Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejdelší tunel světa se otevírá. Sluneční ráj za Alpami máme na dosah

Jižní Evropa je blíže, než si myslíte. Slunný švýcarský kanton Ticino na jižním úpatí Alp natěšeně vyhlíží nedělní start pravidelného provozu v nejdelším železničním tunelu světa. Cesta ze severu se citelně zkrátí. Reportér magazínu Víkend MF DNES to vyzkoušel v předstihu na vlastní kůži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V79í22t 88Č25e66r15m60á73k 1164372363962

S tím "slunečním rájem" bych teď v zimě trochu brzdil. Lugano momentálně hlásí 2-3 stupně nad nulou a odpoledne by prý mohlo být 9, což není zrovna pařák...

0/0
15.12.2016 10:35

M41i94c72h31a90l 48M20a49l46ý 5592104419963

Prossima, ne pressima.

0/0
14.12.2016 17:22

J43o91s31e75f 88Š19l95o56u91f 1509197738681

"Sluneční ráj za Alpami"

.......................

Jenom připomenu: za Alpami bývalo doposud severně od Alp. Něco se změnilo?

0/0
14.12.2016 16:01

V44í30t 59Č32e33r83m54á81k 1594322483652

Změnilo se to, že článek je psaný z pohledu Čecha a ne Římana.

0/0
15.12.2016 10:27

J28a45k92u10b 95R30e22i57t28e32r 2225380978274

Prossima fermata per favore!

0/0
14.12.2016 13:51

I27v39a50n 49M54a63r57e32k 6144888892

Pro našince je problém v tom, že cesta vlakem např do Říma je nesrovnatelně dražší než letadlem. Takže tunel můžeme jen z dálky obdivovat , ale nic víc. ;-(

+1/−2
10.12.2016 21:54

R24a35d25e86k 24J82a69n81a20t69a 9735136554942

To nemusí být vždy pravda. Vlak je sice dražší, ale není to "nesrovnatelně dražší".

Na noční vlaky z Mnichova nebo Vídně do Říma se dají v příslušných zahraničních e-shopech koupit jízdenky za 39 EUR. A z Prahy do Mnichova nebo Vídně se dá v e-shopu ČD koupit jízdenka za 14 EUR (do Vídně 19 EUR).

Takže za nějakých 14 stovek se do Říma vlakem dostanete. Jen je nutno umět si koupit dvě jízdenky.

+1/0
11.12.2016 12:41

I30v96a26n 50M21a17r30e33k 6164668242

Zkuste si p.Janato koupit vlakovou jízdenku do jižní Itálie, nebo třeba na Sicilii a potom se můžeme bavit o ceně.

0/0
11.12.2016 17:28

R41a20d76e84k 17J95a40n13a20t81a 9945956704132

Nemluvil jste ještě před chvíli o Římu? Web italských železnic prodává jízdenky z Říma na Sicílii (Catania) od 20 EUR. Sečíst si to už jistě dokážete sám.

+2/0
11.12.2016 18:09

J49a51n 55Č87e57k52a36l 7939545344654

Ještě bych doplnil, že se dalo koupit za 59EUR/os i lehátko, takže byl člověk v Říme hezky ráno a zvýšené náklady vyrovnala úspora za hotel. Ale nevím, jaké budou ceny teď, když Němci zrušili CNL a jezdí rakouské Nightjety...

0/0
13.12.2016 9:21

J41a80n 92Č80e68k89a28l 7589715824724

Pane Marek, cesta z Prahy do Říma nevede skrze Gotthard, leda byste si z toho chtěl udělat vyhlídkovou jízdu, ale pak zase nemůžete srovnávat s cenou přímého letadla...

+1/0
13.12.2016 9:19

M91i96c12h72a43l 98M45a22l35ý 5102554469713

I vy detailisto. :-D

0/0
14.12.2016 17:25
Foto

L64u73b45o57š 23H87a46n65u52s 4287757241472

Tady je vidět, že tam nevkročil bolševik. To je taková krása, až srdce usedá.

+8/−2
10.12.2016 13:52

L31a50d91a 75N47o97v30a75k 4592583847

zločinci jsou všude ve společnosti...

