova neexistovala - hranice CSR a pozdeji cssr byly soucasti celkove hranice "bratrskych lidove demopkratickych statu pod vudci roli sssr".

Ideologicka Zelezna opona zacala existovat v Evrope 2 roky predtim, nez cs. komunisti udelali prevrat v 1948, uzavreli hranice na vsech prechodech a naridili pohranikum pronasledovat a chytat ty, kdo se chteli dostat ven pres prechody i mimo ne. To znamena jeste par let pred tim, nez byly dokonceny fyzicke zatarasy kolem dokola cele hranice.

0/0
9.4.2017 17:04

M64i78c96h63a48l 41M12i13l58l64e29r 9396212679142

oprava: pohranicnikum

0/0
9.4.2017 17:22

M50i81c45h48a23l 47M27i53l53l37e76r 9396322909912

o ilegalni ceste vychodonemecke rodiny z Durynska do Bavorska vypravel jeji ucastnik, Karl Ittig, dnes starsi pan - umelecky sklar zijici ve Wertheimu na Mohanu.

Kdo cestuje jednou ze zajezdovych ricnich lodi po Mohanu a kanalu spojujicim Mohan s Dunajem, ten ma moznost se s nim setkat, kdyz prijde na lod predvest sve sklarske umeni.

Dozvi se i o nebezpecne ceste jeho rodiny za svobodou z Durynska na zapad, kterou prodelal jako male dite.

Jeho rodina, jejiz predci zalozili sklarskou firmu v 1850, se vydala na nebezpecnou cestu na zapad v druhe puli 50. let. Byli to rodice Ittigovi s obema pary svych rodicu, maly Karl a jeho starsi sourozenci. Rodice s Karlem behem cesty usporadali "hru", aby ho zabavili. Pocatecni cast cesty absolvoval pesky, pozdeji ho nesli v krosne pres pole a lesem, prestrojeni za zemedelce jdouci za praci. Na nejnebezpecnejsich usecich cesty kolem hranice mu pro jistotu zalepili usta paskou, aby je nahodou neprozradil krikem.

0/0
8.4.2017 7:24

A41l17e23š 71L15i34s86o11v59s38k70ý 9269608782642

Povinně by to měli navštívit všichni komunisti a ti, co s něma sympatizují, zvlášť mladí.

+6/0
7.4.2017 8:49

P86a13v42e97l 54O42b37d97r14ž60á47l35e52k 6356704118792

Nevím, jestli by to pomohlo. Pro komunisty to bylo normální a dodnes mnozí berou lidi, kteří chtěli pryč, jako zločince ... případně věří tomu, že nás hrdiní pohraničníci chránili před nájezdy imperialistů.

+7/0
7.4.2017 9:51

L22i65b32o22r 26M49o61u78č63k79a 1858207525312

presne . takovej pohranicnikbloguje .. pro oho by byl navrat zelezny opony sen ...

0/0
7.4.2017 13:52

R65o73m88a50n 73J96e34s45c59h13k18e 9188205677985

Kdo měl v hlavě co mu pán bůh dal, tak neutíkal přes dráty. Sehnal si zájezd a nevrátil se. Jak říkal kamarád pohraničník, přes dráty utíkali hlavně feťáci a Poláci.

+1/−1
7.4.2017 16:47

M43i74c87h36a89l 14M93i56l51l70e63r 9796282899612

pres hranice se bezne utikalo v letech 1948-51. Vetsina emigrantu teto generace se dostala ven fyzicky pres kopecky, protoze v tech letech byly zajezdy na zapad nesmirne omezene a tykaly se prevazne jen sportovnich a kuturnich delegaci, prisne sledovanych doprovodnym personalem z estebe.

