Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Brušperku vyrazili na starých čezetách do Austrálie. Trvalo jim to rok

Během 430 dnů projeli Čech Marek Vantuch a Slovenka Ivana Haraslínová na starých čezetách Evropu, Asii a Austrálii. Část trasy jeli po stopách trabantů Dana Přibáně. Překonávali problémy s úředníky, stařičkými motocykly i s vlastní únavou. Náš život na cestách skončil po 33 tisíc kilometrech, píše Marek Vantuch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R89i93c63h38a94r36d 82B26r70y42c14h59t70a 2708115788318

Hodně zajímavá je ta "Těžba sopečného sýra, Kavah Ijen, Jáva, Indonésie" (foto č. 30). To musí být delikatesa! :-)

+1/0
5.2.2017 14:49
Foto

M66i24r67o55s36l26a85v 40S41t17e82i17n84e95r 6748164593145

Je to síra, vykondenzovaná z podzemních výparů. Je to hledaná surovina pro průmysl, na chléb byste si ji jistě nenamazal.;-)

0/0
6.2.2017 9:53

R64i70c30h63a88r65d 58B74r83y63c52h10t72a 2578255838888

Já vím, jen jsem si dovolil upozornit, jak legračně zaúřadoval "šotek" u popisku fotografie a ze sopečné síry se stal "sopečný sýr" a jeho "těžba". :-)

0/0
6.2.2017 14:21

M69i75c27h72a17l 32K96o87v53a74č 7415732672963

pro zájemce:

-tady borec v roce 2013-14 "objel kouli" sám na Jawě http://www.jawakolemsveta.cz/jawa-kolem-sveta-i/trasa

-a momentálně akorát "dojíždí" Austrálii http://www.jawakolemsveta.cz/trasa-jawa-kolem-sveta-2

0/0
5.2.2017 10:19

J10a65n 15L39u57k67á76š 7587183793522

Sice smekam, ale popis trasy mne prekvapil - zejmena to, ze tam, kde byly uneseny Hanka s Toncou, si nekdo troufne projet na motorce.

Mohly byt 2 motocyklova rukojmi ...

0/0
3.2.2017 22:09

M62i43c40h67a59l 66B32a95š36t97a 6884850965424

Kdo ví jak to s nima bylo a ne každej turista je v Praze okradenej.

0/0
4.2.2017 8:12

J73a42n 19L23u33k83á17š 7857623853932

Predvadite tady presne to nezodpovedne mysleni, co vedlo k unosu tech dvou - "V Balucistanu sice obcas nekoho unesou ale ne kazdyho.".

0/0
4.2.2017 22:08

M42i10c57h16a40l 60B95a74š20t72a 6904380385854

Máte pravdu. Minulý týden mne na přechodu málem přizabila slečna SMSkující za jízdy (fakt !). Přecházet budu dál, i když je to někdy o život. Můžu riziko zrušit, ale zase mi to stojí zato přecházet :-) Tedy, kdoví co za tím únosem bylo (chovali se děvčata totiž poněkud podivně) a i když je Balucistan pěkně divokej, není to koncentrák. Aby se z něj odjíždělo jenom komínem. Něco je vždycky za něco.

0/0
5.2.2017 7:24

M52a45r47i68u18s 24J68o71r65d24á57n62e34k 7342712656985

Já myslím že docela zásadní rozdíl je že ty dvě pipiny jsou ženské a cestovaly místní autobusovou dopravou...

0/0
6.2.2017 10:26
Foto

J57a45n 34Ž58i19ž25k64a 7748124242740

Jo jel bych hned na sve cize taky. Bohuzel se zenou bych po tydnu bez sprchy mel z raje peklo.

+1/0
1.2.2017 11:39

V33á50c44l14a32v 70P87c46h48á77l48e26k 8316762841982

...by mě zajímalo, kolik jste spotřebovali pneumatik ?

