Diskuse k článku

Z Brušperku vyrazili na starých čezetách do Austrálie. Trvalo jim to rok

Během 430 dnů projeli Čech Marek Vantuch a Slovenka Ivana Haraslínová na starých čezetách Evropu, Asii a Austrálii. Část trasy jeli po stopách trabantů Dana Přibáně. Překonávali problémy s úředníky, stařičkými motocykly i s vlastní únavou. Náš život na cestách skončil po 33 tisíc kilometrech, píše Marek Vantuch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R88i30c40h27a18r55d 15B91r72y33c75h97t22a 2268475668568

Hodně zajímavá je ta "Těžba sopečného sýra, Kavah Ijen, Jáva, Indonésie" (foto č. 30). To musí být delikatesa! :-)

+1/0
5.2.2017 14:49
Foto

M81i44r66o86s46l95a33v 14S78t12e80i67n19e31r 4860812960216

Je to síra, vykondenzovaná z podzemních výparů. Je to hledaná surovina pro průmysl, na chléb byste si ji jistě nenamazal.;-)

0/0
6.2.2017 9:53

R96i57c22h27a84r55d 11B21r60y72c31h70t20a 2788685208828

Já vím, jen jsem si dovolil upozornit, jak legračně zaúřadoval "šotek" u popisku fotografie a ze sopečné síry se stal "sopečný sýr" a jeho "těžba". :-)

0/0
6.2.2017 14:21

M37i29c18h17a85l 72K40o71v59a80č 7865932312933

pro zájemce:

-tady borec v roce 2013-14 "objel kouli" sám na Jawě http://www.jawakolemsveta.cz/jawa-kolem-sveta-i/trasa

-a momentálně akorát "dojíždí" Austrálii http://www.jawakolemsveta.cz/trasa-jawa-kolem-sveta-2

0/0
5.2.2017 10:19

J39a13n 94L60u83k59á70š 7467193733282

Sice smekam, ale popis trasy mne prekvapil - zejmena to, ze tam, kde byly uneseny Hanka s Toncou, si nekdo troufne projet na motorce.

Mohly byt 2 motocyklova rukojmi ...

0/0
3.2.2017 22:09

M20i77c13h67a50l 18B45a48š21t17a 6234850385684

Kdo ví jak to s nima bylo a ne každej turista je v Praze okradenej.

0/0
4.2.2017 8:12

J37a14n 20L98u82k69á48š 7107903433752

Predvadite tady presne to nezodpovedne mysleni, co vedlo k unosu tech dvou - "V Balucistanu sice obcas nekoho unesou ale ne kazdyho.".

0/0
4.2.2017 22:08

M87i84c38h17a86l 75B45a58š45t48a 6634650525494

Máte pravdu. Minulý týden mne na přechodu málem přizabila slečna SMSkující za jízdy (fakt !). Přecházet budu dál, i když je to někdy o život. Můžu riziko zrušit, ale zase mi to stojí zato přecházet :-) Tedy, kdoví co za tím únosem bylo (chovali se děvčata totiž poněkud podivně) a i když je Balucistan pěkně divokej, není to koncentrák. Aby se z něj odjíždělo jenom komínem. Něco je vždycky za něco.

0/0
5.2.2017 7:24

M13a83r36i80u84s 93J64o82r53d70á72n41e77k 7802692176215

Já myslím že docela zásadní rozdíl je že ty dvě pipiny jsou ženské a cestovaly místní autobusovou dopravou...

0/0
6.2.2017 10:26
Foto

J93a42n 28Ž49i27ž12k71a 7328314842780

Jo jel bych hned na sve cize taky. Bohuzel se zenou bych po tydnu bez sprchy mel z raje peklo.

+1/0
1.2.2017 11:39

V50á91c91l55a74v 59P29c14h95á60l86e58k 8496172101432

...by mě zajímalo, kolik jste spotřebovali pneumatik ?