Az teprve v pozdejsich dobach, kdy podnikove zajezdy nebo zajezdy sportovnich fanousku do zapadni Evropy byly castejsi, nebo existovala obcasna povoleni jet na konferenci nebo jiny studijni atd pobyt, bylo mozne zustat venku timto zpusobem. Take jeden cas pres dovolenou v Jugoslavii. Na nejake mesice v 1968-69 bylo dovasne snadnejsi ziskat vyjezdni dolozku, nez to zase zavrela normalizace a toho vyuzily desitky tisic obcanu, obzvlast po invazi v 1968.

Penziste mohli dostat povoleni navstivit sve pribuzne usazene z hlediska cs. uradu "ilegalne" v tom kapitaaalistickem zahranici. Po dobu jejich pobytu v zahranici jim byla mj. zrusena penze a po navratu ji nedostali zpet.

Nesmeli doma uzavrit cestovni pojisteni hradici pripadny pobyt v nemocnici ani navstevu lekare. K plnemu zajisteni teto pece se museli pisemne zavazat pribuzni jakou soucast pozvani; jinak zadny cs. turista nedostal povoleni k navsteve. Pokud se penzista chtel v zahranici u svych pribuznych uz usadit, nebylo tezke k tomu ziskat povoleni. Komunisti tak usetrili dozivotne na vyplaceni penze, ktera byla zrusena i na zdravotnich nakladech.

Navic v ruznych pripadech stat ziskal penzistuv majetek kde penzista nemel komu ho predat. Pokud ho prodal, nemel moznost vetsi mnozstvi penez vzit sebou, nehlede k tomu ze Kcs byly na zapade nesmenne a bankovni prevody nebyly mozne.

0/−1
8.4.2017 7:03

R51o87m61a39n 80J61e63s84c95h14k55e 9758165287135

Jak uvádite v letech 48-51 se běžně utíkalo. V té době tam dráty nebyly.

Pokud jsem si všiml - příspěvek je o železné oponě ČSSR. Jinak v ostatním s Vámi souhlasím.

+1/0
8.4.2017 7:10

M17i38c93h79a29l 14M96i82l61l26e71r 9266462789202

zelezna opona byla vytvorena uz "Viteznym Unorem" 1948, kdy byl okamzite prijat zakon, ktery silne trestal ilegalni prechody na zapad. Fyzicka opona se sice stavela ve forme dratu a zatarasu postupne, zato ale silnice, cesty, pesi prechody a zeleznice byly blokovany, vlaky prohledavany a dostavaly zelenou jen po dukladne prohlidce. Stejne tak auta, nakladaky. Samozrejme take zacala okamzite byt ostre strezena letiste.

Pri ceste vlakem se pozdeji vymenovala i lokomotiva pro prejezd hranice.

Hranice byla hlidana pesimi pohranicnimi hlidkami a vedeni ochrany hranic spolupracovalo s praskaci v prihranicnich oblastech, jejichz role byla ziskat duveru emigrujicich obcanu, prasknout je aby mohli byt chyceni.

Jeden z mych pribuznych presel s kamosem hranici do Bavorska behem fingovane "senove brigady" v lete 1949. Prihlasili se na brigadu s umyslem najit cestu ven a po nekolika dnech prace a ziskani informaci od spolehliveho cloveka se jim jedne noci podarilo prekrocit hranici.

Jiny pribuzny prejel hranici ve vlaku, v tendru lokomotivy ukryty pod hromadou uhli a zeleznicarskych hadru. Podminkou ale bylo, ze musel behem noci, po prejezdu hranice z jedouciho vlaku vyskocit, aby ho nemecka hranicni sluzba nenasla pri prijezdu do prvni zapadonemecke stanice. Zeleznicar, ktery vlakovy prechod organizoval se totiz obaval, ze kdyby se naslo vic lidi, kteri se dostali ven pomoci vlaku, nejaky prihranicni spicl by se to dozvedel a poukazalo by to na asistenci zamestnance zeleznic.

Pribuzny se pozdeji dozvedel, ze zeleznicar zaplatil za svou praci pozdeji zivotem - komousi ho na neci udani chytili a popravili.

0/0
8.4.2017 7:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.