0/0
31.1.2017 12:00
Foto

M52i16r36o33s18l21a25v 54S13t78e76i36n79e71r 6658934493455

Jedna sada vydrží 30000 km. Ale v Asii asi ten rozměr bude běžný, je tam ještě dnes polovina provozu na dvoukolkách a tříkolkách.

To svařování je ale zvláštní, pérák z r. 1950 měl solidní rám. Spíš měli ty své soumary těžce přetížené.

0/0
5.2.2017 7:54
Foto

T31o30m20á34š 91S45m86o33l86í60k 3401242576733

Bylo by super projet to na kole a ne ničit planetu pálením benzínu.

0/−10
30.1.2017 17:35

J19a71n 58Č48e78k15a63l 7189945404344

Zatímco tady by žádný neprojeli...

0/0
2.2.2017 14:56
Foto

T55o44m18á74š 81S83m97o80l10í55k 3741732606693

ve sněhu ne

0/0
2.2.2017 15:48

D48a98n30i59e83l 40T55s15c67h63e30r32n86a87y 2855362359882

Co vam brani?

0/0
2.2.2017 15:23
Foto

T84o78m57á37š 22S50m13o61l58í23k 3111982456213

finance

0/0
2.2.2017 15:46

M88i98r78o83s13l33a64v 84M29i86č79á86n 5519948940229

byl to asi velký mazec,borci.

+1/0
30.1.2017 14:12

J54a74n 66F88r93i13d41r36i58c27h 6975358279533

Nic pro mě. R^[>-]

0/0
30.1.2017 11:33

T16o32m52á40š 33K17u13c81h13a69ř 3147651918761

Trošku mi není jasné, proč ty motorky včetně motorů neuvedli do perfektního stavu ještě před cestou a řešili tak tolik problémů už krátce po vyjetí. To by byla otázka jen pár tisíc. K domu doplnit kvalitní filtraci benzínu i vzduchu a krom něčeho ulomeného kvůli přetížení nemuseli celou cestu nic řešit.

+1/−1
30.1.2017 10:35

M50a70r54e17k 48V14a48n44t19u50c17h 3565728305660

Kéžby to bylo tak jednoduché. V jednu chvíli bylo prostě potřeba ukončit přípravy a vyjet. Neměli jsme kolem sebe moc zkušených lidí, se kterými by se to dopředu dalo moc řešit.

+2/0
30.1.2017 11:10

T15o97m47á40š 22K64u36c55h27a87ř 3907401508141

Zdravím.:-) Hlavně že jste dojel celí. Já ten motor neznat, tak si takto vyjet netroufnu. Vlastní práce s rozborkou, kontrolou a go je u takového motoru otázkou pár hodin, pokud jsou připravené díly. To by se do přípravy takto dlouhé cesty mohlo vejít. Vy jste si před cestou rozborku s někým znalým ani nenacvičili?

0/0
30.1.2017 11:44

P61e32t12r 35U90t65ě13k20a58l 9310778198

Na takovou cestu jednoduchý stroj - jasně. Opravíte na koleně.

Akorát mi chybí info, co do toho dvoutaktu lili.

+2/0
30.1.2017 9:34

Z95d80e44n83ě60k 86W46e76r15n32h72a53r36t 6507935522668

cokoliv. ;-)

0/0
30.1.2017 9:35

P25e18t62r 43U81t86ě47k81a64l 9170278558

;-D

+1/0
30.1.2017 9:47

K55a75r68e31l 26W83a90t71z66k10o 9546627457806

Číza jede skoro na cokoli co hoří.