0/0
31.1.2017 12:00
Foto

M51i14r32o74s84l14a70v 81S95t45e38i18n51e17r 4400672900916

Jedna sada vydrží 30000 km. Ale v Asii asi ten rozměr bude běžný, je tam ještě dnes polovina provozu na dvoukolkách a tříkolkách.

To svařování je ale zvláštní, pérák z r. 1950 měl solidní rám. Spíš měli ty své soumary těžce přetížené.

0/0
5.2.2017 7:54
Foto

T84o92m89á84š 87S24m42o60l74í38k 3321882396523

Bylo by super projet to na kole a ne ničit planetu pálením benzínu.

0/−10
30.1.2017 17:35

J32a24n 30Č50e36k46a69l 7279695694874

Zatímco tady by žádný neprojeli...

0/0
2.2.2017 14:56
Foto

T46o17m59á32š 77S17m41o76l42í52k 3591522106883

ve sněhu ne

0/0
2.2.2017 15:48

D91a23n85i93e81l 12T76s43c23h84e50r37n48a69y 2465112449652

Co vam brani?

0/0
2.2.2017 15:23
Foto

T53o24m70á53š 71S72m38o30l71í66k 3601452896463

finance

0/0
2.2.2017 15:46

M87i97r76o93s69l38a76v 56M12i52č35á57n 5549448930569

byl to asi velký mazec,borci.

+1/0
30.1.2017 14:12

J35a14n 13F89r16i97d54r35i68c71h 6325378409143

Nic pro mě. R^[>-]

0/0
30.1.2017 11:33

T14o91m22á83š 75K13u79c98h22a45ř 3887591538411

Trošku mi není jasné, proč ty motorky včetně motorů neuvedli do perfektního stavu ještě před cestou a řešili tak tolik problémů už krátce po vyjetí. To by byla otázka jen pár tisíc. K domu doplnit kvalitní filtraci benzínu i vzduchu a krom něčeho ulomeného kvůli přetížení nemuseli celou cestu nic řešit.

+1/−1
30.1.2017 10:35

M75a25r69e85k 94V24a21n26t50u42c20h 3825938865870

Kéžby to bylo tak jednoduché. V jednu chvíli bylo prostě potřeba ukončit přípravy a vyjet. Neměli jsme kolem sebe moc zkušených lidí, se kterými by se to dopředu dalo moc řešit.

+2/0
30.1.2017 11:10

T70o82m50á86š 39K29u96c27h50a39ř 3117441518371

Zdravím.:-) Hlavně že jste dojel celí. Já ten motor neznat, tak si takto vyjet netroufnu. Vlastní práce s rozborkou, kontrolou a go je u takového motoru otázkou pár hodin, pokud jsou připravené díly. To by se do přípravy takto dlouhé cesty mohlo vejít. Vy jste si před cestou rozborku s někým znalým ani nenacvičili?

0/0
30.1.2017 11:44

P10e20t16r 85U18t46ě19k27a90l 9600248438

Na takovou cestu jednoduchý stroj - jasně. Opravíte na koleně.

Akorát mi chybí info, co do toho dvoutaktu lili.

+2/0
30.1.2017 9:34

Z28d96e96n71ě59k 61W46e88r38n50h11a71r82t 6577355372408

cokoliv. ;-)

0/0
30.1.2017 9:35

P65e96t96r 70U85t48ě97k68a54l 9930768808

;-D

+1/0
30.1.2017 9:47

K84a74r14e76l 22W37a45t12z17k20o 9146467787776

Číza jede skoro na cokoli co hoří.