+1/0
10.12.2016 19:34

V83í19t36ě58z41s98l65a85v 44Ř31í26p94a 5538692444821

Sakra a já si myslel, že nejdelší a největší tunely umíme jen u nás.;-D

+3/−1
10.12.2016 11:37

M45a17r49t77i36n 57J94u76r93e30č58k61a 2563264941151

ty naše jsou krátké, rychlé a veliké

+2/0
10.12.2016 13:32

P24e60t73r 14N60o87v33á53k 8625889790

pěkný článek!

ale schází mi info o přehradě Verzasca

http://travel-photo-tips.blogspot.com/2016/07/verzasca-prehrada.html

+1/0
10.12.2016 8:17

P25a15u55l 47J15a12r24o83s 2683208800

V CR,je take takovy zazrak,Tunel Blanka;-D Nejsem si jisty jestli jeho stavba netrvala dele a nestala vice penez.;-D

+8/−4
10.12.2016 7:56

T58o36m23á59š 63T21a49t13í39č28e35k 5200802920958

Ke srovnávání Blanky s Gotthardem je potřeba říct, že provrtat skálu dneska není žádný zázrak. Oni na té dlouhé štrece měli snad jen jedno složité místo, kde probíhá nějaký zlom a něco protíká. Takových komplikací bylo u Blanky nespočet. Z inženýrského hlediska je Gotthard poctivý kus práce, Blanka majstrštyk.

+26/−1
10.12.2016 8:09

P39a32u57l 82J94a24r46o77s 2793708480

Samozrejme,nejsem expert,ale 57 km a ten kratky tunel Blanka,je snad sakra rozdil.Si ja myslim.

+2/−8
10.12.2016 8:26

T81o52m58á41š 41T36a94t42í11č47e90k 5110332220138

Ne, opravdu, délka není ten problém. Geologické složení, nadloží, křížení s aktuálními/historickými díly, to je jinej chlebíček, než nasadit tempo a jet.

Ostatně i v tom původním, vrcholovém Gotthardském tunelu měli větší potíže. Tady se prostě provrtávali skálou,

+14/0
10.12.2016 9:17

C58h59r61i89s94t74i54a19n 72M91o36r85g24e65n22s57t43e87r25n 5385956536964

Tady se proste provrtavali skalou ;-D Ano, ale ta skala nad tunelem ma misty 2300 metru. S Blankou to muze srovnavat jenom amater.

+1/−5
10.12.2016 15:43

R85a98d24e47k 90J58a48n30a33t70a 9905656854252

Je to prostě ZCELA něco jiného. Jediné, co to má společného, že je to taky tunel, jinak se liší vše.

+5/0
10.12.2016 16:05

L88a75d73a 36N43o85v48a14k 4492793757

bože to chce kus natvrdlosti.., aby někdo mohl napsat něco podobného...8-o

+3/−1
10.12.2016 19:36

T88o88m57á23š 18T82a17t14í61č74e89k 5790362630598

Promiň, Christiane, ty si asi vrtání tunelu pleteš se sci-fi filmem, kde cestovali ponorkou do středu Země. Jestli je nad vrtnou soupravou 10 metrů nebo 1000 metrů skály, je samo o sobě naprosto bezpředmětné.

+4/0
10.12.2016 22:24

J33a71n 13Č24e32k10a35l 7429535214504

Samotná výška nadloží je samozřejmě tunelu šumák, ale nemůžu souhlasit s tou bagatelizací náročnosti Gotthardu v porovnání s Blankou. Ano Blanka je stavěná pod městem a napříč různými geologickými podmínkami, ale ty geologické podmínky jsou relativně snadno mapovatelné, oproti tomu každá geologická sonda Gotthardu znamenala kilometrové průzkumné štoly. A pracovní podmínky 10km uvnitř skály v 50 stupních Celsia, v porovnání s maximálně 2km od ústí v Tróji a v (když to přeženu) pokojové teplotě, sorry, to je nebe a dudy, v tomhle je Gotthard vs. Blanka transplantace srdce vs. šťourání v nose...

