Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdelší tunel světa se otevírá. Sluneční ráj za Alpami máme na dosah

Jižní Evropa je blíže, než si myslíte. Slunný švýcarský kanton Ticino na jižním úpatí Alp natěšeně vyhlíží nedělní start pravidelného provozu v nejdelším železničním tunelu světa. Cesta ze severu se citelně zkrátí. Reportér magazínu Víkend MF DNES to vyzkoušel v předstihu na vlastní kůži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V31í12t 50Č47e30r74m88á82k 1524762913872

S tím "slunečním rájem" bych teď v zimě trochu brzdil. Lugano momentálně hlásí 2-3 stupně nad nulou a odpoledne by prý mohlo být 9, což není zrovna pařák...

0/0
15.12.2016 10:35

M91i96c74h55a64l 75M71a58l65ý 5962334649393

Prossima, ne pressima.

0/0
14.12.2016 17:22

J50o68s25e46f 93Š63l34o96u96f 1459357758901

"Sluneční ráj za Alpami"

.......................

Jenom připomenu: za Alpami bývalo doposud severně od Alp. Něco se změnilo?

0/0
14.12.2016 16:01

V18í80t 96Č27e30r89m80á60k 1884572663602

Změnilo se to, že článek je psaný z pohledu Čecha a ne Římana.

0/0
15.12.2016 10:27

J65a31k63u48b 59R61e85i13t52e65r 2495900858174

Prossima fermata per favore!

0/0
14.12.2016 13:51

I51v26a95n 83M26a76r38e43k 6854898962

Pro našince je problém v tom, že cesta vlakem např do Říma je nesrovnatelně dražší než letadlem. Takže tunel můžeme jen z dálky obdivovat , ale nic víc. ;-(

+1/−2
10.12.2016 21:54

R75a48d66e14k 72J29a15n76a86t42a 9765316544402

To nemusí být vždy pravda. Vlak je sice dražší, ale není to "nesrovnatelně dražší".

Na noční vlaky z Mnichova nebo Vídně do Říma se dají v příslušných zahraničních e-shopech koupit jízdenky za 39 EUR. A z Prahy do Mnichova nebo Vídně se dá v e-shopu ČD koupit jízdenka za 14 EUR (do Vídně 19 EUR).

Takže za nějakých 14 stovek se do Říma vlakem dostanete. Jen je nutno umět si koupit dvě jízdenky.

+1/0
11.12.2016 12:41

I94v43a88n 82M66a63r10e42k 6144228512

Zkuste si p.Janato koupit vlakovou jízdenku do jižní Itálie, nebo třeba na Sicilii a potom se můžeme bavit o ceně.

0/0
11.12.2016 17:28

R27a12d66e68k 83J27a64n58a74t40a 9565196264202

Nemluvil jste ještě před chvíli o Římu? Web italských železnic prodává jízdenky z Říma na Sicílii (Catania) od 20 EUR. Sečíst si to už jistě dokážete sám.

+2/0
11.12.2016 18:09

J88a28n 46Č55e21k17a37l 7229275614754

Ještě bych doplnil, že se dalo koupit za 59EUR/os i lehátko, takže byl člověk v Říme hezky ráno a zvýšené náklady vyrovnala úspora za hotel. Ale nevím, jaké budou ceny teď, když Němci zrušili CNL a jezdí rakouské Nightjety...

0/0
13.12.2016 9:21

J94a39n 72Č47e79k73a80l 7969305554634

Pane Marek, cesta z Prahy do Říma nevede skrze Gotthard, leda byste si z toho chtěl udělat vyhlídkovou jízdu, ale pak zase nemůžete srovnávat s cenou přímého letadla...

+1/0
13.12.2016 9:19

M55i11c55h84a66l 14M43a51l76ý 5962434709583

I vy detailisto. :-D

0/0
14.12.2016 17:25
Foto

L36u86b25o52š 45H56a87n39u28s 4887197451662

Tady je vidět, že tam nevkročil bolševik. To je taková krása, až srdce usedá.

+8/−2
10.12.2016 13:52

L37a29d76a 11N18o70v35a31k 4232133147

zločinci jsou všude ve společnosti...

+1/0
10.12.2016 19:34

V44í20t92ě51z67s34l88a79v 86Ř37í90p90a 5448612184201

Sakra a já si myslel, že nejdelší a největší tunely umíme jen u nás.;-D

+3/−1
10.12.2016 11:37

M20a95r27t81i77n 83J58u43r18e29č62k92a 2393364481431

ty naše jsou krátké, rychlé a veliké

+2/0
10.12.2016 13:32

P45e57t27r 56N76o11v12á37k 8965749820

pěkný článek!

ale schází mi info o přehradě Verzasca

http://travel-photo-tips.blogspot.com/2016/07/verzasca-prehrada.html

+1/0
10.12.2016 8:17

P58a27u18l 79J82a36r91o51s 2713788940

V CR,je take takovy zazrak,Tunel Blanka;-D Nejsem si jisty jestli jeho stavba netrvala dele a nestala vice penez.;-D

+8/−4
10.12.2016 7:56

T83o81m26á63š 24T28a90t52í32č68e79k 5240892410348

Ke srovnávání Blanky s Gotthardem je potřeba říct, že provrtat skálu dneska není žádný zázrak. Oni na té dlouhé štrece měli snad jen jedno složité místo, kde probíhá nějaký zlom a něco protíká. Takových komplikací bylo u Blanky nespočet. Z inženýrského hlediska je Gotthard poctivý kus práce, Blanka majstrštyk.

+26/−1
10.12.2016 8:09

P20a44u36l 47J10a72r97o10s 2323518660

Samozrejme,nejsem expert,ale 57 km a ten kratky tunel Blanka,je snad sakra rozdil.Si ja myslim.

+2/−8
10.12.2016 8:26

T56o82m97á54š 54T32a78t30í38č35e14k 5540412310228

Ne, opravdu, délka není ten problém. Geologické složení, nadloží, křížení s aktuálními/historickými díly, to je jinej chlebíček, než nasadit tempo a jet.

Ostatně i v tom původním, vrcholovém Gotthardském tunelu měli větší potíže. Tady se prostě provrtávali skálou,

+14/0
10.12.2016 9:17

C16h42r58i47s81t80i42a82n 62M93o50r49g37e37n36s97t27e18r69n 5945226316924

Tady se proste provrtavali skalou ;-D Ano, ale ta skala nad tunelem ma misty 2300 metru. S Blankou to muze srovnavat jenom amater.

+1/−5
10.12.2016 15:43

R43a74d69e57k 20J21a14n11a77t98a 9275906644262

Je to prostě ZCELA něco jiného. Jediné, co to má společného, že je to taky tunel, jinak se liší vše.

+5/0
10.12.2016 16:05

L68a57d25a 17N55o69v28a55k 4152693607

bože to chce kus natvrdlosti.., aby někdo mohl napsat něco podobného...8-o

+3/−1
10.12.2016 19:36

T42o23m82á60š 97T55a51t57í32č46e43k 5790122420658

Promiň, Christiane, ty si asi vrtání tunelu pleteš se sci-fi filmem, kde cestovali ponorkou do středu Země. Jestli je nad vrtnou soupravou 10 metrů nebo 1000 metrů skály, je samo o sobě naprosto bezpředmětné.

+4/0
10.12.2016 22:24

J71a38n 34Č79e78k22a28l 7519565894244

Samotná výška nadloží je samozřejmě tunelu šumák, ale nemůžu souhlasit s tou bagatelizací náročnosti Gotthardu v porovnání s Blankou. Ano Blanka je stavěná pod městem a napříč různými geologickými podmínkami, ale ty geologické podmínky jsou relativně snadno mapovatelné, oproti tomu každá geologická sonda Gotthardu znamenala kilometrové průzkumné štoly. A pracovní podmínky 10km uvnitř skály v 50 stupních Celsia, v porovnání s maximálně 2km od ústí v Tróji a v (když to přeženu) pokojové teplotě, sorry, to je nebe a dudy, v tomhle je Gotthard vs. Blanka transplantace srdce vs. šťourání v nose...

