Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z Brušperku vyrazili na starých čezetách do Austrálie. Trvalo jim to rok

Během 430 dnů projeli Čech Marek Vantuch a Slovenka Ivana Haraslínová na starých čezetách Evropu, Asii a Austrálii. Část trasy jeli po stopách trabantů Dana Přibáně. Překonávali problémy s úředníky, stařičkými motocykly i s vlastní únavou. Náš život na cestách skončil po 33 tisíc kilometrech, píše Marek Vantuch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R58i52c24h51a31r10d 94B11r75y27c83h89t75a 2158515868238

Hodně zajímavá je ta "Těžba sopečného sýra, Kavah Ijen, Jáva, Indonésie" (foto č. 30). To musí být delikatesa! :-)

+1/0
5.2.2017 14:49
Foto

M52i31r36o87s39l14a12v 98S60t44e18i50n13e88r 4490652590556

Je to síra, vykondenzovaná z podzemních výparů. Je to hledaná surovina pro průmysl, na chléb byste si ji jistě nenamazal.;-)

0/0
6.2.2017 9:53

R40i24c28h11a38r71d 16B93r18y84c61h35t51a 2628845738928

Já vím, jen jsem si dovolil upozornit, jak legračně zaúřadoval "šotek" u popisku fotografie a ze sopečné síry se stal "sopečný sýr" a jeho "těžba". :-)

0/0
6.2.2017 14:21

M89i58c19h15a30l 87K62o91v95a92č 7125242812743

pro zájemce:

-tady borec v roce 2013-14 "objel kouli" sám na Jawě http://www.jawakolemsveta.cz/jawa-kolem-sveta-i/trasa

-a momentálně akorát "dojíždí" Austrálii http://www.jawakolemsveta.cz/trasa-jawa-kolem-sveta-2

0/0
5.2.2017 10:19

J48a72n 26L11u31k63á95š 7907213693372

Sice smekam, ale popis trasy mne prekvapil - zejmena to, ze tam, kde byly uneseny Hanka s Toncou, si nekdo troufne projet na motorce.

Mohly byt 2 motocyklova rukojmi ...

0/0
3.2.2017 22:09

M74i39c92h66a35l 33B88a76š47t85a 6794840625494

Kdo ví jak to s nima bylo a ne každej turista je v Praze okradenej.

0/0
4.2.2017 8:12

J65a18n 94L17u83k52á11š 7227903583202

Predvadite tady presne to nezodpovedne mysleni, co vedlo k unosu tech dvou - "V Balucistanu sice obcas nekoho unesou ale ne kazdyho.".

0/0
4.2.2017 22:08

M68i86c45h10a76l 88B36a54š18t39a 6754920635304

Máte pravdu. Minulý týden mne na přechodu málem přizabila slečna SMSkující za jízdy (fakt !). Přecházet budu dál, i když je to někdy o život. Můžu riziko zrušit, ale zase mi to stojí zato přecházet :-) Tedy, kdoví co za tím únosem bylo (chovali se děvčata totiž poněkud podivně) a i když je Balucistan pěkně divokej, není to koncentrák. Aby se z něj odjíždělo jenom komínem. Něco je vždycky za něco.

0/0
5.2.2017 7:24

M62a18r57i55u51s 58J95o77r25d50á77n43e50k 7552602416675

Já myslím že docela zásadní rozdíl je že ty dvě pipiny jsou ženské a cestovaly místní autobusovou dopravou...

0/0
6.2.2017 10:26
Foto

J55a50n 64Ž23i41ž39k66a 7778974442840

Jo jel bych hned na sve cize taky. Bohuzel se zenou bych po tydnu bez sprchy mel z raje peklo.

+1/0
1.2.2017 11:39

V85á60c38l63a86v 76P17c58h47á90l38e49k 8626232451852

...by mě zajímalo, kolik jste spotřebovali pneumatik ?