0/0
13.12.2016 9:26

T11o62m67á58š 81T58a43t70í11č69e90k 5160242860838

Já si myslím, že se shodujeme. Já jsem nechtěl říct, že Gotthard byl něco jako vyvrtání si holuba z nosu. Ovšem jak ta náročnost přípravy, tak to pracovní prostředí (o průběhu stavby jsem si přečetl pěknou řadu článků ve švýcarských médiích) lze podle mě chápat jako ten "poctivý kus práce". Takovým termínem jsem nechtěl nic bagatelizovat, neb práce, především ta poctivá v přeneseném slova smyslu, v mých očích člověka nejen šlechtí, ale i chválí. ;-)

0/0
13.12.2016 10:15

J60a33n 50Č98e95k46a72l 7829625764104

:) Já vycházím hlavně z toho, že když už i Švýcarům "uteče" při projektování důležitá charakteristika (myslím teď ten problém se stlačováním vzduchu při průjezdu, který vyústil ve snižování rychlosti), tak to svědčí o komplexnosti takového projektu...

off topic - stejně mě osobně nejvíc štve to, že zrušili tu plánovanou zastávku Sedrun...

0/0
13.12.2016 13:30
Foto

B35r57o75n62i56s14l12a66v 80G53a46b13r92y40š 2452649611

Rozdíl to je, ale vzdálenost není všechno. Podívejte se, v jakém prostředí se Blanka stavěla.

+5/0
10.12.2016 9:27

A89n42t64o88n37i48n 48B12l91a53z25e14k 4388782147811

A navic to staveli prazaci......;-D

0/−6
10.12.2016 11:42

L80a33d85a 94N47o23v86a14k 4562163397

kdyby to stavěli pražáci.., bylo by to hotové před lety.. V praze se pracuje.., tohle stavěli specialisti na zewling z celé republiky...

0/0
10.12.2016 19:37

R24a30d56e68k 59H80o21l92í29k 1218214960186

...tunel Blanka je podstatně složitější dílo. Je to taková dvojí práce. Tvořily se dva otvory současně. Jeden do pražského podloží, druhý do pražského (státního) rozpočtu. A to by jinde nezvládli.....

+10/−1
10.12.2016 9:04

D36a60n64i59e85l 62F52o74l41t31y22n16e58k 7699237765

"prossima" fermata a ne pressima, jinak pekny clanek o pekne lokalite, bydlim 50km odtam jeste na jih Varese Italie tam kde konci jezera (Lago di Como, Maggiore, Varese a dalsi 4). Doporucuji vsem z Lugana sjet jeste tech 20-50km dolu smer Italy

+5/0
10.12.2016 7:11

K55a59r42e30l 18E34r81b44e84n 1658329264859

a proč? Co tam je?

+2/−1
10.12.2016 7:55

J84a69n 68Č35e76k68a86l 7589365284924

Lago di Como

0/0
13.12.2016 9:19

K62u64r81t 97P44l61a10t21t97i25g 4734618785755

V r.74 byl kveten-srpen na Lago Maggiore . Meli nejakou praci u konzernu Tolmezzo /papirny/ v Pallanza-Intra. Vse hezke ale na lezeni u jezera jsme museli jezdit do Ascony. V Ascone trava na plaza presne strihana na 5 cm. ale na italske strane??? Co jezero vyhodilo na breh tak to tam lezelo-konzervy,vetve,lahve atd.. Jinak ale dobre.

+2/0
10.12.2016 8:59

M10i11l78a29n 74V30i40k 1357885563603

Co se divíte - přece Italové.

+1/0
10.12.2016 17:20

P52a79v80e11l 36K28u28z41e48b66a52u52c82h 9100325648211

Na cestování po Švýcarsku je nejlepší Swiss Pass. Platí téměř ve všech vlacích (někde se musí zakoupit doplatek) a zároveň jako jízdenka na MHD v mnoha městech. Dále platí na lodích i jako volná vstupenka do muzeí i hradů... Cena je poměrně vyšší, ale na cestování po Švýcarsku je to ideální. Už jen tím, že normální jízdné je nepoměrně dražší.

+7/0
10.12.2016 7:05

J28a69n 21Č17e89k58a76l 7669175384614

Se Swiss Passem bych úplně nesouhlasil. To "téměř ve všech vlacích" je pravda, ale bavíme se o právě těch nejlepších a nejzajímavějších, a doplatíte všude minimálně 50%. Mnohem lepší je nesnažit se obsáhnout celé Švýcarsko, soustředit se na menší oblast, a koupit regionální pass...

