Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Česku létá přes 20 tisíc nadšenců. Průkaz pořídíte za 60 tisíc

Českým nebem sviští každý rok stovky nových pilotů ultralehkých letadel. Za výcvik a letecký „řidičák“, tedy pilotní licenci, totiž neutratíte životní úspory. A samotné letadlo koupíte za cenu motorky. „Dřív si šikovní piloti doma v garáži přidělávali k rogalům motory z trabantu,“ vzpomíná instruktor Jiří Koubík pro týdeník 5plus2.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O92n71d65r91e77j 35S53i29l93h91a32n 7882843287

Clanek je urcite koncipovan jako PR, nicmene na zadnou konkretni skolu, ale na letectvi obecne.. stejne jako jakykoliv jiny sport. A kdyz chci nekoho nalakat, urcite zacnu od toho, co je nejlevnejsi. Jak je videt ze statistik, ono vlastne to UL letani ani toho PR tolik nepotrebuje, ono uz je proste a jednoduse vetsi poctem pilotu a SLZ nez to "velke" letani. Nevim o kolik je pilotni licence na ULL mene skutecna nez PPL nebo vyssi. Opravnuje me pohybovat se vzduchem, takze skutecna bude ;) Popravde kdyz pri bezpecnosti prohlidce pred vstupem na plochu na zahranicnich letistich vytahnu ceskou licenci CPL, mam pocit, ze ta pripada tem kontrolujicim daleko vice neskutecna, protoze na ni neni ani foto.. Jinak kdyz jste u te terminologie, tak "letadlo" je kazdy letajici aparat tezsi nez vzduch, tudiz i SLZ ;-) Jak se slecna dotazovala nekde nize, od velkych letadel si opravdu chodime odpocnout do UL. Pekne svatky a spoustu krasnych zazitku s ultralighty i "velkymi" stroji.

+4/0
20.12.2016 22:52

A66d45a94m 51K82o83p29e20č36n12ý 2363545737

Ono to v tom článku o motorových rogalech nebude moc přesný. Kolem roku 1984 jich bylo už postavených více.

0/0
20.12.2016 22:35
Foto

L28e39n88k79a 47T78r56o53j19a14n57o32v12á 9863433

Tak já třeba létám na závěsném kluzáku (rogale). Stojí to minimum a už se mi podařilo být i 4h ve vzduchu... Jako jsem z toho moc nadšená. Už se mi podařil i 4h let. Moc by mě ale zajímalo jaký je rozdíl v pocitu z letu v těžkých motorových strojích oproti ultralightům, paraglidů nebo právě rogalům.

Já bych si třeba tipla, že dopraváci když si chtějí odpočinout od práce, jdou si zalítat na ultralightu, nebo zaplachtit. Nebo?

+4/0
20.12.2016 17:11
Foto

M11i64c13h52a51l 16Ř71e23h36á90č92e59k 8815417758

Někteří dopravní piloti létají i o svém volnu, jiní naopak vůbec. Většina z těch, které znám, se nějakým způsobem angažuje v leteckých školách - buď jako instruktoři v letadle nebo učí teorii (ale tento vzorek pilotů není reprezentativní, protože je znám právě odtamtud).

Já nemám osobní zkušenost z rogala či paraglidů, ale myslím, že tam má člověk mnohem větší možnost kochat se tím samotným letem. Nikam nespěchá, počasí ho většinou nestresuje, má možnost si to pořádně užít - a navíc létá jen a pouze pro radost, takže se tím nemusí stresovat. Má mnohem větší volnost, kudy poletí - to je kolem Prahy trochu omezené. Mezi létáním na moderním ultralehkém letounu a třeba na Cessně za VFR pravděpodobně moc rozdíl nebude. Ale tohle srovnání je jen můj odhad - taky mě párkrát napadlo, jaké to jiné létání než moje asi je. Každé létání je krásné!

Mne nejvíc chytlo IFR létání. Za letu, kdy je třeba hodně špatné počasí, nemám moc čas přemýšlet, jaké to je - ale po letu se ke mně dostaví pocit dobře odvedené práce, pocit z toho, že jsem všechno udělal dobře, že jsem i přes ty všechny podmínky letěl bezpečně. Na zemi většinou moc věcí nepoznám - ale pamatuji si, když jsem poprvé vystoupal nad mraky. Tu krásu, i když jsem si předtím tisíckrát viděl na fotkách, jsem si předtím ani neuměl představit. Narozdíl od většiny ostatních pilotů já si nepamatuju moc dobře své první sólo, zato si vybavím každý detail ze svého prvního let v opravdu špatném počasí.

Každé létání je krásné! Ať se vám tam nahoře líbí i nadále - třeba se tam jednou potkáme!

+3/0
20.12.2016 20:17

J63i64r59i 21H38u49b18k81a 1303686644185

Mezi továrně vyrobeným moderním ULL a Cessnou 150 je malý rozdíl. V neprospěch a Cessny :D

0/0
20.12.2016 21:12

F43i44l51i28p 42N60e16s64p70o81r 6727897938702

Napr?

0/0
20.12.2016 21:22

O58n92d32r86e29j 87S37i41l85h74a34n 7902683497

Horsich vykonech, spotrebe, prostoru v kabine, cenou udrzby a hlavne veku ;)

0/0
20.12.2016 22:57
Foto

M60i56c30h32a81l 51Ř62e78h90á48č74e27k 8305357208

Tak zase když porovnáme továrně vyrobený moderní letoun typu Cirrus 22 a 40 let staré motorové rogalo, vyjde porovnání ve většině kategorií přesně naopak - hlavně ve věku ;)

0/0
21.12.2016 12:37

L92u81k85a31s 44M78u58d88r96a 6806456292161

Článek je ukázkové zavádění na falešnou stopu, snad možná PR pro "ultralehké létání".

Takže stručně - "ultralehký letoun" není letadlo, ale sportovní létající zařízení. Skutečná pilotní licence samozřejmě jde pořídit mnohem levněji než 1,5 miliónu (PPL), a to i pro komerční využití (CPL).

Myslím si (nemám k dispozici žádný ucelený zdroj informací, jen zkušenosti), že držitelů ATPL bude u nás více než pouhých 1600. Někteří stále ten průkaz mají, ale aktivně v přepravě cestujících už nepůsobí.

Jinak v dnešní době pilot kontrakt sežene, ale rozhodující je, jak se dotyčná společnost postaví k jeho praxi a přezkoušení na daný typ. Ono je totiž těžké splnit podmínku mít zkušenosti, zároveň platné typové zkoušky (nejlépe na více typů), a zároveň být mladý a perspektivní...

+3/0
20.12.2016 11:39
Foto

M13i65c53h17a69l 46Ř24e20h35á51č66e21k 8295947238

Máta úplnou pravdu - když jsem článek četl, napadlo mě též, proč "zapomněli" zmínit výcvik PPL.

Doplním jen jeden postřeh: mám někde opsané statistiky z roku cca 2013 a tam jsem objevil následující čísla:

- 10000 průkazů všech profesí evidovaných na ÚCL, z toho 4200 pilotů

- letadel v českém leteckém rejstříku: 2000, z toho 1000 letounů a 110 vrtulníků

- SLZ evidovaných LAA: 4000

- pilotů LAA: 9000

Takže to číslo 1600 je pravděpodobně počet CPL+ATPL evidovaných na úřadě v ČR. Nebudou tam ale započteni Češi, kteří mají průkaz evidován v jiné zemi - například piloti Ryanairu musí mít průkaz převeden do Irska, takže ti v tomto čísle započteni dost pravděpodobně nejsou.

0/0
20.12.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz