Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bary, luxus, sexy letušky. Tak se létalo v Boeingu v 70. letech

V dnešní době většinou nebývá cestování dopravním letadlem zrovna luxusním zážitkem. Ve zlaté éře jste se ale opravdu pobavili. Spousta prostoru, překrásné letušky a pasažér na prvním místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25a17r70t88i48n 87J95i48r81o58u11s84e43k 7796145235608

Já jsem cestoval 2x letadlem na trase Praha-Varna, jednou IL-18 a jednou TU-134. Ten druhý let byl pro čtyřčlennou rodinu a 14 dní pobytu u moře za 12.000 Kčs. U toho prvního si cenu nepamatuji. Ale byly tam normální řady sedadel, tohle, co je v článku také nebylo běžné.

0/0
6.1.2016 17:23

R47a20d56e97k 51J38a35n66a87t59a 9625936604442

Však to jsou taky fotky z 1. třídy letadel na Západě, ne charter Balkan Airlines :-)

+4/0
7.1.2016 0:55

M74i19c25h15a32l 95M16i57l67l93e54r 9696902269132

matne si vzpominam, ze zpatecka s CSA Il-62 na trase Atheny - Singapore v 1969 byla neco pod 6 000 KCS ( 5 600?)

0/0
7.1.2016 4:44

J62o37s78e86f 49A35n54t31o95š 2726782452326

Za ty peníze, co za to tehdy chtěli, bych neletěl za celý život ani jednou. pokud letíte někam tři hodiny, tak se to dá dnes v pohodě vydržet.

0/0
6.1.2016 12:34

F59r38a43n53t30i24s36e75k 27S73t80e27b53l88o 4519612526

A hlavne si tam clovek mohl zapalit cigaro!!!

0/−1
6.1.2016 6:02

M80i46c18h62a35l 31M83i16l21l18e30r 9866292429532

dobre, ze se na palubach letadel dnes nekouri.

+2/−1
6.1.2016 6:13
Foto

R60u82d96o39l60f 11R49o76s89a 6360441629964

To není nic co bývalo a už není, v podobných cenových relacích to existuje stále, říká se tomu private jet... Vlastně by se dalo říct, že to co bylo v 70. letech zůstalo, ale navíc k tomu přibyla možnost létat méně luxusně ale zato výrazně levněji. Takže článek sice zajímavý ale zavádějící.

+7/0
4.1.2016 19:56

J69a94n 45Č12e69k53a90l 7419375684344

Co to je za blábol? Tak porovnejte ceny letenek... Tehdejší "jet set" dnes létá soukromými letadly, a míru luxusu mají úplně stejnou, plus vládu nad časem odletu i destinací. Akorát vzniklo masové létání, a celé to spektrum se posunulo, nic víc...

+4/0
4.1.2016 9:34

D17a59v46i18d 15P15ě88c97h 1412367654

A vemte si, pro kolik lidí (třeba i těch Američanů) byl jediný let celoživotním zážitkem. Někteří tu možnost neměli nikdy. Dneska už letadlem letěl skoro každý, já to mám skoro jako rutinu.

0/−1
2.1.2016 21:39

M69i90c22h11a51l 41M68i27l36l89e67r 9856452269722

letecka doprava se od zacatku 70.let znacne rozmohla vsude na svete.

Kdyz jsem se v te dobe usadil v Australii, jeste docela normalni alternativa pro zdejsi mladez, ktera se tenkrat vydavala na delsi poznavaci cestu do sveta a zacinala ji tradicne pobytem ve VB, byla cesta do Evropy lodi.

Jeste v 70.letech provozovaly regulerni pasazerskou dopravu mezi Australii a Evropou lodni spolecnostii z VB, Italie, Recka. Pres Suez to trvalo do Londyna 4 tydny, pres Panamu obvykle 6 tydnu a kdyz se jeden cas nemohlo pres Suez jezdit, kolem Afriky 5 - 5 1/2 tydne.