0/0
13.12.2016 9:26

T89o51m70á59š 29T91a19t59í63č68e55k 5780412650478

Já si myslím, že se shodujeme. Já jsem nechtěl říct, že Gotthard byl něco jako vyvrtání si holuba z nosu. Ovšem jak ta náročnost přípravy, tak to pracovní prostředí (o průběhu stavby jsem si přečetl pěknou řadu článků ve švýcarských médiích) lze podle mě chápat jako ten "poctivý kus práce". Takovým termínem jsem nechtěl nic bagatelizovat, neb práce, především ta poctivá v přeneseném slova smyslu, v mých očích člověka nejen šlechtí, ale i chválí. ;-)

0/0
13.12.2016 10:15

J87a31n 60Č96e28k89a37l 7759575984134

:) Já vycházím hlavně z toho, že když už i Švýcarům "uteče" při projektování důležitá charakteristika (myslím teď ten problém se stlačováním vzduchu při průjezdu, který vyústil ve snižování rychlosti), tak to svědčí o komplexnosti takového projektu...

off topic - stejně mě osobně nejvíc štve to, že zrušili tu plánovanou zastávku Sedrun...

0/0
13.12.2016 13:30
Foto

B57r79o45n52i71s22l11a77v 62G42a97b67r76y87š 2112709761

Rozdíl to je, ale vzdálenost není všechno. Podívejte se, v jakém prostředí se Blanka stavěla.

+5/0
10.12.2016 9:27

A27n82t17o73n81i60n 32B90l75a98z90e20k 4418702347171

A navic to staveli prazaci......;-D

0/−6
10.12.2016 11:42

L57a79d17a 81N10o35v56a20k 4642773467

kdyby to stavěli pražáci.., bylo by to hotové před lety.. V praze se pracuje.., tohle stavěli specialisti na zewling z celé republiky...

0/0
10.12.2016 19:37

R27a54d42e24k 21H26o54l25í35k 1178374580886

...tunel Blanka je podstatně složitější dílo. Je to taková dvojí práce. Tvořily se dva otvory současně. Jeden do pražského podloží, druhý do pražského (státního) rozpočtu. A to by jinde nezvládli.....

+10/−1
10.12.2016 9:04

D35a20n10i87e93l 29F82o35l25t66y50n40e89k 7159977805

"prossima" fermata a ne pressima, jinak pekny clanek o pekne lokalite, bydlim 50km odtam jeste na jih Varese Italie tam kde konci jezera (Lago di Como, Maggiore, Varese a dalsi 4). Doporucuji vsem z Lugana sjet jeste tech 20-50km dolu smer Italy

+5/0
10.12.2016 7:11

K65a61r40e67l 48E15r46b59e72n 1828819814819

a proč? Co tam je?

+2/−1
10.12.2016 7:55

J97a95n 56Č91e23k61a27l 7109415524244

Lago di Como

0/0
13.12.2016 9:19

K46u55r21t 55P61l58a59t84t85i75g 4294708765845

V r.74 byl kveten-srpen na Lago Maggiore . Meli nejakou praci u konzernu Tolmezzo /papirny/ v Pallanza-Intra. Vse hezke ale na lezeni u jezera jsme museli jezdit do Ascony. V Ascone trava na plaza presne strihana na 5 cm. ale na italske strane??? Co jezero vyhodilo na breh tak to tam lezelo-konzervy,vetve,lahve atd.. Jinak ale dobre.

+2/0
10.12.2016 8:59

M15i52l38a28n 88V97i71k 1897215623493

Co se divíte - přece Italové.

+1/0
10.12.2016 17:20

P49a98v46e90l 61K34u53z16e78b19a88u30c59h 9830535228151

Na cestování po Švýcarsku je nejlepší Swiss Pass. Platí téměř ve všech vlacích (někde se musí zakoupit doplatek) a zároveň jako jízdenka na MHD v mnoha městech. Dále platí na lodích i jako volná vstupenka do muzeí i hradů... Cena je poměrně vyšší, ale na cestování po Švýcarsku je to ideální. Už jen tím, že normální jízdné je nepoměrně dražší.

+7/0
10.12.2016 7:05

J96a75n 54Č67e38k12a25l 7889365884774

Se Swiss Passem bych úplně nesouhlasil. To "téměř ve všech vlacích" je pravda, ale bavíme se o právě těch nejlepších a nejzajímavějších, a doplatíte všude minimálně 50%. Mnohem lepší je nesnažit se obsáhnout celé Švýcarsko, soustředit se na menší oblast, a koupit regionální pass...