0/0
13.12.2016 9:29

T96o62m37á75š 35T46a90t80í28č19e70k 5960542300398

I když napíšu něco o tunelu, bude můj příspěvek OT: Slaví se ten tunel jako zázrak světa. Jo, je fajn, akorát jednu chybu má - ta cesta se měla zkrátit ještě o nějaké půl hodiny víc. Osobní vlaky měly projíždět rychlostí 220 km/h, po otevření tunelu a zkušebních jízdách budou projíždět tím zázrakem ve 160. Jaksi těm projektantům uniklo, že vlak v té rychlosti před sebou tlačí vzduch a že by ta kýžená rychlost znamenala delší prostoje mezi jednotlivými vlaky, ergo nižší průjezdnost.

Na to přišli, až to bylo hotové. Tážu se vás, kydači hnoje do vlastních řad, co byste na takový tunel říkali, kdyby byl postaven v ČR? Co byste říkali na to, že i přes tak závažný nedostatek se slaví jak Gagarinovo dobytí vesmíru? - He? :-P

+19/−1
10.12.2016 2:04

D19a56d58a95k 28P51e65t29r 7171280454538

S Gagarinem jste to přehnal. Tunelů kudy jezdí vlaky jsou na světě stovky, ale Gagarin byl zřejmě první.

+4/−3
10.12.2016 5:16

J61i30ř14í 44T28i88n66t43ě85r39a 6760279453180

Vážený pane Dadáku,

z kolika prvních byl první?

0/−3
10.12.2016 12:36

M50i45c11h56a72l 66M86a60l49ý 5292174219193

Byl první, který přežil. :)

+1/0
14.12.2016 17:29

E19d41a 42S29t56á88r92e39k 6606244742526

Nooo v ČR by na začátku probíhalo nějaké výběrové řízení na projekt, to by trvalo cca 10 let, dalších cca 10 let by ten projekt ležel jen na papíře, během následujících cca 30 let by probíhaly spory s majitely pozemků a ekology načež by s velkou slávou došlo k zahájení stavby po krásných a kulatých padesátinách od prvotního nápadu. Samotná stavba by se pochopitelně protáhla z původních 5 let na možná dalších 50 a nakonec by se otevřel tunel v němž by se mohlo jezdit 80kou. Takže já myslím, těch 160 je furt ještě krásných.

+8/−3
10.12.2016 6:34

T17o86m85á52š 78T78a41t59í20č11e29k 5270592550778

Ne, já myslím konkrétně tu situaci, že sice tento nedostatek, zjištěný až ve zkušebním provozu, sice přiznán byl, celkem skrytě, nenápadně v jednom dlouhém článku - ale nikdo není popotahován, Švýcaři si nenadávají do neschopných primitivů, prostě se to jen tak přejde, brnkačka, klídek, projekt se oslavuje na titulních stránkách jako zdařený.

Já tvrdím, že je to věc dost závažná a že by v naší společnosti vedla taky k závažné nespokojenosti, minimálně.

+10/0
10.12.2016 7:16

K65a11r79e83l 36E16r79b57e12n 1528199304379

Nedělejte z toho vědu. To, že nadáváme nás zase většinou žene dost kupředu (nemyslím instituce, ale normální lidi)

+2/−2
10.12.2016 7:57

T51o78m89á31š 35T14a64t78í10č17e70k 5490752600988

Díky, Karle, za chápání textu. Sám mám taky takový dojem, že když si neříkáme heče peče, tak tančíme celkem dobrým stylem.

+1/0
10.12.2016 8:01

J17o22s25e69f 10J21o36r37d79a 4397485457

pánové zřejmě vám unikla jedna důležitá informace, totiž že asi uprostřed tunelu je postavena zastávka (temporaerne) asi tak 800 m hluboko pod povrchem skály a ta výtahová šachta k ní slouží také k vyrovnávání tlaku vzduchu. Zatím ta šachta není ještě v provozu pro obecentstvo a asi bude jen pro nouzove případy, ale je tam a uvidí se v provozu, jestli se tlak vzduch vyrovná či ne.

0/0
10.12.2016 12:36

T37o38m83á98š 68T58a13t18í40č20e96k 5910542890978

José, o té samozřejmě víme. Ale opět: ani tato zastávka s výtahem není skvost inženýrské techniky. ale skvostně odvedená práce.

0/0
10.12.2016 22:19

J65a92r19o43m59í54r 79K49r88á37l 4490309264249

Na 57 km rozdíl půl hodiny ?

+1/0
10.12.2016 7:17







Najdete na iDNES.cz