Qantas zacal letat "jumbem" B 747 na tradicni "klokani trase" Sydney-Londyn a Melbourne -Londyn v 1971 a pak na dalsich linkach. Umyslne pockali s nasazenim jumba dele nez jine aerolinky; pockali si na serii B, ktera jim lepe vyhovovala na ty velke vzdalenosti. Soucasne nabidli slevu, uctovali "charterove" ceny na normalni linky a to znacne zpopularizovalo leteckou dopravu z Australie do zamori a opacne.

Na rozdil od americkych aerolinek a jejich luxusnich pridavku k letu, Qantas se soustredil na praktickou stranku cestovani, znacnou casovou a financni usporu a bezpecnost provozu.

Dnesni "klokani trasu" Sydney - Londyn QF1 provozuje Qantas v A380 a vcetne 2 hodinoveho mezipristani v Dubaji to zabere kousek pres 25 hodin tam a 23 hodin na ceste zpet s QF2.

Doplnkem:Lodni pasazerska doprava tady uplne ustala nekdy behem 80.let a je provozovana jenom ve forme poznavacich lodnich zajezdu kolem sveta (nebo jejich useku), tj s mnoha zastavkami. Mezi Sydney a Southamptonem (pristav pro Londyn) to zabere nejakych 8 tydnu se zastavkami v Tichomori, zapadnim pobrezi USA, Mexiku, pres Panamu, Karibik a vych pobrezi USA. Do Southamptonu pres Asii, Indicky ocean, Suez a Stredomori to trva obvykle 7 1/2tydne.

+6/0
3.1.2016 5:01

J27a27r74a 50R21a32n24k 1721316119631

Jeste se da cargem:

Cargo ship travel - things you should know

www.freighterexpeditions.com.au/cargo-ship-travel-things-you-should-k

+1/0
5.1.2016 3:42

P40e70t83r 46N45e31c69h13a34n53i89c67k11ý 7593716208420

Mě to hlava moc nebere. Já když někam letím, tak proto abych se dostal z místa A do místa B a ne abych jedl kaviár, nasával u baru a obsluhovaly mě modelky. To jsou všechno zbytečné náklady navíc

+7/−12
2.1.2016 13:32

M43i48c72h11a91l 42M87i71l32l90e25r 9436552289892

vsak take to dnes v economy nikde nevidis.

+3/0
2.1.2016 13:38

T10o87m11á97š 42T88a53t46í26č42e90k 5280372580728

Proto bysme i na kolejích mohli zase jezdit vestoje v dobytčákách, že ano.

+5/−2
2.1.2016 22:31

O90n48d22ř80e38j 82Z37d61e47r38a95d74i22č39k54a 6694785353988

Dneska je za ty penize cesta soukromym letadlem, takze bych to nevidel tak dramaticky.

+22/0
2.1.2016 13:02

J66o23s57e73f 76P53e89t12r56á67s10e23k 4594225597103

No většina z nás se asi špatně narodila..Já když jsem letěl v roce 76 do Rumunska, byla to jediná dovolená letecky a u teplého moře za celé mé dětství. Letěli jsme na palubě IL 18, nějak jsem si ale nevšiml luxusu z článku. Pohodlí jak v rozhrkaném autobusu, limča a párek. Když ted občas letím ekonomickou třídou, tak v podstatě žádná změna.

+6/−2
2.1.2016 12:56

M75i30c73h88a17l 71M35i62l68l45e24r 9406162709712

ale prosim te!

Sovetska letadla ve sluzbach lido demo aerolinek...to si fakt myslis, ze v nich pro delniky a rolniky vbudovali burzoazni pohodli? Leda tak komousskym pohlavarum do jejich vladnich specialu.;-D

Ja letel s Il-18 (CSA) a Caravelle patrici JATu koncem 60.let a vsechno to byla normalni evropska economy.

V1969 jsme letel s Il-62 (CSA) do Singapore, tam presedal na DC-9 patrici tehdejsi Malaysia Singapore Airlines a dal na Boeing 707 patrici Qantasu. Normalni economy. Jako sardinka jsem se necitil, ale misto k tancovani take nebylo. Jidla byla chutna, nekolik chodu na jednom tacu jak je dnes porad zvykem na dlouhych tratich, ale zadny luxus.

+4/0
2.1.2016 13:37

J22a92n 37S91e59m42i73k 4454377482809

v prepoctu na mesicni plat je dnes let v 1.tride mnohem levnejsi nez tehdy v ekonomicke tride.

takze srovnavate nesrovnatelne. za "tehdejsi penize" muze kazdy dnes letet prvni tridou a mit lepsi luxus nez tehdy v economy

...a ty fotky salonku v B747....myslim ze jsou to fota nejakych navrhu,priklad designu, ne to co realne letalo

+9/−2
2.1.2016 10:59

J80a92n 46S24e45m61i62k 4394777492149

p.s. mojemu stryci se postestilo dostat pocatkem 80. let fo USA na vedeckou staz..... kdyz mi o tom vypravel, cena letu Praha-New York v economy me sokovala.... zhruba ekvivalent jeho platu ne univerzite za 9 mesicu!

+7/−1
2.1.2016 11:05

B45o91h93u87m94i15l41a 39M58a94j84e95r87o29v32á 4307981664

po revoluci byla ekonomy do Ameriky tuším kolem 70t

0/−1
2.1.2016 13:27

J11a84n 46S50e35m90i41k 4254547982619

co ja si pamatuji, tak v '97 jsem letel prg-nyc za cca 25 tis,a tehdy to byly tehdy dva prumerne mesicni platy

0/−1
2.1.2016 14:19

R77a76d91e31k 17S57a44d96í71l46e68k 9137972892851

V roce 1980 to stálo 40 000 Kčs.

0/−1
2.1.2016 20:17

P94a96v58e93l 23V40e63t71e76š64n66í93k 7665138555797

Co pamatuji, tak s Deltou v roce 91 jsem letěl za 42000,- Kčs

0/0
3.1.2016 11:00

M59i41c76h79a27l 91H73i80r71k86a 4337376290413

Cesta Praha - Londýn - San Francisko a zpět, 1995, cca 15 tis. Kč.

+1/0
5.1.2016 13:34

B80o48h59u49m94i44l66a 59M85a30j24e14r25o66v49á 4627771934

No v B třídě moc luxusu není a po Evropě je mezi 20 - 30t akorát si můžete odbavit dva kufry po 32 kilech

0/0
2.1.2016 13:25

J25a66n 19S71e30m19i67k 4134327772329

business je po evrope vyhazovani penez, tam je hodnota max ze muzete cekat v salonku

ale na delsi je to uz velky rozdil: prg-nyc tak za 60 tis- coz je 2,5x prumerny plat...... porad dramaticky levnejsi nez ta economy ve "zlatych dobach letani"

+8/−1
2.1.2016 14:24

P36a17v35e51l 44R83e28z44n26i17c21e22k 3105544554652

nemate tak uplne pravdu. Spise mate na mysli obchodni tridu (business class) a tam bych s vami asi souhlasil. Ale Prvni trida (first class) je v dnesni dobe velmi vzacny jev, provozuje ji pouze nekolik aerolinek na stredni a dlouhe trate a cena letenky je v radech statisicu...

0/−1
2.1.2016 15:32

J22a76n 17S40e18m18i38k 4214617322189

neresil jsem kratke trati.

co se tyce toho jak nakolik je prvni trida dostupna - ted se koukam, a letenka na prvni tridu Praha-New York je tak 120 tisic (asi 'priblizovak' je jen business)- takze to mi vychazi porad levneji nez tech 9 mesicu plat v osmdesatych letech za economy

+1/−1
2.1.2016 21:49

J28a49r81a 91R21a88n37k 1591236879611

|Nemate pravdu, pane Reznicku, na vsech mezinarodnich letech mate E B a F, sbiram aeroplane mile a uz jsme mela nekolikrat F, ale nechavam si to na trasy delsi 12 hodin.