0/0
31.1.2017 12:00
Foto

M14i97r72o85s75l74a88v 30S42t31e62i17n67e91r 4420192280386

Jedna sada vydrží 30000 km. Ale v Asii asi ten rozměr bude běžný, je tam ještě dnes polovina provozu na dvoukolkách a tříkolkách.

To svařování je ale zvláštní, pérák z r. 1950 měl solidní rám. Spíš měli ty své soumary těžce přetížené.

0/0
5.2.2017 7:54
Foto

T10o26m16á92š 56S88m27o95l54í89k 3471902276313

Bylo by super projet to na kole a ne ničit planetu pálením benzínu.

0/−10
30.1.2017 17:35

J13a89n 13Č64e62k57a80l 7879865524864

Zatímco tady by žádný neprojeli...

0/0
2.2.2017 14:56
Foto

T21o87m86á26š 25S38m30o80l69í79k 3351662746963

ve sněhu ne

0/0
2.2.2017 15:48

D56a78n82i28e98l 13T45s76c72h68e76r74n21a16y 2385352459622

Co vam brani?

0/0
2.2.2017 15:23
Foto

T57o21m67á11š 74S18m43o11l60í73k 3121912826183

finance

0/0
2.2.2017 15:46

M43i83r37o89s16l90a40v 72M14i92č87á82n 5809488640619

byl to asi velký mazec,borci.

+1/0
30.1.2017 14:12

J14a94n 68F29r37i49d60r93i30c70h 6595978389363

Nic pro mě. R^[>-]

0/0
30.1.2017 11:33

T42o70m17á13š 72K28u33c30h90a60ř 3347661158761

Trošku mi není jasné, proč ty motorky včetně motorů neuvedli do perfektního stavu ještě před cestou a řešili tak tolik problémů už krátce po vyjetí. To by byla otázka jen pár tisíc. K domu doplnit kvalitní filtraci benzínu i vzduchu a krom něčeho ulomeného kvůli přetížení nemuseli celou cestu nic řešit.

+1/−1
30.1.2017 10:35

M70a11r14e50k 23V77a91n62t37u30c13h 3475258185620

Kéžby to bylo tak jednoduché. V jednu chvíli bylo prostě potřeba ukončit přípravy a vyjet. Neměli jsme kolem sebe moc zkušených lidí, se kterými by se to dopředu dalo moc řešit.

+2/0
30.1.2017 11:10

T65o39m46á51š 42K42u89c54h54a15ř 3937531108321

Zdravím.:-) Hlavně že jste dojel celí. Já ten motor neznat, tak si takto vyjet netroufnu. Vlastní práce s rozborkou, kontrolou a go je u takového motoru otázkou pár hodin, pokud jsou připravené díly. To by se do přípravy takto dlouhé cesty mohlo vejít. Vy jste si před cestou rozborku s někým znalým ani nenacvičili?

0/0
30.1.2017 11:44

P49e95t17r 57U98t68ě63k64a82l 9360368318

Na takovou cestu jednoduchý stroj - jasně. Opravíte na koleně.

Akorát mi chybí info, co do toho dvoutaktu lili.

+2/0
30.1.2017 9:34

Z91d57e39n20ě19k 90W12e26r52n45h25a14r48t 6467345592708

cokoliv. ;-)

0/0
30.1.2017 9:35

P17e32t32r 47U56t42ě76k13a25l 9740228548

;-D

+1/0
30.1.2017 9:47

K18a39r76e87l 77W58a62t27z32k23o 9466237887236

Číza jede skoro na cokoli co hoří.