0/0
13.12.2016 9:29

T13o73m47á19š 29T93a36t14í53č16e76k 5860982210928

I když napíšu něco o tunelu, bude můj příspěvek OT: Slaví se ten tunel jako zázrak světa. Jo, je fajn, akorát jednu chybu má - ta cesta se měla zkrátit ještě o nějaké půl hodiny víc. Osobní vlaky měly projíždět rychlostí 220 km/h, po otevření tunelu a zkušebních jízdách budou projíždět tím zázrakem ve 160. Jaksi těm projektantům uniklo, že vlak v té rychlosti před sebou tlačí vzduch a že by ta kýžená rychlost znamenala delší prostoje mezi jednotlivými vlaky, ergo nižší průjezdnost.

Na to přišli, až to bylo hotové. Tážu se vás, kydači hnoje do vlastních řad, co byste na takový tunel říkali, kdyby byl postaven v ČR? Co byste říkali na to, že i přes tak závažný nedostatek se slaví jak Gagarinovo dobytí vesmíru? - He? :-P

+19/−1
10.12.2016 2:04

D41a92d47a41k 51P44e39t43r 7871940724228

S Gagarinem jste to přehnal. Tunelů kudy jezdí vlaky jsou na světě stovky, ale Gagarin byl zřejmě první.

+4/−3
10.12.2016 5:16

J60i30ř42í 26T23i25n33t21ě52r14a 6450239813950

Vážený pane Dadáku,

z kolika prvních byl první?

0/−3
10.12.2016 12:36

M53i11c21h64a82l 16M36a86l67ý 5842554489923

Byl první, který přežil. :)

+1/0
14.12.2016 17:29

E14d90a 23S27t75á12r79e21k 6806414622726

Nooo v ČR by na začátku probíhalo nějaké výběrové řízení na projekt, to by trvalo cca 10 let, dalších cca 10 let by ten projekt ležel jen na papíře, během následujících cca 30 let by probíhaly spory s majitely pozemků a ekology načež by s velkou slávou došlo k zahájení stavby po krásných a kulatých padesátinách od prvotního nápadu. Samotná stavba by se pochopitelně protáhla z původních 5 let na možná dalších 50 a nakonec by se otevřel tunel v němž by se mohlo jezdit 80kou. Takže já myslím, těch 160 je furt ještě krásných.

+8/−3
10.12.2016 6:34

T50o84m38á95š 86T91a36t75í67č37e13k 5560292190278

Ne, já myslím konkrétně tu situaci, že sice tento nedostatek, zjištěný až ve zkušebním provozu, sice přiznán byl, celkem skrytě, nenápadně v jednom dlouhém článku - ale nikdo není popotahován, Švýcaři si nenadávají do neschopných primitivů, prostě se to jen tak přejde, brnkačka, klídek, projekt se oslavuje na titulních stránkách jako zdařený.

Já tvrdím, že je to věc dost závažná a že by v naší společnosti vedla taky k závažné nespokojenosti, minimálně.

+10/0
10.12.2016 7:16

K72a66r25e51l 13E95r48b30e40n 1418339134599

Nedělejte z toho vědu. To, že nadáváme nás zase většinou žene dost kupředu (nemyslím instituce, ale normální lidi)

+2/−2
10.12.2016 7:57

T19o54m68á71š 24T76a90t79í59č28e39k 5810982290828

Díky, Karle, za chápání textu. Sám mám taky takový dojem, že když si neříkáme heče peče, tak tančíme celkem dobrým stylem.

+1/0
10.12.2016 8:01

J86o27s56e11f 34J98o83r71d59a 4107315487

pánové zřejmě vám unikla jedna důležitá informace, totiž že asi uprostřed tunelu je postavena zastávka (temporaerne) asi tak 800 m hluboko pod povrchem skály a ta výtahová šachta k ní slouží také k vyrovnávání tlaku vzduchu. Zatím ta šachta není ještě v provozu pro obecentstvo a asi bude jen pro nouzove případy, ale je tam a uvidí se v provozu, jestli se tlak vzduch vyrovná či ne.

0/0
10.12.2016 12:36

T46o34m28á50š 28T29a21t98í76č57e53k 5370882370278

José, o té samozřejmě víme. Ale opět: ani tato zastávka s výtahem není skvost inženýrské techniky. ale skvostně odvedená práce.

0/0
10.12.2016 22:19

J53a82r38o33m56í93r 23K30r55á68l 4720139384699

Na 57 km rozdíl půl hodiny ?

+1/0
10.12.2016 7:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.