0/0
5.1.2016 3:47

P79a82v31e28l 61R85e14z54n19i27c73e52k 3545354254462

prosim nehandrkujme se tu zbytecne. Jeden priklad za vsechny - B 777 od Austrian - zasadne pro stredni a dlouhe lety... nema first class... Na webu vetsiny aerolinek muzete mrknout na jejich flotilu a konfigurace jednotlivych modelu...

http://www.austrian.com/Info/Flightinformation/OurFleet/Boeing%20777-200.aspx?sc_lang=cs&cc=CZ

0/0
5.1.2016 10:47

M23i27c77h23a88l 22M74i10l93l44e24r 9986332719942

Qantas A330- 200 International i obe verze A330-300, pouzivane prevazne na mezinarodnich linkach mezi Australii a Asii, nemaji 1. tridu, jen business a economy.

0/0
6.1.2016 6:17

M42i77c59h96a34l 18M89i55l52l17e17r 9236902539962

podobne Emirates maji nekolik B777 -200, B777 - 300ER a A380 pouze s business a economy, bez 1. tridy.

+1/0
7.1.2016 15:29
Foto

J36i66ř95í 51R24o41h44a73n 5714668177315

Když si vzpomenu na svůj poslední let (Airbus 330), kdy jsem byl čtyři hodiny vmáčknutý mezi hluchého dědka z Ukrajiny, a jeho upovídanou ukrajinskou bábuškou. Ona na něj přeze mě pořád něco mlela, on pořád vydával citoslavce "Hééé?", kterým dával najevo, že ji nerozumí... Jo, to bych dal cokoliv za trochu volného místa k procházení. Ale místo toho jsem let musel přetrpět ve své minisedačce mezi nimi. Škoda, že mě ta doba na fotografiích minula.

+2/0
2.1.2016 10:11

P33e26t70r 14U30t46ě31k41a74l 9930388908

Můj poslední let 14 hodin na poslední minisedačce, nalepené na stěnu WC (takže zatímco sedačku přede mnou si nějaká hysterka sklápěla až mně do klína, moje sklopit nešla) - počítám, že obliba létání začne klesat. Alespoň u mne určitě - po Evropě radši jezdím autem.

+4/−3
2.1.2016 10:17

M37i32c70h35a16l 81M98i83l55l96e18r 9576132819572

na 14 hodinovem letu je uplne normalni, ze si cestujici sklapeji sedadla na odpocinek. !!Deje se to hlavne kdyz personal sebere tacy od jidla a ztlumi svetla. To neni hystericke, ale docela normalni chovani. Pozadovat od nekoho, aby letel 14 hodin ve vzprimene sedacce je nenormalni a hystericke.

Mas smulu, ze jsi dostal posledni sedacku v letadle. Bylo mozne se tomu vyhnout zmenou data letu na den, kdy nebylo letadlo uplne plne anebo si vcas vybrat sedadlo sam pres "Manage my booking"

+10/−5
2.1.2016 10:22

J62a96n 13V86a39c26h86o65u39s80e13k 5867758680

Sklapeni sedadel je prasarna, totalni nevychovanost pokud nekdo sedi za. To ma potom jeden ze letu totalni peklo. Nastesti studeny proud ze stropniho vetraku dotycnemu za krk to vetsinou vyresi.

+3/−9
2.1.2016 20:05

L21u31k42á37š 14Š23l90e69h19o67f89e67r 1323749365189

Vy nejste normalni :-D

+6/−1
2.1.2016 23:14

J23a10n 48S88e67m44i70k 4164977732499

ja tedy jsem vysoky, a kdy si nekdo prede mnou chce sklopit sedadlo, hned klepu na rameno s tim ze to takto nejde protoze se mi tam bohuzel pak nevejdou nohy.

vetsina lidi pochopi a respektuje i kdyz z toho neni nadsena.

jednou si jedna pani "oficialne" stezovala u letusky, a navrhoval aby jsem se prestehoval jinam;-D

tak jsem letusce logicky nemitnul ze to nejsem ja kdo si chce sklapet sedadlo, at si prestehuje tu pani pred nekoho komu sklapeni nevadi.