0/0
2.2.2017 19:37
Foto

O88n78d75r84e96j 22V45a93l50o67u43s36e18k 4420621287531

Super vykon - akorat mi tam chybi zaver. Co pak udelali s tema motorkama? Naky happy end? ;-)

0/0
30.1.2017 9:28

P69a90v31e38l 62N50o36v51á58k 7321856659703

Máte to tam napsaný daly do kontejneru a odvezli domů

+2/−1
30.1.2017 11:58

J54a26n 62Č92e18k71a95l 7679935804604

Výlet super, ale vyžaduje aspoň elementární manuální zručnost, což mne z takové výpravy vylučuje... ;-D

0/0
30.1.2017 9:00

Z15d18e34n94ě17k 50W37e52r22n40h62a41r16t 6277475512338

No, popravdě řečeno nechápu moc údiv nad těmi starými stroji. Naopak to považuji za nejlepší mašiny na takový typ cest, jsou naprosto jednoduché, v případě potřeby je možné je opravit doslova na plochém kameni. Součástek je jen pár a ještě takového typu, že se dají vcelku snadno nahradit něčím podobným nebo opravit. To, že ten stroj je starý šedesát let nehraje roli, pokud to před cestou dobře prohlédnou, vymění elektriku a není tam třeba skrytá koroze rámu, aby se to rozpadlo, ale jinak je to po všech stránkách spolehlivější, než moderní stroje, plných elektroniky, speciálních součástek a podobně. A když se k tomu připočte ještě ohromná tolerance na kvalitu paliva, kdy i v nejhorším případě stačí vyčistit karburátor, přidat oleje do směsi a "poštelovat předstih", není co řešit. Zkuste si někde v poušti hrát s elektronicky řízenými vstřiky...

Samozřejmě, je to ohromný výkon a odvaha, pustit se na motorkách na takovou cestu. Ale volba staré čezety je v takové situaci zcela rozumná a riziko to snižuje, nikoliv zvedá.

+21/0
30.1.2017 7:19

E36r74i35k 78D33r94a50g80o43m10i69r66e59c58k87ý 2391263307389

tak spolehlivější to určitě není. Snadněji se to opraví, to ano

+3/0
30.1.2017 7:40

Z55d29e11n30ě78k 72W34e17r23n19h44a54r66t 6487695922678

Proč to není spolehlivější? Věc, která tam není, se nemůže pokazit. Bubnové brzdy s lanky, dynamo, cívka, karburátor... To se zkrátka nepokazí. Najezdil jsem na veteránech fůru kilometrů a závady jsou v drtivé většině v tom, že se přetrhnou letité prošoupané lanka, nebo upadne nějaký drátek. Pokud se tyhle věci preventivně vymění a naddimenzují, je to úplně v pohodě.

+3/0
30.1.2017 7:45

E12r37i19k 66D53r61a17g79o70m92i63r52e33c24k85ý 2881913327329

Taky bych si starou motorku vybral na cestu, ale spolehlivější není. Podívejte se na jednu z prvních fotek - Řecko, oprava. To vysvětluje vše.

0/0
30.1.2017 9:01

V16l94a62d53a 26S80i40m46o87n42i31k 3969663893855

Při čtení mi trochu vadil přístup "nových motocyklistů" k těm strojům, více či méně je shodili .. 60 let staré, podle nich nespolehlivé, pořád něco spravovali, na výztuhu blatníku přišli po několika tisících kilometrech, nefungující řazení konzultovali s půlkou světa. Pokud ty stroje byly repasované, měli si na nich opravárenské zákroky předem vyzkoušet, což zjevně neudělali. Měnili kluzná pouzdra, až se rozpadla na prach, protože byli " trochu líní". Vypadá to, že na šedesát let starím motocyklu měli i šedesát let staré kuličkové ložisko:-) Na podobném stroji jsme najezdil tidíce kilometrů ( ne v Pákistánu). Tak jednoduchá mašina prostě nemůže ničím překvapit, když nebude zanedbaná pravidelná údržba.

