Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Česku létá přes 20 tisíc nadšenců. Průkaz pořídíte za 60 tisíc

Českým nebem sviští každý rok stovky nových pilotů ultralehkých letadel. Za výcvik a letecký „řidičák“, tedy pilotní licenci, totiž neutratíte životní úspory. A samotné letadlo koupíte za cenu motorky. „Dřív si šikovní piloti doma v garáži přidělávali k rogalům motory z trabantu,“ vzpomíná instruktor Jiří Koubík pro týdeník 5plus2.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O94n98d91r43e60j 37S85i75l33h39a21n 7582523337

Clanek je urcite koncipovan jako PR, nicmene na zadnou konkretni skolu, ale na letectvi obecne.. stejne jako jakykoliv jiny sport. A kdyz chci nekoho nalakat, urcite zacnu od toho, co je nejlevnejsi. Jak je videt ze statistik, ono vlastne to UL letani ani toho PR tolik nepotrebuje, ono uz je proste a jednoduse vetsi poctem pilotu a SLZ nez to "velke" letani. Nevim o kolik je pilotni licence na ULL mene skutecna nez PPL nebo vyssi. Opravnuje me pohybovat se vzduchem, takze skutecna bude ;) Popravde kdyz pri bezpecnosti prohlidce pred vstupem na plochu na zahranicnich letistich vytahnu ceskou licenci CPL, mam pocit, ze ta pripada tem kontrolujicim daleko vice neskutecna, protoze na ni neni ani foto.. Jinak kdyz jste u te terminologie, tak "letadlo" je kazdy letajici aparat tezsi nez vzduch, tudiz i SLZ ;-) Jak se slecna dotazovala nekde nize, od velkych letadel si opravdu chodime odpocnout do UL. Pekne svatky a spoustu krasnych zazitku s ultralighty i "velkymi" stroji.

+4/0
20.12.2016 22:52

A66d18a31m 57K48o39p55e31č30n56ý 2293965987

Ono to v tom článku o motorových rogalech nebude moc přesný. Kolem roku 1984 jich bylo už postavených více.

0/0
20.12.2016 22:35
Foto

L84e82n27k91a 64T37r51o36j37a39n25o73v16á 9693483

Tak já třeba létám na závěsném kluzáku (rogale). Stojí to minimum a už se mi podařilo být i 4h ve vzduchu... Jako jsem z toho moc nadšená. Už se mi podařil i 4h let. Moc by mě ale zajímalo jaký je rozdíl v pocitu z letu v těžkých motorových strojích oproti ultralightům, paraglidů nebo právě rogalům.

Já bych si třeba tipla, že dopraváci když si chtějí odpočinout od práce, jdou si zalítat na ultralightu, nebo zaplachtit. Nebo?

+4/0
20.12.2016 17:11
Foto

M93i14c58h86a87l 89Ř55e76h97á87č22e64k 8425957248

Někteří dopravní piloti létají i o svém volnu, jiní naopak vůbec. Většina z těch, které znám, se nějakým způsobem angažuje v leteckých školách - buď jako instruktoři v letadle nebo učí teorii (ale tento vzorek pilotů není reprezentativní, protože je znám právě odtamtud).

Já nemám osobní zkušenost z rogala či paraglidů, ale myslím, že tam má člověk mnohem větší možnost kochat se tím samotným letem. Nikam nespěchá, počasí ho většinou nestresuje, má možnost si to pořádně užít - a navíc létá jen a pouze pro radost, takže se tím nemusí stresovat. Má mnohem větší volnost, kudy poletí - to je kolem Prahy trochu omezené. Mezi létáním na moderním ultralehkém letounu a třeba na Cessně za VFR pravděpodobně moc rozdíl nebude. Ale tohle srovnání je jen můj odhad - taky mě párkrát napadlo, jaké to jiné létání než moje asi je. Každé létání je krásné!

Mne nejvíc chytlo IFR létání. Za letu, kdy je třeba hodně špatné počasí, nemám moc čas přemýšlet, jaké to je - ale po letu se ke mně dostaví pocit dobře odvedené práce, pocit z toho, že jsem všechno udělal dobře, že jsem i přes ty všechny podmínky letěl bezpečně. Na zemi většinou moc věcí nepoznám - ale pamatuji si, když jsem poprvé vystoupal nad mraky. Tu krásu, i když jsem si předtím tisíckrát viděl na fotkách, jsem si předtím ani neuměl představit. Narozdíl od většiny ostatních pilotů já si nepamatuju moc dobře své první sólo, zato si vybavím každý detail ze svého prvního let v opravdu špatném počasí.

Každé létání je krásné! Ať se vám tam nahoře líbí i nadále - třeba se tam jednou potkáme!

+3/0
20.12.2016 20:17

J18i26r68i 72H57u34b95k12a 1803426784275

Mezi továrně vyrobeným moderním ULL a Cessnou 150 je malý rozdíl. V neprospěch a Cessny :D

0/0
20.12.2016 21:12

F96i69l36i52p 89N51e67s41p73o79r 6307187858292

Napr?

0/0
20.12.2016 21:22

O49n30d76r55e21j 82S63i78l14h28a70n 7342363687

Horsich vykonech, spotrebe, prostoru v kabine, cenou udrzby a hlavne veku ;)

0/0
20.12.2016 22:57
Foto

M76i17c88h60a44l 98Ř14e19h65á24č42e43k 8345197938

Tak zase když porovnáme továrně vyrobený moderní letoun typu Cirrus 22 a 40 let staré motorové rogalo, vyjde porovnání ve většině kategorií přesně naopak - hlavně ve věku ;)

0/0
21.12.2016 12:37

L68u94k90a27s 45M51u42d33r75a 6246186912691

Článek je ukázkové zavádění na falešnou stopu, snad možná PR pro "ultralehké létání".

Takže stručně - "ultralehký letoun" není letadlo, ale sportovní létající zařízení. Skutečná pilotní licence samozřejmě jde pořídit mnohem levněji než 1,5 miliónu (PPL), a to i pro komerční využití (CPL).

Myslím si (nemám k dispozici žádný ucelený zdroj informací, jen zkušenosti), že držitelů ATPL bude u nás více než pouhých 1600. Někteří stále ten průkaz mají, ale aktivně v přepravě cestujících už nepůsobí.

Jinak v dnešní době pilot kontrakt sežene, ale rozhodující je, jak se dotyčná společnost postaví k jeho praxi a přezkoušení na daný typ. Ono je totiž těžké splnit podmínku mít zkušenosti, zároveň platné typové zkoušky (nejlépe na více typů), a zároveň být mladý a perspektivní...

+3/0
20.12.2016 11:39
Foto

M10i59c45h10a90l 33Ř41e68h70á64č93e53k 8845257208

Máta úplnou pravdu - když jsem článek četl, napadlo mě též, proč "zapomněli" zmínit výcvik PPL.

Doplním jen jeden postřeh: mám někde opsané statistiky z roku cca 2013 a tam jsem objevil následující čísla:

- 10000 průkazů všech profesí evidovaných na ÚCL, z toho 4200 pilotů

- letadel v českém leteckém rejstříku: 2000, z toho 1000 letounů a 110 vrtulníků

- SLZ evidovaných LAA: 4000

- pilotů LAA: 9000

Takže to číslo 1600 je pravděpodobně počet CPL+ATPL evidovaných na úřadě v ČR. Nebudou tam ale započteni Češi, kteří mají průkaz evidován v jiné zemi - například piloti Ryanairu musí mít průkaz převeden do Irska, takže ti v tomto čísle započteni dost pravděpodobně nejsou.

0/0
20.12.2016 12:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.