+5/−3
2.1.2016 21:55

M65i41c54h12a94l 32M24i44l74l74e30r 9986672659922

!!sklapeni sedadla na dlouhych letech, v dobe kdyz jsou zhasnuta svetla v kabine a vetsina pasazeru se snazi spat, je docela NORMALNI soucast cestovani a docela normalni, nesobecky pozadavek pasazera toho vyuzit. !!

Na sklopeni sedadla v tuto dobu ma docela normalni narok.

!!Pokud je nekdo tak obezni nebo tak dlouhy, ze se do normalni sedacky nevejde, nemel by si delat pohodli na ukor pasazeru kolem sebe. Mel by si priplatit za sedadlo v Premium Economy nebo Business a ne SOBECKY omezovat sve spolucestujici.!!

V dobe zhasnuti svetel v kabine nastane dominovy efekt, ze vetsina pasazeru si sklopi sedacku, kdyz ji sklopi cestujici pred nimi. Jak k tomu prijde pasazer v sedadle 40D, kdyz pasazeri v sedadlech 39D, 38D a dalsich pred nimi si sedacku sklopili a ulozili se ke spanku, zatimco sobec (at uz telesne nad vahu/nad miru nebo ne) za nim v 41D mu brani ve sklopeni sedacky a tim ho omezuje v prostoru, ktery mu zbyva k dispozici.!!

+6/−4
3.1.2016 5:16

M86i45c96h71a92l 22M39i30l67l12e48r 9866102769602

odhadoval bych, ze diskuteri Kaufmanova, Kavka a Tronner bezne necestuji na dalkovych spojenich 8-17hodin letu?

Dallas - Sydney, Dubai - LA, Toronto - HongKong, NY - HongKong

.....Melbourne - Dubai, Brisbane - Dubai, Singapore - Londyn, HongKong - Londyn.......Sydney - Bejing...... atd atd

;-)

+2/−1
4.1.2016 6:08

J35a39r40a 72R35a37n64k 1641946449181

Proto je moznost ta sedadla pri dlouhem letu sklapet, jinak by je tak nedelali.

+2/−1
5.1.2016 3:50
Foto

V39o61j42t91ě11c79h 33P74a56v34l19í36k 5794361364218

Pokud máte dlouhé stehenní kosti, tak si vybírejte sedadla v exit row, případně v první řadě za přepážkou, tam je místa vždy více. Téměř vždy to na dálkových letech jde bez příplatku. A nechte ostatní spát se sklopeným sedadlem.

+1/−1
5.1.2016 20:27

M85i98c56h45a24l 66M23i49l90l68e93r 9396642329802

sedadla v prvni rade za prepazkou se casto davaji pasazerum cestujicim s nemluvnaty, protoze na stene jsou umisteny skladaci "kolibky". Sice cestujici dostane vic prostoru na nohy, ale nekdy k tomu take rvouci dite hned vedle sebe.

+1/0
6.1.2016 6:20
Foto

V11o37j84t82ě77c86h 74P11a67v62l35í29k 5354261124598

Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku, v krajních blocích není, takže tam nelze umístit kolíbku, nemluvně hned vedle tedy nehrozí.

Nakonec řvoucí nemluvně stejně zasáhne několik řad okolo, takže jediná spolehlivá ochrana jsou špunty do uší. A případně přes špunty puštěná ANC sluchátka hodně nahlas.

Na různých letech ještě existují další sedadla v Economy, která mají více místa na nohy, například v A340 od Finnairu je jich několik skoro úplně vzadu na ocase.

0/−1
6.1.2016 7:19

M33i21c97h87a81l 87M47i87l33l87e19r 9576402489532

"Třeba v B777 je fyzická přepážka jenom v prostředním bloku"

asi zalezi na aerolinkach.

Napr. Emirates B777 300ER ma kolibky v prvni kabine economy i v obou krajnich blocich a v prostrednim bloku vsech 3 kabin. U A 380 ma kolibky vedle prostrednich take v obou krajnich blocich ve 2. kabine economy.