0/0
30.1.2017 10:17

A11d16a63m 83K93o21p30e58č85n19ý 2813825977

Něco jiného je jezdit kolem komína a něco jiného jet takovou štreku. Mnoho lidí si neumí představit jet úsek Praha-Brno po polní cestě a teď si těch úseků naskládejte několik za sebe. Připočítejte k tomu trvale zatížené stroje. Ono se i u sebelépe připraveného stroje něco projeví. Nám takhle odešlo nové ložisko ve spojce po 15 000 km. http://mujweb.cz/asie03/

+1/0
30.1.2017 11:09
Foto

M33i54r62o44s25l63a96v 15S57t21e37i35n17e72r 6738584733355

Mě se na řadicí kulise vylomil ten zalisovaný kolík (Jawa 250), takže jsem blok musel rozpůlit. Následně bylo důležité, dosedací plochy perfektně očistit, natřít Hermetikem (ten se už nevyrábí) a šikovně vše dostat do správné pozice a sešroubovat.

Tak jednoduchou konstrukci (původně DKW 125 a 250) už jinde nenajdete.

Dnes se smí prodávat výhradně čtyřtakty- ty mají větší váhu a menší výkon, pokud nemají kompresor.

0/0
5.2.2017 8:01

R72a66d31e18k 32T14k96a20č12í56k 8193524710420

Ano na dnešních strojích je mnohem více součástek, které se můžou pokazit ,ale materiály šly dopředu takže by to mělo vydržet více.

0/0
30.1.2017 18:13

J81a17n 90L35u97k15á43š 7687843373892

Mel jsem i Skodu 100, tak muzu potvrdit, ze soucasne auto je spolehlivejsi. Kdybych se ovsem vydal na takovouto cestu, tak Skodu 100 by zvladli ufusovat kdekolik, kdezto na soucasnem aute bych mel nejspis tam nekde v Asii i problem vymenit olej a sehnat olejovy filtr.

0/0
3.2.2017 22:22
Foto

M77i38r76o30s47l71a84v 59S46t25e60i89n11e50r 6648334233165

Na takovou tůru by Š100 nebyla, dole nízká, motor a všecko vzadu, praskající hadice k chladiči vpředu, kolem motoru nepříliš dobrý přístup.

Ze svých bývalých vozidel bych na to vybral Citroen 2CV- vysoký, lehký, jezdil i po poli. Motor jsem tenkrát vlastnoručně rozebral, vyměnil válečky (vlastně jenom vybroušené trubky) zabrousil ventily, vyměnil klikový hřídel, sestavil a jezdil. Za 5 litrů, to bylo tenkrát opravdu málo. Ten motůrek jsem zvedl jen tak, rukama a zase zpět nasadil.

0/0
5.2.2017 8:16

A87d62a85m 77K55o27p25e47č74n52ý 2403665877

Přibáˇn , Přibáˇn, tuhle trasu jelo před ním plno jiných cestovatelů, on jel jen kousek Austrálie v protisměru.

0/0
30.1.2017 7:05

J38a41n 39J93e37ž75e72k 3401705597155

Ten výpočet nákladů nechápu. Nejdřív položky jako "Za aktivity a vstupy jsme nechali jen 30 000 Kč" , suma 250 000 Kč, a pak "zaokrouhlení" na trojnásobek?

0/−3
30.1.2017 6:37

J55a81k90u15b 50Š69a73f91a36n80d31a 7515227321201

Tak si to přečtěte ještě jednou. Vstupem se nemyslí vstup do státu (vízum a spol) ale zcela zřejmě muzea, parky a různé jiné nepovinné atrakce...

+1/0
30.1.2017 7:34

J60a82n 71J28e54ž92e58k 3851295607175

A jo, blbnu, špatně jsem pochopil větu "což dohromady bylo kolem 250 000 Kč". Myslel jsem, že "dohromady" bylo všechno, co bylo nad tím. A to je blbost.

0/0
30.1.2017 8:30
Foto

P23e87t60r 82P45r38o56c39h95á63z21k74a 3762106592144

Slušný výkon. Stejnou Čízu jsem měl také a tak si to dovedu představit. Jste borci.R^

+1/0
30.1.2017 6:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.