0/0
2.2.2017 19:37
Foto

O58n92d89r14e63j 52V58a26l46o12u76s60e83k 4340161727611

Super vykon - akorat mi tam chybi zaver. Co pak udelali s tema motorkama? Naky happy end? ;-)

0/0
30.1.2017 9:28

P57a34v23e37l 69N13o58v40á16k 7561706929583

Máte to tam napsaný daly do kontejneru a odvezli domů

+2/−1
30.1.2017 11:58

J69a15n 24Č43e95k62a23l 7129265284644

Výlet super, ale vyžaduje aspoň elementární manuální zručnost, což mne z takové výpravy vylučuje... ;-D

0/0
30.1.2017 9:00

Z13d75e33n38ě61k 22W59e50r71n38h22a16r26t 6607105682758

No, popravdě řečeno nechápu moc údiv nad těmi starými stroji. Naopak to považuji za nejlepší mašiny na takový typ cest, jsou naprosto jednoduché, v případě potřeby je možné je opravit doslova na plochém kameni. Součástek je jen pár a ještě takového typu, že se dají vcelku snadno nahradit něčím podobným nebo opravit. To, že ten stroj je starý šedesát let nehraje roli, pokud to před cestou dobře prohlédnou, vymění elektriku a není tam třeba skrytá koroze rámu, aby se to rozpadlo, ale jinak je to po všech stránkách spolehlivější, než moderní stroje, plných elektroniky, speciálních součástek a podobně. A když se k tomu připočte ještě ohromná tolerance na kvalitu paliva, kdy i v nejhorším případě stačí vyčistit karburátor, přidat oleje do směsi a "poštelovat předstih", není co řešit. Zkuste si někde v poušti hrát s elektronicky řízenými vstřiky...

Samozřejmě, je to ohromný výkon a odvaha, pustit se na motorkách na takovou cestu. Ale volba staré čezety je v takové situaci zcela rozumná a riziko to snižuje, nikoliv zvedá.

+21/0
30.1.2017 7:19

E76r92i49k 98D84r39a55g15o66m35i63r11e57c28k61ý 2701983357539

tak spolehlivější to určitě není. Snadněji se to opraví, to ano

+3/0
30.1.2017 7:40

Z83d93e36n40ě32k 42W41e45r19n63h52a14r83t 6567965502258

Proč to není spolehlivější? Věc, která tam není, se nemůže pokazit. Bubnové brzdy s lanky, dynamo, cívka, karburátor... To se zkrátka nepokazí. Najezdil jsem na veteránech fůru kilometrů a závady jsou v drtivé většině v tom, že se přetrhnou letité prošoupané lanka, nebo upadne nějaký drátek. Pokud se tyhle věci preventivně vymění a naddimenzují, je to úplně v pohodě.

+3/0
30.1.2017 7:45

E59r87i36k 81D83r39a75g82o14m44i14r13e57c15k67ý 2421483977769

Taky bych si starou motorku vybral na cestu, ale spolehlivější není. Podívejte se na jednu z prvních fotek - Řecko, oprava. To vysvětluje vše.

0/0
30.1.2017 9:01

V50l48a64d14a 58S97i32m72o35n88i54k 3469153233775

Při čtení mi trochu vadil přístup "nových motocyklistů" k těm strojům, více či méně je shodili .. 60 let staré, podle nich nespolehlivé, pořád něco spravovali, na výztuhu blatníku přišli po několika tisících kilometrech, nefungující řazení konzultovali s půlkou světa. Pokud ty stroje byly repasované, měli si na nich opravárenské zákroky předem vyzkoušet, což zjevně neudělali. Měnili kluzná pouzdra, až se rozpadla na prach, protože byli " trochu líní". Vypadá to, že na šedesát let starím motocyklu měli i šedesát let staré kuličkové ložisko:-) Na podobném stroji jsme najezdil tidíce kilometrů ( ne v Pákistánu). Tak jednoduchá mašina prostě nemůže ničím překvapit, když nebude zanedbaná pravidelná údržba.

0/0
30.1.2017 10:17

A24d12a83m 38K34o16p98e57č48n12ý 2653625147

Něco jiného je jezdit kolem komína a něco jiného jet takovou štreku. Mnoho lidí si neumí představit jet úsek Praha-Brno po polní cestě a teď si těch úseků naskládejte několik za sebe. Připočítejte k tomu trvale zatížené stroje. Ono se i u sebelépe připraveného stroje něco projeví. Nám takhle odešlo nové ložisko ve spojce po 15 000 km. http://mujweb.cz/asie03/

+1/0
30.1.2017 11:09
Foto

M29i47r11o36s50l39a18v 76S60t21e84i42n28e34r 4260832810716

Mě se na řadicí kulise vylomil ten zalisovaný kolík (Jawa 250), takže jsem blok musel rozpůlit. Následně bylo důležité, dosedací plochy perfektně očistit, natřít Hermetikem (ten se už nevyrábí) a šikovně vše dostat do správné pozice a sešroubovat.

Tak jednoduchou konstrukci (původně DKW 125 a 250) už jinde nenajdete.

Dnes se smí prodávat výhradně čtyřtakty- ty mají větší váhu a menší výkon, pokud nemají kompresor.

0/0
5.2.2017 8:01

R78a23d12e68k 61T29k69a82č73í66k 8203404970580

Ano na dnešních strojích je mnohem více součástek, které se můžou pokazit ,ale materiály šly dopředu takže by to mělo vydržet více.

0/0
30.1.2017 18:13

J49a83n 69L69u36k49á27š 7677213513722

Mel jsem i Skodu 100, tak muzu potvrdit, ze soucasne auto je spolehlivejsi. Kdybych se ovsem vydal na takovouto cestu, tak Skodu 100 by zvladli ufusovat kdekolik, kdezto na soucasnem aute bych mel nejspis tam nekde v Asii i problem vymenit olej a sehnat olejovy filtr.

0/0
3.2.2017 22:22
Foto

M72i74r61o72s93l23a25v 29S76t48e77i32n56e67r 4870332810766

Na takovou tůru by Š100 nebyla, dole nízká, motor a všecko vzadu, praskající hadice k chladiči vpředu, kolem motoru nepříliš dobrý přístup.

Ze svých bývalých vozidel bych na to vybral Citroen 2CV- vysoký, lehký, jezdil i po poli. Motor jsem tenkrát vlastnoručně rozebral, vyměnil válečky (vlastně jenom vybroušené trubky) zabrousil ventily, vyměnil klikový hřídel, sestavil a jezdil. Za 5 litrů, to bylo tenkrát opravdu málo. Ten motůrek jsem zvedl jen tak, rukama a zase zpět nasadil.

0/0
5.2.2017 8:16

A88d16a77m 46K28o32p87e35č66n43ý 2963115197

Přibáˇn , Přibáˇn, tuhle trasu jelo před ním plno jiných cestovatelů, on jel jen kousek Austrálie v protisměru.

0/0
30.1.2017 7:05

J85a62n 50J92e17ž28e19k 3111905577665

Ten výpočet nákladů nechápu. Nejdřív položky jako "Za aktivity a vstupy jsme nechali jen 30 000 Kč" , suma 250 000 Kč, a pak "zaokrouhlení" na trojnásobek?

0/−3
30.1.2017 6:37

J13a44k34u63b 91Š30a58f26a69n98d33a 7275907941851

Tak si to přečtěte ještě jednou. Vstupem se nemyslí vstup do státu (vízum a spol) ale zcela zřejmě muzea, parky a různé jiné nepovinné atrakce...

+1/0
30.1.2017 7:34

J55a94n 56J94e91ž41e50k 3801435357555

A jo, blbnu, špatně jsem pochopil větu "což dohromady bylo kolem 250 000 Kč". Myslel jsem, že "dohromady" bylo všechno, co bylo nad tím. A to je blbost.

0/0
30.1.2017 8:30
Foto

P58e11t70r 40P83r81o86c67h45á36z73k30a 3312326192424

Slušný výkon. Stejnou Čízu jsem měl také a tak si to dovedu představit. Jste borci.R^

+1/0
30.1.2017 6:09







Najdete na iDNES.cz