0/0
2.2.2017 19:37
Foto

O47n72d27r56e67j 44V47a44l42o35u86s13e61k 4980101117721

Super vykon - akorat mi tam chybi zaver. Co pak udelali s tema motorkama? Naky happy end? ;-)

0/0
30.1.2017 9:28

P22a48v29e82l 56N34o89v96á82k 7301596279373

Máte to tam napsaný daly do kontejneru a odvezli domů

+2/−1
30.1.2017 11:58

J61a94n 62Č75e44k60a88l 7769555134634

Výlet super, ale vyžaduje aspoň elementární manuální zručnost, což mne z takové výpravy vylučuje... ;-D

0/0
30.1.2017 9:00

Z37d16e68n39ě77k 94W20e24r13n57h15a45r76t 6147355342968

No, popravdě řečeno nechápu moc údiv nad těmi starými stroji. Naopak to považuji za nejlepší mašiny na takový typ cest, jsou naprosto jednoduché, v případě potřeby je možné je opravit doslova na plochém kameni. Součástek je jen pár a ještě takového typu, že se dají vcelku snadno nahradit něčím podobným nebo opravit. To, že ten stroj je starý šedesát let nehraje roli, pokud to před cestou dobře prohlédnou, vymění elektriku a není tam třeba skrytá koroze rámu, aby se to rozpadlo, ale jinak je to po všech stránkách spolehlivější, než moderní stroje, plných elektroniky, speciálních součástek a podobně. A když se k tomu připočte ještě ohromná tolerance na kvalitu paliva, kdy i v nejhorším případě stačí vyčistit karburátor, přidat oleje do směsi a "poštelovat předstih", není co řešit. Zkuste si někde v poušti hrát s elektronicky řízenými vstřiky...

Samozřejmě, je to ohromný výkon a odvaha, pustit se na motorkách na takovou cestu. Ale volba staré čezety je v takové situaci zcela rozumná a riziko to snižuje, nikoliv zvedá.

+21/0
30.1.2017 7:19

E72r21i19k 56D46r58a14g37o84m33i47r15e47c96k77ý 2861403167109

tak spolehlivější to určitě není. Snadněji se to opraví, to ano

+3/0
30.1.2017 7:40

Z31d36e68n75ě61k 29W49e42r50n79h59a27r39t 6257215712308

Proč to není spolehlivější? Věc, která tam není, se nemůže pokazit. Bubnové brzdy s lanky, dynamo, cívka, karburátor... To se zkrátka nepokazí. Najezdil jsem na veteránech fůru kilometrů a závady jsou v drtivé většině v tom, že se přetrhnou letité prošoupané lanka, nebo upadne nějaký drátek. Pokud se tyhle věci preventivně vymění a naddimenzují, je to úplně v pohodě.

+3/0
30.1.2017 7:45

E78r66i63k 94D58r81a41g45o15m86i28r33e67c40k38ý 2171563467659

Taky bych si starou motorku vybral na cestu, ale spolehlivější není. Podívejte se na jednu z prvních fotek - Řecko, oprava. To vysvětluje vše.

0/0
30.1.2017 9:01

V66l20a87d30a 76S81i52m17o45n90i95k 3349873793485

Při čtení mi trochu vadil přístup "nových motocyklistů" k těm strojům, více či méně je shodili .. 60 let staré, podle nich nespolehlivé, pořád něco spravovali, na výztuhu blatníku přišli po několika tisících kilometrech, nefungující řazení konzultovali s půlkou světa. Pokud ty stroje byly repasované, měli si na nich opravárenské zákroky předem vyzkoušet, což zjevně neudělali. Měnili kluzná pouzdra, až se rozpadla na prach, protože byli " trochu líní". Vypadá to, že na šedesát let starím motocyklu měli i šedesát let staré kuličkové ložisko:-) Na podobném stroji jsme najezdil tidíce kilometrů ( ne v Pákistánu). Tak jednoduchá mašina prostě nemůže ničím překvapit, když nebude zanedbaná pravidelná údržba.