V krajich blocich se neumistuji tam, kde je vychod, tedy "exitova rada". Dostat sedadlo v exitove rade je u rady aerolinek spojeno s dalsimi podminkami - pasazer musi byt fyzicky schopny asistovat s otevrenim dveri v pripade emergence. Ne pro osoby s nejakou telesnou neschopnosti, nebo seniory.

Proto nektere aerolinky udeluji tato sedadla predchozim pasazerum, kdyz vedi z databaze, ze uz exitovou radu meli drive, jine je udeluji az na letisti pri osobnim check-in u prepazky na mezinarodni lety a poazaduji od pasazera prohlaseni, ze je schopny pomoci pri eventualni emergenci. V ruznych pripadech clenove kabinove posadky davaji po nastupu do kabiny instruce pasazerum sedicim v exitovych sedadlech. Nektere aerolinky uctuji za exitova sedadla extra.

+1/0
7.1.2016 4:42
Foto

V26o61j38t90ě19c40h 93P72a68v81l69í26k 5944811184138

Ano, cestující v exitové řadě musí projít krátkým školením, musí se seznámit s bezpečnostním letákem v sedadle, musí rozumět základním příkazům v angličtině a musí být fyzicky schopen exit otevřít, což může znamenat manipulaci s dveřmi exitu bez pantů s hmotností kolem 35kg. Pro vysoké cestující to ale za větší prostor stojí.

Exit row většinou jde vybrat už u on-line checkinu, na letišti potom přijdou otázky na fyzickou schopnost a pak ještě jednou v letadle.

Příplatky za exit row jsou typicky u krátkých letů nízkonákladovek, na zaoceánských letech se mi to zatím nikdy nestalo. Dokonce i když si krátký let (třeba s AA) v USA koupený jako součást zaoceánského letu účtuje příplatky za lepší sedadla, tak pro zaoceánské cestující je příplatek nula dolarů.

Pro cestující, kteří nejsou fyzicky zdatní, neumí anglicky a přesto se do economy class nevejdou, je tu stále premium economy, ale ta už je bohužel za příplatek.

0/0
7.1.2016 6:59

M63i90c50h91a66l 66M60i25l15l35e59r 9686232329362

Qantas neuctuje za vyber sedadel u domacich linek, zato ale uctuje za vyber na mezinarodnich linkach a sice v economy u letenek koupenych se slevou v akci. Uctuje $30 (AUD) za normalni sedadlo, nebo 4000 FF bodu. V poslednich 24hodinach pred odletem pri on-line check-in je vyber sedadla zdarma.

Za vyber sedadla v exitove rade economy se plati $60, je to mozne udelat on-line hned pri zaplaceni letenky. Vedle toho se musi vyplnit maly formular zpusobilosti pasazera pro exitovou radu a zpusobilost se kontroluje pred nastupem do letadla.

0/0
7.1.2016 15:41

R62a69d79e36k 54S69a13d44í27l39e48k 9387152222711

Pokud se bude rozvíjet dálniční a železniční síť(rychlovlaky), tak předpokládám, že letecká doprava po Evropě bude stagnovat nebo postupně klesat.

+2/0
2.1.2016 20:22

M51i15c24h83a54l 65M88i56l86l59e11r 9236852839792

prozatim je to opacne. Deutsche Bahn zatim postupne likviduje mezinarodni nocni spojeni luzkovymi vozy, protoze kdekdo po Evrope leta.

My po priletu na navstevu Evropy ze zamori naopak davame prednost vlakum.

+2/0
3.1.2016 8:31

J34a58n 45Č54e17k55a24l 7549625434604

Noční vlaky DB nekončí jen kvůli létání, ale primárně kvůli VRT... Kdo by jel Berlín-Mnichov přes noc, když to v ICE trvá kolem 6 hodin, výhledově dokonce pod 4 hodiny?

+1/0
4.1.2016 9:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.