0/0
30.1.2017 10:17

A71d28a43m 78K52o69p14e80č12n47ý 2183955457

Něco jiného je jezdit kolem komína a něco jiného jet takovou štreku. Mnoho lidí si neumí představit jet úsek Praha-Brno po polní cestě a teď si těch úseků naskládejte několik za sebe. Připočítejte k tomu trvale zatížené stroje. Ono se i u sebelépe připraveného stroje něco projeví. Nám takhle odešlo nové ložisko ve spojce po 15 000 km. http://mujweb.cz/asie03/

+1/0
30.1.2017 11:09
Foto

M92i41r92o70s83l81a64v 73S41t10e96i83n70e60r 4630632610796

Mě se na řadicí kulise vylomil ten zalisovaný kolík (Jawa 250), takže jsem blok musel rozpůlit. Následně bylo důležité, dosedací plochy perfektně očistit, natřít Hermetikem (ten se už nevyrábí) a šikovně vše dostat do správné pozice a sešroubovat.

Tak jednoduchou konstrukci (původně DKW 125 a 250) už jinde nenajdete.

Dnes se smí prodávat výhradně čtyřtakty- ty mají větší váhu a menší výkon, pokud nemají kompresor.

0/0
5.2.2017 8:01

R81a42d71e16k 50T37k18a74č46í33k 8413454600710

Ano na dnešních strojích je mnohem více součástek, které se můžou pokazit ,ale materiály šly dopředu takže by to mělo vydržet více.

0/0
30.1.2017 18:13

J11a49n 68L37u94k59á40š 7567853763872

Mel jsem i Skodu 100, tak muzu potvrdit, ze soucasne auto je spolehlivejsi. Kdybych se ovsem vydal na takovouto cestu, tak Skodu 100 by zvladli ufusovat kdekolik, kdezto na soucasnem aute bych mel nejspis tam nekde v Asii i problem vymenit olej a sehnat olejovy filtr.

0/0
3.2.2017 22:22
Foto

M46i78r15o20s68l17a95v 41S85t53e42i82n22e58r 4600982760416

Na takovou tůru by Š100 nebyla, dole nízká, motor a všecko vzadu, praskající hadice k chladiči vpředu, kolem motoru nepříliš dobrý přístup.

Ze svých bývalých vozidel bych na to vybral Citroen 2CV- vysoký, lehký, jezdil i po poli. Motor jsem tenkrát vlastnoručně rozebral, vyměnil válečky (vlastně jenom vybroušené trubky) zabrousil ventily, vyměnil klikový hřídel, sestavil a jezdil. Za 5 litrů, to bylo tenkrát opravdu málo. Ten motůrek jsem zvedl jen tak, rukama a zase zpět nasadil.

0/0
5.2.2017 8:16

A37d64a65m 62K73o52p34e10č91n61ý 2213205547

Přibáˇn , Přibáˇn, tuhle trasu jelo před ním plno jiných cestovatelů, on jel jen kousek Austrálie v protisměru.

0/0
30.1.2017 7:05

J47a21n 74J92e50ž41e86k 3101535367345

Ten výpočet nákladů nechápu. Nejdřív položky jako "Za aktivity a vstupy jsme nechali jen 30 000 Kč" , suma 250 000 Kč, a pak "zaokrouhlení" na trojnásobek?

0/−3
30.1.2017 6:37

J90a63k15u18b 82Š83a61f75a27n97d35a 7765207141511

Tak si to přečtěte ještě jednou. Vstupem se nemyslí vstup do státu (vízum a spol) ale zcela zřejmě muzea, parky a různé jiné nepovinné atrakce...

+1/0
30.1.2017 7:34

J49a53n 16J43e52ž16e85k 3611795717125

A jo, blbnu, špatně jsem pochopil větu "což dohromady bylo kolem 250 000 Kč". Myslel jsem, že "dohromady" bylo všechno, co bylo nad tím. A to je blbost.

0/0
30.1.2017 8:30
Foto

P14e22t87r 11P48r85o33c78h61á29z26k10a 3182376552134

Slušný výkon. Stejnou Čízu jsem měl také a tak si to dovedu představit. Jste borci.R^

+1/0
30.1.2017 6:09

Najdete na iDNES.cz